302 Windsor (ja tietysti muut v8)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
NapapiirinSankari
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Elo 2011 14:29

302 Windsor (ja tietysti muut v8)

Viesti Kirjoittaja NapapiirinSankari »

Hei,

En löytänyt yhtään kunnon v8 topiccia. En tiedä onko enemmän Overdrive:en kuuluvaa asiaa mutta kattotaan miten yleisö täällä reagoi.

Aloitin siis pähkäilemään mitä tosta 302 Windsorista sais aikaseksi. Kori on sen verran ryypätyn näköinen että tekniikkaa saataa lähteä johonkin muuhun autoon. Tämähän on siis se kone jota käytettiin joskus sierroissa (wink wink?).

Vanhat amerikkalaiset v8 koneet tuntuu olevan sen verran huonosti suunniteltuja että tuokin huutaa jotain toimintaa.

Osia tähän tuntuu saavan todella halvalla jos jaksaa pläräillä tarjouksia. 500hv kestävät kampiakselin ja veivit saa noin 500€ posteineen. Mahlen takomäntäsarjoja saa noin ~200€.

Koneen alkuperäisosien tehonkestävyydestä en löytänyt oikein mitään tietoa. Joku 300-350hv olisi varmaan ihan realistinen tavoite joten osaako kukaan kertoa mitkä alakerran osat pitäisi vahvistaa? Alkuperiäishilppeet eivät kuulemma hirveesti kestä ja hajoavat helposti kierroksilla. Riittääkö männät+veivit vai kannattaako kaikki vaihtaa suosista? Osaako kukaan muuten kertoa paljonko tuommoiset Mahlen takomännät yleensä kestää?

Eli tässä olisi alustava osalista:
Megasquirt ohjaamaan ruiskua
Kannet+imusarja uusiksi, ovat vissiin jotain aivan yläasteen käsityötunnilla tehtyjä
Mahlen takomännät+jotkut veivit ja kampura (eagle/sig yms?)
Tremecin T5 laatikko (ei tuo automaatti nappaa), pitäisi mennä melkein suoraan?
Eaton M90 ahdin, sopii parhaiten budjettiin

Aloitan projektin todennäköisesti vahvistamalla alakerran, jonka jälkeen siirryn kansiin ja imukanaviin, megasquirt ja viimmesenä remmiahdin.

Eli aluksi kiinnostais vakio-alakerran tehonkestävyys että tietäisi mitä uusia:

Lohko: noin 450hp, saisko betonilla yhtään enempää?
Eli betonit lohkoon tai vaihtoehtoisesti 351 lohko joka vissiiin kesti jo 700hp? Noita tuskin enää löytää kuin rapakon takaa joten postikulut sotkisi budjetin.

Männät:?
Mahlen takomännät ellei alkuperäisiä uskalla käyttää

Veivit?
Sig/eagle, ilmeisesti koneen yksi heikko lenkki

Kampiaksila:?
sig/eagle ellei alkuperäistä uskalla käyttää

Jotain yläkerrasta:
302 yläkerralla tuntuu olevan todella huono maine. Koneelle on vissiin turha tehdä yhtään mitään ennen kun nämä uusii. Laadukkailla kansilla ja imusarjalla luvataan melkein 100hp lisää eli näihin pitäisi viittiä panostaa. Nokkaketjut/ajoitushilppeet pitänee myös vahvistaa.

Kannet:
Budjetti tuskiin venyy tarpeeksi kokonaan uusiin alumiinisiin kansiin, eli todennäköisempi vaihtoehto olisi käyttää 351 C:n kansia (joita vissiin käytettin Boss:in 302:sessa) tai sitten katsoa onko alkuperäisille mitään tehtävissä.

Imusarja:
Jos en itse innostu vääntämään niin joku mustangin tai bossin imusarja jos löytyy tarpeeks halvalla.

Sytytysjärjestelmiä yms pitää kattoa projektin edetessä ja budjetin selvitessä.

Voi olla että motivaatio ja rahat loppuu monta kertaa kesken ennen ku tää on valmis mut katotaan kuinka pitkälle päästään. Kone on vielä autossa ja kestää hetken ennen kun saan sen ylös. Toivottavasti kone olisi pöydällä ja jotain jo tilattuna ensi vuoden puolella.

Kaikki tieto ylhäällä on peräisin pääasiassa jenkkiläisiltä foorumeilta eli en takaa mitään. Hyviä ideoita/korjauksia otetaan mielellään vastaan.

Pävitystä:
Jonkun jenkkiläisen esimerkkikasaus
471 hp ja 457 lb ft pyöriltä
Modit:
Alkuperäinen piritstetty 302 pikkulohko
· Arp pultit (veiveissä)
· Windage tray
Alkuperäiset portatut kannet
· 1.94/1.6 venttiilit
· 1.6 Keinuvivut
E303 Nokka
Cobra Imusarja
65mm Kaasuläppä
73mm Ilmamassa
30# suuttimet
Powerdyne BD-11 Remmiahdin
Tremec 3550 Laatikko
Cobra Kytkin
3.55 rattaat, vakio perä
Jos tuo pitää nyt yhtään paikkansa niin alakertaa ei tarvitsisi välttämättä rempata, katotaan kun löytyy lisää infoa
Musdeo
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Helmi 2010 20:00

Re: 302 Windsor (ja tietysti muut v8)

Viesti Kirjoittaja Musdeo »

Moi
Oletko käynyt suomen mussekerhon sivuilla? Siellä on moottorivelhoja, joilta löytyy tietoa. Tosin voi olla, että vastaaminen voi kestää. Ei kannata olla hätäinen ja vetää hernettä nenään. Uskoisin, että vastauksiakin tulee. Itse olen ainakin saanut kysymyksiini vastauksia. Foorumilta löytyy aikapaljon tietoa jo valmiiksi, kun jaksaa etsiä.

Oman autoni eka kone oli vakio -68 302 4kurk. kaasarilla ja peltisarjoilla. Siitä irtosi 200hp koneesta. Nyt löytyi 270hp. Seuraavan päivityksen jälkeen toivottavasti lähemmäs 350hp. Näihin on palanut rahaa sen verran, että sillä saisi us-partsilta valmiin 340hp koneen.

Kuitenkin, minua viisaammat osaa varmasti kertoa paremmin millä keinoin parhaiten tuo haluamasi teho saadaan jos mahdollista ja millä spekseillä ja kustannuksilla. Ei muuta kuin pähkäilemään! :wink:
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: 302 Windsor (ja tietysti muut v8)

Viesti Kirjoittaja country sedan »

302:sta jos meinaat rakentaa niin kannattaa tehdä siitä 347.
3.4" laakilla oleva akseli ja poraus +.030, 5.4" veivit, männät sen mukaan paljon tarvii ruttua.
Luonnollisesti rullanokka lohkoon kannattaa tehdä, osat halvempia kuin rullanokka vermeet vanhempaan lohkoon.
Kannet vaikka Edelbrockin RPM:t, tai cnc Patriotit, jos on tarpeeksi budjettia niin AFR:n 185cc Outlawit. Jos ei Worldin rautakannet kelpaa.
Nokaksi Compin Thumper rullanokka. Kiikuiksi rullavipat, myös kiinalaiset shaftmount kiikut tuntuu toimivan kadulla. Ei tarvi niitä tonnin Jeseleitä.
Imusarjaksi, jos haluaa orkkistyylistä EFI sarjaa, Trick Flown tai Edelbrockin tuotteita, Professional Productsilla taas on sopivan hintaista kaasari tyyppistä 1-taso imaria tyrkyllä.
Noilla eväillä voi odottaa vaparista +400kopukan lukemia öbaut 6000rpm ja max. vääntökin alle 5:ssä tonnissa.

Rautaiset Cleven kannet kannattaa unohtaa heti kättelyssä, aivan liian isot kanavat noin pieneen moottoriin, eikä open chamber palotiloilla saa järkevästi puristuksia.
351W lohko muuttaa sitten kaiken edellä mainitun. Siihen kun ei käy 302 alakerran osat, lohko erikokoisella runkolinjalla ja 1,3" korkeampi joten imusarjat ei käy jne. Mutta saisihan siitä stroukkaamalla helposti 408. Vaparina, kunnon kansilla + 500hv ja paineella enempi.
Tuota askia ehkä kannattaa miettiä uudestaan, vakio T5 kuitenkin murahtaa melko helposti.
Eatonia en kyllä perskohtasesti laittaisi kuin verkon painoksi.

Oman pitkäkattosen 347 tulee Ford Racingin 302 Boss lohkoon 4.125" porauksella ja 3.25" iskulla. Sisäisesti volframilla tasapainotettu teräs akseli ja H-profiili veivit. Männät on vielä auki.
Kannet on Worldin rautaiset Windsor JR:t, Eagle Racingin rapsuttelemat.
Nokaksi Compin hioma customi nokka, em. kiinan shaftmount kiikuilla.
Imusarja Edelbrockin Victor 5.0 70mm läpällä. Mega+Edis. Suuttimiksi samanlaiset ID:n 1000cc EV14 kuin on Sierran BOA:ssa kiinni. Tolla kasilla tosin mennään 98:lla, tuon kiljun kanssa leikkiminen saa jäädä Sierra kokeiluksi.
Noilla eväillä pitäis mennä vaparina 400hv rikki ja 1.5bar ahdoilla 1000hv olla taulussa. Sopiva puhallin on haarukoitumassa, vesicoolerilla.
Askina rassattu C6, modatulla 8.8 taka-akselilla.
Vastaa Viestiin