Fiestan takapyöränlaakerin kiristysmomentti?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
karvinen
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Elo 2005 00:06

Fiestan takapyöränlaakerin kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja karvinen »

Olisiko jollain tietoa tuosta mk3 siestan takapyöränlaakerin
kiristysmomentista? Eli auto on 89-mallinen 1,1 koneella.
En löytänyt searchilla..
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

onko tuo sen kummempi kun muissakaan,eli kiristetään ensin niin että pyörä ei liiku,ja sitten löysätään niin että pyörii kevyesti?
ei sieltä mitään junia t...
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

250-290 Nm sanoo Haynesin opus. Sen verran se ainakin omassa Fiestassa oli kiinni... Eli ei ole "perinteinen" perstuntumalla kiinnilaitettava kartiolaakeri.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mitenkäs homma sitten -82 1.1l fiestassa? Onko normaali kartiolaakeri kiristys? Kun ei Autodatassa ainakaan ollut kiristysarvoa.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti:Mitenkäs homma sitten -82 1.1l fiestassa? Onko normaali kartiolaakeri kiristys? Kun ei Autodatassa ainakaan ollut kiristysarvoa.
Menee näin: Ensin kiristetään laakeri 25Nm:ään samalla rengasta vastapäivään pyörittäen, kun 25Nm on saavutettu ei pitäisi väljää esiintyä. Siitä sitten puolikierrosta aukipäin ja näpein niin lujalle kun saa (olikohan nyyttönit jotain 10Nm luokkaa). Itse olen vielä ihan hienoisesti kiristänyt tohon päälle hylsyllä. Lopuksi kattoo ettei väljyyksiä esiinny ja että rengas pyörii hyvin.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

janzamar kirjoitti:onko tuo sen kummempi kun muissakaan,eli kiristetään ensin niin että pyörä ei liiku,ja sitten löysätään niin että pyörii kevyesti?
Onse kummempi. Tuota ei todellakaan pidä jättää löysälle.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Tuttu jätti 100 A:sta koko taka-akselin liikenteenjakajaan
mutta ei se menoa pahemmin haitannu,
Tuli siihen baariin mistä lähtikin hakemaan kaverit auttamaan sillä samaisella autolla ilman taka-akselia..
tietysti se vähän kipinöi,että on siinä tosiaan pieni paloturvallisuus-riski
:lol:
ei sieltä mitään junia t...
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jaakko85 kirjoitti: Menee näin: Ensin kiristetään laakeri 25Nm:ään samalla rengasta vastapäivään pyörittäen, kun 25Nm on saavutettu ei pitäisi väljää esiintyä. Siitä sitten puolikierrosta aukipäin ja näpein niin lujalle kun saa (olikohan nyyttönit jotain 10Nm luokkaa). Itse olen vielä ihan hienoisesti kiristänyt tohon päälle hylsyllä. Lopuksi kattoo ettei väljyyksiä esiinny ja että rengas pyörii hyvin.
Nuo momentit tuskin niin nuukia on (ei löydy avainta). Onko se keskimutterin koko 24mm? Ainakaan ei 22mm hylsy mennyt, enkä muistanut tönärillä mitata kuinka iso se on :D Molemmilla puolilla takana tuntuu selvä välys eli liian löysällä taitavat olla, ainakin tuo toinen puoli aukes sormilla kevyesti mutteriin koskien. Ja samalla löyty syy huonoon takajarruun. Kengät huonot, sylinteri mahdollisesti vuotanut. Noh, onneks olin muutenkin sitä sylinteriä vaihtamassa isompaan :) Eikä nuo jarrukengät maksa kuin vajaa 10e yhteensä. Katsoo mitä etupäästä löytyy, kun on tehottomat jarrut (poljin on kyllä normaalintuntuinen, ettei ilmaa pitäisi olla).
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti:Nuo momentit tuskin niin nuukia on (ei löydy avainta). Onko se keskimutterin koko 24mm? Ainakaan ei 22mm hylsy mennyt, enkä muistanut tönärillä mitata kuinka iso se on :D Molemmilla puolilla takana tuntuu selvä välys eli liian löysällä taitavat olla, ainakin tuo toinen puoli aukes sormilla kevyesti mutteriin koskien. Ja samalla löyty syy huonoon takajarruun. Kengät huonot, sylinteri mahdollisesti vuotanut. Noh, onneks olin muutenkin sitä sylinteriä vaihtamassa isompaan :) Eikä nuo jarrukengät maksa kuin vajaa 10e yhteensä. Katsoo mitä etupäästä löytyy, kun on tehottomat jarrut (poljin on kyllä normaalintuntuinen, ettei ilmaa pitäisi olla).
Mutterin koko oli muistaakseni se 24mm, oli satsi vieressä kun tein ja vaan sopivankokosen nappasin :D niin ei tarkkaan muista. Joo mullakin vuosi toinen takajarrusylinteri, uutta kenkää kunnostettua pääsylinteriä, rumpua ja palaa on muttei ne pikkujarrut kovin tehokkaat silti ole , mutta kyllä niillä viestan kokoinen auto pysähtyy tarvittaessa melko nopeasti kun ovat kunnossa. :)
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eihän ne toki tehokkaat olekkaan, mutta jos poljinta tarvitsee painaa hampaat irvessä jotta renkaat menisivät lukkoon hiekalla, kyllä se hieman liian tehottomalta tuntuu.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti:Eihän ne toki tehokkaat olekkaan, mutta jos poljinta tarvitsee painaa hampaat irvessä jotta renkaat menisivät lukkoon hiekalla, kyllä se hieman liian tehottomalta tuntuu.
Niin silloinhan niissä on vikaa..
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jep, niin on. No takanahan oli selvästi entiset kengät. Täytyy huomenna vilasta eteen toiselle puolelle ja katsoa mitä sieltä löytyy. Eiköhän sieltä vähintään joku satula ole halkipoikkipinossa jousen ympärillä mun tuurilla :lol:
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti:Jep, niin on. No takanahan oli selvästi entiset kengät. Täytyy huomenna vilasta eteen toiselle puolelle ja katsoa mitä sieltä löytyy. Eiköhän sieltä vähintään joku satula ole halkipoikkipinossa jousen ympärillä mun tuurilla :lol:
Mulla oli palat varmaan 20vuoden takaa kun ei toisella puolella ollut pintaa juuri ollenkaan.. Palasiakin jo hyvästi irtoillut, vaikka kyllä ne vielä leimakunnossa olivat..
Vastaa Viestiin