Oon huomenna menossa katsomaan 90-vuosimallista 2-litran ruiskudohcia, jollainen mulla on joskus ollutkin. Mainittuja kilometrejä 250 000, katsastettu maaliskuussa ja saatu pitkä leima. Päällimmäisenä tuli mieleen viat joita itselläni autossa oli sen omistajuusaikana: kansivika ja vetoakseli söi navan boorit löysän napamutterin takia. Näistä ekaksi mainittu tyyppivika, toinen sitten ihan omaa pöljyyttä.
Kuitenkin yksityiseltä kun olen menossa tuota hakemaan ja myyjä on kertonut kaikki tiedossaan olevat viat, on turha jälkeenpäin marista perävalotakuun vuoksi. Tiedossa olevat viat ovat temppuilevat nopeus- ja bensamittari.
Sen mitä autosta tiedän niin tankki, bensapumppu ja venttiilinkoppa ovat vaihdettu vastikään. 90 000 kilometriä sitten on koneeseen vaihdettu laakerit ja männänrenkaat, sekä 3 000 kilometriä sitten on tehty kansiremontti, jossa oikaistiin kansi ja viilattiin vähän, uusittiin venttiilit ja vaihdettiin jakoketju.
Perällä on 75-prosenttinen lukkoperä ja kytkintä on vahvistettu sintterilevyillä, joskin kytkin itsessään on normaalisti toimiva. Konehuoneeseen on viritelty turbon tulo- ja paluut, koska paikallaan on joskus ollut turbo. Tuli vain mieleen kuinkakohan väljä motti on, mutta jos kerta männänrenkaat yms. on vaihdettu niin väljyys kompensoituu siinä.
Auton hinta on joskin alhainen nähden panostettuun rahamäärään ja haluan varmistua ettei autossa ole piileviä vikoja. Eihän tässä ole uus auto kyseessä, mutta miten itse lähtisitte tarkastamaan autoa edes jollainsakaan loogisesti?
ENNEN OSTOA:
- Koeajo? Mitä huomioitavaa koeajolla ja kussakin ajotilanteessa/eri kuormituksilla? Äänet, käyttäytyminen esim. moottorijarruttaessa voimakkaasti? Kuinka tarkastaa? Laakerit?
Konehuone? Kone käynnissä mahdolliset sivuäänet? Missä tilanteessa sivuäänet ovat mallia "isompi vika"? Moottorin tukikumien tarkastus? Huohotus? Kuinka tarkastaa, mitä tarkastaa ja miksi tarkastaa?
Voimansiirto? Onko paikallaan tai ajossa tarkastettavissa mitään? Kardaanin tukikumi? Nivelet? Vetoakselien suojakumit?
Alusta? Alla madallusjouset. Mitä alustasta kannattaa tarkistella ja kuinka?