escon lämppärissä mahdoton ongelma

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
clim

escon lämppärissä mahdoton ongelma

Viesti Kirjoittaja clim »

lämmityslaitteen puhallin ei siis lähde pyörimään. etuvastus ja moottori ovat kunnossa ja kaikki kolme nopeutta toimivat kun ottaa virtaa suoraan akusta, mutta "oikeassa" liittimessä mitään ei tapahdu.

jos virtaliittimen irrottaa etuvastuksesta yleismittari näyttää kaikista kolmesta johdosta vuorollaan 12V kun katkaisimesta vaihtaa puhaltimen nopeutta, mutta heti kun liittimen pistää takaisin kiinni niin katoaa jännite. :evil:

kellään mitään tietoa mistä tämmönen johtuu?!?


edit. escort vm. -93
Viimeksi muokannut clim, 16 Syys 2005 07:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mikähän malli ja vuosimalli? :shock:
Yhdessä kuitenkin reistaili piirilevy ja sen johtoliitos, siis etupaneelissa. Kun oli irti, niin kaikki pelitti, mutta kun kasas ei! :shock: Löytui kaksi vikaa, liitin oli hapettunut ja piirilevyllä oli kylmäjuotos! 8)
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Ja Cossu Escossa oli sulakerasian pohjassa kylmäjuotos jolloin tuli tälläinen sama vika eli akulta toimii 3 nopeutta mutta muuten ei...
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

maadoitus?
Mitäs mittari näyttää moottorin miinus navasta maita vastaan +liittimen ollessa kiinni?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
clim

Viesti Kirjoittaja clim »

Nyt on vikaa rajattu sen verran, että vedin akulta sisälle katkaisimelle virran ja puhallin toimi. Virta ei nyt siis kulje kunnolla sulakerasialta katkaisimelle, mutta 12V jännite tulee myös katkaisimelta mitattaessa. Toi kai viittaa huonoon liitokseen kun jännite löytyy, mutta virta ei kuitenkaan kulje riittävän hyvin, että moottori pyörisi?

Sulakerasiankin otin irti, mutta ei siitä oikeen näillä mun taidoilla ollut apua kun ei mitään päällepäin näkyvää ollut rikki. Kytkentäkaaviosta selvisi sen verran, että virta tulee akulta releeseen nro. 26, jota ohjaa sitten virtalukon kautta kulkeva virta. Kyseisen releenkin avasin ja kokeilin laittaa akulta siihen virtaa ja sekin näytti sulkeutuvan, tosin ne kaksi "jalkaa" joiden kautta virta kulkee puhaltimelle näyttivät hapettuneilta.
olafu
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Heinä 2005 14:39

Viesti Kirjoittaja olafu »

Varoituksen sana: Lämppärin puhallin on sitten semmonen vehje, että se ottaa sellaisia virtamääriä joilla, saadaan huono kontakti kuumentumaan niinkin paljon, että voi syttyä palamaan koko laitos.

Ton ikäsessä Escortissa on sulaketaulu sellainen kahdesta piirilevystä tehty passka, jossa yleensä se pahin vika on siellä levyjen välissä. Hirveä homma purkaa ja korjata. Piti moiseen ryhtyä kerran, mutta tyydyin juottamaan uusiksi jokaisen ulospäin näkyvän juotoksen. Alkoi onneksi toimimaan sillä. Uusi taulukin on valmiina jos vika ilmestyy uudestaan.

Viasta sen verran, että lämppäri ei ainakaan toiminut, eikä muistaakseni lasinpyyhkimetkään. Lisäksi pyyhkimen viiksestä tapahtui jotakin eriskummallista, jota en tähän hätään muista. :lol:
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Meillä otettiin sulakerasiasta toisesta vapaasta sulakkeesta virta, kun lämppärille ei enää kolmen juottamisen jälkeen tullut kuin 3 Volttia. Nyt toimii. Siis manöveeri oli hyppylanka sulakerasiassa ennen lämppärin sulaketta.
Vastaa Viestiin