Fiestaan voimaa. Turbottamiseen liittyviä kysymyksiä.
Fiestaan voimaa. Turbottamiseen liittyviä kysymyksiä.
Jees eli omistan 1989vm olevan kolmeovisen Ford Fiestan. Tällä hetkellä paikassa on 1,1 kaasaripata ja olis tarkoitus saada kaveri kulkemaan ens kesään mennessä. Menee talliin parin viikon päästä, jolloin irroitetaan motti.
Tallista löytyy 1989vm olevan Ford Escortin XR3i 1.6 CVH moottori, joka pitäisi turbottaa ja tavoite on 200-250hp. Koneeseen on jo tehty seuraavaa.
Kaikki laakerit on vaihdettu kanteen ja lohkoon. Lohko hoonattu, männänrenkaat vaihdettu ja kampiakseli vauhtipyörällä tasapainotettu. Kytkin on myös uusi. Vesi- ja öljypumppu uusittu molemmat. Kaikki tiivisteet vaihdettu (kannen-, oljypohjan, jne…). Kansi on madallettu hieman ja venttiilit kunnostettu täysin. Ilmakanavia on avarrettu. Nokka-akseli vaihdettu Kent Camsin vähän orkkista tiukemmaksi. Myös hydrauliventtiilit uusittu kanteen. Suuttimet ultraäänellä pesty. Koneeseen tulee kaikki apulaitteet mukaan (Imusarja, startti, kaasuläppä, virranjakaja, laturi, polttoaineensyöttö, K-jetronic+sähköt johtosarjoineen, jne…). Koneessa myös uusi pinta + maali. Normi koneessa noin 105 heppaa ja tässä arviolta noin 120-130. Löytyy myös 5 vaihteinen laatikko ja vaihteen siirrin.
Lähetin tarjouspyynnön Pro Turbo Systems Oy nimiseen firmaan ja sain aikas hyvän tarjouksen. Olis tulossa seuraavaa tavaraa:
Turbo - Mitsubishi TD04 14T integroidulla hukkaportilla, ( tarkoitettu 250hp tehoille).
Välijäähdytin.
290cc suuttimet.
Dump venttiili.
Besapaineen säädin.
Ahtopaineen säädin.
Täällä löytyy varmasti sen verran tietäväistä porukkaa, niin miltäs tuollainen prokkis kuullostaa noilla osilla? Olisiko joku tietoinen et mistä voisi saada tollaseen Escortin pataan pakosarjan turbolle vai tarviiko teetättää mittatilaustyönä? Jos tarvii teetättä, niin missä onnistuis? Entä kannattaako tuota vakio imusarjaa muokata siten että saa välijäähyltä putken kiinni vai kannattaako sellainenkin suoraan ostaa jostain?
Niin ja tarkoituksena on että kun saadaan kone paikoilleen ni tehdään itse 2,5" putki alusta loppuun. Mielestäni toi olis hyvä koko noihin tehoihin nähden. Mitäs mieltä ollaan?
En halua tästä aiheesta sellaista että tänne tullaan kinastelemaan ja pätemään toisten kommentteja vaan älyllistä keskustelua kaikki tieto ym on kotia päin kiitos
Tallista löytyy 1989vm olevan Ford Escortin XR3i 1.6 CVH moottori, joka pitäisi turbottaa ja tavoite on 200-250hp. Koneeseen on jo tehty seuraavaa.
Kaikki laakerit on vaihdettu kanteen ja lohkoon. Lohko hoonattu, männänrenkaat vaihdettu ja kampiakseli vauhtipyörällä tasapainotettu. Kytkin on myös uusi. Vesi- ja öljypumppu uusittu molemmat. Kaikki tiivisteet vaihdettu (kannen-, oljypohjan, jne…). Kansi on madallettu hieman ja venttiilit kunnostettu täysin. Ilmakanavia on avarrettu. Nokka-akseli vaihdettu Kent Camsin vähän orkkista tiukemmaksi. Myös hydrauliventtiilit uusittu kanteen. Suuttimet ultraäänellä pesty. Koneeseen tulee kaikki apulaitteet mukaan (Imusarja, startti, kaasuläppä, virranjakaja, laturi, polttoaineensyöttö, K-jetronic+sähköt johtosarjoineen, jne…). Koneessa myös uusi pinta + maali. Normi koneessa noin 105 heppaa ja tässä arviolta noin 120-130. Löytyy myös 5 vaihteinen laatikko ja vaihteen siirrin.
Lähetin tarjouspyynnön Pro Turbo Systems Oy nimiseen firmaan ja sain aikas hyvän tarjouksen. Olis tulossa seuraavaa tavaraa:
Turbo - Mitsubishi TD04 14T integroidulla hukkaportilla, ( tarkoitettu 250hp tehoille).
Välijäähdytin.
290cc suuttimet.
Dump venttiili.
Besapaineen säädin.
Ahtopaineen säädin.
Täällä löytyy varmasti sen verran tietäväistä porukkaa, niin miltäs tuollainen prokkis kuullostaa noilla osilla? Olisiko joku tietoinen et mistä voisi saada tollaseen Escortin pataan pakosarjan turbolle vai tarviiko teetättää mittatilaustyönä? Jos tarvii teetättä, niin missä onnistuis? Entä kannattaako tuota vakio imusarjaa muokata siten että saa välijäähyltä putken kiinni vai kannattaako sellainenkin suoraan ostaa jostain?
Niin ja tarkoituksena on että kun saadaan kone paikoilleen ni tehdään itse 2,5" putki alusta loppuun. Mielestäni toi olis hyvä koko noihin tehoihin nähden. Mitäs mieltä ollaan?
En halua tästä aiheesta sellaista että tänne tullaan kinastelemaan ja pätemään toisten kommentteja vaan älyllistä keskustelua kaikki tieto ym on kotia päin kiitos
Re: Fiestaan voimaa. Turbottamiseen liittyviä kysymyksiä.
Eikös sinne ihan Rs turbo escortin pakosarja käy suoraan..
Re: Fiestaan voimaa. Turbottamiseen liittyviä kysymyksiä.
ai vois rs turbon pakosarjan laittaa ni käykö se suoraan tohon xr3i:n moottoriin?Tpa84 kirjoitti:Eikös sinne ihan Rs turbo escortin pakosarja käy suoraan..
Re: Fiestaan voimaa. Turbottamiseen liittyviä kysymyksiä.
Eikös ne lähes samat moottorit ole paitsi että xr3.sta puuttuu se ahdin
Re: Fiestaan voimaa. Turbottamiseen liittyviä kysymyksiä.
juuri ostanut ton koneen? ja hintapyyntinä oli 600€ ?
Re: Fiestaan voimaa. Turbottamiseen liittyviä kysymyksiä.
Mielenkiintoinen projekti kerta kaikkiaan.
Tehotavoitteet on aika kovat. Ilman omia käytännön kokemusta cvh:n turbotuksesta aattelisin, että yli 200hp, jopa 250hp alkais olla jo melkoisen työn takana tosta koneesta. 1,6 koneesta 250hp tarvii jo melkoisen paljon ahtopainetta ja ennen kaikkea kierroksia. CVH:n nostajat ei tunnetusti oo oikein kierrosystävällisiä, omilla kokemuksilla jossai 7500rpm kohdilla alkaa venttiilit seota, ennenkin. Huipputehoa ei voi cvh:sta hakea kovin korkeilta kierroksilta, muuten koneen luonne käy melko kinkkiseks kun meno loppuu 7500rpm kun seinään. passionford.comissa tosin noita 250hp tehojakin cvh:sta on taidettu ottaa.
Itellä on ollut haaveissa samankaltainen projekti toteuttaa tulevaisuudessa, kun opiskelijan rahapussi olis vaan vähän paksumpi. Kone olis jo olemassa, tosin kaasarimalli, mutta laakeroitu ja rengastettu jo valmiiks. Kansi siihen tarvis varmaan ruiskulaitteesta vaihdella ennen ahtamista (?).
XR3i:n ja RS-Turbon erot koneessa on ilmeisesti vaan pakosarja, ahdin, imusarja ja painekotelo. Kansi, männät, kanget jne. on ilmeisesti ihan samaa settiä keskenään? Kaasarimallissakin osat on kantta lukuunottamatta vissiin samoja?
Tulee kyl härski vehje Fiestasta noilla tehoilla.
Tehotavoitteet on aika kovat. Ilman omia käytännön kokemusta cvh:n turbotuksesta aattelisin, että yli 200hp, jopa 250hp alkais olla jo melkoisen työn takana tosta koneesta. 1,6 koneesta 250hp tarvii jo melkoisen paljon ahtopainetta ja ennen kaikkea kierroksia. CVH:n nostajat ei tunnetusti oo oikein kierrosystävällisiä, omilla kokemuksilla jossai 7500rpm kohdilla alkaa venttiilit seota, ennenkin. Huipputehoa ei voi cvh:sta hakea kovin korkeilta kierroksilta, muuten koneen luonne käy melko kinkkiseks kun meno loppuu 7500rpm kun seinään. passionford.comissa tosin noita 250hp tehojakin cvh:sta on taidettu ottaa.
Itellä on ollut haaveissa samankaltainen projekti toteuttaa tulevaisuudessa, kun opiskelijan rahapussi olis vaan vähän paksumpi. Kone olis jo olemassa, tosin kaasarimalli, mutta laakeroitu ja rengastettu jo valmiiks. Kansi siihen tarvis varmaan ruiskulaitteesta vaihdella ennen ahtamista (?).
XR3i:n ja RS-Turbon erot koneessa on ilmeisesti vaan pakosarja, ahdin, imusarja ja painekotelo. Kansi, männät, kanget jne. on ilmeisesti ihan samaa settiä keskenään? Kaasarimallissakin osat on kantta lukuunottamatta vissiin samoja?
Tulee kyl härski vehje Fiestasta noilla tehoilla.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Re: Fiestaan voimaa. Turbottamiseen liittyviä kysymyksiä.
olisko mahdollista et lisäisit tän projektit osioon olisi todella mielenkiintoista seurata prjoektin edistymistä ja mielellään kuvien kanssa