Focuksen tyhjäkäynti
Focuksen tyhjäkäynti
Mistähän mahtaa johtua, että käy kylmänä tyhjäkäynnillä ihan tasaisesti mutta kun kone lämpenee niin käynti muuttuu epätasaiseksi ja alkaa kummasti tärisyttämään. Focus 2.0 Ghia vm-02
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Jusa 50 kirjoitti:Mistähän mahtaa johtua, että käy kylmänä tyhjäkäynnillä ihan tasaisesti mutta kun kone lämpenee niin käynti muuttuu epätasaiseksi ja alkaa kummasti tärisyttämään. Focus 2.0 Ghia vm-02
Täällä samanlainen tapaus työnalla, 1.6 kylläkin mutta oiree ihan vastaavat - kylmänä käy oikin hyvin, mutta lämpäminen tuo ongelmat.
Autoon on vaihdettu tulpat, tulpan johdot, puola/syttö paketti.
Tuon jälkeen tyhjäkäynti ole myös lämpimänä, mutta koerrokset huomattavan matalat ~500r/min.
Jatketaan palstalta luettujen vinkkien työstämistä...
- huohotin letkun tsekkaus imusarjan alla, ainakaan puhaltamalla ei ilmaa fuskaa.
- samoin kuulaventtiili - kuula liikkuu ongelmitta eikä puhdistus MAF cleanerilla irroittanut siitä mitään havaittavaa.
- tyhjäkäynti ventiilin irroitus ja puhdistus cleanerillä, vähän mustaa tuli puhdistusaineen mukana.
Osien kiinnitys, tyhjäkäynti venttiilin ja rungon väliin hieman tiivistysmassaa mahdoillisen tiivisteen ilmavuodon estämiseksi.
Lopputuloksena kylmänä tyhjäkäynti edelleen ok, mutta lämmitessä ei pysy käynnissä juuri ollenkaan ilman kaasu pedaalin painamista, höllätessä kierrokset putoa niin alas että sammuu.
Kierroksilla käy OK.
Pilotilla kokeiltu suihkimalla sinne ja tänne imusarjan ja letkujen liitoksiin jne, ei vaikusta - imuvuodotko halussa?
Siis tyhjäkäyntiventtiilikö ei toimi - vaihtoon?
Ideoita - muita tyhjäkäyntiin vaikuttavia tekijöitä?
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Onkos tässä jo se vaihto-ECU? Jospa sen opettelu on mennyt jotenkin pieleen; oletko kokeillut ottaa akunkenkää irti vaikka varttitunniksi, sitten käynnistää ja antaa käydä lämpimäksi ilman kaasupolkimeen koskemista ja sitten kunnon ajolenkki?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Juur sama tapaus.yritäedes kirjoitti:Onkos tässä jo se vaihto-ECU?
yritäedes kirjoitti: Jospa sen opettelu on mennyt jotenkin pieleen; oletko kokeillut ottaa akunkenkää irti vaikka varttitunniksi,
Oli yön yli akku irti.
Eilen tein niin että tallista ulos, ilman käynnistystä siis, em puhdistustoimenpiteet + kasaus ja auto käyntiin - toki tuli varmaankin koskettua kaasuunkin ja kun lämpesi niin tyhjäkäynti ongelma realisoitui.yritäedes kirjoitti: sitten käynnistää ja antaa käydä lämpimäksi ilman kaasupolkimeen koskemista ja sitten kunnon ajolenkki?
Ajamaan maantielle ei pääse kun auto on "pois liikennekäytöstä" kun ei ollut ajokelpoinen, pihatiellä toki tuli ajettua muutamia satoja metrejä - toki vain 1-2 vaihteilla.
Onko ko sopeutus aina kun virrat on autosta pois?
Sitä samaa vissiin on kun mittariston neulat käy ensin tapissa ja sitten vasta nollille akun kytkemisen jälkeen - ei toki virtaavaimesta käännön jälkeen aina...
Tuli hankittua Ford F SUPER Interface Scanner SCAN TOOL USB Reader / PC ohjelma ja OBD adapteri.
Mahtaako vikakoodien lukeminen mitään kertoa?
Tuleeko koodien luku tehdä virrat päällä avaimesta vain ilman?
Mahtaako saada koko homman sillä solmuun jos jotain mokaa?
Muuta huomoitavaa OBD lukemisessa?
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Focuksen tyhjäkäynti
itsellä kanssa OBD-lukija mutta johdolla läppäriin. Koodit luetaan virrat päällä (niin että mittaristossa palaa valot) eli kakkosasennossa avain. olen kans lukenut koodit moottorin käydessä ja tällöin näen sensoridataa mitä läppärin ruudulle sataa 8 sivun verran.
Joskus voi käydä niin, että vikakoodi heti poistu ongelman korjaamisen jälkeen vaan auto ajaa muutaman "tarkastussyklin" havaitakseen että kaikki on ok...
niin ja ongelmaasi palatakseni, oletko kokeillut puhdistaa esim. puolapakalle menevän johtoliittimen?
Itsellä tuli aina lämpimillä keleillä puolan kanssa ongelmia kun tuli karstaa, huono kontakti antoi vikakoodin. Panin sinne liittimeen puhdistuksen jälkeen sitä silikoonimönjää mitä sai kun osti uudet tulpanjohdot, ei oo valitellut sen jälkeen.
Joskus voi käydä niin, että vikakoodi heti poistu ongelman korjaamisen jälkeen vaan auto ajaa muutaman "tarkastussyklin" havaitakseen että kaikki on ok...
niin ja ongelmaasi palatakseni, oletko kokeillut puhdistaa esim. puolapakalle menevän johtoliittimen?
Itsellä tuli aina lämpimillä keleillä puolan kanssa ongelmia kun tuli karstaa, huono kontakti antoi vikakoodin. Panin sinne liittimeen puhdistuksen jälkeen sitä silikoonimönjää mitä sai kun osti uudet tulpanjohdot, ei oo valitellut sen jälkeen.
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Ok, pitänee illalla testailla.Mondeomies kirjoitti:Koodit luetaan virrat päällä (niin että mittaristossa palaa valot) eli kakkosasennossa avain. olen kans lukenut koodit moottorin käydessä ja tällöin näen sensoridataa mitä läppärin ruudulle sataa 8 sivun verran.
1.Eli läppäri auki, USB:n läppäriin / OBD adapteri kiinni autoon / PC:lle ohjelma käyntiin -> autoon virrat -> koodien luku?
2.Auto käyntiin -> koodin luku uudelleen?
3.Koodien ihmettelyä....
Näin noin suurinpiirtein?
Puolapaketti uusittu ja liitintä siinä yhteydessä irroitettu ja kiinnitetty, silmämääräisesti näyttää OK:lta, mutta tzekataan se uudelleen.Mondeomies kirjoitti: niin ja ongelmaasi palatakseni, oletko kokeillut puhdistaa esim. puolapakalle menevän johtoliittimen?
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Focuksen tyhjäkäynti
voi olla eroja systeemeissä mutta mulla järjestys on:
1. johto läppäriin.
2. auto käyntiin tai pelkästään virrat päälle, vikakoodit pystyy poistamaan/lukemaan pelkästään virrat päälläkin.
3. ohjelma päälle läppäristä ja OBD-pistoke kiinni autoon.
4. lue koodit
1. johto läppäriin.
2. auto käyntiin tai pelkästään virrat päälle, vikakoodit pystyy poistamaan/lukemaan pelkästään virrat päälläkin.
3. ohjelma päälle läppäristä ja OBD-pistoke kiinni autoon.
4. lue koodit
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Ahaa OBD kiinni autoon vasta kun autossa on jo virrat, siis järjestys on olennainen - vai onko?Mondeomies kirjoitti:voi olla eroja systeemeissä mutta mulla järjestys on:
3. ohjelma päälle läppäristä ja OBD-pistoke kiinni autoon.
Kysymykset ettei vain tule rikottua mitään.
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Käytetty tyhjäkäynnillä lämpimäksi kaasuun koskematta akun oltua irroittuna parisen tuntia ja kun mittari/lämmöt alkaa nousta tyhjäkäynti putoaa ja lopulta sammuu.yritäedes kirjoitti:.... kokeillut ottaa akunkenkää irti vaikka varttitunniksi, sitten käynnistää ja antaa käydä lämpimäksi ilman kaasupolkimeen koskemista ja sitten kunnon ajolenkki?
Sitten koodeja akun oltua irroitettuna sen pari tuntia luettuna ennen ja jälkeen nollauksen.....
P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted
Mitä noiden pitäisikään kertoa?
P0101 Mass or Volume.... ilmamäärämittarissa ongelmaa?
P1000 OBD System.... OBD testi ei luettu kunnolla?
P0300 Random Misfire ... sytytys jotain?
Mistäs vikaa hakemaan?
Ilmamäärämittarista?
Tyhjäkäyntiventiilistä ei mitään infoa - onkohan testin piirissä ollenkaan?
(Alla vielä linkin kuviin.)
-------------------------
Luettuina näin siis.....
-------------
Ennen nollausta.....
PCM

P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted
------
ABS

C1234 Speed Wheele RF Input Singal Missing
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted
-------
Cluster

U1262 SCP (J1850) Communication Bus Fault B911,B912,B913,B914..
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted
----------------------------
Clearin jälkeen....
PCM

P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted
------
PCM

P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted
------
PCM

P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted
------
Ja Live data....

Re: Focuksen tyhjäkäynti
Kokeile ottaa MAF liitin irti ja sitten käyttää autoa. Jos vika on MAF:ssa, pitäisi koneen nyt pysyä käynnissä vikatila-asetuksilla. Vikavalo varmaan syttyy, mutta sehän ei ole ongelma...taky kirjoitti:Mistäs vikaa hakemaan?
Ilmamäärämittarista?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Vaihdoin tyhjäkäyntiventtiilin, ei vaikutusta - tyhjäkäynti kadoksissa.yritäedes kirjoitti: Kokeile ottaa MAF liitin irti ja sitten käyttää autoa. Jos vika on MAF:ssa, pitäisi koneen nyt pysyä käynnissä vikatila-asetuksilla. Vikavalo varmaan syttyy, mutta sehän ei ole ongelma...
Sitten kokeilin ilmamäärämittarin johdon irroitusta(irroitus/kiinnitysauton ollessa sammuksissa), mutta sillä ei ole mitään vaikutusta, käy - tai siis ei käy tyhjäkäyntiä ihan samallalailla kun piuha on kiinni tai irti, kierroksilla kyllä.
Nollasin vikakoodit ja muut vanhoista sieltä on hävinnyt mutta...
P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input
... eli sama herja kuin aiemminkin.
No uusi MAF tilattu joten odotellaan jälleen osien saapumista.
---
EDIT:
Kokeiltu toisella OBD lukijalla
ja se antaa koodit
P0102, sama kuin aiemminkin ja pari muuta
B0006
- johon google kertoo - Fuel Shutoff Valve A Control Circuit Low is the generic definition for the P0006
B0308
- Cooling Fan #2 Circuit High Input
Mitä noista sitten voisikaan päätellä.
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Onko muuten sulla tietoa, mitä sen auton kanssa oikein tapahtui? Lakkasiko ECU ohjaamasta sytkää ihan noin vain, vai oliko siihen joku syy? Kuten käynnistysapu naapurin Scaniasta tai akunkengän irrotus koneen käydessä tai joku muu klassikko? Onko latausjännite kunnossa; ainakin tuolla livedatassa oli ihan hyvä lukema?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Sammui ajosta - puola on mitattu ja on OK - on tieto mitä siitä sain.yritäedes kirjoitti:Onko muuten sulla tietoa, mitä sen auton kanssa oikein tapahtui?
Lakkasiko ECU ohjaamasta sytkää ihan noin vain, vai oliko siihen joku syy?
Mitään viitteitä latauksen puutteesta ei ole - jotain 14v ja risat näytti tänäänkin ja virta riittänyt niin koe starttauksiin kuin koe käyttöihinkin ECU:n vaihdon jälkeen.yritäedes kirjoitti: Onko latausjännite kunnossa; ainakin tuolla livedatassa oli ihan hyvä lukema?
Tosin keskuslukko ei avaa ovia aina, mutta hetken kun käyttänyt autoa pelaa taas - virran vähyyttä?
Mikä livedatan LMD arvo mahtaa olla -lambda?
Entä Hego Up?
Ja DTC?
Mitähän niiden pitäisi olla?
Kun muita arvoja RPM + BAT lisäksi ei muistaakseni näytäkään - tulleeko joitain arvoja lisää kun auto liikkuu VSS esim?
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Yliyön nukuttua jatkoa edelliseen, siis MAF piuha irti, mutta käynnissä ei mitään eroa eikä vikavalokaan syttynyt.yritäedes kirjoitti:Kokeile ottaa MAF liitin irti ja sitten käyttää autoa. Jos vika on MAF:ssa, pitäisi koneen nyt pysyä käynnissä vikatila-asetuksilla. Vikavalo varmaan syttyy, mutta sehän ei ole ongelma...
Mahtaako mennä kokoajan jollain vikatilalla kun MAF:n piuhan irroitus ei vaikuta mitään?
Miksi vikavalo ei syty, pitäisikö sittenkään - missä tilanteessa se ylipäätään syttyy?
Virrat päälle niin moottorinkuva kyllä syttyy mittaristoon ja sammuu kun auto käy.
Linkistä...
http://easyautodiagnostics.com/ford_maf ... ford_1.php
... näyttää löytyvän testiä MAF:lle jolla voinee myös havinnoida toimiiko virrat ja ohjaukset MAF:lle saakka.
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Mittasimpa mitä MAF arvot ontaky kirjoitti: http://easyautodiagnostics.com/ford_maf ... ford_1.php
... näyttää löytyvän testiä MAF:lle jolla voinee myös havinnoida toimiiko virrat ja ohjaukset MAF:lle saakka.
1. testi - tuleeko 12 v - OK
2. testi - 1. maadoitus - OK
3. testi - 2. maadoitus - OK
4. testi MAF signal --->
800 r/min -> 0,55v
1000 r/min -> 0,65v
1500 r/min -> 0,74v
2500 r/min -> 0,93v
4000 r/min -> 1,14v
Nyt en sitten enään löydäkkään mitä MAF-arvojen piti olla - linkki sivulla jossa arvot oli hukassa.
Muistelen että 0,95v oli matalin, max arvoja ei nyt muistu mielee..., mutta jotenkin ajatus että vaihteluväli oli isompi kuin puoli volttia.
Mutta muuten voinee päätellä että piuhat on OK MAF:lle saakka?
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Ei ole mullakaan nyt lyödä faktaa pöytään, mutta muistaisin, että kierroksilla pitäisi olla jotaintaky kirjoitti: 4. testi MAF signal --->
800 r/min -> 0,55v
1000 r/min -> 0,65v
1500 r/min -> 0,74v
2500 r/min -> 0,93v
4000 r/min -> 1,14v
1.8-1.9 V.
LMD on lambda, 0.98-1,02 pitäis olla.taky kirjoitti:Mikä livedatan LMD arvo mahtaa olla -lambda?
Entä Hego Up?
Ja DTC?
Hego = Heated Exhausted Gas Oxygen sensor. "Up" menee arvailuksi, oliskohan ennen kattia oleva?
DTC = Diagnostic Trouble Code, eli niitä vikakoodeja
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focuksen tyhjäkäynti
kun siirrät hiiren osoittimen live data lyhenteen päälle niin näyttää mikä se on tai arvon päälle en nyt muista kummin oli
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Focuksen tyhjäkäynti
juhve kirjoitti:kun siirrät hiiren osoittimen live data lyhenteen päälle niin näyttää mikä se on tai arvon päälle en nyt muista kummin oli
Ahaa, eipä tullut huomatuksi, pitääkin tzekata kon pääse läppärille.
Re: Focuksen tyhjäkäynti
No siinä on selkeä ero.yritäedes kirjoitti:Ei ole mullakaan nyt lyödä faktaa pöytään, mutta muistaisin, että kierroksilla pitäisi olla jotain 1.8-1.9 V.
Näyttää 9.xxx, siis näytössä vain desimalit vai onko lambda oikeasti poskellaan 10 kertaisesti?yritäedes kirjoitti: LMD on lambda, 0.98-1,02 pitäis olla.
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Tämä versio ei sitä tee.juhve kirjoitti:kun siirrät hiiren osoittimen live data lyhenteen päälle niin näyttää mikä se on tai arvon päälle en nyt muista kummin oli
Re: Focuksen tyhjäkäynti
MAF ja Lambda vaihdettu - nyt tyhjäkäynti palannut - kummassa lie ollut vika, mutta pääasia että toimii kun lähtee ajoon eikä ole ihan omalla tontilla normi elämässään...yritäedes kirjoitti:Jos vika on MAF:ssa, pitäisi koneen nyt pysyä käynnissä vikatila-asetuksilla.
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Jess, hyvä kun sait pelittään!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focuksen tyhjäkäynti
Jeps, yksi pelastettu Ford Wheeler Dealer-hengessä - taivaspaikka taattu....?yritäedes kirjoitti:Jess, hyvä kun sait pelittään!
Ei vaiskaan, edellinen omistaja oli jo luopunut toivosta saattaa auto liikenteeseen ja kas ei se loppujen lopuksi niin vaikeaa ollut - eikä kallistakaan kun eBaysta tyyreimmät osat haali.
Ja tulihan samalla taas autotietoa itselle kohennettua.