Lisäilmaluistimen jännite

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Lisäilmaluistimen jännite

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Kertokaapa viisaammat, että saako tuohon lisäilmaluistimen liittimeen tulla yli 12v:ia? Kuulin mutu puhetta että siihen ei saisi tulla yli 12v tai muuten kärähtää käämi siitä lisäilmaluistimesta.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Voisiko joku k-jetin omistama henkilö katsoa yleismittarilla sen jännitteen?
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Miten mittasit sen jännitteen? Toiseen pinniin tulee akun jännite ja luistin avautumista ohjataan "miinuksella".
Onko tyhjäkäynnissä ongelmia?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

overboost kirjoitti:Miten mittasit sen jännitteen? Toiseen pinniin tulee akun jännite ja luistin avautumista ohjataan "miinuksella".
Onko tyhjäkäynnissä ongelmia?
Ei kai k jetissä vielä sitä ainakaan miinuksen sykäyksillä ohjata...
Vai meinasitko , että ihan vaan on/off käytöllä mutta miinus ohjaus???


Jaaha... Kattelin just noita papereita niin ainakin 2.8 k-jetissä lisäilmaluistia ohjataan ihan Virran syöttöreleen kautta . Samalta releeltä tulee ohjaus myös polttoainepumpulle ja ohjauspaineen säätimelle.
Ja jännite on tosiaan ihan 12V.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

overboost kirjoitti:Miten mittasit sen jännitteen? Toiseen pinniin tulee akun jännite ja luistin avautumista ohjataan "miinuksella".
Onko tyhjäkäynnissä ongelmia?
Laitoin mittarin toisen mittapään toiseen napaan ja toinen toiseen napaan, auto oli käynnissä. Mittari näytti muistaakseni 14.4v, eli lataus jännite ilman mitään kuormaa(valoja yms)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo on se ihan oikein. Eikä sitä tosiaan ohjata sitte miinuksella vaan em. tavalla.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Joo niinhän se on. Efissä ohjataan "miinuksella". Katselin haynesistä kytkentäkuvia, niin on aika alkeellinen järjestelmä. Lisäilmaluistille tulee miinus suoraan ja plus diodisillan kautta.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Ninja kirjoitti: Laitoin mittarin toisen mittapään toiseen napaan ja toinen toiseen napaan, auto oli käynnissä. Mittari näytti muistaakseni 14.4v, eli lataus jännite ilman mitään kuormaa(valoja yms)
Ihan normaalia. Jos se ei ole vielä selvinnyt, niin K-jetin lisäilmaluistia ohjataan lämmöllä. Eli itse luistin lämpötila määrää ilma-aukon koon. Kun auto käynnistetään, niin akkujännite kytketään lisäksi luistiin jolla luistia lämmitetään. Näin luistiin on saatu sekä ajasta, että moottorin lämpötilasta riippuva virtaus. Parin minuutin jälkeen jännitteen kytkemisestä luisti on sulkeutunut kokonaan.
Vastaa Viestiin