Tallista löytyy 1989vm olevan Ford Escortin XR3i 1.6 CVH moottori, joka pitäisi turbottaa ja tavoite on 200-250hp. Koneeseen on jo tehty seuraavaa.
Kaikki laakerit on vaihdettu kanteen ja lohkoon. Lohko hoonattu, männänrenkaat vaihdettu ja kampiakseli vauhtipyörällä tasapainotettu. Kytkin on myös uusi. Vesi- ja öljypumppu uusittu molemmat. Kaikki tiivisteet vaihdettu (kannen-, oljypohjan, jne…). Kansi on madallettu hieman ja venttiilit kunnostettu täysin. Ilmakanavia on avarrettu. Nokka-akseli vaihdettu Kent Camsin vähän orkkista tiukemmaksi. Myös hydrauliventtiilit uusittu kanteen. Suuttimet ultraäänellä pesty. Koneeseen tulee kaikki apulaitteet mukaan (Imusarja, startti, kaasuläppä, virranjakaja, laturi, polttoaineensyöttö, K-jetronic+sähköt johtosarjoineen, jne…). Koneessa myös uusi pinta + maali. Normi koneessa noin 105 heppaa ja tässä arviolta noin 120-130. Löytyy myös 5 vaihteinen laatikko ja vaihteen siirrin.
Lähetin tarjouspyynnön Pro Turbo Systems Oy nimiseen firmaan ja sain aikas hyvän tarjouksen. Olis tulossa seuraavaa tavaraa:
Turbo - Mitsubishi TD04 14T integroidulla hukkaportilla, ( tarkoitettu 250hp tehoille).
Välijäähdytin.
290cc suuttimet.
Dump venttiili.
Besapaineen säädin.
Ahtopaineen säädin.
Täällä löytyy varmasti sen verran tietäväistä porukkaa, niin miltäs tuollainen prokkis kuullostaa noilla osilla? Olisiko joku tietoinen et mistä voisi saada tollaseen Escortin pataan pakosarjan turbolle vai tarviiko teetättää mittatilaustyönä? Jos tarvii teetättä, niin missä onnistuis? Entä kannattaako tuota vakio imusarjaa muokata siten että saa välijäähyltä putken kiinni vai kannattaako sellainenkin suoraan ostaa jostain?
Niin ja tarkoituksena on että kun saadaan kone paikoilleen ni tehdään itse 2,5" putki alusta loppuun. Mielestäni toi olis hyvä koko noihin tehoihin nähden. Mitäs mieltä ollaan?
En halua tästä aiheesta sellaista että tänne tullaan kinastelemaan ja pätemään toisten kommentteja vaan älyllistä keskustelua
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)