Focus 99 1.8 Zetec kierrokset nousee RATKAISTU

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jesseteippi
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Syys 2010 13:24

Focus 99 1.8 Zetec kierrokset nousee RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja Jesseteippi »

Näitä samantyylisiä ongelmia on näissäkin ryhmissä ollut:
- 1:llä liikkelle ja sit kytkin pohjaan ja kaasu ylös, niin kierrokset nousee n. 3000 ja kohta laskee..
Ei ollut imuvuotoja, ei kaasuläpän asentotunnistin... putsasin tyhjäkäyntimoottorin (tai -venttiilin tai -säätimen)
No, siinä se vika kuitenkin oli. Ostin uuden ja heti toimi niinkuin pitääkin :lol:
Kun vertasin puhdistamaani vanhaa ja uutta säädintä, niin huomasi selvästi, että uudempi ei takertele. Vanhakin vain ihan pikkasen mutta se riitti syyksi :roll:
105 euroa maksoi.
jantte87
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Touko 2014 11:58

Re: Focus 99 1.8 Zetec kierrokset nousee RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja jantte87 »

Moi! Itellä Focus -04 1.6 I ja samaa vikaa että kierrokset menee 2000 ja välillä jopa 3000 kierrokseen ja laskee todella hitaasti vaikka moottori olisi lämmin. Voiko vika olla juuri kaasuläpän asentotunnistimessa kun sitä tässä ollaan pähkäilty?? Auttakaa miestä mäessä sillä ei ole kohta itku kaukana :P
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 99 1.8 Zetec kierrokset nousee RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Kaasuläpän asentoanturin kunnon pystyy mittaamaan jos löytyy pätevä yleismittari kotoota. Voin kaivella ohjeita jos kiinnostaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
jantte87
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Touko 2014 11:58

Re: Focus 99 1.8 Zetec kierrokset nousee RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja jantte87 »

Joo kiinnostaa. Kiitos!
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 99 1.8 Zetec kierrokset nousee RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Asentotunnistimen liittimen pitäis ilmeisemmin olla 3-napainen, järjestelmä testataan liitin kytkettynä, eli tarviit joko mittajohtosarjan tai sitten jonkinlaisen keinon penetroitua yleismittarin johdolla liittimeen peräpuolelta. Todennäköisesti kyseessä ei ole vesitiivis liitin, joten pitäis olla helppoa.

Sytytysvirta päällä
* napojen 1 (ge, keltainen tod. näk.) ja MAA välillä ~5 V

Mitataan asentoanturin jännitteensyöttö ja voidaan todeta toimivaksi tai ei

Kaasuläppä suljettu
* napojen 2 (ws, valk.) ja 3 (br, ruskea) välillä 0,7 V

Kaasuläppä täysin auki
* napojen 2 (ws, valk.) ja 3 (br, ruskea) välillä 4,5 V
"Jännitemuutoksen pitäisi olla pehmeä"

Kaasuläppän asentoa muuttamalla jännitteen pitäisi muuttua, jos on käytössä hyvälaatuinen yleismittari tai jopa oskillosskoppi voitaisi todeta käyttäytyykö anturi, joka on periaatteessa potentiometri, jokaisessa asennossa oikein. Vanhemmissa ilmamäärämittareissa, tuo asentoanturi oli käytönnössä vain hiililiuku, jonka liuku oli kiinni läpässä, joka vanhetessaan/likaantuessaan kontakti kärsi
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 99 1.8 Zetec kierrokset nousee RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

jantte87 kirjoitti:Moi! Itellä Focus -04 1.6 I ja samaa vikaa että kierrokset menee 2000 ja välillä jopa 3000 kierrokseen ja laskee todella hitaasti vaikka moottori olisi lämmin. Voiko vika olla juuri kaasuläpän asentotunnistimessa kun sitä tässä ollaan pähkäilty?? Auttakaa miestä mäessä sillä ei ole kohta itku kaukana :P
Semmonen juttu tuli mieleen, että voishan sitä tarkastaa että kaasupolkimelta kaasuläppään tuleva vaijeri liikkuu takeltelematta. Samalla tarkastaa sen itse kaasuläppämekanismin liukkaan toiminnan ainakin ulkopuolelta. Kaveri vaikka hitaasti polkemaan kaasupoljinta eestaas ja toinen tarkkailee taskulampun kanssa että miten vaijerit/mekanismit liikkuu.

Viime talvena huomasin omassa focuksessani sellaisen ominaisuuden, että välillä se ei laske kierroksia ihan niin nopsaan alas kuin pitäisi. Eli vähäksi aikaa jäi kierrokset roikkumaan pariin tonniin kun kytkimen painoi pohjaan, sit laski normaalisti. Oli kuitenkin niin pientä, että pistin asian vaan seurantaan.

Jokunen kuukausi sit meni ja motarillahan rampista tultaessa se sit tapahtui, kaasu pohjaan ja kierrokset jäi sinne viiden tonnin nurkille eikä meinannu millään laskea :lol:
Pikaisen vikadiagnosoinnin ja korjaustoimen tein siinä tien sivussa samantien. Vika oli kaasuläppäkotelon päässä. Mekanismi, mihin kaasuvaijeri tulee kiinni siis jumitti ja oli jättänyt kaasuläpän auki. Vaijeri veti kaasuläppää auki, mutta jousen voima ei riittänyt palauttamaan sitä. Jousi/mekanismi/vaijerinpaikka näkyy tuossa kuvassa oikealla.

Kuva

Tarpeeksi CRC:tä ja mekanismin samanaikaista eestaas rämpytystä ja tämän jälkeen on toiminut täysin moitteetta kuukausikaupalla.
Voihan se olla että vika ei olekaan tässä, mut se on viiden minuutin homma tehdä kun mitään ei tarvi purkaa, eikä tuo voiteluainekaan ketään konkurssiin vie.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 99 1.8 Zetec kierrokset nousee RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tulikos sähkönen kaasuläppä vasta mk2 fokkerissa?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin