Lainataanpas vähän vanhaa topicia ja nostetaan keskustelunaihe vaihteeksi esille...
Meillä on -91 Transitin ex-invabussi isoilla navoilla. Auto on ollut alunperin Stockmanturbotettu 2.5d ja 4AOLD automaatti. Turbo särki aikansa mäntiä ja lopuksi lohkokin sai sen verran siipeensä, että joku vuosi sitten vaihdettiin tilalle ex-maijan 2.0 OHC ja 4AOLD automaatti.
Tämä policespecial swappi on vienyt meitä luotettavasti kolme kesää, mutta pata alkaa nyt osoittamaan puutumisen merkkejä. Samalla olen alkanut miettimään vääntävämpää moottorivaihtoehtoa. Tiuhemmasta välityksestään huolimatta tällainen korkea ja pitkä kaappi kun ei automaatinkaan

kanssa oikein jaksa nousta noita mäkiä, vaan tuppaa muodostamaan jonoja peräänsä. Tasaisella matkavauhti on mukavat 90 ja kulutuskin pysyy kohtuullisessa 15l/100 km.
Automaatista en aio luopua, mutta seuraava moottori saisi omata reilusti enemmän tehoa ja varsinkin vääntöä, kuin tämä nykyinen (uutena 55 kw). Huippunopeutta ei siis haeta, vaan sujuvaa liikennöintiä.
Onko joku teistä vaihtanut ja muutoskatsastanut tuollaista 2.9i kutosta viime vuosina Transitiin ja onko kenelläkään tietoa käykö se suoraan automaatin kytkinkoppaan? Ja jos tällainen kutoskoneswappi ei ole realistinen muutoskatsastuksen suhteen, niin minkälaista neloskonetta suosittelisitte tilalle? Kiitos mielenkiinnosta ja vastauksistanne jo etukäteen...