Jäähdytysjärjestelmä temppuilee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Jäähdytysjärjestelmä temppuilee

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Eli autoon ei ensinnäkään tule lämmintä ilmaa sisälle ja kun auto käy niin vesiletkuihin kerääntyy painetta (letkut menevät ihan koviksi) onko normaalia? Tuntuu, että letkut halkeaa. Termostaatin vaihdoin ja lämppärin kenno on puhdistettu. Onko järjestelmässä kenties ilmaa? Vaikka auto käy n.30-45 min niin neste on vain käden lämpöistä.Miten ilman saa pois? Auto on Aerostar 3.0 V6 -89.
Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

Kannen tiiviste mennyt jos noin paljon tulee painetta jäähdytysjärjestelmään.
HUh Huh huijaa!
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Olen kuullut tuosta paineesta, että jos auton pistää käyntiin ja paine tulee vasta kun kone on lämmennyt niin ei ole kannentiiviste palanut, mutta jos paine tulee heti kun auton pistää käyntiin niin silloin olisi kansipahvi palanut. Pitääkö paikkaansa vai onko ihan huhu puheita :?: :mrgreen: Voiko painetta tulla, jos jäähdytysjärjestelmässä on tukos jossain? Esim. lämppärin kennossa. Nyt autoon tulee jo vähän lämpimämpää ilmaa, kun huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja vaihdoin termostaatin. Eli vaikuttaisi siltä että lämppärin kennossa olisi tukos.

Mites tuo syylärin päällä oleva korkki, eikoös se ole jonkinlainen termostaattikorkki? Miten sen pitäisi toimia, kun sen korkin lähettyviltä lähtee jokin letku ( manuaalin mukaan ylivuotoputki), mutta se syylärin korkki estää mitään vuotamasta sinne letkuun. Pitäisikö tämän korkin aueta kun kone lämpenee :?:
Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Eli korkki aukeaa kun siellä on liikaa painetta (varmaan barin luokkaa) ja näin suojelee sitä järjestelmää. Eli kun esim vesi lämpenee ja laajenee niin se päästää ylimääräiset paisuntasäiliöön...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

voi olla että on se korkin kumi levinnyt,halpa ja erittäin tärkeä osa auton jäähdytysjärjestelmää.
eli jos yhtään epäilyttää niin korkki vaihtoon vaan,ei tosiaan maksa niin paljoa että haittaakaan olisi.
ei sieltä mitään junia t...
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

taitaa olla ihan normaali paine siellä järjestelmässä,jos ilmaa järjestelmässä,niin näet sen kun katsot paisuntasäiliöön>sinne pitäs tulla sit ilmakuplia veten mukana.

toi ettei kapiini läpiä tuntuu olevan monen vanhemman foortin vaiva.itellä ei kokemusta tuosta,mutta eikös monilla ole kenno ollut tukossa jos muistan oikein :roll:
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Joo ilmeisesti tuo paine on normaalia. ilmeisesti kenno on sökö, koska olen sen huuhdellut parikin kertaa, mutta ei mitään apua. Moottori kuitenkin lämpenee ainakin mittari on n. puolessa välissä.
Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Noissa epäselvissä tapauksissa en ehkä luottaisi noihin fordien lämpömittareihin, tahtovat näyttää mitä sattuu

Vaikka kokeilee käsituntumalla jostain toisesta autosta normaalilämpöisenä konetta ja vesiletkuja ja sitten tuosta omastasi tai jos oikeen haluaa tietää niin tarvikeliikkeestä vedenlämpömittari, ei hirveitä maksa ja näyttää ainakin oikein (tai ainakin 10x tarkemmin kuin auton oma mittari)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

joo,tuli huomattua taas noi mittarit.
eilen ihmettelin kun taunus muuttui pikku pakkasella wartburgiksi..kävi kahdella ja kaikki kenkkusi enemmän ja vähemmän.
no tänään ajattelin sitten vilkaista missä kunnossa on syylarinesteet,puhaltanu vähän viileätä jne..no eihän siellä näkynyt kun paljas kenno.
painelin varoiksi alavesiletkua josko on jäässä..ei ollut onneksi sentään :)
ei oo tullu mitattua litkun pakkasenkestoa kertaakaan.
enkä vieläkään tiedä onko siellä enää edes mitään nestettä,en oo kaatanut
lisää vielä kun en oo ollu menossa mihinkään..
eilen tuli vaan väkisin kengitettyä kioskille ja takaisin,ja vasta paluumatkalla heräsi loput pytyt kun antoi oikein raakasti kenkää :lol:
voi olla nesteet maantiellä kun ei lätäkköä näkynyt parkkiruudussa.
ei sieltä mitään junia t...
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

noihin tukkosiin kennoihin on kyllä puhistusainetta
ja itte oon ainoostaan vaihdellu veden kulkusuuntaa kennossa
eli letkut toisinpäin...(siis ristiin :lol: )...
on auttanu monesti...

ja tietysti voi olla ilma lukko...sierrassa oli vähä tota ongelmaa...
kun ei vaan vesi kiertäny kennossa.....
no kennon letku irti kaasarista ja vettä(nestettä) sisään...
tietysti on hyvä vähä tulpata sitä toista päätä...
niin ja kyse on siitä ylemmästä letkustä..

en tosin tiedä miten tässä ks. autossa....
mutta näin sierrassa.... :idea:

kait siellä oli termari oikein päin.. ja varmasti ehjä.. :idea:

ja laitetaan vielä tää tänne:
eli jos koneessa ei ole vettä niin
lämpömittari ei pahemmin nouse...
(ajelin viikonlopun poikkimenneellä ylävesiletkulla :oops: :oops: )
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Järjestelmä on huuhdeltu sillä aineella eikä tuottanut tulosta. Tänään ilmeni toinenkin ongelma. Vaikka puhallin puhaltaa töysillä ei auton sisään tule yhtään ilmaa ei lämmintä eikä kylmää.
Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Exsportti kirjoitti:Järjestelmä on huuhdeltu sillä aineella eikä tuottanut tulosta. Tänään ilmeni toinenkin ongelma. Vaikka puhallin puhaltaa töysillä ei auton sisään tule yhtään ilmaa ei lämmintä eikä kylmää.
en muista mainitsitko että on kenno ollu esillä..
mutta onko lehtiä ym.. kennon edessä...

tai sisäilman kierrätyksen läppä...
joissain fordeissa on eri puhallin sisäilman kierrätykselle ja
raitisilman otolle...

olisko se ilma "putki" irronnu..ei meinaa tarvi olla kun
pari milliä raollaan niin ei puhalla... :?:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Kenno ollut sen verran esillä, mitä sitä näkyy kun puhaltimen ottaa pois. Lehdet puhdistin sieltä pois (kokonaiset kaksi pintä lehteä). Itse epäilen tuota sisäilman kierrätyksen läppää. Se on paineilmalla toimiva vempain ja luulisin, että ei toimi niinkuin pitää.

En tiedä onko tässä autossa kaksi puhallinta, kun jos se toinen puhallin siellä on niin se on sellaisessa paikassa, että pitäisi purkaa puoli kojetaulua pois. Aerostariin on saanut lisävarusteena toisen puhaltimen vm 86-91. Täytyy jatkaa tutkimista, että saisi jouluksi kuntoon kun pitää lähteä reissuun.
Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
juuso*
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Loka 2010 20:00

Re: Jäähdytysjärjestelmä temppuilee

Viesti Kirjoittaja juuso* »

Kiihytyksessä suhautti jäähytin nesteet autoon sisällä sumuna, joten vika taitaa olla lämppärin kennossa? Kannet ei oo ainakaa ulkoapäin vuotanu eikä tuntus olevan nesteetkää sekasin. Käy yhä nätisti, alkaa vaan pukkaamaan nestettä sisään moottorin lämmetessä. Autohan oli -89 aerostar 3.0 v6 :roll:
Vastaa Viestiin