efi ohc epämääräisiä ääniä (video) *Korjattu*
efi ohc epämääräisiä ääniä (video) *Korjattu*
Sellaista oiretta että, startti ja sen solenoidi ovat mykkiä, virran tulosta huolimatta, joten kysyn, JOS tässä käy niin ettei toinenkaan varalla oleva startti lupaa mitään, että voiko vika olla hammaskosketuksessa?? Miten tuon kosketuksen edes voi saada pieleen? Kun tyrkkäsin startin aikanaan vaan tilaansa, mutta voiko sen tehdä väärin ja miten?!?
(Sierra ohc 2.0 -84...)
EDIT: Muokkasin otsikkoa vähän.
(Sierra ohc 2.0 -84...)
EDIT: Muokkasin otsikkoa vähän.
Viimeksi muokannut duckworth, 29 Syys 2011 21:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Startin hammaskosketus?
Jos startti ei puhu mitää niin hammaskosketuksesta se ei johdu. Eikä ny äkkiseltään tuu mieleen kuinka sen edes väärin sais laitettua.
Meneehän korista maadoitus moottoriin?
Meneehän korista maadoitus moottoriin?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Startin hammaskosketus?
Lisäyksenä, että pyörähti aluksi vähän, mutta mykistyi sitten.. Sammuttaa latausvalon myös. Mutjoo kokeillaan uutta solenoidia/starttia huomenissa...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Startin hammaskosketus?
Voihan se starttikin rikki olla, mutta minä vielä tarkistaisin moottorin maadoituksen, ja sen että se moottori pyörii kun räikällä pyörittää. Olettaen että akku on kunnossa.duckworth kirjoitti:Sammuttaa latausvalon myös.
Maadoitus on näppärästi testattu kun laitat volttimittarin tai virtakynän, akun miinus navan ja moottorin väliin ja starttaat, ei pitäisi tapahtua juuri mitään.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Startin hammaskosketus?
Entisenä oohoocee-miehenä voin mainita taunuksen startissa oli sellainen ominaisuus,että startin solenoidin mäntään kertyy ajan saatossa öljy+kytkinkitkapinta yms.saastaa joka jarraa toimintaa.
Ei lähde käymaän avaimesta ,mutta suoralla johdolla suoraan akusta sitten lähtee.
Tämäkin on ihan vaan normaali ominaisuus.Otanta 2 kpl autoja.
Purku ja jollain tärpätillä pesu poistaa ongelman.Bendix-laitteen siirtohampaita ei saa pahemmin rasvailla puhdistus riittää.Talven tullen saattaa tulla selväksi miksi ei saa rasvailla.
Maadoituksesta sen verran,että tuntuu riitävän maadoitukseksi pelkkä ryyppyvaijerikin.Pariinkiin otteeseen ihmettelin,että mitäs varten tuokin punoittaa ja käryää
Ei lähde käymaän avaimesta ,mutta suoralla johdolla suoraan akusta sitten lähtee.
Tämäkin on ihan vaan normaali ominaisuus.Otanta 2 kpl autoja.
Purku ja jollain tärpätillä pesu poistaa ongelman.Bendix-laitteen siirtohampaita ei saa pahemmin rasvailla puhdistus riittää.Talven tullen saattaa tulla selväksi miksi ei saa rasvailla.
Maadoituksesta sen verran,että tuntuu riitävän maadoitukseksi pelkkä ryyppyvaijerikin.Pariinkiin otteeseen ihmettelin,että mitäs varten tuokin punoittaa ja käryää

Re: Startin hammaskosketus?
toi kytkin paskan kertyminen starttiin taitaa olla aika normia varsinkin noissa uudemmissa kaksoismassavauhtipyörällä varustetuissa koneissa
"harder" is not a very good safeword
Re: Startin hammaskosketus?
Stratti pyörii taas, vika tosiaan siinä perinteisessä maadoituksessa... Jatkan seuraavan tulleeseen ongelmaan: ei kipinää. Huomenna vaihadan pyörjän ja vj-kannen, mutta sitten ööh..?
Autossa on siis se harmaa Motocraft jakelija, mutta johtosarja "tarkoitettu" Boschilaiselle. Moduuleissa kuitenkin samat johdot, joten pitäisihän sen näinkin toimia, eikö?
(Tekniikka 2.0 och efi)
Autossa on siis se harmaa Motocraft jakelija, mutta johtosarja "tarkoitettu" Boschilaiselle. Moduuleissa kuitenkin samat johdot, joten pitäisihän sen näinkin toimia, eikö?
(Tekniikka 2.0 och efi)
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Startin hammaskosketus?
Arvelinkin että laturinvalolta katoaa maa kun starttaa.
Tuleeko puolasta suoraan kipinää, eli jos laitat tulpanjohdon suoraan puolaan?
Tuleeko puolasta suoraan kipinää, eli jos laitat tulpanjohdon suoraan puolaan?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Startin hammaskosketus?
Tota, vaihdoin tänään pyörijän ja kannen, ja pakoputkessa paukahti, kipinä siis tulee mutta todella myöhässä.. Ei hörähtele, ja bensa haisee. Kumpaan suuntaan tota jakajaa pitikään kääntää, kun haluaisi aikaisemmalle? Vastapäiväänkö??emax kirjoitti: Tuleeko puolasta suoraan kipinää, eli jos laitat tulpanjohdon suoraan puolaan?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Startin hammaskosketus?
Vastakkaiseen suuntaan kuin pyörijä pyörii.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Startin hammaskosketus?
Sytkä ongelma selvisi, jako 180 astetta pielessä
Nyt käy tyhjää omin voimin. Huomenna olisi meininki ostaa strbolamppu, ennakon tarkempaan säätöön.
Sellaisien huomasin että auto ei reagoi kaasun kovin hyvin tai se tapahtuu viiveellä. Näissähän on MAFissa se HC-ruuvi, joka vaikuttaa kaiketi seoksiin alle 3500rpm..? Oisko jollain heittää faktaa kumpaan suuntaan kääntämällä seos menee rikkaammalle, vai meneekö kokeiluiksi?
Niin, ECU on ollut irti 3 vuotta, joten sekin voi olla "tyhjentynyt", mutta tiedä sitten oireileeko näin? Siihen pitäisi palautua arvot kun hetken käyttelee..

Sellaisien huomasin että auto ei reagoi kaasun kovin hyvin tai se tapahtuu viiveellä. Näissähän on MAFissa se HC-ruuvi, joka vaikuttaa kaiketi seoksiin alle 3500rpm..? Oisko jollain heittää faktaa kumpaan suuntaan kääntämällä seos menee rikkaammalle, vai meneekö kokeiluiksi?
Niin, ECU on ollut irti 3 vuotta, joten sekin voi olla "tyhjentynyt", mutta tiedä sitten oireileeko näin? Siihen pitäisi palautua arvot kun hetken käyttelee..
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Startin hammaskosketus?
Sytkä voi olla vielä myöhäisellä. Säädä se ensi, ja sen jälkeen varmistat vielä ettei ilmavuotoja ole ennenkö pilaat muutki säädöt 

Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Startin hammaskosketus?
duckworth kirjoitti: Näissähän on MAFissa se HC-ruuvi, joka vaikuttaa kaiketi seoksiin alle 3500rpm..? Oisko jollain heittää faktaa kumpaan suuntaan kääntämällä seos menee rikkaammalle, vai meneekö kokeiluiksi?
Kiinnipäin rikastuu ts. ohivirtaava ilmamäärä pienenee.
Sierra + HX35 Super
Focus
Focus
Re: efi ohc säätäminen
Säädin lampun kanssa aikaisemmalle, nyt vastaa kaasuun ja käy tyhjää hyvin.
Muutama lisä kysymys tässä herää; jakopään läheltä/koneen eutpäästä kuului sellainen läpättävä ääni, jota ei viime viikolla esiintynyt.. Voisiko flektin siivet tosiaan hakata vähän kampiakselin pulttiin, kun siinä on peli varaa muutama milli, vaikka siihen siiven ja viskon väliin on prikkoja pantukin..? Kuitenkin öljynpaineet normaalit, eikä venttiileistä (oman korvan mukaan) ääni kantaudu...
Muutama lisä kysymys tässä herää; jakopään läheltä/koneen eutpäästä kuului sellainen läpättävä ääni, jota ei viime viikolla esiintynyt.. Voisiko flektin siivet tosiaan hakata vähän kampiakselin pulttiin, kun siinä on peli varaa muutama milli, vaikka siihen siiven ja viskon väliin on prikkoja pantukin..? Kuitenkin öljynpaineet normaalit, eikä venttiileistä (oman korvan mukaan) ääni kantaudu...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: efi ohc säätäminen
Sierraan ilmoitetaan imuvenan välykseksi 0,20 ja pako 0,25, mutta jotkut laittaa 0,3.. Kumpi se pako puolen välys oikeasti on? (Nokan ja keinun välistä)
Pitääköhän noihin imusarjanpuolella oleviin nostajiin rakentaan oma avain, kun tuolla ei tunnetusti mahdu normaali kiintoavain kääntymään..? Kaupasta ei näytä saavan kaarella kuin lenkkiavaimia..
Niin, imuventtiilit oon jo säätänyt, välystä 0,1mm ja joissain ei sitäkään
Pitääköhän noihin imusarjanpuolella oleviin nostajiin rakentaan oma avain, kun tuolla ei tunnetusti mahdu normaali kiintoavain kääntymään..? Kaupasta ei näytä saavan kaarella kuin lenkkiavaimia..
Niin, imuventtiilit oon jo säätänyt, välystä 0,1mm ja joissain ei sitäkään

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: efi ohc säätäminen
.20 ja .25 on oikeat, keinun ja nokan välistä.duckworth kirjoitti:Sierraan ilmoitetaan imuvenan välykseksi 0,20 ja pako 0,25, mutta jotkut laittaa 0,3.. Kumpi se pako puolen välys oikeasti on? (Nokan ja keinun välistä)
Jotku säätää keinun ja venttiilin välistä, tällöin löysä .30 imupuolelle ja tiukka .40 pakopuolelle.
Itse oon katkaissu lenkin haarukan päästä ja hitsannu takaisin 90asteen kulmaan ylöspäin. Lenkin reiästä saa sitte väännettyä jatkovarrella.duckworth kirjoitti:Pitääköhän noihin imusarjanpuolella oleviin nostajiin rakentaan oma avain, kun tuolla ei tunnetusti mahdu normaali kiintoavain kääntymään..? Kaupasta ei näytä saavan kaarella kuin lenkkiavaimia..
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: efi ohc säätäminen
Joo, venttiilit säädin eilen juuri noihin arvoihin, nokan ja keinun välistä, mutta hyvä tietää niin ei tarvitse availla venakoppaa enää
Kannessa ei muuten näkynyt mitään selvästi rikkonaista, yksi keinun pidike tuntui vähän löysältä, mutta niin tuntui kaikki muutkin, näin kai sen kuuluu ollakin..

Kannessa ei muuten näkynyt mitään selvästi rikkonaista, yksi keinun pidike tuntui vähän löysältä, mutta niin tuntui kaikki muutkin, näin kai sen kuuluu ollakin..
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: efi ohc säätäminen
Pakko kysyä että paljonko terveen ohc-koneen öljykorkista saa nousta kaasua koneen käydessä??? Korkki pysyy kyllä paikallaan, mutta kun sen nostaa, alkaa tulla pakokaasun hajuista höyryä, tämä niin kauan kuin kone käy. Normaalia huohotusta vai?
Jäähdytysnestettä ei mielestäni katoa, eikä esim. lämppärinkennosta kuulu lorinaa.
Jäähdytysnestettä ei mielestäni katoa, eikä esim. lämppärinkennosta kuulu lorinaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: efi ohc säätäminen
Vai onko huohotuksessa jotain häikkää.. kuitenkin?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: efi ohc säätäminen
Hoonauksen ja uusien renkaiden takia voi jonku aikaa huohottaa enemmän. Aina sieltä kuitenkin vähä puhaltaa ohi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: efi ohc säätäminen
En ole tässä iljennyt lähteä testilenkille kun kone naputtaa(?) taas..
Tuossa linkki/ääninäyte/video:
http://www.youtube.com/watch?v=RsQVcBFF ... rofilepage
Kuten huomaakin, niin naputus tihenee kun kiskaisen kaasuvaijersta. Kone myös lämpenee noin 10min. sellaiseksi että jokainen letku on aika kuuma, kuin myös sisälle tuleva lämmin ilma.
Tuossa näyte millaista ääntä vanhakone piti (ryyppy päällä):
http://www.youtube.com/watch?v=J8dZoHps ... rofilepage
Noin 30 sek. kohdalla kuuluu parhaiten.
Pikaisia vastauksia kaivataan...
PS. Voiko sytytysennakko olla liian aikaisella..?
Tuossa linkki/ääninäyte/video:
http://www.youtube.com/watch?v=RsQVcBFF ... rofilepage
Kuten huomaakin, niin naputus tihenee kun kiskaisen kaasuvaijersta. Kone myös lämpenee noin 10min. sellaiseksi että jokainen letku on aika kuuma, kuin myös sisälle tuleva lämmin ilma.
Tuossa näyte millaista ääntä vanhakone piti (ryyppy päällä):
http://www.youtube.com/watch?v=J8dZoHps ... rofilepage
Noin 30 sek. kohdalla kuuluu parhaiten.
Pikaisia vastauksia kaivataan...

PS. Voiko sytytysennakko olla liian aikaisella..?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: efi ohc säätäminen
Ne yleisimmät
eli ventiilien säädöt,nostaja kulahtanut tai kk-laakeri lopussa.
Videosta paha paikantaa mistä se ääni kuuluu.
Omassakin (stw) kuului ääni joka kuulosti nostajan pienelle naputukselle kun nopeesti kuunteli mutta se kuului sivulta kuunnellessa kannen tason alapuolelta enemmän niin lähti kk-lakerit vaihtoon(ei lähellekään noin kova).
eli ventiilien säädöt,nostaja kulahtanut tai kk-laakeri lopussa.
Videosta paha paikantaa mistä se ääni kuuluu.
Omassakin (stw) kuului ääni joka kuulosti nostajan pienelle naputukselle kun nopeesti kuunteli mutta se kuului sivulta kuunnellessa kannen tason alapuolelta enemmän niin lähti kk-lakerit vaihtoon(ei lähellekään noin kova).
gti golo palloilija
Re: efi ohc säätäminen
Noi alakerran laakerit on kaikki uusittu kk,rk jne... Tosiaan imupuolelta yhden nostajan pidikejousi (vai mikä nyt onkaan) tuntui väljemmältä kuin muut. Heilui sormivoimin je jousi. Kävi vaan mielessä että voisin tuosta kaasutinkoneen kannesta nyysiä kyseisen nostajan, mutta onko ruisku- ja kaasutinmallien nostajissa eroja? Siis kaksilitraisten välillä??
EDIT: Venttiilit on säädetty oikeisiin arvoihin. Niin, tosiaan kannelle edellinen omistaja tehnyt täydellisen remontin 10 000 km sitten.
EDIT: Venttiilit on säädetty oikeisiin arvoihin. Niin, tosiaan kannelle edellinen omistaja tehnyt täydellisen remontin 10 000 km sitten.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: efi ohc epämääräisiä ääniä (video)
Vakio nostajat on samanlaisia kaikissa.
Tuo täysremontti ei oh:ssa takaa mitään nostaja/nokka puolella. Voi kulahtaa jo kevyesti 1000km kohdalla jos on pientäkin häikkää. Jos nostaja on kulahtanut montulle niin kuulostaa tuollaiselle eikä heti edes pistä kunnolla silmään kun katselee. Ja kun kulahtaa niin säätö karkaa koko-ajan sen jälkeen.
Tuo täysremontti ei oh:ssa takaa mitään nostaja/nokka puolella. Voi kulahtaa jo kevyesti 1000km kohdalla jos on pientäkin häikkää. Jos nostaja on kulahtanut montulle niin kuulostaa tuollaiselle eikä heti edes pistä kunnolla silmään kun katselee. Ja kun kulahtaa niin säätö karkaa koko-ajan sen jälkeen.
gti golo palloilija
Re: efi ohc epämääräisiä ääniä (video)
Joo, mietin vaan että kuinka herkästä tuo öljyputki tukkeutuu, ja aiheuttaako juuri äkillisen kulumisen? Tosin eikös se katkaise voitelun periaatteessa muiltakin nokilta, jos olisi tukossa?Aksu kirjoitti: Tuo täysremontti ei oh:ssa takaa mitään nostaja/nokka puolella. Voi kulahtaa jo kevyesti 1000km kohdalla jos on pientäkin häikkää.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER