Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
CossuLook
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Tammi 2006 18:49

Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin

Viesti Kirjoittaja CossuLook »

Otsikon mukainen projekti täytyisi tehdä -93vm Sierraan (etupää).
Kuinka tehdään oikeaoppisesti ja helposti?
Kannattaako laittaa polyuretaaniset (keltaiset) vai mallia *otonet vahvistettu?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Minä laitoin polyuretaaniset (punaiset). Ne on arkiajoon vähän liian kovat, kun pienet saumat ja kaivonkannet tuntuvat pajon aikaisempaa selvemmin - eron vanhoihin väsyneisiin kumipusliin kyllä huomaa. Vastaavasti jarrutustuntuma parani, kallistelun vähenemistä en juurikaan havainnut. Uskallan kuitenkin suositella polypuslia, jos vähääkään arvostaa tarkkaa ajettavuutta pienen mukavuuden heikkenemisen kustannuksella.

Vaihto oli ihan helppo nakki:

Keula ylös ja kallistuksenvaimentajan kiinnikkeet irti (2 pulttia per puoli)
Tässä voi alkaa vastustamaan, jos pultti on kovin ruosteessa ja vastakappale korin sisällä irtoaa hitsauksestaan. Käytä voimaa maltilla ja yritä ujuttaa irroitusöljyä palkin sisään pultin kierteisiin.

Tukirauta ja vanha kumi irti
Nämä lähtevät ihan käsivoimin.

Uusi kumi paikoilleen
Jos hankit polypuslat, niin kallistuksenvaimentajan tukivarren puoleisen pään kavennuksesta on helpompi pujoittaa pusla paikoilleen. Sitten vaan liu'uttaa puslan oikeaan kohtaan. Tässä käytin apuna lvi-muovimuhvien asennuksessa käytetävää liukuainetta (glidex).

Tukirauta ja pultit takaisin kiinni

Huom! Kallistuksenvaimentajaa ei tarvitse irroittaa tukivarresta.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

JyriN kirjoitti:
Huom! Kallistuksenvaimentajaa ei tarvitse irroittaa tukivarresta.
?

Eikös otsikossa just kysytty Alatukivarren ja Kallistuksenvakaajan välisestä puslasta??????????
Eli kaippa sitä vähän joutuu irrottaan? Eli yks pultti pois tukivarren etupalkin puoleisesta päästä ja ja kallistuksenvakaajan päästä mutteri auki, jos paikalla on orikinaalit niin voi kannattaa iskee niitä raolle ennenkuin avaa pulttei kokonaan, ettei alapallo joudu koville :shock: voihan senkin nypätä pois, mut ei välttämätöntä :D polyista ei oo kokemuksii, mut vahvistettukin helasarja, oli motonetista tai muualta on kyl orkkista parempi ainakin :mrgreen:.
Ja loppukiristys vasta auton painon ollessa pyörien päällä. Ja asennusta helpottaa koko etupään ylösnosto, eli jos vaan puolittain nostaa niin kallistuksenvakaaja hieman antaa enempi haastetta :lol: kohtuu helppo homma :roll:
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Whtf! :oops: Ihan unessa - sorry. Toki menee tuo vaihto juuri niin kuin lexicon69 tuossa laittoi! Sen voisi vielä lisätä, että se kallistuksenvaimennin ahistaa jonkin verran kokoamisvaiheessa. Minä havaitsin kelvolliseksi menetelmäksi kiinnittää se tukivarsi ensin kallistuksenvaimentajaan ja sitten kuormaliinalla kallistuksenvaimenninta kasaan puristamalla saa tukivarren sisemmän kiinnityspultin helpommin paikoilleen. Jos on kaveri auttamassa, niin ko. viritystä ei tartte. :D

Minä vaihdoin kaikki tukivarsien puslat kerralla, jos ne keskimmäiset on paloina niin kyllä on sitten ne sisemmätkin. Jouduin myös vaihtamaan kokonaan toisen tukivarren samalla, kun huomasin alapallon olevan väljä - uusi tukivarsi oli mallia *otonet ja siinä oli kiinni ne heavy duty puslat. Aika laihat nekin oli alkuperäisiin ja uretaanisiin verrattuna, veikkaan etteivät ole erityisen pitkäikäisiä :x Noista on vertaileva kuvakin vissiin siinä mondeon jarruthreadissä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Empäs tiedä miten mää sen tein, mutta mä vaihdoin kanssa kaikki puslat uretaanisiin etupäästä kerralla, enkä joutunut yhtään taistelemaan minkään liinojen kanssa, eli oli ainakin mulla ihan simppeli pura-irroita vanha pusla-laita uusi pusla-kokoa homma.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Joo liinaa se piti itekki käyttää ko ei sitä vääntäny erkkikään alatukivartta paikalleen ko kasas sen kallistuksen vakaajan alatukivarsiin et oli sisäpää toiselta puolen irti :D Ja taisinpa tutkia senkin et jos alatukivarret kiini ni ois siihen joutunu kallistuksen vakajaan päittenväliin liinan laittaan et saa helan ja sen etu pään puslan oikiala laila kohilleen!
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Empäs tiedä miten mää sen tein, mutta mä vaihdoin kanssa kaikki puslat uretaanisiin etupäästä kerralla, enkä joutunut yhtään taistelemaan minkään liinojen kanssa, eli oli ainakin mulla ihan simppeli pura-irroita vanha pusla-laita uusi pusla-kokoa homma.
Jep sie vaihoit kaikki kerralla, eli vakaajatanko oli irti korista, helpottaa helvetisti, jossei pitkät pultit katkee :twisted: mutku vaan alatukivarren keskihelat vaihtaa niin saa hieman painii, kun matalimman aidan yli menee :P :P :roll: :D Kun miun emppiiristen tutkimusten mukaan vakaajan korikiinnikekumienvaihto ei pahemmin vaikuta ajoneuvon käytökseen :?: toki miul ei oo viel sellaasta sierraa ollu et pääsis nopeuksii, joissa vois olla vaikutusta :oops:
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, noissa vaihtohommissa tuppaa alusta roikkumaan iskareiden varassa ja jos se vakaaja on vielä samalla korissa kiinni, niin varmasti ahdistaa kokoonpanovaiheessa. :wink: Jos purkaisi vain toisen puolen karrallaan ja tunkkaisi sen "ehjän" puolen ylös vaikka saksitunkilla, niin voisi olla kokoaminen helpompaa.

Kyllä niillä vakaajan runkokiinnityksillä on vaikutusta. Minä vaihdoin ne sitten kaikkein viimeisimpinä, tukivarsien jälkeen, joten sain jonkinlaisen ennen-jälkeen vertailun tehtyä. 8) Ero tuntuu parhaiten erilaisissa terävissä ylityksissä ja jarrutuksessa. Vaimenninhan on myös etuakseliston pitkittäinen "tukivarsi" ja jäykemmät tuennat parantavat tuntumaa, mutta samalla heikentävät mukavuutta.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
jth12
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Tammi 2011 12:33

Re: Puslan vaihto alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väli

Viesti Kirjoittaja jth12 »

Eilen tuli tuo pusla vaihdeltua.. Olisi ollut melkoisesti helpompi urakka vaihtaa kokonaan uusi tukivarsi puslineen.. Mutta taljalla tosiaan piti vakaajaa kiskoa kasaan, että sai lopuksi pakettiin.
Vastaa Viestiin