lämmityslaitteen puhallin ei siis lähde pyörimään. etuvastus ja moottori ovat kunnossa ja kaikki kolme nopeutta toimivat kun ottaa virtaa suoraan akusta, mutta "oikeassa" liittimessä mitään ei tapahdu.
jos virtaliittimen irrottaa etuvastuksesta yleismittari näyttää kaikista kolmesta johdosta vuorollaan 12V kun katkaisimesta vaihtaa puhaltimen nopeutta, mutta heti kun liittimen pistää takaisin kiinni niin katoaa jännite.
kellään mitään tietoa mistä tämmönen johtuu?!?
edit. escort vm. -93
escon lämppärissä mahdoton ongelma
escon lämppärissä mahdoton ongelma
Viimeksi muokannut clim, 16 Syys 2005 07:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Nyt on vikaa rajattu sen verran, että vedin akulta sisälle katkaisimelle virran ja puhallin toimi. Virta ei nyt siis kulje kunnolla sulakerasialta katkaisimelle, mutta 12V jännite tulee myös katkaisimelta mitattaessa. Toi kai viittaa huonoon liitokseen kun jännite löytyy, mutta virta ei kuitenkaan kulje riittävän hyvin, että moottori pyörisi?
Sulakerasiankin otin irti, mutta ei siitä oikeen näillä mun taidoilla ollut apua kun ei mitään päällepäin näkyvää ollut rikki. Kytkentäkaaviosta selvisi sen verran, että virta tulee akulta releeseen nro. 26, jota ohjaa sitten virtalukon kautta kulkeva virta. Kyseisen releenkin avasin ja kokeilin laittaa akulta siihen virtaa ja sekin näytti sulkeutuvan, tosin ne kaksi "jalkaa" joiden kautta virta kulkee puhaltimelle näyttivät hapettuneilta.
Sulakerasiankin otin irti, mutta ei siitä oikeen näillä mun taidoilla ollut apua kun ei mitään päällepäin näkyvää ollut rikki. Kytkentäkaaviosta selvisi sen verran, että virta tulee akulta releeseen nro. 26, jota ohjaa sitten virtalukon kautta kulkeva virta. Kyseisen releenkin avasin ja kokeilin laittaa akulta siihen virtaa ja sekin näytti sulkeutuvan, tosin ne kaksi "jalkaa" joiden kautta virta kulkee puhaltimelle näyttivät hapettuneilta.
Varoituksen sana: Lämppärin puhallin on sitten semmonen vehje, että se ottaa sellaisia virtamääriä joilla, saadaan huono kontakti kuumentumaan niinkin paljon, että voi syttyä palamaan koko laitos.
Ton ikäsessä Escortissa on sulaketaulu sellainen kahdesta piirilevystä tehty passka, jossa yleensä se pahin vika on siellä levyjen välissä. Hirveä homma purkaa ja korjata. Piti moiseen ryhtyä kerran, mutta tyydyin juottamaan uusiksi jokaisen ulospäin näkyvän juotoksen. Alkoi onneksi toimimaan sillä. Uusi taulukin on valmiina jos vika ilmestyy uudestaan.
Viasta sen verran, että lämppäri ei ainakaan toiminut, eikä muistaakseni lasinpyyhkimetkään. Lisäksi pyyhkimen viiksestä tapahtui jotakin eriskummallista, jota en tähän hätään muista.
Ton ikäsessä Escortissa on sulaketaulu sellainen kahdesta piirilevystä tehty passka, jossa yleensä se pahin vika on siellä levyjen välissä. Hirveä homma purkaa ja korjata. Piti moiseen ryhtyä kerran, mutta tyydyin juottamaan uusiksi jokaisen ulospäin näkyvän juotoksen. Alkoi onneksi toimimaan sillä. Uusi taulukin on valmiina jos vika ilmestyy uudestaan.
Viasta sen verran, että lämppäri ei ainakaan toiminut, eikä muistaakseni lasinpyyhkimetkään. Lisäksi pyyhkimen viiksestä tapahtui jotakin eriskummallista, jota en tähän hätään muista.