OHC koneen voitelu ongelma..

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
nomercy2
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Elo 2005 17:12

OHC koneen voitelu ongelma..

Viesti Kirjoittaja nomercy2 »

Olenko ymmärtänyt oikein että OHC koneen nokka-akselin "nopea" kuluminen johtuu yläkerran huonosta voitelusta?? Ja jos niin onko kyseiseen ongelmaan olemassa joku ratkaisu?? Jostai joskus kuullut että esim 1.6L koneeseen kun laittaa 2.0L öljyputkiston nokan voiteluun ni ongelma poistuu..mutta saattaa olla urbaani legenda? Onko tietoa??? :shock:
Sierrain
Viestit: 135
Liittynyt: 25 Maalis 2005 15:10
Paikkakunta: Kyrsälä

Viesti Kirjoittaja Sierrain »

tietääkseni putket ovat identtiset.... eikä ongelma ole huono voitelu vaan se, että öljy putki saattaa tukkeentua, ja usein miten kun nokka on kulunut loppuun, varsinkin tuoreet nokat, on säästetty ja jätetty ostajat uusimatta.....
Osaamattomat valittaa
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

ohc

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Hyvä Ö-suodin ja synteettinen moottoriöljy kyllä auttavat.
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
nicop
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Huhti 2005 21:47

nokka

Viesti Kirjoittaja nicop »

miten toi putki lähtee irti.auttaaako jos ottaa pois ja laskee paineilmaa putkeen.
Noisy

Re: nokka

Viesti Kirjoittaja Noisy »

nicop kirjoitti:miten toi putki lähtee irti.auttaaako jos ottaa pois ja laskee paineilmaa putkeen.
Itse ainakin vaihtaisin suosiolla uuteen. Motonetissa alle kympin...

-Noisy-
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Ehdottomasti uus öljyputki nokalle.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

jos nokka vielä kunnossa ja epäilet vähänkin sen voitelua niin hopi hopi nokan voiteluputki kauppaan,tulee paljo halvemmaksi ku kokeilemalla tuliko tukokset puhaltelemala auki ja ennenkaikkee pysyykö auki>sinne sisälle saattaa jäädä jotain moskaa vaikka hetken tuntus auki olevanki.
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Jos nokasta on lähes kaikki nokat kuluneita, ongelma ei sitten johdu siitä putkesta. Jos vain 1 tai 2 niin sitten.
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

ja jos vaikka pakovenat on uponnu kanteen ni sekin kuluttaa nokan aika pikasesti :wink:
jjracing
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Helmi 2005 21:01
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja jjracing »

ja sitten tarpeeksi paksua öljyä eli 10W-XX, ei 5W-XX tai 0W-XX. 5W-XX öljyä korkeintaan kovilla pakkasilla.
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Viesti Kirjoittaja xraam »

Menee hieman offtopic, mutta..
jjracing kirjoitti:ja sitten tarpeeksi paksua öljyä eli 10W-XX, ei 5W-XX tai 0W-XX. 5W-XX öljyä korkeintaan kovilla pakkasilla.
Eikös tuo ylärajan arvo ole se tärkeämpi, eli toiminta kuumana? Käsittääkseni tuo ensimmäinen luku(W=winter) tarkoittaa öljyn jähmeyttä erittäin alhaisilla lämmöillä ja tuo jälkimmäinen luku öljyn ominaisuuksien säilymistä kuumana.

Eli talvella olisi hyvä olla alhainen tuo w-arvo, että kone saa kylmäkäynnistyksessä nopeammin öljyn kiertämään voitelukohteisiin. Kesäkuumalla taas tarvitaan enemmän tuota korkeaa jälkimmäistä arvoa, jotta öljyn voiteluominaisuudet ja viskositeetti säilyvät riittävinä.
Lisätietoja esim. http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=1
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Vastaa Viestiin