nokka??

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pekkis
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Marras 2005 18:53
Paikkakunta: s-linna

nokka??

Viesti Kirjoittaja pekkis »

miten jyrkkä nokka kannattas laittaa 1.6 ford taunukseen jossa on 2.0l kaasari ja peltisarja?? auto ei ole tie käytössä.... ja käykä 2.0l kaasari 1.6 imusarjaan??

ainiin... kannattaskohan säädettävä nokkapyörä hommata??
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Nokan käyttötarkoitus vaikuttaa valintaan.

Säädettävä nokkapyörä on käytännössä pakollinen jos nokka muuttuu vakiosta muuksi.
pekkis
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Marras 2005 18:53
Paikkakunta: s-linna

Viesti Kirjoittaja pekkis »

jeps.. auto on kyllä lähinnä jää ajo käytössä!! tarjolla ois 240 tai 260 nokka??
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

yksikurkkuiset käy keskenään,mutta kaksikurkkuista ei saa
1-kurkkuisen imusarjaan,eikä päinvastoin.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

Ellei tee jotain adapteria väliin.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

janzamar kirjoitti:yksikurkkuiset käy keskenään,mutta kaksikurkkuista ei saa
1-kurkkuisen imusarjaan,eikä päinvastoin.
Kaikki 1 reikäset kaasarit ei ole samalla jaolla. Jos laittaa VV kaasarin tilalle perinteisen 1 kurkkusen ruokopillin pitää laittaa adapteri väliin tai tehdä uudet kierteet sarjaan.
1 reikä imusarjaan (ei VV) on saanut adapteria DGV:lle, tiiä sitten saako enää.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

no joo,on noissa poikkeuksia tosiaan,mutta aika hyvin menee heittämällä monet.
ei sieltä mitään junia t...
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Nokan asteluku ei kerro paljon mitään.
Nosto on se, joka kertoo jotain luonteesta. :)
pekkis
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Marras 2005 18:53
Paikkakunta: s-linna

Viesti Kirjoittaja pekkis »

joo no nostoista ei oo mtn tietoo!!!! on vaan asteluvut.
pekkis
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Marras 2005 18:53
Paikkakunta: s-linna

Viesti Kirjoittaja pekkis »

ja paljon kannattas sijottaa säädettävään nokka pyörään??
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Olikos nuo asteet sitten pako vai imunokkien asteita, vai onko samat kummassakin, silläkin on merkitystä tosin ei niin paljoa

Sen nokkapyörän pystyy tekemään itsekkin jos pääsee sorvia lainaamaan
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

pekkis kirjoitti:ja paljon kannattas sijottaa säädettävään nokka pyörään??
Niin paljon että saat sen hankittua. Ja kannattaa samalla ostaa joku tehdastekoinen pyörä.. Nuo itse tehdyt viritykset on aina vähän niin ja näin..
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

No sitten on tehty päin v*ttua jos pelottaa itse tehdyn kestävyys
Escort 1.8 sport -97
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Jos kyseessä peltoauto ja budjetti sen mukainen, niin enpä alkais rahojani tuhlaileen säädettävään nokkapyörään.
Suurinpiirtein tuon nokan pystyy ajoittamaan rattaita vaihtelemalla (apuakseli/nokka-akseli)
Viimisenpäälle tehtäessä olis kuitenkin säätö nokalle tehtävä JARRUPENKISSÄ, ja sinne harvat vievät peltoautojaan. :wink:

Täällä foorumilla vaan tuntuu olevan kaikilla hirmuinen nipottaminen päällä, virittämisen suhteen. 8)

Edit: Ota siitä 2.0 OHC:stä kaasari ja imusarja --->> BoltOn 1.6 OHC
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Bootsi kirjoitti:Jos kyseessä peltoauto ja budjetti sen mukainen, niin enpä alkais rahojani tuhlaileen säädettävään nokkapyörään.
Suurinpiirtein tuon nokan pystyy ajoittamaan rattaita vaihtelemalla (apuakseli/nokka-akseli)
Viimisenpäälle tehtäessä olis kuitenkin säätö nokalle tehtävä JARRUPENKISSÄ, ja sinne harvat vievät peltoautojaan. :wink:

Täällä foorumilla vaan tuntuu olevan kaikilla hirmuinen nipottaminen päällä, virittämisen suhteen. 8)

Edit: Ota siitä 2.0 OHC:stä kaasari ja imusarja --->> BoltOn 1.6 OHC
Miten vaan mutta se ajotus on aina hieman päin persettä jos sitä ei säädettävällä nokkapyörällä hae kohdalleen..

..noh peltoautossa kai sama kunhan kone käy ja p*ska lentää. :lol:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

s.o.h.c kirjoitti: Miten vaan mutta se ajotus on aina hieman päin persettä jos sitä ei säädettävällä nokkapyörällä hae kohdalleen..

..noh peltoautossa kai sama kunhan kone käy ja p*ska lentää. :lol:

Rattaita vaihtamalla, pystyy ajoitusta muuttamaan puolen hampaan verran.
Tuolla saa jo ns. karkean säädön tehtyä. (nokka valmistajan suositukseen)

Penkissä saadaan sitten huippuväännöt ja huipputehot sopiville kierros alueille.. Mutta silloin säädetään muutakin kuin vain nokan ajoitusta.

ProStreet:in sivuilta sitten hyvät säätö ohjeet.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Bootsi kirjoitti:
Rattaita vaihtamalla, pystyy ajoitusta muuttamaan puolen hampaan verran.
Tuolla saa jo ns. karkean säädön tehtyä. (nokka valmistajan suositukseen)
No aika suurpiirteistä hommaa, mutta kai se tosiaan peltoautossa toimii tarpeeksi hyvin..
pekkis
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Marras 2005 18:53
Paikkakunta: s-linna

Viesti Kirjoittaja pekkis »

joo mulla ois nyt tallissa muutama nokka jotka ei nyt oo missään ihan parhaassa hapessa mut yhdessä on ainakin noin 8mm nosto. oiskohan se sopiva vai pitäskö olla enemmän vai vähemmän?? ja pitäskö noi venttiilin jouset vaihtaa jäykemmiks?? mites ku nokka on kohtuu kulunu ni kannattaako ruveta ite viilalla tasottamaan??
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Aika pieneltä kuulostaa tuo nosto...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ainahan sitä yrittää voi tasoitella, mutta itse jo heittäisin metalliromuun jos siinä kunnossa että viilaa rupiaa hakemaan
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Nokan nostohan ei oo sitten sama kuin venttiiliin nosto/avautumisen määrä. :wink:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

s.o.h.c kirjoitti: No aika suurpiirteistä hommaa, mutta kai se tosiaan peltoautossa toimii tarpeeksi hyvin..
valtaosassa autoista toimii tarpeeksi hyvin alkuperäiset ajoitusmerkit :D
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

p3 kirjoitti: valtaosassa autoista toimii tarpeeksi hyvin alkuperäiset ajoitusmerkit :D
Noh toimiihan ne jotenkin... Mutta ite ainakin huomasin aika suuren eron verttattuna vakioajotuksella olevaan koneeseen kun laitoin säädettävän nokkapyörän. Vakioajotuksella vetoalue oli minusta hieman liian korkealla. Lähti kunnolla vetämään varmaan jostain noin 3000rpm:stä. Sitten kun laitto tuon säädettävän pyörän ja ajotuksen kohdalleen vetoalue tippui alemmas ja kone alkoi vetää hienosti jo melkein 1000rpm alempaa.
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

minnosens muuten sierran nokasta sais hiotuksella?
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

s.o.h.c kirjoitti: Noh toimiihan ne jotenkin... Mutta ite ainakin huomasin aika suuren eron verttattuna vakioajotuksella olevaan koneeseen kun laitoin säädettävän nokkapyörän. Vakioajotuksella vetoalue oli minusta hieman liian korkealla. Lähti kunnolla vetämään varmaan jostain noin 3000rpm:stä. Sitten kun laitto tuon säädettävän pyörän ja ajotuksen kohdalleen vetoalue tippui alemmas ja kone alkoi vetää hienosti jo melkein 1000rpm alempaa.
Näinhän se varmasti on.. mutta sunkin autoon säätö tehtiin ilmeisesti penkissä?? vai kävitkö aina välillä ajelemassa ja sit vähän säädettiin, ja taas ajettiin. :lol:

Jos ei halua heittää hampaalla nokan ajoitusta niin tuolla nokkapyörän vaihdolla voi säätää hiukan vähemmän. Ja näillä pelto/jäärata-autoillahan säätö tehdään just tuolla lailla,.. aja-->kokeile-->säädä-->kokeile. periaatteella. :wink: 8) 8)

Edit: Mun pointti tuli selväksi.. eli kiitti nyt riitti RGR. 8)
Vastaa Viestiin