Käytetyn Sierran kuntotarkastus kaupantekohetkellä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
King Kong

Käytetyn Sierran kuntotarkastus kaupantekohetkellä

Viesti Kirjoittaja King Kong »

Terve!

Oon huomenna menossa katsomaan 90-vuosimallista 2-litran ruiskudohcia, jollainen mulla on joskus ollutkin. Mainittuja kilometrejä 250 000, katsastettu maaliskuussa ja saatu pitkä leima. Päällimmäisenä tuli mieleen viat joita itselläni autossa oli sen omistajuusaikana: kansivika ja vetoakseli söi navan boorit löysän napamutterin takia. Näistä ekaksi mainittu tyyppivika, toinen sitten ihan omaa pöljyyttä.

Kuitenkin yksityiseltä kun olen menossa tuota hakemaan ja myyjä on kertonut kaikki tiedossaan olevat viat, on turha jälkeenpäin marista perävalotakuun vuoksi. Tiedossa olevat viat ovat temppuilevat nopeus- ja bensamittari.

Sen mitä autosta tiedän niin tankki, bensapumppu ja venttiilinkoppa ovat vaihdettu vastikään. 90 000 kilometriä sitten on koneeseen vaihdettu laakerit ja männänrenkaat, sekä 3 000 kilometriä sitten on tehty kansiremontti, jossa oikaistiin kansi ja viilattiin vähän, uusittiin venttiilit ja vaihdettiin jakoketju.

Perällä on 75-prosenttinen lukkoperä ja kytkintä on vahvistettu sintterilevyillä, joskin kytkin itsessään on normaalisti toimiva. Konehuoneeseen on viritelty turbon tulo- ja paluut, koska paikallaan on joskus ollut turbo. Tuli vain mieleen kuinkakohan väljä motti on, mutta jos kerta männänrenkaat yms. on vaihdettu niin väljyys kompensoituu siinä.

Auton hinta on joskin alhainen nähden panostettuun rahamäärään ja haluan varmistua ettei autossa ole piileviä vikoja. Eihän tässä ole uus auto kyseessä, mutta miten itse lähtisitte tarkastamaan autoa edes jollainsakaan loogisesti?


ENNEN OSTOA:
  • Koeajo? Mitä huomioitavaa koeajolla ja kussakin ajotilanteessa/eri kuormituksilla? Äänet, käyttäytyminen esim. moottorijarruttaessa voimakkaasti? Kuinka tarkastaa? Laakerit?

    Konehuone? Kone käynnissä mahdolliset sivuäänet? Missä tilanteessa sivuäänet ovat mallia "isompi vika"? Moottorin tukikumien tarkastus? Huohotus? Kuinka tarkastaa, mitä tarkastaa ja miksi tarkastaa?

    Voimansiirto? Onko paikallaan tai ajossa tarkastettavissa mitään? Kardaanin tukikumi? Nivelet? Vetoakselien suojakumit?

    Alusta? Alla madallusjouset. Mitä alustasta kannattaa tarkistella ja kuinka?
Tästä vois jopa tulla jonkinlainen FAQ käytetyn takavedon ostamisesta muillekin varman päälle pelaaville. Olettaen että saadaan hyviä vastauksia.
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Käytetyn Sierran kuntotarkastus kaupantekohetkellä

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Muutama vinkki: Kokeile koeajossa, että kaikki pykälät pysyy päällä, eikä laatikko äännä pahemmin millään vaihteella, kytkimen luisto kannattaa tarkastaa ajamalla vähän isommalla pykälällä ylämäkeen.
Konekäynnissä ota öljykorkki pois ja katso roiskiiko öljyä ilmaan, jos roiskii, ei hyvä. Aina nää sierrat vähän nakuttaa, mutta jos isompia kolinoita kuuluu, voi olla syytä huolestua. Kannattaa toki käydessä myös kurkkia konehuonetta joka puolelta, näyttääkö tihkuvan öljyä jostakin. Nosta pari kertaa tyhjäkäynnillä kierroksia ja kuuntele, palauttaako/vastaako kaasuun tasaisesti.
Helmat nyt aina kannattaa kokeilla, että kuinka pehmoiset ne on. Hyvänä päivänä saattaa mennä ohuestikin pakkeloitu alakerta katsastusmieheltä läpi.

Siinä muutama vinkki, seuraavat jatkakoot :arrow:
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Käytetyn Sierran kuntotarkastus kaupantekohetkellä

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Kytkimen keston testaukseen ei tartte ylämäkeä, saman voi tehä isolla vaihteella ja sitten jarrua painaa pikkasen vastaan.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Käytetyn Sierran kuntotarkastus kaupantekohetkellä

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Konekäynnissä ota öljykorkki pois ja katso roiskiiko öljyä ilmaan, jos roiskii, ei hyvä.
Mikä juttu toi nyt on, kai sieltä nyt öljyä lentää jos se yläkerta öljyä saa ?

Mutta kannattaa tarkastaa, ettei nostimet pidä kovin kovaa meteliä kun käynnistät kylmästä. Muutaman sekunnin kalkatus on ookoo (Siis nostimista tuleva) kunhan loppuu sen jälkeen kuin seinään.

Korjauksena tuohon on joko öljyt, nostimet tai öljypumppu sekä pumpun paineenrajoittimen ruuvi joka pyörii auki päin.
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Käytetyn Sierran kuntotarkastus kaupantekohetkellä

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Niin terve kone, jossa ei ole ohivuotoa, ei kyllä ruiski öljyä ilmaan korkki auki, paitsi jos huohotinletkut on tukossa, silloin saattaa tehdä saman.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Käytetyn Sierran kuntotarkastus kaupantekohetkellä

Viesti Kirjoittaja emax »

Takaiskarien yläpäät ruostuu sierroista puhki. On tympiä korjata jos on keriinny pahasti ruostua.
Öljyt ja varsinkin nesteet kannattaa katsoa että on max rajassa.
Jos on sähköflektit niin niitä voi kokeilla pyöriikö käsin. Ovat joskus jumissa.
Kytkimen saa testattua kun ajaa 3. tai 4. (riippuen nopeusrajoituksista) ja kierrokset yli 3000rpm. Siitä painaa vähä jarrua ja kaasu pohjaan, jos luistaa niin luistaa nyt.
Ohc tai cvh moottorillisen vaihdekepinnuppi saattaa pitää pahankuuloista ääntä ja sitä voi luulla vaihdelaatikko viaksikin. Tämä kuitenkin johtuu vain siitä että vaihdekaaviolaatta on löystyny siinä nupin päällä, ja ääni loppuu kun sitä painaa.

Pitää kuitenkin pitää mielessä että uusimmatkin Sierrat alkaa olla jo 20 vuotiaita että ihan joka "kiveniskemästä" ei kannata alkaa tinkimään.
Ja fordithan vuotaa aina vähä öljyä, jos ei vuoda niin sitä pitää lisätä. Sellainen mattapintainen öljyinen pölykerros moottorin kyljessä on vielä hyväksyttävissä kunhan moottorin alla ei näy tippoja.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
tursas
Viestit: 4123
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käytetyn Sierran kuntotarkastus kaupantekohetkellä

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mun mielestä kolme tärkeintä asiaa on pohja, pohja ja pohja.. :D , jos ne palkkeineen on jäämässä käsiin, niin se on sitten siinä, ei venttiilin nostimilla ole enää merkitystä.., ottaa vaikka auton koeajolle ja ristipään käteen ja kurkkaa etumattojen alle.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
King Kong

Re: Käytetyn Sierran kuntotarkastus kaupantekohetkellä

Viesti Kirjoittaja King Kong »

Kävin hakemassa Sierran ja auton tutkiskelu jäi tuohon konetilan tutkimiseen ja kuunteluun. Alustaa rasitin koeajolla maantie- ja kaupunkinopeuksissa, toimi kuin pitikin. Helmoja oli paha lähteä tutkimaan kun paikallaan oli jotkut lasikuitulevikkeet ja maavaraa ei ollut nimeksikään.

Tosin auto tuli hyvän tarjouksen edessä trokattua tutulle.
Vastaa Viestiin