Fiestan öljymöhnä
Fiestan öljymöhnä
Kaverilla on tollanen 1.3 -96 vuoden fiesta ja se oli unohtanu vaihtaa siihen öljyt ja oli ajellu niillä jonkun 20-30tkm. Oli kuitenki lisäilly sen minkä tarvinnu. Nyt vaihdettiin uudet fordin omat öljyt ja suodatin, samalla huomasin, että öljykorkissa ja siinä korkille tulevassa putkessa oli sellasta kellertävää vaahto möhnää. Aateltiin et putsataan ja katotaan et vieläkö se sitä lisää ja olihan sitä tuplasti kun seuraavan kerran katottiin.
Jossain autoissa on ollu kansivikoja ja kun öljy ja jäähdytinneste sekottuu nii siitä tulis sellasta möhnää? Sanoin kaverillee että käyttää sitä korjaamolla, missä siihen autoon oli tehty vuos sitte nokka-akselin vaihto.
Asentaja sit sano et kuoha saattaa tulla jostain öljy tyypistä, mut miks fordin oma öljy sit kuohaa?
Ja kaverille oli sanottu et jos ei vaihdata öljyjä säännöllisesti eikä niitä putsata öljyn vaihto välillä niitä kuohia niin siks sitä on nyt sit enemmän. Mutta miten ne muka niitä kuohia saa putsattua koneen sisältä normaali öljyn vaihdon yhteydessä?
Että yrittääkö korjaaja nyt kusettaa vai miten yleistä tää öljyjen kuohaaminen on? Kun alkaa sitä kuohaa olee niin paljon että on kohta se öljyn täyttöputki tukossa.
Että onko nyt sitte kansivikaa autossa vai mistä sitä kuohaa tulee?
Auttakaa tietämätöntä. Kiitos!
Jossain autoissa on ollu kansivikoja ja kun öljy ja jäähdytinneste sekottuu nii siitä tulis sellasta möhnää? Sanoin kaverillee että käyttää sitä korjaamolla, missä siihen autoon oli tehty vuos sitte nokka-akselin vaihto.
Asentaja sit sano et kuoha saattaa tulla jostain öljy tyypistä, mut miks fordin oma öljy sit kuohaa?
Ja kaverille oli sanottu et jos ei vaihdata öljyjä säännöllisesti eikä niitä putsata öljyn vaihto välillä niitä kuohia niin siks sitä on nyt sit enemmän. Mutta miten ne muka niitä kuohia saa putsattua koneen sisältä normaali öljyn vaihdon yhteydessä?
Että yrittääkö korjaaja nyt kusettaa vai miten yleistä tää öljyjen kuohaaminen on? Kun alkaa sitä kuohaa olee niin paljon että on kohta se öljyn täyttöputki tukossa.
Että onko nyt sitte kansivikaa autossa vai mistä sitä kuohaa tulee?
Auttakaa tietämätöntä. Kiitos!
Re: Fiestan öljymöhnä
Voi olla,että ei siellä öljyt ole vaahtoiset.
Kosteus talvikelillä tiivistyy huohotinputkeen
ja öljykorkkiin.
Tälläisia tapauksia olen nähnyt,mitään varsinaista
vikaa ei ole.
Mitä kuluneempi kone,niin vaahtoa
esiintyy korkissa enemmän huohotuksen vuoksi.
Kosteus talvikelillä tiivistyy huohotinputkeen
ja öljykorkkiin.
Tälläisia tapauksia olen nähnyt,mitään varsinaista
vikaa ei ole.
Mitä kuluneempi kone,niin vaahtoa
esiintyy korkissa enemmän huohotuksen vuoksi.
Re: Fiestan öljymöhnä
Jos autolla ajetaan vain pientä matkaa ja kaupunki ajoa niin se on mitä todennäköisimmin vain kondensio vettä.
Mineraali öljy vaahtoa eniten, täys synteettinen ei juurikaan.
Mineraali öljy vaahtoa eniten, täys synteettinen ei juurikaan.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Fiestan öljymöhnä
Joo, kone ei oo kyllä ajettu vasta kun n.130tkm ja vielä nokka-akselikin vaihdettu kun korjaaja niin kehotti.. Öljyt on FORD Formula-E 5W30 taitaa olla täys synteettiset. Taitaa kaverilla olla paljon kaupunkiajoa, mutta viimeks ajo pidempää matkaa ja oli huomannu että möhnää tuli ainaki tuplasti enemmän kun kaupungissa ajettaessa. Tiiä sitte näistä.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Fiestan öljymöhnä
Fordin formula E 5w30 on kylläkin mineraaliöljy. Johtunee toisaan kondensiosta ja huohotuksesta, kuten herkko epäilikin.. Jos öljyn mittatikusta katsoessa öljy on oikean väristä, niin ei muuta kun kovaa ajoo.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Fiestan öljymöhnä
Joo, no hyvä niin.. Kiitos vastauksista.
Re: Fiestan öljymöhnä
Vielä tähän..
Eli KYLMÄLIMA on se "ongelma".
Lyhyttä kaupunkiajoa talvella pienillä kieroksilla... ja vielä hieman väärät öljyt?
Ongelma on sitten kun huohotin jäätyy umpeen ja kone puhaltaa ölynsä pihalle
Kokemuksen mukaan Moben1 5w50 teki enemmän limaa kun taas Shell ultra 5w40
Eli KYLMÄLIMA on se "ongelma".
Lyhyttä kaupunkiajoa talvella pienillä kieroksilla... ja vielä hieman väärät öljyt?
Ongelma on sitten kun huohotin jäätyy umpeen ja kone puhaltaa ölynsä pihalle
Kokemuksen mukaan Moben1 5w50 teki enemmän limaa kun taas Shell ultra 5w40
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Kondenssivettä
Talvella moottorin huohotinjärjestelmän puutteellinen toiminta ja moottorin- ja etenkin öljyn alhainen lämpötila aiheuttavat kondenssiveden syntymistä moottorin öljypohjaan. Toiset käyttävät vedestä nimitystä lauhdevesi mutta palamisprosessissa syntyvää vettä se kuitenkin on.
Tärkeää on vaihtaa talveksi täyssynteettiset öljyt ja varmistaa, että moottorinlämpötila nousee riittävän ylös. Huohotinjärjestelmän tulee poistaa kosteus ja syntyvä vesi, koska vesi rikastuu öljypohjaan ja vesipitoinen öljy ei voitele moottoria, vaan se rikkoo sen. Vesijäätää suodatinta ja imusihtiä. Moottorivaurioita on kerrottu olleen uusissa C- Max ja Focus 1,8 TDCi malleissa, etenkin 1,8 dieseleissä. => hakusana uusi focus
Tärkeää on vaihtaa talveksi täyssynteettiset öljyt ja varmistaa, että moottorinlämpötila nousee riittävän ylös. Huohotinjärjestelmän tulee poistaa kosteus ja syntyvä vesi, koska vesi rikastuu öljypohjaan ja vesipitoinen öljy ei voitele moottoria, vaan se rikkoo sen. Vesijäätää suodatinta ja imusihtiä. Moottorivaurioita on kerrottu olleen uusissa C- Max ja Focus 1,8 TDCi malleissa, etenkin 1,8 dieseleissä. => hakusana uusi focus
Re: Fiestan öljymöhnä
Hyvää asiaa huohotuksesta.
Mulla aikoinaan oli E30 bemari ja sen huohotus-systeemi män pakkasilla tukkoon sillä seurauksella että öljypohjan tiiviste pullahti ulos ja öljyä alko ilmestymään auton alle.
Mulla aikoinaan oli E30 bemari ja sen huohotus-systeemi män pakkasilla tukkoon sillä seurauksella että öljypohjan tiiviste pullahti ulos ja öljyä alko ilmestymään auton alle.