
OHC koneen voitelu ongelma..
OHC koneen voitelu ongelma..
Olenko ymmärtänyt oikein että OHC koneen nokka-akselin "nopea" kuluminen johtuu yläkerran huonosta voitelusta?? Ja jos niin onko kyseiseen ongelmaan olemassa joku ratkaisu?? Jostai joskus kuullut että esim 1.6L koneeseen kun laittaa 2.0L öljyputkiston nokan voiteluun ni ongelma poistuu..mutta saattaa olla urbaani legenda? Onko tietoa??? 

-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
Menee hieman offtopic, mutta..
Eli talvella olisi hyvä olla alhainen tuo w-arvo, että kone saa kylmäkäynnistyksessä nopeammin öljyn kiertämään voitelukohteisiin. Kesäkuumalla taas tarvitaan enemmän tuota korkeaa jälkimmäistä arvoa, jotta öljyn voiteluominaisuudet ja viskositeetti säilyvät riittävinä.
Lisätietoja esim. http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=1
Eikös tuo ylärajan arvo ole se tärkeämpi, eli toiminta kuumana? Käsittääkseni tuo ensimmäinen luku(W=winter) tarkoittaa öljyn jähmeyttä erittäin alhaisilla lämmöillä ja tuo jälkimmäinen luku öljyn ominaisuuksien säilymistä kuumana.jjracing kirjoitti:ja sitten tarpeeksi paksua öljyä eli 10W-XX, ei 5W-XX tai 0W-XX. 5W-XX öljyä korkeintaan kovilla pakkasilla.
Eli talvella olisi hyvä olla alhainen tuo w-arvo, että kone saa kylmäkäynnistyksessä nopeammin öljyn kiertämään voitelukohteisiin. Kesäkuumalla taas tarvitaan enemmän tuota korkeaa jälkimmäistä arvoa, jotta öljyn voiteluominaisuudet ja viskositeetti säilyvät riittävinä.
Lisätietoja esim. http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=1
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83