jantte87 kirjoitti:Moi! Itellä Focus -04 1.6 I ja samaa vikaa että kierrokset menee 2000 ja välillä jopa 3000 kierrokseen ja laskee todella hitaasti vaikka moottori olisi lämmin. Voiko vika olla juuri kaasuläpän asentotunnistimessa kun sitä tässä ollaan pähkäilty?? Auttakaa miestä mäessä sillä ei ole kohta itku kaukana

Semmonen juttu tuli mieleen, että voishan sitä tarkastaa että kaasupolkimelta kaasuläppään tuleva vaijeri liikkuu takeltelematta. Samalla tarkastaa sen itse kaasuläppämekanismin liukkaan toiminnan ainakin ulkopuolelta. Kaveri vaikka hitaasti polkemaan kaasupoljinta eestaas ja toinen tarkkailee taskulampun kanssa että miten vaijerit/mekanismit liikkuu.
Viime talvena huomasin omassa focuksessani sellaisen ominaisuuden, että välillä se ei laske kierroksia ihan niin nopsaan alas kuin pitäisi. Eli vähäksi aikaa jäi kierrokset roikkumaan pariin tonniin kun kytkimen painoi pohjaan, sit laski normaalisti. Oli kuitenkin niin pientä, että pistin asian vaan seurantaan.
Jokunen kuukausi sit meni ja motarillahan rampista tultaessa se sit tapahtui, kaasu pohjaan ja kierrokset jäi sinne viiden tonnin nurkille eikä meinannu millään laskea
Pikaisen vikadiagnosoinnin ja korjaustoimen tein siinä tien sivussa samantien. Vika oli kaasuläppäkotelon päässä. Mekanismi, mihin kaasuvaijeri tulee kiinni siis jumitti ja oli jättänyt kaasuläpän auki. Vaijeri veti kaasuläppää auki, mutta jousen voima ei riittänyt palauttamaan sitä. Jousi/mekanismi/vaijerinpaikka näkyy tuossa kuvassa oikealla.
Tarpeeksi CRC:tä ja mekanismin samanaikaista eestaas rämpytystä ja tämän jälkeen on toiminut täysin moitteetta kuukausikaupalla.
Voihan se olla että vika ei olekaan tässä, mut se on viiden minuutin homma tehdä kun mitään ei tarvi purkaa, eikä tuo voiteluainekaan ketään konkurssiin vie.