Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvia

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvia

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Ongelmana oli se, että focuksessa se keskikonsolin keskimmäinen säädin, joka määrää ilmansuunnan, eli puhaltaako ilmaa tuulilasille, jalkatilaan yms jumitti. Välillä nitkuttelemalla lähti läpät liikkeelle, välillä oli taas ihan kunnolla jumissa.

Saattaa olla että samantyyppinen systeemi on muissakin fordeissa, en tiiä, mutta tässä siis kyseessä mkI focus.

Eräänä päivänä meni hermo, väänsin jumiutunutta vipua väkisin ja pamauksen saattelemana jotain hajosi. Eiku korjaamaan...

Syitä vivun jumitukseen voi olla monia, mm. säätövaijeriston venymisen seurauksena vaijerin päät irtoavat kolostaan ja jumittavat kytkimen. Vaijeri voi olla poikki (silloin itse säädin paneelissa pyörii taas ihan ilman vastusta). Tai sitten itse läpät ilmanvaihtokanavassa ovat jumiutuneet. Itselläni oli nämä kaikki viat :lol:

Keskikonsolin paneelin irroitustahan käsiteltiin jo aiheessa
viewtopic.php?f=5&t=35374

Paneeli kun on irti, kannattaa kuljettajan jalkatilasta irroittaa se iso suojamuovi jotta pääset vaijeriston toiseen päähän käsiksi. Irroita myös odb- pistoke paneelista, ettei hajoa piuhat turhaan kun rymyät jalkatilassa.

kaasupolkimen yläpuolelta paljastuu tuon näköinen laitos. Siinä on siis kaksi kappaletta vaijerisäätimiä, ylempi (tässä harmaa) on juuri tämä suunnansäätimen ja alempi lämpötilansäätimen vaijeristo.

Kuva

EDIT: TÄMÄ SEURAAVAKSI ESITELTY MEKANISMIN IRROITUS EI (MUISTAAKSENI) OLE VÄLTTÄMÄTÖNTÄ, VAAN PELKÄN VAIJERIN VOI VAIHTAA ILMANKIN. ELI NAPSAUTTAA VAIJERIN PÄÄN IRTI NIPSUISTAAN JA PAINAA UUDEN PIUHALAITOKSEN TILALLE. EDELLYTTÄÄ TIETYSTI ETTÄ LÄPÄT VIELÄ JOTENKUTEN LIIKKUVAT EIVÄTKÄ OLE TOTAALIJUMISSA KUTEN TÄSSÄ MINUN TAPAUKSESSANI.

Irroita koko hässäkkä, muistaakseni neljällä ruuvilla kiinni plus ihan yläreunassa on sellainen L-kirjaimen muotoinen vipstaaki joka on vielä yhdellä ruuvilla kiinni. Kuvassa koodilla 19A600. Osat 18K377 eivät ole irrallisia, vaikka kuvasta ehkä luulisi niin, eli niiden putoamista ei tarvi pelätä.

Kuva

Kampea vaijeristo irti pidikkeestään pienellä meisselillä. Sitten irroita vaijeri pidikkeestään cd soittimen aukosta käsin. Yksi kiinnike oli about tuhkiksen takana olevan rautapalkin nurkilla, toinen sitten ihan ulostuloaukon luona. Huomaat kyllä mistä ahistaa kun alat irroittelemaan...



Uusi vaijeristo näyttää tältä, jostain syystä mukana tuli myös säätimen nappula. Hintaa näillä yhteensä noin 35 euroa Ford Originaali osana...

Kuva

Pujota vaijeristo samaa reittiä takaisin mistä otitkin ja paina kiinni paikalleen.

Tässä vaiheessa on hyvä kokeilla että liikkuvatko osat 18K377 esteettä. Molempien vipujen tulisi liikuttaessa keinua nätisti ja säätää siten läppiä. Itselläni ylempi vipu toimi moitteetta, mutta alempi oli täysin jumissa! Tästä tulee noidankehä, vipu 18K377 on jumissa--> säätövaijeri ei liiku--> keskikonsolissa säätönappula ei liiku--> lisää väkisin vääntöä ja joku paikka hajoaa lopulta.

Itse ratkaisin jumituksen sillä, että siirtoleukapihdeillä varovasti nitkuttelin jumiutunutta 18K377 kytkintä. HUOM! OLE ERITTÄIN VAROVAINEN, JOS RIKOT KYTKIMEN, pääsee itku. En tiedä onko osa kuinka vaihdettavissa, ainakaan mitään kiinnitysruuvia siinä ei näkynyt.

Kun molemmat 18K377 vivut liikkuvat, otin spray-silikonia ja ruuttasin sitä reilusti ilmakanavaan.. Varma en ole, mutta kuvittelisin että silikoni valuisi tästä läpän nurkille ja auttaisi liikkumiseen. Kuva otettu cd soittimen raosta, siinä ilmakanavassa on vaahtokumisuojus saumassa, siitä saat sprayn pillin ujutettua läpi.

Kuva

Jos molemmat 18K377 vivut liikkuvat moitteetta, säätövaijeri on paikallaan, voit kasata koko komeuden. Varalta voit rasvata jollain tahmealla tarttuvalla rasvalla liikkuvat osat, tehtaan jäljiltä systeemissä on vielä rasvaa, huomaat kyllä mitkä kohdat joutuvat alttiiksi kulumiselle.

Varmista että alemman 18K377:n tappi osuu 19788 uraan. samaten kuin että 19A600 ylätappi osuu ylemmän 18K377 koloon ja alatappi 19788:n uraan.


Sitten laita nappula kiinni vaijerin keskikonsolin puoleiseen päähän ja käännä nappulaa. Jos mekanismi liikkuu moitteetta ja läpät säätyvät, voit onnitella itseäsi hyvästä työstä :D

Toivottavasti ei unohtunut mitään yli- tärkeää ja saitte edes jotakin selkoa tästä höpötyksestä, ohjeiden noudattaminen omalla vastuulla niinkuin aina :wink:
Viimeksi muokannut tuomaz, 31 Joulu 2014 08:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja taky »

tuomaz kirjoitti: Uusi vaijeristo näyttää tältä, jostain syystä mukana tuli myös säätimen nappula. Hintaa näillä yhteensä noin 35 euroa Ford Originaali osana...
http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... rt=3&o=151
Oliko tiedossa varaosanumeroa tuolle vaijeriyksikölle?
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Katotaas, paketista löysin seuraavat tiedot: 1x 1 201 870, control unit 2M51 11503 AA.
Itse tuotteessa olevat numerot: 2M51 11503 AA, 100727AE771P

Olisko noista apua?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja taky »

tuomaz kirjoitti:Katotaas, paketista löysin seuraavat tiedot: 1x 1 201 870, control unit 2M51 11503 AA.
Itse tuotteessa olevat numerot: 2M51 11503 AA, 100727AE771P
Olisko noista apua?
Kiitos.

http://www.hepetrading.fi/fi/ALUSTA/tak ... ?offset=50

2M51 11503 AA, numeron perusteella näyttäisi olevan sama kuin Transitissa....
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Samaa jumitusta täälläkin, tosin aika harvakseltaan. Pitänee purkaa ja rasvata paikat joku päivä.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Olen huomannut että tehokkaimmin jumitukseen auttaa se, että vääntää vipua vain silloin kun ilmanvaihtokanavissa on virrannut jonkin aikaa kuumaa ilmaa. Lämpimänä liikkuu nätisti. Tai sitten pitää puhalluksen koko ajan tuulilasille, eikä koske vipuun ollenkaan 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja taky »

tuomaz kirjoitti:Tai sitten pitää puhalluksen koko ajan tuulilasille, eikä koske vipuun ollenkaan 8)
Meitillä juminut ko asentoon ja se aiheuttaa talvella varpaiden viluttamista. :idea:
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Sit vaan virrat tupakin sytyttimeltä ja tommoset: http://www.varuste.net/Bodytech+Winter+ ... ohjallinen
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Mondeopojka

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja Mondeopojka »

Kellään tietoa onko nämä ohjeet pääperiaatteltaan samat kuin mk3 mondeoon?

eli rupeanko hommiin näillä vai en :roll:
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

42.50e makso eilen oulun wetterillä tää vaijeri tsydeemi
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Mondeopojka kirjoitti:Kellään tietoa onko nämä ohjeet pääperiaatteltaan samat kuin mk3 mondeoon?

eli rupeanko hommiin näillä vai en :roll:
Onko sulla ihan manuaalisäätöinen?

Ainakaan automaatti ilmastoinissa ei tuollaisia ole vaan siellä on servot...
finjerry

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja finjerry »

Vaihdoin tuon vaijeriyksikön, samalla tarkistin, että läpät liikkuvat notkeasti. Yksi läppä oli jäänyt ala-asentoonsa ja jumitti, mikä oli johtanut tämän vaijerihässäkän rikkoutumiseen.

No, nyt, kun kaikki liikkuvat melko notkeasti, kun niitä erikseen liikuttelee, niin miksi ihmeessä ne kokoon laitettuna takkuavat, vaikka voiteluainetta on vaikka kuinka paljon? Väärinkään sitä ei mielestäni voi koota...

Siinä koko säätöyksikössähän on sellainen levy, jossa on mutkitteleva ura. Tuntuu että nuo läppien vipujen tapit jotenkin ovat sellaisessa asennossa / kulmassa, että tuo uralevy ei niitä pysty ohjailemaan käyttämättä voimaa.

Hanskalokerosta löysin myöhemmin valkoisen muoviholkin. Tuli mieleeni, että eihän vain se muoviholkki voisi kuulua johonkin niistä tapeista, jotka ovat läppien päissä? Koko voisi olla sopiva... Se toimisi ikäänkuin laakerina, ja tappi olisi tiiviimpi siihen uraansa.
Oletteko huomanneet samaa?

Luin just äsken tämän kirjoitelman... Tuskin itsekään ymmärsin mitä olin sepustanut, mutta kokeilkaahan nyt. :lol:
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

finjerry kirjoitti:Tuskin itsekään ymmärsin mitä olin sepustanut, mutta kokeilkaahan nyt.
ymmärretään, ymmärretään =)

kokeile jos "laakeritappi" menee paikoilleen ja raportoi oliko siitä muutosta?

Mun villi kutina kertoo että tuo systeemi on vaan niin persiilleen suunniteltu ettei sen ole ajateltukaan kestävän moitteetta kymmeniä vuosia, eikä tuo mutkainen muovilevy ainakaan lisää vaijerin päähän välittyvää voimaa :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
asaartol
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Heinä 2013 16:13

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja asaartol »

MIelenkiintoista, yksinkertaista, mutta samalla niin monimutkaista :roll:
Ei vaan tule mitään tuulilasille...varpaat sen sijaan paistuu...
Kiitos tämän saitin ja teidän hyvien ohjeiden! Lähdenkin tästä kokeilemaan josko saisin vimpstaakeja liikuttelemalla tulemaan jotain tuulilasillekin.
Ilmansäätimen kytkin kiertyy puoleen ja toiseen täysin ilman vastusta, mutta ilma tulee vain ja ainoastaan jalkatilaan koko ajan.
Katsotaan miten käy :P
asaartol
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Heinä 2013 16:13

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja asaartol »

No niin... olipas helppoa.
Ilmeisesti vain vaijeri on venynyt joten säätö ei toimi. Vain hiukan nytkähtelee 8)
Säädin käsin vimpstaakin asentoon että tulee sekä tuulilasille, että jalkatilaan noin ikään 50/50 ja vielä varmistin ruuvilla että läpät ei pääse liikkumaan esim. tärinästä.
Tällä säädöllä mennään eikä muuta yritetäkään kun auto kuitenkin jo kohta elämänkaarensa päässä.
vipu näkyy olevan sellainen, että jos se sattuu ajonaikana tärisemään "ala-asentoo" niin silloin tulee pelkästään jalkatilaan ilmaa.

Onneksi lämmönsäätö toimii moitteetta.

kiitos vinkeistä, että löysin helposti ko. säätövaijerin ongelmapään ja nyt se on SOLVED!
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Kiva että joku hyötyy annetuista vinkeistä niin ei ihan hukkaan ole mennyt :P

Itse olen tullut siihen lopputulokseen että kesällä pidän puhallusta suunnattuna naamalle ja talvisin tuulilasille. Muutaman kerran vuodessa kun tuohon vipstaakiin koskee, niin kyllä se sen kestää. Pääsee paljon vähemmällä remontilla :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Tessu
Viestit: 1721
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja Tessu »

CRC;t silikonit tai öljyt ei aina auta MUTTA spray teflon onkin sitten kovasana,sillä saatiin kaverin emännän Fiestan virtalukko pelaamaan paaliin asti.
Samoin hyvin se auttaa ikkunatiivisteisiin veivattavissa laseissa että saa taas auki,moniin sähköosiin kun ei oikein valuva öljynen aine käykkään.
Kerran sano lukkoseppä mulle työmaalla että abloy lukkoon et sitten laita mitään tai muutes ei toimi,ainoo on että lyijykynää kun avaimeen sivelee ja sitte lukossa kääntää niin se oiva hätäapu,lyijäri kun on grafiittia!
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa Mk 1-Focuksissa vääntimien tilalla on painikkeet, näyttö ja lämpötila-anturi eli kaikista ei löydy samanlaista systeemiä. Toistaiseksi auto-A/C pelittää kuin se sveitsiläinen kello, mutta mahtaa riemu revetä, jos tuota joutuu joskus korjailemaan... Kai siellä jotain servoja ja niiden ohjaimia on. Emännän Mondeosta vaihdoin juuri lämppärin vaijerin eli paukkuu nuo manuaalilaitteet muissakin malleissa. Onneksi Fordin varaosahinnoittelu on vielä jollain tavalla järjellinen, jos vertaa moneen muuhun valmistajaan.
Ruudinkeksijä
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Kesä 2012 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvi

Viesti Kirjoittaja Ruudinkeksijä »

Tuttu vaiva. Vaimon -99 Focuksesta katkaisin vaijerin väkisin vääntämällä. Korjaukseksi jumitin säädön pelkästään tuulilasille ja sillä on menty jo toista vuotta.
Fookus99
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Touko 2015 20:59

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvia

Viesti Kirjoittaja Fookus99 »

Kas, tämmöinenkin keskustelu löytyi... kysytäänpä siis täältäkin kun näyttää olevan ihan samaa vikaa.

Eli alempi 18K377 jumittaa huolella. Sain nitkuteltua pihdeillä ja luikkarispraylla sen verran auki että väkivalloin kääntyy. Säätimen nupista ei hievahdakkaan. Tää on ihan käsittämätön systeemi..

Vinkkejä mitä seuraavaksi? Jotenkin ehkä pitäisi saada käsin niitä läppiä käänneltyä ja täsmätuikattua luikkaria niveliin.. Mites se onnistuu?
JaanoL
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Elo 2015 14:49

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvia

Viesti Kirjoittaja JaanoL »

Tätä on liikenteessä.

Vaijeri osa jo vaihdettu ja siltikkään ei vielä osat liiku. Saakohan noita muovisia osia vaijerin takana vaihdettua? Omassa tuntuu jumittavan tuon urassa liikkuva pikkutappi. Eli ääriasennot eivät toimi mutta keskiosassa liikkuu moitteetta. Olen rasvannut jo nuo liikkuvat osat mutta tuota läppiin sprayn suihkuttamista en ole vielä kokeillut... pitänee varmaan testiä.


Focus -01
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvia

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mä elän siinä luulossa että tää vika johtuu siitä että läpät siellä jossain putkiston sisällä jumittavat. Joskus yritin tuumailla et mitä kautta pääsis ihan läppiin itseensä käsiksi, mut tuntui olevan semmonen savotta että tekemättä jäi. Onhan tuo sellainen systeemi, ettei sitä ole ajateltu purettavaksi ihan kädenkäänteessä. Jos ei noita nipukoita nitkutellen saa läppiä liikkumaan, ei vika korjaannu vaijeria vaihtamalla.

Tuo näkyvien osien rasvailu on enempi semmosta hienosäätöä ja varmistusta, suurin jumitus on kivasti piilossa siellä putkessa jossain. Eli nipukoiden tulee liikkua kevyesti käsipelillä liikuttaen, ennenkuin vaijerin vaihdosta hyötyy. Tuota sprayta kannattanee toki kokeilla vielä, siihen päälle nitkuttelua vivustoon. Ei poista vikaa varsinaisesti, mutta saattaa ensiapuna toimia.

Kannattaa tehdä tuo silloin kun autolla on ajettu ja kanavaan ajettu kuumaa ilmaa, silloin tuntuu toimivan vetreimmin. Kylmänä jumii varmemmin. Ja liukkaria kun suihkuttaa, kandee valita joku neutraalin hajuinen aine, ettei mitään ihan perseentuoksuista (tai mikäs siinä jos siitä tykkää) sinne tuuttaa kun se haju tietty jää joksikin aikaa haisemaan...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvia

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Focus 1.6 -00 hatchback 2D

Olen alkanut epäilemään että minulla on jäänyt aavistuksen lämmönsäädin auki. Eihän se nyt haittaa kun syksy alkaa, mutta jos hieman pahenee seuraavaa kesää silmällä pitäen (heinäkuu) niin sitten ei ole hyvä juttu kun muutenkin mielestäni ilmastointilaitteen kylmäteho rajoilla kyseisessä autossa heinäkuussa. Tässä alkavana syksynä kun ollut yksittäisiä viileitä aamuja/iltoja, niin olen laittanut lämmitystä päälle. Kun on tullut taas kuuma ja laittanut lämmön nolliin niin "musta tuntuu" ei enään niin hyvin ole tullut viileää ilmaa kun vertaa auton ulkopuolella seisoessaan lämpötilaa. Ero on toki pientä ja erehtymisen mahdollisuuskin on suuri kun en ole lämpömittareilla mitannut. Kuitenkin lämmittämisen jälkeen vielä 5min päästäkin tulee haalean lämmintä ilmaa vaikka luulisi jo ilmastointikanavien viilentyneen. Ehkä +25c vaik ulkolämpötila esim. +15c siis ihan mutuna arvioituna.

Olisikohan minulla venynyt lämminsäätimen "vaijerit" vai voiko siellä jotain antaa periksi sotkien täyttä kylmäasetusta? Läpistä kenties joku tiiviste osittain irti tai muuten huonosti paikallaan? Pystyykö itse hieman säätämään lämmönsäätöä jotenkin kikkailemalla? Haukkaa lämmintä ilmaa konehuoneen puolelta eli huono tiivistys jossain?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jumittaako lämmönsäätimen läpät / vivusto? vinkit + kuvia

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

ReiluReiska kirjoitti:Pystyykö itse hieman säätämään lämmönsäätöä jotenkin kikkailemalla?
Voishan sitä kokeilla kääntää sitä alempaa vaijerisäätöä (joka ohjaa lämpötilaa) sieltä jalkatilasta käsipelillä? Muistaakseni siinä on semmonen tähtimallinen kanta, johon sopii lämmönsäätimen namiskuukkeli. Eli läppien päästä kokeilis et liikkuuko se käsin kääntämällä enemmän kuin vaijerilla? Jos olis käyny silleen et läppä jäis jotenkin raolleen? Tälleen niinku vaikeesti selostettuna..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin