nokka??
nokka??
miten jyrkkä nokka kannattas laittaa 1.6 ford taunukseen jossa on 2.0l kaasari ja peltisarja?? auto ei ole tie käytössä.... ja käykä 2.0l kaasari 1.6 imusarjaan??
ainiin... kannattaskohan säädettävä nokkapyörä hommata??
ainiin... kannattaskohan säädettävä nokkapyörä hommata??
- siipicossu
- Viestit: 169
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
- Viesti:
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Kaikki 1 reikäset kaasarit ei ole samalla jaolla. Jos laittaa VV kaasarin tilalle perinteisen 1 kurkkusen ruokopillin pitää laittaa adapteri väliin tai tehdä uudet kierteet sarjaan.janzamar kirjoitti:yksikurkkuiset käy keskenään,mutta kaksikurkkuista ei saa
1-kurkkuisen imusarjaan,eikä päinvastoin.
1 reikä imusarjaan (ei VV) on saanut adapteria DGV:lle, tiiä sitten saako enää.
Niin paljon että saat sen hankittua. Ja kannattaa samalla ostaa joku tehdastekoinen pyörä.. Nuo itse tehdyt viritykset on aina vähän niin ja näin..pekkis kirjoitti:ja paljon kannattas sijottaa säädettävään nokka pyörään??
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Jos kyseessä peltoauto ja budjetti sen mukainen, niin enpä alkais rahojani tuhlaileen säädettävään nokkapyörään.
Suurinpiirtein tuon nokan pystyy ajoittamaan rattaita vaihtelemalla (apuakseli/nokka-akseli)
Viimisenpäälle tehtäessä olis kuitenkin säätö nokalle tehtävä JARRUPENKISSÄ, ja sinne harvat vievät peltoautojaan.
Täällä foorumilla vaan tuntuu olevan kaikilla hirmuinen nipottaminen päällä, virittämisen suhteen. 8)
Edit: Ota siitä 2.0 OHC:stä kaasari ja imusarja --->> BoltOn 1.6 OHC
Suurinpiirtein tuon nokan pystyy ajoittamaan rattaita vaihtelemalla (apuakseli/nokka-akseli)
Viimisenpäälle tehtäessä olis kuitenkin säätö nokalle tehtävä JARRUPENKISSÄ, ja sinne harvat vievät peltoautojaan.

Täällä foorumilla vaan tuntuu olevan kaikilla hirmuinen nipottaminen päällä, virittämisen suhteen. 8)
Edit: Ota siitä 2.0 OHC:stä kaasari ja imusarja --->> BoltOn 1.6 OHC
Miten vaan mutta se ajotus on aina hieman päin persettä jos sitä ei säädettävällä nokkapyörällä hae kohdalleen..Bootsi kirjoitti:Jos kyseessä peltoauto ja budjetti sen mukainen, niin enpä alkais rahojani tuhlaileen säädettävään nokkapyörään.
Suurinpiirtein tuon nokan pystyy ajoittamaan rattaita vaihtelemalla (apuakseli/nokka-akseli)
Viimisenpäälle tehtäessä olis kuitenkin säätö nokalle tehtävä JARRUPENKISSÄ, ja sinne harvat vievät peltoautojaan.![]()
Täällä foorumilla vaan tuntuu olevan kaikilla hirmuinen nipottaminen päällä, virittämisen suhteen. 8)
Edit: Ota siitä 2.0 OHC:stä kaasari ja imusarja --->> BoltOn 1.6 OHC
..noh peltoautossa kai sama kunhan kone käy ja p*ska lentää.

Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
s.o.h.c kirjoitti: Miten vaan mutta se ajotus on aina hieman päin persettä jos sitä ei säädettävällä nokkapyörällä hae kohdalleen..
..noh peltoautossa kai sama kunhan kone käy ja p*ska lentää.
Rattaita vaihtamalla, pystyy ajoitusta muuttamaan puolen hampaan verran.
Tuolla saa jo ns. karkean säädön tehtyä. (nokka valmistajan suositukseen)
Penkissä saadaan sitten huippuväännöt ja huipputehot sopiville kierros alueille.. Mutta silloin säädetään muutakin kuin vain nokan ajoitusta.
ProStreet:in sivuilta sitten hyvät säätö ohjeet.
No aika suurpiirteistä hommaa, mutta kai se tosiaan peltoautossa toimii tarpeeksi hyvin..Bootsi kirjoitti:
Rattaita vaihtamalla, pystyy ajoitusta muuttamaan puolen hampaan verran.
Tuolla saa jo ns. karkean säädön tehtyä. (nokka valmistajan suositukseen)
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
joo mulla ois nyt tallissa muutama nokka jotka ei nyt oo missään ihan parhaassa hapessa mut yhdessä on ainakin noin 8mm nosto. oiskohan se sopiva vai pitäskö olla enemmän vai vähemmän?? ja pitäskö noi venttiilin jouset vaihtaa jäykemmiks?? mites ku nokka on kohtuu kulunu ni kannattaako ruveta ite viilalla tasottamaan??
Noh toimiihan ne jotenkin... Mutta ite ainakin huomasin aika suuren eron verttattuna vakioajotuksella olevaan koneeseen kun laitoin säädettävän nokkapyörän. Vakioajotuksella vetoalue oli minusta hieman liian korkealla. Lähti kunnolla vetämään varmaan jostain noin 3000rpm:stä. Sitten kun laitto tuon säädettävän pyörän ja ajotuksen kohdalleen vetoalue tippui alemmas ja kone alkoi vetää hienosti jo melkein 1000rpm alempaa.p3 kirjoitti: valtaosassa autoista toimii tarpeeksi hyvin alkuperäiset ajoitusmerkit
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Näinhän se varmasti on.. mutta sunkin autoon säätö tehtiin ilmeisesti penkissä?? vai kävitkö aina välillä ajelemassa ja sit vähän säädettiin, ja taas ajettiin.s.o.h.c kirjoitti: Noh toimiihan ne jotenkin... Mutta ite ainakin huomasin aika suuren eron verttattuna vakioajotuksella olevaan koneeseen kun laitoin säädettävän nokkapyörän. Vakioajotuksella vetoalue oli minusta hieman liian korkealla. Lähti kunnolla vetämään varmaan jostain noin 3000rpm:stä. Sitten kun laitto tuon säädettävän pyörän ja ajotuksen kohdalleen vetoalue tippui alemmas ja kone alkoi vetää hienosti jo melkein 1000rpm alempaa.

Jos ei halua heittää hampaalla nokan ajoitusta niin tuolla nokkapyörän vaihdolla voi säätää hiukan vähemmän. Ja näillä pelto/jäärata-autoillahan säätö tehdään just tuolla lailla,.. aja-->kokeile-->säädä-->kokeile. periaatteella.

Edit: Mun pointti tuli selväksi.. eli kiitti nyt riitti RGR. 8)