Jäähdytysjärjestelmä temppuilee
Jäähdytysjärjestelmä temppuilee
Eli autoon ei ensinnäkään tule lämmintä ilmaa sisälle ja kun auto käy niin vesiletkuihin kerääntyy painetta (letkut menevät ihan koviksi) onko normaalia? Tuntuu, että letkut halkeaa. Termostaatin vaihdoin ja lämppärin kenno on puhdistettu. Onko järjestelmässä kenties ilmaa? Vaikka auto käy n.30-45 min niin neste on vain käden lämpöistä.Miten ilman saa pois? Auto on Aerostar 3.0 V6 -89.
Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
Olen kuullut tuosta paineesta, että jos auton pistää käyntiin ja paine tulee vasta kun kone on lämmennyt niin ei ole kannentiiviste palanut, mutta jos paine tulee heti kun auton pistää käyntiin niin silloin olisi kansipahvi palanut. Pitääkö paikkaansa vai onko ihan huhu puheita
Voiko painetta tulla, jos jäähdytysjärjestelmässä on tukos jossain? Esim. lämppärin kennossa. Nyt autoon tulee jo vähän lämpimämpää ilmaa, kun huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja vaihdoin termostaatin. Eli vaikuttaisi siltä että lämppärin kennossa olisi tukos.
Mites tuo syylärin päällä oleva korkki, eikoös se ole jonkinlainen termostaattikorkki? Miten sen pitäisi toimia, kun sen korkin lähettyviltä lähtee jokin letku ( manuaalin mukaan ylivuotoputki), mutta se syylärin korkki estää mitään vuotamasta sinne letkuun. Pitäisikö tämän korkin aueta kun kone lämpenee


Mites tuo syylärin päällä oleva korkki, eikoös se ole jonkinlainen termostaattikorkki? Miten sen pitäisi toimia, kun sen korkin lähettyviltä lähtee jokin letku ( manuaalin mukaan ylivuotoputki), mutta se syylärin korkki estää mitään vuotamasta sinne letkuun. Pitäisikö tämän korkin aueta kun kone lämpenee

Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
taitaa olla ihan normaali paine siellä järjestelmässä,jos ilmaa järjestelmässä,niin näet sen kun katsot paisuntasäiliöön>sinne pitäs tulla sit ilmakuplia veten mukana.
toi ettei kapiini läpiä tuntuu olevan monen vanhemman foortin vaiva.itellä ei kokemusta tuosta,mutta eikös monilla ole kenno ollut tukossa jos muistan oikein
toi ettei kapiini läpiä tuntuu olevan monen vanhemman foortin vaiva.itellä ei kokemusta tuosta,mutta eikös monilla ole kenno ollut tukossa jos muistan oikein

Joo ilmeisesti tuo paine on normaalia. ilmeisesti kenno on sökö, koska olen sen huuhdellut parikin kertaa, mutta ei mitään apua. Moottori kuitenkin lämpenee ainakin mittari on n. puolessa välissä.
Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
Noissa epäselvissä tapauksissa en ehkä luottaisi noihin fordien lämpömittareihin, tahtovat näyttää mitä sattuu
Vaikka kokeilee käsituntumalla jostain toisesta autosta normaalilämpöisenä konetta ja vesiletkuja ja sitten tuosta omastasi tai jos oikeen haluaa tietää niin tarvikeliikkeestä vedenlämpömittari, ei hirveitä maksa ja näyttää ainakin oikein (tai ainakin 10x tarkemmin kuin auton oma mittari)
Vaikka kokeilee käsituntumalla jostain toisesta autosta normaalilämpöisenä konetta ja vesiletkuja ja sitten tuosta omastasi tai jos oikeen haluaa tietää niin tarvikeliikkeestä vedenlämpömittari, ei hirveitä maksa ja näyttää ainakin oikein (tai ainakin 10x tarkemmin kuin auton oma mittari)
joo,tuli huomattua taas noi mittarit.
eilen ihmettelin kun taunus muuttui pikku pakkasella wartburgiksi..kävi kahdella ja kaikki kenkkusi enemmän ja vähemmän.
no tänään ajattelin sitten vilkaista missä kunnossa on syylarinesteet,puhaltanu vähän viileätä jne..no eihän siellä näkynyt kun paljas kenno.
painelin varoiksi alavesiletkua josko on jäässä..ei ollut onneksi sentään
ei oo tullu mitattua litkun pakkasenkestoa kertaakaan.
enkä vieläkään tiedä onko siellä enää edes mitään nestettä,en oo kaatanut
lisää vielä kun en oo ollu menossa mihinkään..
eilen tuli vaan väkisin kengitettyä kioskille ja takaisin,ja vasta paluumatkalla heräsi loput pytyt kun antoi oikein raakasti kenkää
voi olla nesteet maantiellä kun ei lätäkköä näkynyt parkkiruudussa.
eilen ihmettelin kun taunus muuttui pikku pakkasella wartburgiksi..kävi kahdella ja kaikki kenkkusi enemmän ja vähemmän.
no tänään ajattelin sitten vilkaista missä kunnossa on syylarinesteet,puhaltanu vähän viileätä jne..no eihän siellä näkynyt kun paljas kenno.
painelin varoiksi alavesiletkua josko on jäässä..ei ollut onneksi sentään

ei oo tullu mitattua litkun pakkasenkestoa kertaakaan.
enkä vieläkään tiedä onko siellä enää edes mitään nestettä,en oo kaatanut
lisää vielä kun en oo ollu menossa mihinkään..
eilen tuli vaan väkisin kengitettyä kioskille ja takaisin,ja vasta paluumatkalla heräsi loput pytyt kun antoi oikein raakasti kenkää

voi olla nesteet maantiellä kun ei lätäkköä näkynyt parkkiruudussa.
ei sieltä mitään junia t...
noihin tukkosiin kennoihin on kyllä puhistusainetta
ja itte oon ainoostaan vaihdellu veden kulkusuuntaa kennossa
eli letkut toisinpäin...(siis ristiin
)...
on auttanu monesti...
ja tietysti voi olla ilma lukko...sierrassa oli vähä tota ongelmaa...
kun ei vaan vesi kiertäny kennossa.....
no kennon letku irti kaasarista ja vettä(nestettä) sisään...
tietysti on hyvä vähä tulpata sitä toista päätä...
niin ja kyse on siitä ylemmästä letkustä..
en tosin tiedä miten tässä ks. autossa....
mutta näin sierrassa....
kait siellä oli termari oikein päin.. ja varmasti ehjä..
ja laitetaan vielä tää tänne:
eli jos koneessa ei ole vettä niin
lämpömittari ei pahemmin nouse...
(ajelin viikonlopun poikkimenneellä ylävesiletkulla
)
ja itte oon ainoostaan vaihdellu veden kulkusuuntaa kennossa
eli letkut toisinpäin...(siis ristiin

on auttanu monesti...
ja tietysti voi olla ilma lukko...sierrassa oli vähä tota ongelmaa...
kun ei vaan vesi kiertäny kennossa.....
no kennon letku irti kaasarista ja vettä(nestettä) sisään...
tietysti on hyvä vähä tulpata sitä toista päätä...
niin ja kyse on siitä ylemmästä letkustä..
en tosin tiedä miten tässä ks. autossa....
mutta näin sierrassa....

kait siellä oli termari oikein päin.. ja varmasti ehjä..

ja laitetaan vielä tää tänne:
eli jos koneessa ei ole vettä niin
lämpömittari ei pahemmin nouse...
(ajelin viikonlopun poikkimenneellä ylävesiletkulla


Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Järjestelmä on huuhdeltu sillä aineella eikä tuottanut tulosta. Tänään ilmeni toinenkin ongelma. Vaikka puhallin puhaltaa töysillä ei auton sisään tule yhtään ilmaa ei lämmintä eikä kylmää.
Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
en muista mainitsitko että on kenno ollu esillä..Exsportti kirjoitti:Järjestelmä on huuhdeltu sillä aineella eikä tuottanut tulosta. Tänään ilmeni toinenkin ongelma. Vaikka puhallin puhaltaa töysillä ei auton sisään tule yhtään ilmaa ei lämmintä eikä kylmää.
mutta onko lehtiä ym.. kennon edessä...
tai sisäilman kierrätyksen läppä...
joissain fordeissa on eri puhallin sisäilman kierrätykselle ja
raitisilman otolle...
olisko se ilma "putki" irronnu..ei meinaa tarvi olla kun
pari milliä raollaan niin ei puhalla...

Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Kenno ollut sen verran esillä, mitä sitä näkyy kun puhaltimen ottaa pois. Lehdet puhdistin sieltä pois (kokonaiset kaksi pintä lehteä). Itse epäilen tuota sisäilman kierrätyksen läppää. Se on paineilmalla toimiva vempain ja luulisin, että ei toimi niinkuin pitää.
En tiedä onko tässä autossa kaksi puhallinta, kun jos se toinen puhallin siellä on niin se on sellaisessa paikassa, että pitäisi purkaa puoli kojetaulua pois. Aerostariin on saanut lisävarusteena toisen puhaltimen vm 86-91. Täytyy jatkaa tutkimista, että saisi jouluksi kuntoon kun pitää lähteä reissuun.
En tiedä onko tässä autossa kaksi puhallinta, kun jos se toinen puhallin siellä on niin se on sellaisessa paikassa, että pitäisi purkaa puoli kojetaulua pois. Aerostariin on saanut lisävarusteena toisen puhaltimen vm 86-91. Täytyy jatkaa tutkimista, että saisi jouluksi kuntoon kun pitää lähteä reissuun.
Nyk: Mondeo 2.0 tdi -13
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
Focus 1,8 -09
ENTISET:
Mondeo 2.A -10
Escort Express 1,4 - 95
Mondeo 2,0-01
Sierra 2.0 Laser -89
Mondeo 2,0 STW -97 ja
Escort -90 1,6 Laser
Aerostar 3.0 V6 -89
Sierra 2.0i DOHC-93
Escort 1.6i-91
Sierra 1.6 Laser-89
Escort 1.1-83
Re: Jäähdytysjärjestelmä temppuilee
Kiihytyksessä suhautti jäähytin nesteet autoon sisällä sumuna, joten vika taitaa olla lämppärin kennossa? Kannet ei oo ainakaa ulkoapäin vuotanu eikä tuntus olevan nesteetkää sekasin. Käy yhä nätisti, alkaa vaan pukkaamaan nestettä sisään moottorin lämmetessä. Autohan oli -89 aerostar 3.0 v6 
