Öljynpaineesta, ohc efi
Öljynpaineesta, ohc efi
Mikä mahtaa 2.0 ohc- koneessa olla mätänä kun moottori lämpeää, niin edelleen aika ajoin välähtelee tyhjäkäynnillä öljynpainevalo, himmeästi? Muuten autosta ei enää kuuluu sen isompaa kolkatusta..
Sen verran mainittakoon (jos joku ei vielä tiedä), että auto alunperin kaasari ohc:llä, vuosimalli siis -84, mittaristo on sillä isolla "turvavyönvaroitusvalolla", JA vastaavasti nyk. kone on efi ohc, pari vuotta uudemmasta Sierrasta (saattaa olla scorpparistakin), joka tapauksassa harmaalla jakajalla. Voiko siis olla ongelmia tuon anutrin ja mun mittariston yhteen sopivuudella??
Valo tosiaan sammuu kun kone alkaa käydä mutta lämmetessä kun painaa kaasua, ja nostaa polkimen, niin valo himmeästi välähtelee. Öljypumppu on mallia korkeapaine, käyttöakseli on uusittu, samaten öljyputken tiiviste koneremontin yhteydessä.
Anturivika vai voiteluhäiriö?
-EDIT- Öljynä Valvoline 5w30 puolisynteettinen Fordiin tarkoitettu öljy, vai pitikö sisäänajossa käyttää jotain muuta?
Sen verran mainittakoon (jos joku ei vielä tiedä), että auto alunperin kaasari ohc:llä, vuosimalli siis -84, mittaristo on sillä isolla "turvavyönvaroitusvalolla", JA vastaavasti nyk. kone on efi ohc, pari vuotta uudemmasta Sierrasta (saattaa olla scorpparistakin), joka tapauksassa harmaalla jakajalla. Voiko siis olla ongelmia tuon anutrin ja mun mittariston yhteen sopivuudella??
Valo tosiaan sammuu kun kone alkaa käydä mutta lämmetessä kun painaa kaasua, ja nostaa polkimen, niin valo himmeästi välähtelee. Öljypumppu on mallia korkeapaine, käyttöakseli on uusittu, samaten öljyputken tiiviste koneremontin yhteydessä.
Anturivika vai voiteluhäiriö?
-EDIT- Öljynä Valvoline 5w30 puolisynteettinen Fordiin tarkoitettu öljy, vai pitikö sisäänajossa käyttää jotain muuta?
Viimeksi muokannut duckworth, 02 Loka 2011 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Kato ne paineet mittarilla ensin ja huolestu vasta sitten.
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Jos meinaat öljypainemittarin asennusta, niin taitaa taas projekti pitkittyä, kun pitää tilata se Y-haara, anturi ja itse mittari jostain Biltemasta, ja sitä odtellaan viikko jne... Vai mitä mittaria tarkoitit?country sedan kirjoitti:Kato ne paineet mittarilla ensin ja huolestu vasta sitten.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Siis öljynpainemittarilla mittaat ne paineet, luonnollisestin. Et tarvitse mitään y-haaraa vaan laitat mittarin adapterin auton öljynpaineanturin tilalle.
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Niin, mutta tuollainen mittaustyökalu näyttää maksavan lähemmäs 80 euroa, vastaavasti kiinteä mittari esim. auton kojetauluun sis. myös johdot, anturin ja adapterin maksaa 40 egee... Jos nyt ihan oikeita hintoja kattelinFoordson kirjoitti:Siis öljynpainemittarilla mittaat ne paineet, luonnollisestin. Et tarvitse mitään y-haaraa vaan laitat mittarin adapterin auton öljynpaineanturin tilalle.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Tai sitten käyt hakemassa paikallisesta hydr/pneumatiikka kaupasta laadukkaan vaimennetun teollisuusmittarin, n.15€, pätkän 6/4 sinistä pneumatiikka letkua ja käypäset liittimet.
Saa asian selväksi melko nopeasti eikä tarvi kaivaa nenää.
Saa asian selväksi melko nopeasti eikä tarvi kaivaa nenää.

Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Joo, tuollaista oon miettiny, mutta kun sekin pakkaa olemaan tilaustavaraa, niin se on perjantai taas ennen kun tiedän öljynpaineet, ja sittenkään ei ole tiedossa mista kaikki johtuu. Lisäksi tuommoisen asennus ym. asennus ottaa sekin aikansa.. Mutta taidanpa silti ostaa huomenna ihan varaosaliikkeesta tuon mittauslaitteen, jos sen saa edes joten kuten järkevään hintaan, mikäli se löytyy hyllytavarana.pvdriver kirjoitti:http://www.vannetukku.fi/oljynpainemitt ... -7500.html
BTW Mitä öljyjä yleensä kannattaa käyttää sisäänajossa, kenties 10w40 MaxLife, vai onko edes väliä?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
no kyllä ainakin meillä maxissa ja muissa semmosissa löytyy ihan tota halpis mekaanista mittaria hyllystä, varaosaliikkeissäkin... ei tuommosen asennus ota sen enempää aikaa kun minkään muunkaan öljynpainemittarin, ei sun sitä tarvii kojetauluun upottaa nähäkses vaan paineet tyhjäkäynnillä / kierroksilla ja kylmänä / kuumana...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Samaa mieltä. Ja neste täyttöinen teollisuusmittari on varmaan tarkimmasta päästä mitä nuo sähköset härpäke sinne päin mittarit. Maksokohan peräti 2 euroa se liitin mikä muuttaa siitä lohkon kierteestä mittarile sopivaksi kierteeksi ja pätkä letkua mittarille ja päät siihen 8euron kieppeilä. Ja Y-haaran teko makso 15euroa jos haluaa oman kellon jättää merkkivalolle.country sedan kirjoitti:Tai sitten käyt hakemassa paikallisesta hydr/pneumatiikka kaupasta laadukkaan vaimennetun teollisuusmittarin, n.15€, pätkän 6/4 sinistä pneumatiikka letkua ja käypäset liittimet.
Saa asian selväksi melko nopeasti eikä tarvi kaivaa nenää.
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Jep, löytyi mittari, T-haara-adapteri, tulppia, sekä anturit orkkisvalolle ja tuning-mittarille.. Järkevään hintaan vieläpä 8)
Sillä vähän maalailin piruja seinillle, kun täällä päin Suomea ei löydy edes perus banjoja hydroliikkeistä saati autotarvikepaikoista
Noin niinku esimerkinä.
Sillä vähän maalailin piruja seinillle, kun täällä päin Suomea ei löydy edes perus banjoja hydroliikkeistä saati autotarvikepaikoista

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
ite ostin tollaisen iisalmen makasiinista makso vain 10.90 onkohan millainen toi?pvdriver kirjoitti:http://www.vannetukku.fi/oljynpainemitt ... -7500.html
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Jaa-a, mittari toiminnassa ja ne arvot:
Kylmänä tyhjäkäynnillä 1 bar ja kierroksia antaesssa 3 bar,
Vastaavasti vähän lämmettyä 0,5 ja 2.. Kaasun noston yhteydessä paine hieman nousi.
Liekö se vaikutti vähän mittaustulokseen kun anturin juurestä pääsi vuotamaan öljyä, koska nippa jäi löysälle.
Sanokaa kokeneemmat miten toimitaan..?
Kylmänä tyhjäkäynnillä 1 bar ja kierroksia antaesssa 3 bar,
Vastaavasti vähän lämmettyä 0,5 ja 2.. Kaasun noston yhteydessä paine hieman nousi.
Liekö se vaikutti vähän mittaustulokseen kun anturin juurestä pääsi vuotamaan öljyä, koska nippa jäi löysälle.
Sanokaa kokeneemmat miten toimitaan..?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Kyllähän lämpösenä sais tyhjäkäynnillä likemmäs kiloa olla paineet.
Vakio pumpullakin kierroksilla lämpösenä 3bar korvilla.
Pumppu kunnolla lohkossa kiinni? Ja pickuppi pumpussa? Nokan öljyputki kunnolla kiinni?
Oliko pumppu auki ennen asennusta?
Onko putsari millon vaihdettu?
Vakio pumpullakin kierroksilla lämpösenä 3bar korvilla.
Pumppu kunnolla lohkossa kiinni? Ja pickuppi pumpussa? Nokan öljyputki kunnolla kiinni?
Oliko pumppu auki ennen asennusta?
Onko putsari millon vaihdettu?
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Kaikki ovat ihan normaalikireydessä, ei apinanraivomomentissa.country sedan kirjoitti: Pumppu kunnolla lohkossa kiinni? Ja pickuppi pumpussa? Nokan öljyputki kunnolla kiinni?
Öljysuodatin uusittiin koneen laiton yhteydessä, ja imusihdin puhdistin ennen asennusta.country sedan kirjoitti:
Onko putsari millon vaihdettu?
...? Siis sehän on yksi umpinainenpaketti, en purkanut sitä ennen asenusta.country sedan kirjoitti: Oliko pumppu auki ennen asennusta?
Muttaaa.. Taidan kuitenkin saada tuon anturiliitoksen ensin tiiviiksi,että näen oikeat arvot.
Ja eikös jotkut oo käyttäny paksumpaa öljyä näissä??? Ainakin kun haulla luin vastaavia ketjuja.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Mitä mieltä ootte tuosta öljynlaadusta? Kannattaako kokeilla jotain paksumpaa kuin tämänhetkinen FE 5w30..?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Jotkut on kai käyttäneet VR1 20w50 litkua, mutta mikä on foormilaisten mielipide asiasta öljyjen suhteen?duckworth kirjoitti:Mitä mieltä ootte tuosta öljynlaadusta? Kannattaako kokeilla jotain paksumpaa kuin tämänhetkinen FE 5w30..?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Mulla ohc:ssä on jo vuosia pyörinyt Mobil 1 RallyFormula 5w-50. Hyvin pelittää, vaihtoväli
n. 10 000 km. Mutta taisit etsiä sisäänajoöljyä; siitä ei ole kokemusta...
n. 10 000 km. Mutta taisit etsiä sisäänajoöljyä; siitä ei ole kokemusta...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Tuskinpa se öljynpaine nousee siitä vaikka kokeilisit mitä öljyä. Sielähän joko selvä kasaus virhe tai öljypumpusa joku hämminki. Ja se keinuvipujen syönti johtuu monesti siitä että sinne laitettu joku jyrkkä keppi ja jäykät ventiilin jouset ja jätetään kohistamatta ne uuet keinuvivut sille kepille. Ne viri keinut on korkiammat ja pitempi liukuiset mitä orkkis keinut ja ne jää yleensä niin palion eri asentoon mitä orkkis keinut jos niitä ei koneisteta sieltä ventiilin päästä että saahan se kulma oikiaksi. Ja toinen syy on että keppi ei saa voitelua. Ja sisään ajossahan se pitäs olla mahollisimman notkaa se öljy että se voitelee uuet osat kylymänä ja kuumana.
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
...no huh
Nuo keinuvivut oli montuilla jo edellisen omistajan jäljiltä, koska kalkatti jo ekalla stratilla, ja kansi taas ei ole ennen ollut tämän alakerran päällä, koska ostin sen erikseen.
Toisekseen mikä on tämä "joku hämminki" ö-pumpussa, ja kasausvirhe? Mielenkiinnosta kysyn, niin voisin tehdäkin jotain asialle.

Toisekseen mikä on tämä "joku hämminki" ö-pumpussa, ja kasausvirhe? Mielenkiinnosta kysyn, niin voisin tehdäkin jotain asialle.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Sehän riippuu monestakin asiasta se öljynpaineen heikkous. Mitä koneelle tehty esim onko kampiakseli hiottu ja oikiat laakerit ja vielä oikian kokoiset. Porattu vai hoonattu sylinterit ja kasattu uusilla vai vanhoilla männänrenkailla ja renkaat asennettu oikein. Ja onko kannetiivisteen asennus oikein/pysyny paikoillan että ei kannen asennuksen aikana ole vioittunut että Öljy pääsee nyt väärään paikkan esim ei vuoda ulos päin mutta vuotaa joko vesi kanavaan tai suoraan männän päälle. On se mahollista että joisakin öljypumpuissa ei paineen rajoitin venttiili pelaa tai joku muu sisäinen vika. Ja kyllä sen käynnistä kuule jos huonot öljynpaineet on alakaa kaliseen tai kolokattaan ihan varmaan. Ja senhän saa kyllä hyvin nätisti selevile tuleeko sitä yläkertaan öljyä kunnolla kun käyttää ventiilikoppaa käyessä pois ni näkkee että joka reiästä tullee öljyä nokka akselille ja kunnossa olevassa moottorissa sitä tyhyjäkäynnillä tullee sillä mielin että hoksaa kyllä itekki. Ja kannesta huono mennä sanomaan ko ei näje että onko laakeri pukin kohalta halaki että kusee sen öljyn aivan muualle. Sekän ei mitään uutta ole että niin käyny. Sehän ei auta kun tutkia mistä se johtuu. mutta siinä ainaki muutamia hommia
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Eniten epäilyttää toi ö-pumppu. Lähinnä että se paineenrajoitus venttiili vuotaa.
Kaikki öljynpaine murheet mitä omissa ohareissa ynnä Cologneissa on viimeisen 20v aikana ollut, on johtuneet jumittavasta paineen säätimestä. Joko jumittaa kiinni jolloin putsarista lentää kuoret kankaalle tai sitten säätöventtiili ei sulkeudu kunnolla jolloin ei nosta kunnolla painetta.
Startatessa valo sammuu hiipumalla eikä sillai on/off niinkuin kuuluu.
Ugin kanssa eri mieltä siitä, että sylinterien/mäntien/renkaiden kunto vaikuttais paineisiin, koska sinne tulee vain roiskevoitelu.
Kaikki öljynpaine murheet mitä omissa ohareissa ynnä Cologneissa on viimeisen 20v aikana ollut, on johtuneet jumittavasta paineen säätimestä. Joko jumittaa kiinni jolloin putsarista lentää kuoret kankaalle tai sitten säätöventtiili ei sulkeudu kunnolla jolloin ei nosta kunnolla painetta.
Startatessa valo sammuu hiipumalla eikä sillai on/off niinkuin kuuluu.
Ugin kanssa eri mieltä siitä, että sylinterien/mäntien/renkaiden kunto vaikuttais paineisiin, koska sinne tulee vain roiskevoitelu.
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
mites tämä vaikuttaa ö-paineeseen`?U.G.I kirjoitti:Sehän riippuu monestakin asiasta se öljynpaineen heikkous. Porattu vai hoonattu sylinterit ja kasattu uusilla vai vanhoilla männänrenkailla ja renkaat asennettu oikein.
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
^mullekkin jäi tuo vielä vähän epäselväksi... 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Öljynpaineesta, ohc efi
Eiks männälle mene putki toiselta pumpulta joka hoitaa tappien voitelua?Fiestalla kirjoitti: mites tämä vaikuttaa ö-paineeseen`?

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/