efi ohc epämääräisiä ääniä (video) *Korjattu*

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

efi ohc epämääräisiä ääniä (video) *Korjattu*

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sellaista oiretta että, startti ja sen solenoidi ovat mykkiä, virran tulosta huolimatta, joten kysyn, JOS tässä käy niin ettei toinenkaan varalla oleva startti lupaa mitään, että voiko vika olla hammaskosketuksessa?? Miten tuon kosketuksen edes voi saada pieleen? Kun tyrkkäsin startin aikanaan vaan tilaansa, mutta voiko sen tehdä väärin ja miten?!?

(Sierra ohc 2.0 -84...)

EDIT: Muokkasin otsikkoa vähän.
Viimeksi muokannut duckworth, 29 Syys 2011 21:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja emax »

Jos startti ei puhu mitää niin hammaskosketuksesta se ei johdu. Eikä ny äkkiseltään tuu mieleen kuinka sen edes väärin sais laitettua.
Meneehän korista maadoitus moottoriin?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Lisäyksenä, että pyörähti aluksi vähän, mutta mykistyi sitten.. Sammuttaa latausvalon myös. Mutjoo kokeillaan uutta solenoidia/starttia huomenissa...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti:Sammuttaa latausvalon myös.
Voihan se starttikin rikki olla, mutta minä vielä tarkistaisin moottorin maadoituksen, ja sen että se moottori pyörii kun räikällä pyörittää. Olettaen että akku on kunnossa.
Maadoitus on näppärästi testattu kun laitat volttimittarin tai virtakynän, akun miinus navan ja moottorin väliin ja starttaat, ei pitäisi tapahtua juuri mitään.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
1696
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Heinä 2007 19:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja 1696 »

Entisenä oohoocee-miehenä voin mainita taunuksen startissa oli sellainen ominaisuus,että startin solenoidin mäntään kertyy ajan saatossa öljy+kytkinkitkapinta yms.saastaa joka jarraa toimintaa.
Ei lähde käymaän avaimesta ,mutta suoralla johdolla suoraan akusta sitten lähtee.

Tämäkin on ihan vaan normaali ominaisuus.Otanta 2 kpl autoja.

Purku ja jollain tärpätillä pesu poistaa ongelman.Bendix-laitteen siirtohampaita ei saa pahemmin rasvailla puhdistus riittää.Talven tullen saattaa tulla selväksi miksi ei saa rasvailla.

Maadoituksesta sen verran,että tuntuu riitävän maadoitukseksi pelkkä ryyppyvaijerikin.Pariinkiin otteeseen ihmettelin,että mitäs varten tuokin punoittaa ja käryää :D
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

toi kytkin paskan kertyminen starttiin taitaa olla aika normia varsinkin noissa uudemmissa kaksoismassavauhtipyörällä varustetuissa koneissa
"harder" is not a very good safeword
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Stratti pyörii taas, vika tosiaan siinä perinteisessä maadoituksessa... Jatkan seuraavan tulleeseen ongelmaan: ei kipinää. Huomenna vaihadan pyörjän ja vj-kannen, mutta sitten ööh..?

Autossa on siis se harmaa Motocraft jakelija, mutta johtosarja "tarkoitettu" Boschilaiselle. Moduuleissa kuitenkin samat johdot, joten pitäisihän sen näinkin toimia, eikö?

(Tekniikka 2.0 och efi)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja emax »

Arvelinkin että laturinvalolta katoaa maa kun starttaa.
Tuleeko puolasta suoraan kipinää, eli jos laitat tulpanjohdon suoraan puolaan?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

emax kirjoitti: Tuleeko puolasta suoraan kipinää, eli jos laitat tulpanjohdon suoraan puolaan?
Tota, vaihdoin tänään pyörijän ja kannen, ja pakoputkessa paukahti, kipinä siis tulee mutta todella myöhässä.. Ei hörähtele, ja bensa haisee. Kumpaan suuntaan tota jakajaa pitikään kääntää, kun haluaisi aikaisemmalle? Vastapäiväänkö??
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja emax »

Vastakkaiseen suuntaan kuin pyörijä pyörii.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sytkä ongelma selvisi, jako 180 astetta pielessä :lol: Nyt käy tyhjää omin voimin. Huomenna olisi meininki ostaa strbolamppu, ennakon tarkempaan säätöön.

Sellaisien huomasin että auto ei reagoi kaasun kovin hyvin tai se tapahtuu viiveellä. Näissähän on MAFissa se HC-ruuvi, joka vaikuttaa kaiketi seoksiin alle 3500rpm..? Oisko jollain heittää faktaa kumpaan suuntaan kääntämällä seos menee rikkaammalle, vai meneekö kokeiluiksi?

Niin, ECU on ollut irti 3 vuotta, joten sekin voi olla "tyhjentynyt", mutta tiedä sitten oireileeko näin? Siihen pitäisi palautua arvot kun hetken käyttelee..
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja emax »

Sytkä voi olla vielä myöhäisellä. Säädä se ensi, ja sen jälkeen varmistat vielä ettei ilmavuotoja ole ennenkö pilaat muutki säädöt :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Mikkovaan
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Helmi 2005 12:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Startin hammaskosketus?

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

duckworth kirjoitti: Näissähän on MAFissa se HC-ruuvi, joka vaikuttaa kaiketi seoksiin alle 3500rpm..? Oisko jollain heittää faktaa kumpaan suuntaan kääntämällä seos menee rikkaammalle, vai meneekö kokeiluiksi?

Kiinnipäin rikastuu ts. ohivirtaava ilmamäärä pienenee.
Sierra + HX35 Super
Focus
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Säädin lampun kanssa aikaisemmalle, nyt vastaa kaasuun ja käy tyhjää hyvin.

Muutama lisä kysymys tässä herää; jakopään läheltä/koneen eutpäästä kuului sellainen läpättävä ääni, jota ei viime viikolla esiintynyt.. Voisiko flektin siivet tosiaan hakata vähän kampiakselin pulttiin, kun siinä on peli varaa muutama milli, vaikka siihen siiven ja viskon väliin on prikkoja pantukin..? Kuitenkin öljynpaineet normaalit, eikä venttiileistä (oman korvan mukaan) ääni kantaudu...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sierraan ilmoitetaan imuvenan välykseksi 0,20 ja pako 0,25, mutta jotkut laittaa 0,3.. Kumpi se pako puolen välys oikeasti on? (Nokan ja keinun välistä)

Pitääköhän noihin imusarjanpuolella oleviin nostajiin rakentaan oma avain, kun tuolla ei tunnetusti mahdu normaali kiintoavain kääntymään..? Kaupasta ei näytä saavan kaarella kuin lenkkiavaimia..

Niin, imuventtiilit oon jo säätänyt, välystä 0,1mm ja joissain ei sitäkään :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti:Sierraan ilmoitetaan imuvenan välykseksi 0,20 ja pako 0,25, mutta jotkut laittaa 0,3.. Kumpi se pako puolen välys oikeasti on? (Nokan ja keinun välistä)
.20 ja .25 on oikeat, keinun ja nokan välistä.
Jotku säätää keinun ja venttiilin välistä, tällöin löysä .30 imupuolelle ja tiukka .40 pakopuolelle.
duckworth kirjoitti:Pitääköhän noihin imusarjanpuolella oleviin nostajiin rakentaan oma avain, kun tuolla ei tunnetusti mahdu normaali kiintoavain kääntymään..? Kaupasta ei näytä saavan kaarella kuin lenkkiavaimia..
Itse oon katkaissu lenkin haarukan päästä ja hitsannu takaisin 90asteen kulmaan ylöspäin. Lenkin reiästä saa sitte väännettyä jatkovarrella.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo, venttiilit säädin eilen juuri noihin arvoihin, nokan ja keinun välistä, mutta hyvä tietää niin ei tarvitse availla venakoppaa enää :D

Kannessa ei muuten näkynyt mitään selvästi rikkonaista, yksi keinun pidike tuntui vähän löysältä, mutta niin tuntui kaikki muutkin, näin kai sen kuuluu ollakin..
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pakko kysyä että paljonko terveen ohc-koneen öljykorkista saa nousta kaasua koneen käydessä??? Korkki pysyy kyllä paikallaan, mutta kun sen nostaa, alkaa tulla pakokaasun hajuista höyryä, tämä niin kauan kuin kone käy. Normaalia huohotusta vai?

Jäähdytysnestettä ei mielestäni katoa, eikä esim. lämppärinkennosta kuulu lorinaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Vai onko huohotuksessa jotain häikkää.. kuitenkin?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja emax »

Hoonauksen ja uusien renkaiden takia voi jonku aikaa huohottaa enemmän. Aina sieltä kuitenkin vähä puhaltaa ohi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

En ole tässä iljennyt lähteä testilenkille kun kone naputtaa(?) taas..

Tuossa linkki/ääninäyte/video:

http://www.youtube.com/watch?v=RsQVcBFF ... rofilepage

Kuten huomaakin, niin naputus tihenee kun kiskaisen kaasuvaijersta. Kone myös lämpenee noin 10min. sellaiseksi että jokainen letku on aika kuuma, kuin myös sisälle tuleva lämmin ilma.

Tuossa näyte millaista ääntä vanhakone piti (ryyppy päällä):

http://www.youtube.com/watch?v=J8dZoHps ... rofilepage

Noin 30 sek. kohdalla kuuluu parhaiten.


Pikaisia vastauksia kaivataan... :)

PS. Voiko sytytysennakko olla liian aikaisella..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ne yleisimmät
eli ventiilien säädöt,nostaja kulahtanut tai kk-laakeri lopussa.
Videosta paha paikantaa mistä se ääni kuuluu.

Omassakin (stw) kuului ääni joka kuulosti nostajan pienelle naputukselle kun nopeesti kuunteli mutta se kuului sivulta kuunnellessa kannen tason alapuolelta enemmän niin lähti kk-lakerit vaihtoon(ei lähellekään noin kova).
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: efi ohc säätäminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Noi alakerran laakerit on kaikki uusittu kk,rk jne... Tosiaan imupuolelta yhden nostajan pidikejousi (vai mikä nyt onkaan) tuntui väljemmältä kuin muut. Heilui sormivoimin je jousi. Kävi vaan mielessä että voisin tuosta kaasutinkoneen kannesta nyysiä kyseisen nostajan, mutta onko ruisku- ja kaasutinmallien nostajissa eroja? Siis kaksilitraisten välillä??

EDIT: Venttiilit on säädetty oikeisiin arvoihin. Niin, tosiaan kannelle edellinen omistaja tehnyt täydellisen remontin 10 000 km sitten.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: efi ohc epämääräisiä ääniä (video)

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Vakio nostajat on samanlaisia kaikissa.
Tuo täysremontti ei oh:ssa takaa mitään nostaja/nokka puolella. Voi kulahtaa jo kevyesti 1000km kohdalla jos on pientäkin häikkää. Jos nostaja on kulahtanut montulle niin kuulostaa tuollaiselle eikä heti edes pistä kunnolla silmään kun katselee. Ja kun kulahtaa niin säätö karkaa koko-ajan sen jälkeen.
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: efi ohc epämääräisiä ääniä (video)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Aksu kirjoitti: Tuo täysremontti ei oh:ssa takaa mitään nostaja/nokka puolella. Voi kulahtaa jo kevyesti 1000km kohdalla jos on pientäkin häikkää.
Joo, mietin vaan että kuinka herkästä tuo öljyputki tukkeutuu, ja aiheuttaako juuri äkillisen kulumisen? Tosin eikös se katkaise voitelun periaatteessa muiltakin nokilta, jos olisi tukossa?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin