En löytänyt yhtään kunnon v8 topiccia. En tiedä onko enemmän Overdrive:en kuuluvaa asiaa mutta kattotaan miten yleisö täällä reagoi.
Aloitin siis pähkäilemään mitä tosta 302 Windsorista sais aikaseksi. Kori on sen verran ryypätyn näköinen että tekniikkaa saataa lähteä johonkin muuhun autoon. Tämähän on siis se kone jota käytettiin joskus sierroissa (wink wink?).
Vanhat amerikkalaiset v8 koneet tuntuu olevan sen verran huonosti suunniteltuja että tuokin huutaa jotain toimintaa.
Osia tähän tuntuu saavan todella halvalla jos jaksaa pläräillä tarjouksia. 500hv kestävät kampiakselin ja veivit saa noin 500€ posteineen. Mahlen takomäntäsarjoja saa noin ~200€.
Koneen alkuperäisosien tehonkestävyydestä en löytänyt oikein mitään tietoa. Joku 300-350hv olisi varmaan ihan realistinen tavoite joten osaako kukaan kertoa mitkä alakerran osat pitäisi vahvistaa? Alkuperiäishilppeet eivät kuulemma hirveesti kestä ja hajoavat helposti kierroksilla. Riittääkö männät+veivit vai kannattaako kaikki vaihtaa suosista? Osaako kukaan muuten kertoa paljonko tuommoiset Mahlen takomännät yleensä kestää?
Eli tässä olisi alustava osalista:
Megasquirt ohjaamaan ruiskua
Kannet+imusarja uusiksi, ovat vissiin jotain aivan yläasteen käsityötunnilla tehtyjä
Mahlen takomännät+jotkut veivit ja kampura (eagle/sig yms?)
Tremecin T5 laatikko (ei tuo automaatti nappaa), pitäisi mennä melkein suoraan?
Eaton M90 ahdin, sopii parhaiten budjettiin
Aloitan projektin todennäköisesti vahvistamalla alakerran, jonka jälkeen siirryn kansiin ja imukanaviin, megasquirt ja viimmesenä remmiahdin.
Eli aluksi kiinnostais vakio-alakerran tehonkestävyys että tietäisi mitä uusia:
Lohko: noin 450hp, saisko betonilla yhtään enempää?
Eli betonit lohkoon tai vaihtoehtoisesti 351 lohko joka vissiiin kesti jo 700hp? Noita tuskin enää löytää kuin rapakon takaa joten postikulut sotkisi budjetin.
Männät:?
Mahlen takomännät ellei alkuperäisiä uskalla käyttää
Veivit?
Sig/eagle, ilmeisesti koneen yksi heikko lenkki
Kampiaksila:?
sig/eagle ellei alkuperäistä uskalla käyttää
Jotain yläkerrasta:
302 yläkerralla tuntuu olevan todella huono maine. Koneelle on vissiin turha tehdä yhtään mitään ennen kun nämä uusii. Laadukkailla kansilla ja imusarjalla luvataan melkein 100hp lisää eli näihin pitäisi viittiä panostaa. Nokkaketjut/ajoitushilppeet pitänee myös vahvistaa.
Kannet:
Budjetti tuskiin venyy tarpeeksi kokonaan uusiin alumiinisiin kansiin, eli todennäköisempi vaihtoehto olisi käyttää 351 C:n kansia (joita vissiin käytettin Boss:in 302:sessa) tai sitten katsoa onko alkuperäisille mitään tehtävissä.
Imusarja:
Jos en itse innostu vääntämään niin joku mustangin tai bossin imusarja jos löytyy tarpeeks halvalla.
Sytytysjärjestelmiä yms pitää kattoa projektin edetessä ja budjetin selvitessä.
Voi olla että motivaatio ja rahat loppuu monta kertaa kesken ennen ku tää on valmis mut katotaan kuinka pitkälle päästään. Kone on vielä autossa ja kestää hetken ennen kun saan sen ylös. Toivottavasti kone olisi pöydällä ja jotain jo tilattuna ensi vuoden puolella.
Kaikki tieto ylhäällä on peräisin pääasiassa jenkkiläisiltä foorumeilta eli en takaa mitään. Hyviä ideoita/korjauksia otetaan mielellään vastaan.
Pävitystä:
Jonkun jenkkiläisen esimerkkikasaus
Jos tuo pitää nyt yhtään paikkansa niin alakertaa ei tarvitsisi välttämättä rempata, katotaan kun löytyy lisää infoa471 hp ja 457 lb ft pyöriltä
Modit:
Alkuperäinen piritstetty 302 pikkulohko
· Arp pultit (veiveissä)
· Windage tray
Alkuperäiset portatut kannet
· 1.94/1.6 venttiilit
· 1.6 Keinuvivut
E303 Nokka
Cobra Imusarja
65mm Kaasuläppä
73mm Ilmamassa
30# suuttimet
Powerdyne BD-11 Remmiahdin
Tremec 3550 Laatikko
Cobra Kytkin
3.55 rattaat, vakio perä