Saattaa olla että samantyyppinen systeemi on muissakin fordeissa, en tiiä, mutta tässä siis kyseessä mkI focus.
Eräänä päivänä meni hermo, väänsin jumiutunutta vipua väkisin ja pamauksen saattelemana jotain hajosi. Eiku korjaamaan...
Syitä vivun jumitukseen voi olla monia, mm. säätövaijeriston venymisen seurauksena vaijerin päät irtoavat kolostaan ja jumittavat kytkimen. Vaijeri voi olla poikki (silloin itse säädin paneelissa pyörii taas ihan ilman vastusta). Tai sitten itse läpät ilmanvaihtokanavassa ovat jumiutuneet. Itselläni oli nämä kaikki viat

Keskikonsolin paneelin irroitustahan käsiteltiin jo aiheessa
viewtopic.php?f=5&t=35374
Paneeli kun on irti, kannattaa kuljettajan jalkatilasta irroittaa se iso suojamuovi jotta pääset vaijeriston toiseen päähän käsiksi. Irroita myös odb- pistoke paneelista, ettei hajoa piuhat turhaan kun rymyät jalkatilassa.
kaasupolkimen yläpuolelta paljastuu tuon näköinen laitos. Siinä on siis kaksi kappaletta vaijerisäätimiä, ylempi (tässä harmaa) on juuri tämä suunnansäätimen ja alempi lämpötilansäätimen vaijeristo.

EDIT: TÄMÄ SEURAAVAKSI ESITELTY MEKANISMIN IRROITUS EI (MUISTAAKSENI) OLE VÄLTTÄMÄTÖNTÄ, VAAN PELKÄN VAIJERIN VOI VAIHTAA ILMANKIN. ELI NAPSAUTTAA VAIJERIN PÄÄN IRTI NIPSUISTAAN JA PAINAA UUDEN PIUHALAITOKSEN TILALLE. EDELLYTTÄÄ TIETYSTI ETTÄ LÄPÄT VIELÄ JOTENKUTEN LIIKKUVAT EIVÄTKÄ OLE TOTAALIJUMISSA KUTEN TÄSSÄ MINUN TAPAUKSESSANI.
Irroita koko hässäkkä, muistaakseni neljällä ruuvilla kiinni plus ihan yläreunassa on sellainen L-kirjaimen muotoinen vipstaaki joka on vielä yhdellä ruuvilla kiinni. Kuvassa koodilla 19A600. Osat 18K377 eivät ole irrallisia, vaikka kuvasta ehkä luulisi niin, eli niiden putoamista ei tarvi pelätä.

Kampea vaijeristo irti pidikkeestään pienellä meisselillä. Sitten irroita vaijeri pidikkeestään cd soittimen aukosta käsin. Yksi kiinnike oli about tuhkiksen takana olevan rautapalkin nurkilla, toinen sitten ihan ulostuloaukon luona. Huomaat kyllä mistä ahistaa kun alat irroittelemaan...
Uusi vaijeristo näyttää tältä, jostain syystä mukana tuli myös säätimen nappula. Hintaa näillä yhteensä noin 35 euroa Ford Originaali osana...

Pujota vaijeristo samaa reittiä takaisin mistä otitkin ja paina kiinni paikalleen.
Tässä vaiheessa on hyvä kokeilla että liikkuvatko osat 18K377 esteettä. Molempien vipujen tulisi liikuttaessa keinua nätisti ja säätää siten läppiä. Itselläni ylempi vipu toimi moitteetta, mutta alempi oli täysin jumissa! Tästä tulee noidankehä, vipu 18K377 on jumissa--> säätövaijeri ei liiku--> keskikonsolissa säätönappula ei liiku--> lisää väkisin vääntöä ja joku paikka hajoaa lopulta.
Itse ratkaisin jumituksen sillä, että siirtoleukapihdeillä varovasti nitkuttelin jumiutunutta 18K377 kytkintä. HUOM! OLE ERITTÄIN VAROVAINEN, JOS RIKOT KYTKIMEN, pääsee itku. En tiedä onko osa kuinka vaihdettavissa, ainakaan mitään kiinnitysruuvia siinä ei näkynyt.
Kun molemmat 18K377 vivut liikkuvat, otin spray-silikonia ja ruuttasin sitä reilusti ilmakanavaan.. Varma en ole, mutta kuvittelisin että silikoni valuisi tästä läpän nurkille ja auttaisi liikkumiseen. Kuva otettu cd soittimen raosta, siinä ilmakanavassa on vaahtokumisuojus saumassa, siitä saat sprayn pillin ujutettua läpi.

Jos molemmat 18K377 vivut liikkuvat moitteetta, säätövaijeri on paikallaan, voit kasata koko komeuden. Varalta voit rasvata jollain tahmealla tarttuvalla rasvalla liikkuvat osat, tehtaan jäljiltä systeemissä on vielä rasvaa, huomaat kyllä mitkä kohdat joutuvat alttiiksi kulumiselle.
Varmista että alemman 18K377:n tappi osuu 19788 uraan. samaten kuin että 19A600 ylätappi osuu ylemmän 18K377 koloon ja alatappi 19788:n uraan.
Sitten laita nappula kiinni vaijerin keskikonsolin puoleiseen päähän ja käännä nappulaa. Jos mekanismi liikkuu moitteetta ja läpät säätyvät, voit onnitella itseäsi hyvästä työstä

Toivottavasti ei unohtunut mitään yli- tärkeää ja saitte edes jotakin selkoa tästä höpötyksestä, ohjeiden noudattaminen omalla vastuulla niinkuin aina
