Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin
Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin
Otsikon mukainen projekti täytyisi tehdä -93vm Sierraan (etupää).
Kuinka tehdään oikeaoppisesti ja helposti?
Kannattaako laittaa polyuretaaniset (keltaiset) vai mallia *otonet vahvistettu?
Kuinka tehdään oikeaoppisesti ja helposti?
Kannattaako laittaa polyuretaaniset (keltaiset) vai mallia *otonet vahvistettu?
Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin
Minä laitoin polyuretaaniset (punaiset). Ne on arkiajoon vähän liian kovat, kun pienet saumat ja kaivonkannet tuntuvat pajon aikaisempaa selvemmin - eron vanhoihin väsyneisiin kumipusliin kyllä huomaa. Vastaavasti jarrutustuntuma parani, kallistelun vähenemistä en juurikaan havainnut. Uskallan kuitenkin suositella polypuslia, jos vähääkään arvostaa tarkkaa ajettavuutta pienen mukavuuden heikkenemisen kustannuksella.
Vaihto oli ihan helppo nakki:
Keula ylös ja kallistuksenvaimentajan kiinnikkeet irti (2 pulttia per puoli)
Tässä voi alkaa vastustamaan, jos pultti on kovin ruosteessa ja vastakappale korin sisällä irtoaa hitsauksestaan. Käytä voimaa maltilla ja yritä ujuttaa irroitusöljyä palkin sisään pultin kierteisiin.
Tukirauta ja vanha kumi irti
Nämä lähtevät ihan käsivoimin.
Uusi kumi paikoilleen
Jos hankit polypuslat, niin kallistuksenvaimentajan tukivarren puoleisen pään kavennuksesta on helpompi pujoittaa pusla paikoilleen. Sitten vaan liu'uttaa puslan oikeaan kohtaan. Tässä käytin apuna lvi-muovimuhvien asennuksessa käytetävää liukuainetta (glidex).
Tukirauta ja pultit takaisin kiinni
Huom! Kallistuksenvaimentajaa ei tarvitse irroittaa tukivarresta.
Vaihto oli ihan helppo nakki:
Keula ylös ja kallistuksenvaimentajan kiinnikkeet irti (2 pulttia per puoli)
Tässä voi alkaa vastustamaan, jos pultti on kovin ruosteessa ja vastakappale korin sisällä irtoaa hitsauksestaan. Käytä voimaa maltilla ja yritä ujuttaa irroitusöljyä palkin sisään pultin kierteisiin.
Tukirauta ja vanha kumi irti
Nämä lähtevät ihan käsivoimin.
Uusi kumi paikoilleen
Jos hankit polypuslat, niin kallistuksenvaimentajan tukivarren puoleisen pään kavennuksesta on helpompi pujoittaa pusla paikoilleen. Sitten vaan liu'uttaa puslan oikeaan kohtaan. Tässä käytin apuna lvi-muovimuhvien asennuksessa käytetävää liukuainetta (glidex).
Tukirauta ja pultit takaisin kiinni
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
?JyriN kirjoitti:
Eikös otsikossa just kysytty Alatukivarren ja Kallistuksenvakaajan välisestä puslasta??????????
Eli kaippa sitä vähän joutuu irrottaan? Eli yks pultti pois tukivarren etupalkin puoleisesta päästä ja ja kallistuksenvakaajan päästä mutteri auki, jos paikalla on orikinaalit niin voi kannattaa iskee niitä raolle ennenkuin avaa pulttei kokonaan, ettei alapallo joudu koville

Ja loppukiristys vasta auton painon ollessa pyörien päällä. Ja asennusta helpottaa koko etupään ylösnosto, eli jos vaan puolittain nostaa niin kallistuksenvakaaja hieman antaa enempi haastetta

Whtf!
Ihan unessa - sorry. Toki menee tuo vaihto juuri niin kuin lexicon69 tuossa laittoi! Sen voisi vielä lisätä, että se kallistuksenvaimennin ahistaa jonkin verran kokoamisvaiheessa. Minä havaitsin kelvolliseksi menetelmäksi kiinnittää se tukivarsi ensin kallistuksenvaimentajaan ja sitten kuormaliinalla kallistuksenvaimenninta kasaan puristamalla saa tukivarren sisemmän kiinnityspultin helpommin paikoilleen. Jos on kaveri auttamassa, niin ko. viritystä ei tartte.
Minä vaihdoin kaikki tukivarsien puslat kerralla, jos ne keskimmäiset on paloina niin kyllä on sitten ne sisemmätkin. Jouduin myös vaihtamaan kokonaan toisen tukivarren samalla, kun huomasin alapallon olevan väljä - uusi tukivarsi oli mallia *otonet ja siinä oli kiinni ne heavy duty puslat. Aika laihat nekin oli alkuperäisiin ja uretaanisiin verrattuna, veikkaan etteivät ole erityisen pitkäikäisiä
Noista on vertaileva kuvakin vissiin siinä mondeon jarruthreadissä.

Minä vaihdoin kaikki tukivarsien puslat kerralla, jos ne keskimmäiset on paloina niin kyllä on sitten ne sisemmätkin. Jouduin myös vaihtamaan kokonaan toisen tukivarren samalla, kun huomasin alapallon olevan väljä - uusi tukivarsi oli mallia *otonet ja siinä oli kiinni ne heavy duty puslat. Aika laihat nekin oli alkuperäisiin ja uretaanisiin verrattuna, veikkaan etteivät ole erityisen pitkäikäisiä

-
Empäs tiedä miten mää sen tein, mutta mä vaihdoin kanssa kaikki puslat uretaanisiin etupäästä kerralla, enkä joutunut yhtään taistelemaan minkään liinojen kanssa, eli oli ainakin mulla ihan simppeli pura-irroita vanha pusla-laita uusi pusla-kokoa homma.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Joo liinaa se piti itekki käyttää ko ei sitä vääntäny erkkikään alatukivartta paikalleen ko kasas sen kallistuksen vakaajan alatukivarsiin et oli sisäpää toiselta puolen irti
Ja taisinpa tutkia senkin et jos alatukivarret kiini ni ois siihen joutunu kallistuksen vakajaan päittenväliin liinan laittaan et saa helan ja sen etu pään puslan oikiala laila kohilleen!

Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Jep sie vaihoit kaikki kerralla, eli vakaajatanko oli irti korista, helpottaa helvetisti, jossei pitkät pultit katkeeSierra2.3-16v kirjoitti:Empäs tiedä miten mää sen tein, mutta mä vaihdoin kanssa kaikki puslat uretaanisiin etupäästä kerralla, enkä joutunut yhtään taistelemaan minkään liinojen kanssa, eli oli ainakin mulla ihan simppeli pura-irroita vanha pusla-laita uusi pusla-kokoa homma.

Joo, noissa vaihtohommissa tuppaa alusta roikkumaan iskareiden varassa ja jos se vakaaja on vielä samalla korissa kiinni, niin varmasti ahdistaa kokoonpanovaiheessa.
Jos purkaisi vain toisen puolen karrallaan ja tunkkaisi sen "ehjän" puolen ylös vaikka saksitunkilla, niin voisi olla kokoaminen helpompaa.
Kyllä niillä vakaajan runkokiinnityksillä on vaikutusta. Minä vaihdoin ne sitten kaikkein viimeisimpinä, tukivarsien jälkeen, joten sain jonkinlaisen ennen-jälkeen vertailun tehtyä. 8) Ero tuntuu parhaiten erilaisissa terävissä ylityksissä ja jarrutuksessa. Vaimenninhan on myös etuakseliston pitkittäinen "tukivarsi" ja jäykemmät tuennat parantavat tuntumaa, mutta samalla heikentävät mukavuutta.

Kyllä niillä vakaajan runkokiinnityksillä on vaikutusta. Minä vaihdoin ne sitten kaikkein viimeisimpinä, tukivarsien jälkeen, joten sain jonkinlaisen ennen-jälkeen vertailun tehtyä. 8) Ero tuntuu parhaiten erilaisissa terävissä ylityksissä ja jarrutuksessa. Vaimenninhan on myös etuakseliston pitkittäinen "tukivarsi" ja jäykemmät tuennat parantavat tuntumaa, mutta samalla heikentävät mukavuutta.
Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väli
Eilen tuli tuo pusla vaihdeltua.. Olisi ollut melkoisesti helpompi urakka vaihtaa kokonaan uusi tukivarsi puslineen.. Mutta taljalla tosiaan piti vakaajaa kiskoa kasaan, että sai lopuksi pakettiin.