Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Getzi
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Syys 2010 11:08

Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja Getzi »

Morjesta!

Nyt on opeli vaihtunut tuollaiseen 2.0 -98 automaatti mondeoon ja tosissaan tykkään autosta todella paljon ja olen yllättynyt miten hyvin voi noinkin paljon ajettu vielä toimia. Kaikki varusteetkin toimii, ilmastonti ja luistonesto mm. Olen lukenut paljon noista mondeon automaatti vioista ja tuosta od valosta ym. niistä mutta itse olen ainakin siltä valoshow:lta välttynyt, itseasiassa äsken vasta ymmärsin mikä tää od nappi on elikkä se on suomeks sanottuna siis 1,2 ja 3 vaihde vaan käytössä? en ole sitä kertaakaan vielä kokeillut, voisi tuossa iltapäivällä töiden jälkeen kokeilla miten se toimii.'

Ainut murhe minkä olen tuossa ajaessani huomannut, että kun loota yrittää vaihtaa 2 --> niin jos painaa vaan kaasua normaalisti niin se "luistaa" n. 300-->500rpm verran jolloinka se vaihtaa ihan normaalisti. Olen ajanut tähän mennessä aina niin että kakkosella kiihytän ja tunnustelen sitä hetkeä milloin se vaihtaa kolmoselle niin silloin löysännyt vähän että se ei luistais sitten, vähän niinkuin manuaalilla painaisit kytkintä ja kaasua yhtä aikaan vaihteen vaihdon yhteydessä.

Huoltokuiteista en löytänyt automaattilaatikon öljyjen vaihtoa joten varmaan tilipäivän lähestyessä se olisi käytävä teettämässä. Löysin jakohihnan vaihdosta kuitin jossa km määrä oli 148tkm ja jos sen vaihtoväli on 90-->120tkm niin se on pakko ollut vaihtaa, hihna näyttää melko uudelle kun yrittää kurkistaa siitä kopan välistä. Myyjä sanoi että n. 20tkm sitten vaihdettu mutta kuittia siitä työstä ei ollut? se vähän häiritsee mutta ei sieltä mitään ylimääräisiä ääniä kuulu.

Elikkä tuota kysymys ois onko tuo 2,3 välillä pieni luistaminen vielä mitenkä vakavaa ja mikä siellä luultavasti on vikana?

T: iloinen fordin omistaja (ainaki tähän mennessä :) )
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Oletko tarkistanut/tarkistuttanut että automaattivaihteiston öljyntaso on kohdallaan? Samalla kun sen tarkistaa voi yrittää "aistia" mittatikun päässä olevasta öljystä sen väriä ja hajua; jos väri on ruskea/tumma ja haisee palaneelle, niin sitten on korkea aika vaihtaa öljyt. Joka tapauksessa automaattiöljyjen vaihto on tosi hyvä idea. Käsittääkseni kyseisessä autossa on CD4E-vaihteisto, johon öljynvaihto onnistuu helposti itseltäkin, jos vähänkin löytyy perustaitoja autoremonteista (itse olen tehnyt kyseisen operaation monta kertaa).
Getzi
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Syys 2010 11:08

Re: Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja Getzi »

Voisko tuo pieni luistaminen sitten hävitä sillä öljyjen vaihdolla? Nimittäin muut vaihteitten vaihdot tapahtuu kyllä nätisti ja sulavasti. Niin ja eikös se jakohihnan vaihtoväli ole se 90-120tkm jotain sellaista? Kokeilin sitä "od" nappia niin se ei kolmosesta ylöspäin vaihtanut eikä se valo onneksi vilkkunut elikkä ei siellä mitään vikaa pitäisi olla missään. Ite en kyllä aja tuo OD nappi päällä ollenkaan jotenki tuntuu aina et haluaa sen nelosen päälle, ja tuo loota vaihtaa nelosen vasta pikkuse yli viidessä kympissä.

Mistäs muuten pystyy vähä ennakoimaan sitä että nyt olis menossa jakopää, lähteekö sieltä jotai tiettyä ääntä tai vastaavaa?
Stick9
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Huhti 2010 20:10

Re: Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja Stick9 »

Getzi kirjoitti:Voisko tuo pieni luistaminen sitten hävitä sillä öljyjen vaihdolla? Nimittäin muut vaihteitten vaihdot tapahtuu kyllä nätisti ja sulavasti. Niin ja eikös se jakohihnan vaihtoväli ole se 90-120tkm jotain sellaista? Kokeilin sitä "od" nappia niin se ei kolmosesta ylöspäin vaihtanut eikä se valo onneksi vilkkunut elikkä ei siellä mitään vikaa pitäisi olla missään. Ite en kyllä aja tuo OD nappi päällä ollenkaan jotenki tuntuu aina et haluaa sen nelosen päälle, ja tuo loota vaihtaa nelosen vasta pikkuse yli viidessä kympissä.

Mistäs muuten pystyy vähä ennakoimaan sitä että nyt olis menossa jakopää, lähteekö sieltä jotai tiettyä ääntä tai vastaavaa?
Öljyjen vaihto voi kyllä parantaa askin toimintaa. En kyllä tajua tarkalleen, mitä tuolla luistamisella meinaat. Kierroksethan kyllä vaihtelee pienissä nopeuksissa kaasun asennon mukaan koska momentinmuunnin luistaa tarpeen mukaan. Suuremmissa nopeuksissa se sitten lukittuu, jolloin se ei luista.

Jakohihnan vaihtoväli on muistaakseni 120tkm/5v mutta hyvissä ajoin kannattaa vaihtaa. OD-napin virka on juuri ottaa nelosvaihde pois käytöstä. Eikä tästä kyllä varmastikaan haittaa ole esim. alle 60km/h vauhdeissa jolloin nelosvaihteella aski kuormittuu enemmän kuin kolmosella.

Jakopää tuskin varottaa itsestään millään tavalla. Fiksuinta on vaan pitää vaihtoväleistä kiinni ja jos ei tiedä koska hihna vaihdettu niin vaihtaa, esim. amiksessa voi saada pariin satkuun tai jopa alle, sis. osat+työ.
Avatar
inaticul
Viestit: 132
Liittynyt: 20 Helmi 2009 18:40

Re: Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja inaticul »

Jakohihnan kanssa ei kannata alkaa kikkaileen kyllä.
Ja suurin virhe mitä tehdään on yleensä, että vaihdetaan vain hihna, yks kaveri fordin huollossa sanoi, että ei ole nähny yhtään katkennutta jakohihnaa zetecissä mutta monta hajonnutta kiristäjää, se on muovinen rulla ja se on tunnettu heikko kohta zeteceissä, se ei kestä ylimääräisiä ajella. Sitä en tiedä olisko sitä parannettu jossain vaiheessa.
Getzi
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Syys 2010 11:08

Re: Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja Getzi »

Elikkä tarkotan siis tuolla "luistamisella" sellaista että kun se lähtee vaihtamaan kakkoselta kolmoselle se ikään kuin "kytkin pohjassa" vaihtaa sen vaihteen eli kierrokset ei laske niinkuin muiden vaihteitten vaihdon yhteydessä vaan antaa "luistaa" just jonkun 300-500rpm eteenpäi ja sit vaihtaa normaalisti kolmoselle, muitten vaihteitten välissä ei ole tälläistä vaan silloin se vaihtaa ihan normaalin sulavasti. Ei se muuten häiritse mutta jos se rupeaa luistamaan enemmän ja enemmän niin sit pelottaa :)

Tuo jakohihna kyllä näyttää ihan tuoreelta ja kuten myyjä sanoi että n. 30tkm sitten vaihdettu niin kyllä mä luotan häneen ainaki vielä toistaiseksi. Pystyisikö joku ford huoltamo päättelemään yhtään jos kävisin näyttää tuota jakohihnaa että onko sillä ajettu <>50tkm? ja hoituuko noilta norm. autokorjaamoilta tuo automaattilootan öljynvaihdot, pitäis moottoriöljytkin varulta pistää vaihtoon ja suodattimet.
Stick9
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Huhti 2010 20:10

Re: Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja Stick9 »

Mjaa, ei kylla oma 2.0 autom. -98 mondeon aski tee ollenkaan tuollaista. Ainoastaan silloin jos juuri ennen vaihtoa sattuu painamaan lisää kaasua niin tekee tuolleen, mutta tasakaasulla vaihtaa kyllä ihan normaalisti.

Tuskin se asentaja osaa juuta tai jaata sanoa hihnan kunnosta, kuten tuossa inaticul sanoi niin kriitinen kohta on ohjurirulla/kiristinrulla tjsp. joka juuri yleensä lahoaa kilsojen tullessa täyteen eikä niinkään itse hihna.

Öljyjen vaihto tohon askiin on helppoa, mutta en antaisi kenen tahansa sitä tehdä lähinnä siksi, että kannattaa ehdottomasti laittaa orkkisöljyt tai vastaavat oikean luokituksen öljyt sisään, jotta säästytään ongelmien mahdollisuudelta.
Getzi
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Syys 2010 11:08

Re: Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja Getzi »

mutta löysin kuitin missä oli tää jakopään remppa tehty 148tkm eli olisko mahdollista että tuolla voitais olla ajettu jo n. 148tkm tuolla jakopäälllä? itse vähän epäilen että jos nyt ei kuitenkaan.
Getzi
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Syys 2010 11:08

Re: Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja Getzi »

ja nimenomaan tasakaasulla se tekee tuon luiston, oon kyllä nyt ajellu niin että höllään kaasua siinä vaiheessa kun se haluaa vaihtaa 2--->3 niin sillo ei luista, mutta tavallista kauemmin se vaihto silti kestää..
Getzi
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Syys 2010 11:08

Re: Mondeo -98 automaatti 286tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja Getzi »

Kohta tosiaan olis öljyjen vaihdot edessä tuota niin kyselisin vaan, että paljonko tuo syö moottori öljyä? ja että tuleeko automaattilaatikosta kaikki öljyt ulos kun ne valutetaan ulos vai jääkö sinne jonnekkin sitä? paljon suurinpiirtein menee automaattilaatikkoon ja mikä olis hyvää öljyä sinne?

Tuleekos sinne laatikkoon jotain suodattimia vai ihan pelkkä moottoriöljyn suodatin konehuoneeseen sitte vaan?
Vastaa Viestiin