Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja korgie »

Eli kysymys kuuluu, onko porukalla minkälaisia kokemuksia noista mk3 Mondeon automaattilaatikoista, kuinka hyvin ne kestävät dieselikoneen perässä sitten kun autolla taitetaan matkaa useampi satatonnia? Aina sillointällöin on käynyt mielessä ajatus, että olisihan se automaatti ehkä kiva ajaa, mutta sitten taas kun noita kilometrejä kertyy aikalailla kohtalaista tahtia (tuollaista 40...70tkm/v), eikä kuitenkaan resurssit riitä ihan uuden auton ostoon, olen kuitenkin ollut siinä uskossa, että manuaalilaatikko ehkä kuitenkin on "pitkässä juoksussa" varmatoimisempi....

Edit: Laitetaas vielä lisäkysymyksenä, kuinka isoa vaunua sillä automaatilla saa vetää, ja onko se muuten kuinka toimiva vaununvedossa?
=)
LasseK
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Loka 2008 17:09

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja LasseK »

Itselläni oli edellisessä Mondeossa (-03 TDCi 2.0 115hp STW) 320kkm mittarissa kun vaihdoin vähemmän ajettuun yksilöön viime kesänä ja mitään ongelmia ei esiintynyt tekniikan suhteen. Mitä nyt kuluvia osia joutui tietysti vaihtamaan, mutta siltä ei taida välttyä missään mikä liikkuu. Toivottavasti nykyinenkin yksilö tulee olemaan yhtä luotettava.

Vetokoukkua ei ollut edellisessä eikä nykyisessä yksilössä, joten vaunun vetämiseen en osaa ottaa kantaa.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja korgie »

LasseK kirjoitti:Itselläni oli edellisessä Mondeossa (-03 TDCi 2.0 115hp STW) 320kkm mittarissa kun vaihdoin vähemmän ajettuun yksilöön viime kesänä ja mitään ongelmia ei esiintynyt tekniikan suhteen. Mitä nyt kuluvia osia joutui tietysti vaihtamaan, mutta siltä ei taida välttyä missään mikä liikkuu.
Ei välty ei; kyllä se on näillä kilometreillä tullut selväksi. Lähinnä sehän tuossa vaan on "peikkona", että jos se automaattilaatikko sieltä sitten jossain kohtaa päättää antautua, ja sen korjaamisesta sitten tulee ???? €:n lasku...
Vetokoukkua ei ollut edellisessä eikä nykyisessä yksilössä, joten vaunun vetämiseen en osaa ottaa kantaa.
Eikös siellä rekisteriotteessa kuitenkin näy sallitut vetopainot, vaikka ei autossa koukkua olisikaan...?


Minkäsverran tuommoinen automaatti-dieseli polttoainetta nielee kaupunki / maantieajo .. ?
=)
Kasperi_83
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
Paikkakunta: Liminka

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja Kasperi_83 »

Minkäs verran tuommoinen automaatti-dieseli polttoainetta nielee kaupunki / maantieajo .. ?
Mulla on näin talvikelil ku tarttee webastoa ni keskikulutus n. 7-8.5l/100km seka-ajolla. Matka-ajos on menny lähemmäs kuutee talvella.
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
LasseK
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Loka 2008 17:09

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja LasseK »

Eikös siellä rekisteriotteessa kuitenkin näy sallitut vetopainot, vaikka ei autossa koukkua olisikaan...?
Näyttäisi sanovan että "jarruitta 750kg, jarruin 1800kg". Mutta tarkoitin alunperin, että en osaa ottaa kantaa siihen millaista se kärryn veto käytännössä tuolla laitteella on.
Minkäsverran tuommoinen automaatti-dieseli polttoainetta nielee kaupunki / maantieajo .. ?
Oma kirjanpitoni näyttää keskimääräiseksi kulutukseksi eberin kanssa 6.5l / 100km. Tosin itse ajan enemmän moottoritiellä kuin kaupungissa.
artsi
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Elo 2007 15:40

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja artsi »

Kyllä meillä on ainakin kestänyt vuosimallin 2005 2.0 TDCi 130 hv versio + automaatti jo 300tkm. Vaihteiston suhteen ei ole mitään ongelmia ollut. Tosin vaihteistoöljyn vaihtaminen tuohon meidän omaan on suoritettu 90tkm:n välein ja se ainakin tuntuu kummasti edesauttavan laatikon kestoa (laattikkovaihtaa öljynvaihdonjälkeen huomattavasti paremmin) Tuttulla on myöskin ammattiajossa vuosimallia vaihempi mondeo samalla koneella ja automaatilla tällähetkellä ajettu jotain 370tkm:n kieppeillä ja hyvin on myös pelittäny sen jälkeen kun ekan kuukauden jälkeen vaihdettiin takuuseen uusi laatikko kun alkuperäsessä oli ilmeisesti joku ns. valmistusvirhe... Mitä kulutus puoleen tulee niin maantie ajossa menee alle 6 litraa/100km rauhallisessa ajossa olen päässyt 5.4L/100km mut tohon pitää oikeesti ajella rauhallisesti...
Ford Mondeo 2.0TDCi 140hv aut. Titanium Business vm. 09
ex. Ford Mondeo 2.0TDCi 130hv automaatti vm05
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja korgie »

Eli noiden perusteella voinee päätellä, että tuommoinenkin vekotin voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Mutta jos yli satatonnia ajetun ostaa, niin varmaan parempi varmistaa et ainakin joskus on vaihteistoöljyt vaihdettu...
=)
Ansi

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja Ansi »

Kyllä meillä on ainakin kestänyt vuosimallin 2005 2.0 TDCi 130 hv versio + automaatti jo 300tkm. Vaihteiston suhteen ei ole mitään ongelmia ollut. Tosin vaihteistoöljyn vaihtaminen tuohon meidän omaan on suoritettu 90tkm:n välein ja se ainakin tuntuu kummasti edesauttavan laatikon kestoa (laattikkovaihtaa öljynvaihdonjälkeen huomattavasti paremmin) Tuttulla on myöskin ammattiajossa vuosimallia vaihempi mondeo samalla koneella ja automaatilla tällähetkellä ajettu jotain 370tkm:n kieppeillä ja hyvin on myös pelittäny sen jälkeen kun ekan kuukauden jälkeen vaihdettiin takuuseen uusi laatikko kun alkuperäsessä oli ilmeisesti joku ns. valmistusvirhe... Mitä kulutus puoleen tulee niin maantie ajossa menee alle 6 litraa/100km rauhallisessa ajossa olen päässyt 5.4L/100km mut tohon pitää oikeesti ajella rauhallisesti...
Ihan tämän kommentin vuoksi rekisteröidyin foorumille. Eli itse ole tuore onnellinen (?) -04 farkkumondeon (diesel 130hp + automaatti) omistaja. Käytin autoni juuri vuosihuollossa Fordin merkkiliikkeessä ja siellä kerrottiin tuosta automaattilaatikon öljyjen vaihdosta sellaista, että öljyjä ei olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Onko jotain tietoa, että mihin tällainen kommentti perustuu? Itseänikin huoletti hieman ennen auton ostoa, että miten laatikko tulee kestämään ko. mallissa.
Avatar
zetec_ms
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Helmi 2009 10:11

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja zetec_ms »

Tuo on totta.
Nykyisiin autoihin ei tarvitse vaihtaa vaihteistoöljyjä, samoilla litkuilla voi ajaa
niin kauan kuin auto liikkuu :mrgreen:

Itselläni vain luontainen vaihteistonsuojeluvaisto sanoo että öljyjen vaihto on terveellistä tehdä silloin tällöin, vaivahan on sangen pieni.
Omassa manuaalimotskussani vaihdoin tuossa 85 000 kilsan pinnassa.
Ulos laskettu öljy oli ihan uuden veroisen näköistö joten voi olla että vaihdoin turhanpäiten.
Mutta tulipahan parempi mieli :wink:

Automaattiloota on sen verran monimutkainen rakkine että itse en ainakaan uskaltaisi samoilla litkuilla 100 000 pitempään ajaa.
Se mitä ei ole ei mene rikki
Meca
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Maalis 2005 23:18

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja Meca »

Ansi kirjoitti: Ihan tämän kommentin vuoksi rekisteröidyin foorumille. Eli itse ole tuore onnellinen (?) -04 farkkumondeon (diesel 130hp + automaatti) omistaja. Käytin autoni juuri vuosihuollossa Fordin merkkiliikkeessä ja siellä kerrottiin tuosta automaattilaatikon öljyjen vaihdosta sellaista, että öljyjä ei olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Onko jotain tietoa, että mihin tällainen kommentti perustuu? Itseänikin huoletti hieman ennen auton ostoa, että miten laatikko tulee kestämään ko. mallissa.
Autotehtaiden harras toive on, että autolla ajettaisiin vain viitisen vuotta ja noin 100 000 kilometriä. Sen jälkeen se pitäisi laittaa paaliin ja ostaa uusi. Tuon ajattelutavan mukaan vaihteistoölyjä ei todellakaan ole tarpeellista vaihtaa. Mutta jos meinaa pitää auton liikenteessä pidempään, niin kannattaa käyttää enemmän tervettä järkeä kuin autotehtaan suosituksia. Itse olen vaihtanut jokaiseen ostamaani automaattivaihteiseen autoon laatikkoöljyt heti.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja korgie »

Meca kirjoitti:Autotehtaiden harras toive on, että autolla ajettaisiin vain viitisen vuotta ja noin 100 000 kilometriä.
Äh, joillain kun ei toi satatonnia riitä edes kahden vuoden ajoihin. Joskus miettinyt sitäkin että voisi olla aika ovela veto ostaa Hyundai (niille kun luvataan viiden vuoden takuu ilman km-rajoitusta) ja ajaa sillä takuuaikana ~300tkm ... ;)
=)
Avatar
zetec_ms
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Helmi 2009 10:11

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja zetec_ms »

Nämä uudemmat autot ovat oikein hoidettuina tavattoman pitkäikäisiä.
Silloin ennenmuinoin oli 100 000 tonnia kova sana, nyt se tuntuu vasta sisäänajolta.

Jotenkin tuntuu ristiriitaiselta koska autotehtaiden ilmeinen etu on autojen hyvin nopea kierto paalin kautta uudelle asiakkaalle.
Joten miksi tehdään autoja joilla ajaa vaivatta 300 - 500 tkm ?

Onko tässä valittu tietty kompromissi liikevaihdon maksimoimiseksi, sillä jälkimarkkinointi huoltoineen ja varaosineen muodostaa myös aika suuren tuloerän.

Eli näin ollen autotehtaiden ei kannata tehdä täysin kertakäyttökamaa, eikä myöskään sellaista joita voi huoltaa ja korjata vain valtuutetulla maahantuojan korjaamolla.

Toki tällaista huoltopakkoa maahantuojat varmasti haluaisivat, mutta itse vanhempien autojen kanssa touhuavat muodostavat hyvin potentiaalisen varaosien kuluttajajoukon.
Se mitä ei ole ei mene rikki
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja korgie »

zetec_ms kirjoitti:Jotenkin tuntuu ristiriitaiselta koska autotehtaiden ilmeinen etu on autojen hyvin nopea kierto paalin kautta uudelle asiakkaalle.
Joten miksi tehdään autoja joilla ajaa vaivatta 300 - 500 tkm ?

Onko tässä valittu tietty kompromissi liikevaihdon maksimoimiseksi, sillä jälkimarkkinointi huoltoineen ja varaosineen muodostaa myös aika suuren tuloerän.
Kyllä se on uskoakseni ihan harkittu kompromissi. Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa ostaa sitä uutta autoa, siksi on mielekästä hyödyntää se potentiaalinen bisnes mikä niissä autoissa vanhempanakin on jälkimarkkinoinnin puolella. Ja toisaalta, kun jonkun tietyn merkin autoja on vielä vanhempanakin paljon liikenteessä ja uudet omistajat ovat niihin tyytyväisiä, se luo tietynlaisen imagon kestävästä ja pitkäikäisestä autosta, ja varmasti omalta osaltaan vaikuttaa myös uusien autojen myyntiin, vaikkakin harva uuden auton ostaja sillä samalla autolla ajaa seuraavat 10 vuotta.
=)
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

artsi kirjoitti:Kyllä meillä on ainakin kestänyt vuosimallin 2005 2.0 TDCi 130 hv versio + automaatti jo 300tkm. Vaihteiston suhteen ei ole mitään ongelmia ollut. Tosin vaihteistoöljyn vaihtaminen tuohon meidän omaan on suoritettu 90tkm:n välein ja se ainakin tuntuu kummasti edesauttavan laatikon kestoa (laattikkovaihtaa öljynvaihdonjälkeen huomattavasti paremmin) Tuttulla on myöskin ammattiajossa vuosimallia vaihempi mondeo samalla koneella ja automaatilla tällähetkellä ajettu jotain 370tkm:n kieppeillä ja hyvin on myös pelittäny sen jälkeen kun ekan kuukauden jälkeen vaihdettiin takuuseen uusi laatikko kun alkuperäsessä oli ilmeisesti joku ns. valmistusvirhe... Mitä kulutus puoleen tulee niin maantie ajossa menee alle 6 litraa/100km rauhallisessa ajossa olen päässyt 5.4L/100km mut tohon pitää oikeesti ajella rauhallisesti...
Olen itse huomannut saman, että öljynvaihdon jälkeen vaihtaa huomattavasti nätimmin, vaikka ei se huonosti toimi vanhoillakaan öljyillä. Meillä on tosin vaihdettu 40tkm:n välein laatikkoöljyt, mutta kun tuon ajosuoritteen kertyminen vie nykyään aikaa 4 vuotta, ja ajo on lyhyttä, niin ollaan jatkettu tuota edellisen omistajan aloittamaa vaihtoväliä. Onkohan noissa 04 vuosimallin automaateissa ollut jotain vikaa enemmänkin, meidänkin autoon vaihdettu takuuna laatikko 95tkm:n kohdalla, sen jälkeen on ajettukin sitten jo 200tkm tuolla uudella laatikolla, ja siihen tosiaan vaihdettu öljyjä neljänkympin välein. Ihmetyttää tosiaan, kun ihmisille ei järki kerro, että ei noi automaattilaatikotkaan huoltamatta toimi, vaikka se ei huolto-ohjelmaan kuulukkaan..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
LasseK
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Loka 2008 17:09

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja LasseK »

Ansi kirjoitti: Käytin autoni juuri vuosihuollossa Fordin merkkiliikkeessä ja siellä kerrottiin tuosta automaattilaatikon öljyjen vaihdosta sellaista, että öljyjä ei olisi tarkoitettu vaihdettavaksi.
Vemixillä kertoivat minulle aikanaan ensimmäisen Mondeon kohdalla asiaa kysyessäni, että normaalissa käytössä laatikkoöljyjen vaihtovälisuositus heillä on 100Mm ja takseissa ja poliisiautoissa 60Mm. Viralliseen huolto-ohjelmaanhan tuo ei kuulu (kuten ei tunnu enää oikein mikään muukaan kuuluvan sen jälkeen kun Stockmann Autosta tuli Vemix) eli pitää muistaa aina erikseen pyytää huoltoa varatessa.

Mielipiteet vaihdettavuudesta vissiin vaihtelee asiakkaan oletetun lompakon paksuuden perusteella :lol:
artsi
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Elo 2007 15:40

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja artsi »

Nyt se pari viikkoa sitten hajos ihan totaalisesti nimittäin mondeon automaattiloota ilman minkäänlaisia ennakko varoituksia. Edellispäivän reisussa toimi täysin moitteetta ilman minkäänlaisia ongelmia kunnes sitten seuraavana päivänä olin lähdössä niin auto ei enää liikkunutkaan mihinkään ei eteen eikä taakse. No auto sitten hinurin lavalle ja matkaan kohti merkki korjaamoa jossa ensin epäilivät sähkövikaa laatikossa mutta sitten asiantuntian tutkittua laatikkoa kävi ilmi että osa laatikon sisuskauluista oli tullut tiensä päähän. vaihtoehtona olisi ollut joko laatikon vienti ammattilaiselle korjattavaksi ja koska sellaista ei kovin läheltä löytynyt niin vaihtoehto oli uusi laatikko hintaan 4000€ + risat. Mutta onneksi ko. jälleenmyyjä sai ns. nopealla toimitus ajalla tilattua uuden mondeo 2.0TDCi 140hv automaatin titanium business varusteilla ja pääsimme vielä mukavasti kauppoihinkin niin nyt on alla eilen haettu uusi mondeo... saa nyt sitten nähdä miten kestää tuo uusi 6 lovinen automaattilaatikko...

niin ja lisätään vielä että edellinen mondeo palveli luotettavasti 319tkm
Ford Mondeo 2.0TDCi 140hv aut. Titanium Business vm. 09
ex. Ford Mondeo 2.0TDCi 130hv automaatti vm05
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja korgie »

artsi kirjoitti:Nyt se pari viikkoa sitten hajos ihan totaalisesti nimittäin mondeon automaattiloota ilman minkäänlaisia ennakko varoituksia.
Eli tossa tais sitten tullakin vastaus kysymykseen. :/ Ehkä mä sitten kuitenkin jaksan vielä omin käsin vatkata niitä vaihteita...

...ja Artsille plussa merkkiuskollisuudesta. Varmasti monella olisi tuollaisen tapauksen jälkeen ekana tullut mieleen ajatus "ei enää ikinä Fordia..."...
=)
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Joillekkin, kuten mulle, niitä vaihtoehtoja ei vaan ole muita. :D
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja KajS »

Ansi kirjoitti:...Käytin autoni juuri vuosihuollossa Fordin merkkiliikkeessä ja siellä kerrottiin tuosta automaattilaatikon öljyjen vaihdosta sellaista, että öljyjä ei olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Onko jotain tietoa, että mihin tällainen kommentti perustuu? Itseänikin huoletti hieman ennen auton ostoa, että miten laatikko tulee kestämään ko. mallissa.
Kuten jo aiemmat puhujat mainitsivat, tuo menee sarjaan jokainen rikkoo autonsa itse. Autotehtaat olisivat tosi lamassa, jos kaikki autonostajat pitäisivät autoa "Das Langzeitauto" - periaatteella. Omasta 05 taunusturnierista (110 cid+110 hp + MTX75) olen vaihtanut moottoriöljyt 10000 km välein, huollattanut foordilla ja 100000 km kohdalla vaihdoin vaihteistoöljyt. Mututuntumalta lootasta tuli parempi.

Automaattivaihteistosta sen verran, että vanhempiin lootiin (GM:n TH:t, Moparin Torqueflitet yms) suositeltiin öljyn ja suodattimen vaihtoa hyvinkin tiheään; esim. 20000 km/vuosi. Moni ameriikanautoilija vaihtaa lootaöljyjä yhtä usein kuin moottoriöljyjä. Hyvä syy tiheään vaihtoväliin on se, että automaatti ei koskaan tyhjene kokonaan, jossei turbiinia saa tyhjäksi.

Tuo "Lubricated for lifetme" on minun vanhanaikaisen maalasitulkintani mukaan vaan valmistajan salajuoni, jotta saadaan vaihtolootia kaupaksi. Multa ei oo hajonnut kun yksi dodgen automaatti (A-500), vaikka sitäkin paapottiin kunnnolla. Manuaaleja ei ole sitten vuoden 1979 jälkeen rikottu yhtään, kun niihin on vaihdettu ölpät tehtaan ohjeiden vastaisesti 100000 km välein. Jopa ooppeleiden nelivaihteiset pikkumanuaalit (F12 ?) kesti kauemmin kun autot pysy kasassa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
jannes
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Huhti 2009 18:29

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja jannes »

Ansi kirjoitti:. Eli itse ole tuore onnellinen (?) -04 farkkumondeon (diesel 130hp + automaatti) omistaja. Käytin autoni juuri vuosihuollossa Fordin merkkiliikkeessä ja siellä kerrottiin tuosta automaattilaatikon öljyjen vaihdosta sellaista, että öljyjä ei olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Onko jotain tietoa, että mihin tällainen kommentti perustuu? Itseänikin huoletti hieman ennen auton ostoa, että miten laatikko tulee kestämään ko. mallissa.
Samanlaisen kommentin sain myös kun kyselin Hartikainen/Kuopion huollosta automaattilaatikon öljyn vaihtoa. Lisäsivät vielä että vaihtavat toki rahaa vastaan, mutta että ota mitään vastuuta jos joku menee pieleen öljyn vaihdossa. Eli pitäisikö tämä tulkita niin ettei Hartikaisella osata vaihtaa automattilaatikon öljyjä vai onko niissä vaihdoissa ollut jotain ongelmia :?: Onko tietoa/kokemuksia?
Kasperi_83
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
Paikkakunta: Liminka

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja Kasperi_83 »

Minä vaihdatin laatikkoon öljyt Wetterillä Kuusamossa. Wetterin ajanvarauksessa sano et onhan se hyvä vaihtaa välillä. mitää ongelmia ei ollu ku ne vaihto ne öljyt. Öljyäki meni 8l ja litra hintaki 20 et kallista se on. Mut ennemmin mä vaihdan öljyt sinne vaikka 50000 välein jos sillä saa kilometrejä lisää. Oli kuulemma hyvän näköiset öljyt edelliset et laatikon luulis ainaki vielä toimivan. Autolla ajettu 370tkm.
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
jannes
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Huhti 2009 18:29

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja jannes »

Kasperi_83 kirjoitti:Minä vaihdatin laatikkoon öljyt Wetterillä Kuusamossa. Wetterin ajanvarauksessa sano et onhan se hyvä vaihtaa välillä. mitää ongelmia ei ollu ku ne vaihto ne öljyt. Öljyäki meni 8l ja litra hintaki 20 et kallista se on.
Paljonko ovat ottaneet teiltä hintaa koko hommasta? Eli automaattilaatikon öljynvaihdoista (töineen ja öljyineen)?
-Pikkis-
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Joulu 2005 13:35
Paikkakunta: Kainuu

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja -Pikkis- »

jannes kirjoitti: Paljonko ovat ottaneet teiltä hintaa koko hommasta? Eli automaattilaatikon öljynvaihdoista (töineen ja öljyineen)?
Itse vaihdatin tuohon automaatti mondeoon Wetterillä Kajaanissa viime kesänä. Aikaa varatessa kysyin hinta-arvion ko. työlle ja sieltä ei osattu suoralta kädeltä sanoa hintaa, ja se "setä" sieltä soittikin minulle takaisin jonkinajan kuluttua. Hinta-arvio oli.200€. Menin sitten ja vaihdatin ne öljyt (sitä meni huuhtelemalla n. 10l) ja suoritteen jälkeen laskua maksaessa "setä" tuumas että halvallapa tuli luvattua koska pelkät öljyt maksoi jo 200€. Harvinaista kyllä mutta ko. liikkeen edutajaksi oli yllätävän suoraselkäinen ja sanojensa takana seisova mies, että ei nostanut hintaa vaan loppulasku oli 200€.

Volvo "piireissä" harrastavat jonkin verran sitä, että joka moottoriöljyn vaihdon yhteydessä vaihdetaan osa vaihteistoöljyistä, eli lasketaan se määrä, mitä sieltä tulee kerralla alas ja lisätään vastaavasti uutta öljyä sama määrä, eli tod. näk. noin 3-4l.
Eikä kirpase henk.koht pörssiäkään niin pahasti kerrallaan :wink:
"Dextan tekniikka ja Anglian ajo-ominaisuudet....
------------------------------------------------------------------
Escort 1,3 CL -89
Mondeo 1,6 CLX -96
Escort 1,8 TD -98
Focus 1,8 TCI -00
Mondeo 2,0 TDCI -02
jannes
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Huhti 2009 18:29

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja jannes »

-Pikkis- kirjoitti: Itse vaihdatin tuohon automaatti mondeoon Wetterillä Kajaanissa viime kesänä.
Olen soitellut lähistöllä olevien ford merkkiliikkeiden huoltamoihin (kolmeen tai neljään). Yhdessä (Hartikainen, Kuopio) sanoivat että voivat vaihtaa, mutta eivät ota minkäänlaista vastuuta lopputuloksesta. Muissa kieltäytyivät vaihtamsta, vedoten pääasiassa siihen että sitä ei ole fordin omassa huolto-ohjelmassa lainkaan. :?

Pitää vähän miettiä jos vaihdattaisi jossain kauempana, jonkun kesäreissun yhteydessä öljyt (jos siellä nyt joku ne suostuisi vaihtamaan). Kajaani ei taida osua mitenkään reissujen varrelle, joten otetaan vastaan vinkkejä että missän mualla suostutaan vaihtamaan öljyjä :)
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk3 Mondeo automaatti & diesel, kestääkö ?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Itse taidan vaihtaa seuraavan kerran laatikkoöljyn itse Mondeoon, kun kuulin kuinka se korjaamolla tehdään: laatikon lauhduttimelta putki irti, ja auto käyntiin, käytetään niin kauan kuin öljyä tulee, kaadetaan laatikkoon sama määrä uutta öljyä kuin on tullut pihalle, ja sama toistetaan muutamaan kertaan niin on kaikki öljyt vaihtuneet. Suodatinhan on noissa laatikon sisällä, eikä sitä saa vaihdettua kuin halkaisemalla laatikon, mikä merkitsee laatikon irroittamista. Senkin takia laatikkoöljyt kannattaa usein vaihtaa noihin, kun suodatinta ei kukaan kuitenkaan vaihda.

Noissa 5-vaihteisissa automaateissa ei taida olla edes mittatikkua, mistä vois tarkistaa öljyn oikean määrän, tuossa meidän 4-pykäläisessä tomaatissa sen pystyy itse tarkistamaan tikusta.

Viimeks tais maksaa laatikköljyn vaihto mondeoon jotain 250e:n luokkaa työt ja öljyt.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Vastaa Viestiin