Fiestan öljymöhnä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pepe
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2009 18:48

Fiestan öljymöhnä

Viesti Kirjoittaja pepe »

Kaverilla on tollanen 1.3 -96 vuoden fiesta ja se oli unohtanu vaihtaa siihen öljyt ja oli ajellu niillä jonkun 20-30tkm. Oli kuitenki lisäilly sen minkä tarvinnu. Nyt vaihdettiin uudet fordin omat öljyt ja suodatin, samalla huomasin, että öljykorkissa ja siinä korkille tulevassa putkessa oli sellasta kellertävää vaahto möhnää. Aateltiin et putsataan ja katotaan et vieläkö se sitä lisää ja olihan sitä tuplasti kun seuraavan kerran katottiin.

Jossain autoissa on ollu kansivikoja ja kun öljy ja jäähdytinneste sekottuu nii siitä tulis sellasta möhnää? Sanoin kaverillee että käyttää sitä korjaamolla, missä siihen autoon oli tehty vuos sitte nokka-akselin vaihto.
Asentaja sit sano et kuoha saattaa tulla jostain öljy tyypistä, mut miks fordin oma öljy sit kuohaa?
Ja kaverille oli sanottu et jos ei vaihdata öljyjä säännöllisesti eikä niitä putsata öljyn vaihto välillä niitä kuohia niin siks sitä on nyt sit enemmän. Mutta miten ne muka niitä kuohia saa putsattua koneen sisältä normaali öljyn vaihdon yhteydessä?
Että yrittääkö korjaaja nyt kusettaa vai miten yleistä tää öljyjen kuohaaminen on? Kun alkaa sitä kuohaa olee niin paljon että on kohta se öljyn täyttöputki tukossa.
Että onko nyt sitte kansivikaa autossa vai mistä sitä kuohaa tulee?
Auttakaa tietämätöntä. Kiitos!
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Re: Fiestan öljymöhnä

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Voi olla,että ei siellä öljyt ole vaahtoiset.
Kosteus talvikelillä tiivistyy huohotinputkeen
ja öljykorkkiin.
Tälläisia tapauksia olen nähnyt,mitään varsinaista
vikaa ei ole.
Mitä kuluneempi kone,niin vaahtoa
esiintyy korkissa enemmän huohotuksen vuoksi.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Fiestan öljymöhnä

Viesti Kirjoittaja emax »

Jos autolla ajetaan vain pientä matkaa ja kaupunki ajoa niin se on mitä todennäköisimmin vain kondensio vettä.

Mineraali öljy vaahtoa eniten, täys synteettinen ei juurikaan.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
pepe
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2009 18:48

Re: Fiestan öljymöhnä

Viesti Kirjoittaja pepe »

Joo, kone ei oo kyllä ajettu vasta kun n.130tkm ja vielä nokka-akselikin vaihdettu kun korjaaja niin kehotti.. Öljyt on FORD Formula-E 5W30 taitaa olla täys synteettiset. Taitaa kaverilla olla paljon kaupunkiajoa, mutta viimeks ajo pidempää matkaa ja oli huomannu että möhnää tuli ainaki tuplasti enemmän kun kaupungissa ajettaessa. Tiiä sitte näistä.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Fiestan öljymöhnä

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Fordin formula E 5w30 on kylläkin mineraaliöljy. Johtunee toisaan kondensiosta ja huohotuksesta, kuten herkko epäilikin.. Jos öljyn mittatikusta katsoessa öljy on oikean väristä, niin ei muuta kun kovaa ajoo.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
pepe
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2009 18:48

Re: Fiestan öljymöhnä

Viesti Kirjoittaja pepe »

Joo, no hyvä niin.. Kiitos vastauksista.
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

Re: Fiestan öljymöhnä

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Vielä tähän..

Eli KYLMÄLIMA on se "ongelma".
Lyhyttä kaupunkiajoa talvella pienillä kieroksilla... ja vielä hieman väärät öljyt?
Ongelma on sitten kun huohotin jäätyy umpeen ja kone puhaltaa ölynsä pihalle :cry:

Kokemuksen mukaan Moben1 5w50 teki enemmän limaa kun taas Shell ultra 5w40 :?
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Jusu
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Tammi 2009 19:49

Kondenssivettä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Talvella moottorin huohotinjärjestelmän puutteellinen toiminta ja moottorin- ja etenkin öljyn alhainen lämpötila aiheuttavat kondenssiveden syntymistä moottorin öljypohjaan. Toiset käyttävät vedestä nimitystä lauhdevesi mutta palamisprosessissa syntyvää vettä se kuitenkin on.

Tärkeää on vaihtaa talveksi täyssynteettiset öljyt ja varmistaa, että moottorinlämpötila nousee riittävän ylös. Huohotinjärjestelmän tulee poistaa kosteus ja syntyvä vesi, koska vesi rikastuu öljypohjaan ja vesipitoinen öljy ei voitele moottoria, vaan se rikkoo sen. Vesijäätää suodatinta ja imusihtiä. Moottorivaurioita on kerrottu olleen uusissa C- Max ja Focus 1,8 TDCi malleissa, etenkin 1,8 dieseleissä. => hakusana uusi focus
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Re: Fiestan öljymöhnä

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Hyvää asiaa huohotuksesta.

Mulla aikoinaan oli E30 bemari ja sen huohotus-systeemi män pakkasilla tukkoon sillä seurauksella että öljypohjan tiiviste pullahti ulos ja öljyä alko ilmestymään auton alle.
Vastaa Viestiin