Escortin myllyt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Motorpsycho
Viestit: 92
Liittynyt: 03 Kesä 2006 16:14
Paikkakunta: Kuopio

Escortin myllyt

Viesti Kirjoittaja Motorpsycho »

Onko kukaan koskaan kokeillut/onnistunut heittämään 5 tai 6-koppasen escortin moottoria vanhempaan etuvetoiseen esim mk4? Ainakaan kuvissa ei hirveitä eroja näyttäisi olevan, mutta pitäs melkein varmistaa ennen kuin alkaa uutta pannua hommaamaan. Minkäslaisia ruiskuja noissa 92-95 escoissa muuten on, että jos sattuu olemaan irrallaan, niin millainen seppä pitää olla laittamaan paikalleen?
Ford Taunus 1,6 GX -82
Ford Taunus 17M -65
Ford Escort 1,4 CL -87 + Spl Dynamics S-2604, DIG-1450,
DPC-1000, XTR 250D4, 2x TD-502, DLS Reference R5A, Pioneer DEH-4200SD
Avatar
Motorpsycho
Viestit: 92
Liittynyt: 03 Kesä 2006 16:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Escortin myllyt

Viesti Kirjoittaja Motorpsycho »

No eihän täällä nyt oikeasti näin kuollutta voi olla?
Ford Taunus 1,6 GX -82
Ford Taunus 17M -65
Ford Escort 1,4 CL -87 + Spl Dynamics S-2604, DIG-1450,
DPC-1000, XTR 250D4, 2x TD-502, DLS Reference R5A, Pioneer DEH-4200SD
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Escortin myllyt

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

´90-´93 CVH-koneissa ainakin on ruiskuna EFI. jos en ihan metsään mene niin ´93 tuli ainakin 1,6:siin koneeksi Zetec.
Mulla on ollut mk5 esco ja siinä oli ihan samannäköinen CVH kun noissa vanhemmissakin. Kaasarin tilalla oli vaan EFI+hilppeet. tarttis ottaa kuvia niistä pannuhuoneista tai verrata kahta vierekkäin ennenkuin rupeaa häsläämään. moottorin kiinnityksestä en muista miten se 5-koppasessa oli toteutettu...
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Escortin myllyt

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Tietääkseni onnistuu. Omakohtaista kokemusta minulla ei moottorinvaihdoksista ole, mutta tiedän ainakin yhden vuosimallin -84 Escortin, johon omistaja uhkaili laittaa Zetec 1.8 -koneen -92:sta Escortista. Kone on siis "RDA" tarkalleen.

Onhan noita Zetecejä laitettu paljon takavetoisiinkin Fordeihin, joten luulisi sen tuollaiseen mk4:ään saavan kohtuullisen inhimillisellä vaivalla.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Avatar
Motorpsycho
Viestit: 92
Liittynyt: 03 Kesä 2006 16:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Escortin myllyt

Viesti Kirjoittaja Motorpsycho »

Mitenkähän sitten sen ruiskun kanssa? Kun tuo orioni, mihin meinasin zetecin nakata, niin on ihan normaali kaasari (alun perin 1,3 OHV), kone on jo nyt pellolla. Niin tankki varmaan ainakin pitää vaihtaa, ja virransyötöt ja muut ruiskulle. Mutta oon sen verran kuullu noita tehtävän, että ei mikään ylimaailmallinen juttu pitäis varmaan olla. Leimallekin menisi 1,8 zetecillä prosenttien mukaan ihan hyvin.
Ford Taunus 1,6 GX -82
Ford Taunus 17M -65
Ford Escort 1,4 CL -87 + Spl Dynamics S-2604, DIG-1450,
DPC-1000, XTR 250D4, 2x TD-502, DLS Reference R5A, Pioneer DEH-4200SD
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Escortin myllyt

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Sitä en osaa neuvoa, että miten bensapumput sun muut vehkeet kannattaa järjestää. Olen kuitenkin sitä mieltä, että lähes kaikki alkuperäiset hilppeet kannattaa säilyttää lambda-antureineen päivineen, ainakin jos käyttää Ford EEC IV -moottorinohjausta, joka tuollaisessa 92:ssa Zetecissä on. Katalysaattoria ei tietenkään ole pakko käyttää (ellei halua hifistellä), mutta lambdasta voi silti olla hyötyä.

Toinen vaihtoehto on käyttää Mega Squirttiä tai jotain muuta ruiskunohjausboksia, jolloin voinee valita, että mitä antureita haluaa käyttää. Sitten "turhat" anturit kuten esimerkiksi "ylimääräiset" lämpötila-anturit ja nakutustunnistimet voi jättää pois käytöstä. Kaasuläpän asentoanturi sekä ilmamassamittari lienevät ainakin tarpeellisia. Kokemusta tuollaisesta säätämisestä minulla ei ole. Kunhan puhun lämpimikseni.

Kannattaa kysellä joltain sellaiselta, joka on tehnyt tuollaisen moottorinvaihdon. Foorumilta varmasti löytyy sellaisiakin henkilöitä.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Escortin myllyt

Viesti Kirjoittaja koskar »

Motorpsycho kirjoitti:niin millainen seppä pitää olla laittamaan paikalleen?
Akateemiselta pohjalta onnistuin omaan neloskoppaan RS2000 2.0i 16V moottorin laittamaan, että eipä siinä kovin suuria vaadita :lol: . Vähän tietää sähköistä jotain niin pääsee pitkälle.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Escortin myllyt

Viesti Kirjoittaja Krisse »

TuomasY kirjoitti:Mega Squirttiä .. Sitten "turhat" anturit kuten esimerkiksi "ylimääräiset" lämpötila-anturit ja nakutustunnistimet voi jättää pois käytöstä.
Jälkimmäistä ei ole, ensimmäistä tarvitaan.
TuomasY kirjoitti:Kaasuläpän asentoanturi sekä ilmamassamittari lienevät ainakin tarpeellisia.
Ensimmäinen ei ole välttämätön mutta hyödyllinen, jälkimmäistä ei tarvita. Ton ilmamassamittarin lisäksi tarpeetont megakäytössä on myös nokan asentotunnistin, mutta imusarjassa olevaa imuilman lämpötilatunnistinta tarvitaan.
TuomasY kirjoitti:Kannattaa kysellä joltain sellaiselta, joka on tehnyt tuollaisen moottorinvaihdon. Foorumilta varmasti löytyy sellaisiakin henkilöitä.
Kaasarifiestaan olen laittanu MegaSquirt Zetecin ja _ihan_kaikki_tarvittava_tieto_ löytyy nettisivuiltani.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
Motorpsycho
Viestit: 92
Liittynyt: 03 Kesä 2006 16:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Escortin myllyt

Viesti Kirjoittaja Motorpsycho »

Selväpä siis. Hyödyllistä tietoa kaikki tyyni. Tarkoitus olisi, että ostan varmaan jossain välissä
mk5 escortin, jos tuuri käy niin jonkun kolariauton halvalla, ja laitan siitä koneen tykötarpeineen, vakaajat sekä jarrut ja (alustan?), ehkä myös tankin jos käy, tuohon orioniin. Orioniin siis meinaan laittaa, tuossa aiemmin puhuin esortista, mutta sama pökäle eri paketissa.

Helpoimmin kävisi noin, ei tarvitsisi joka mutteria kalastella eri puolilta suomea. Tarkoitus olisi saada varma ja hyvä kesä/käyttöauto, jossa on vähän yhdistelty sitä sun tätä uutta ja vanhaa. Ja
samalla tietysti sellainen, jolla ei tarvitse kaikkien pölyjä niellä. Moottoria alan virittämään vasta, kun tehonnälkä kasvaa, eli itseni tuntien ehkä jo ensimmäisen kesän jälkeen. DOHC ruisku on kuitenkin aika vaivaton, jos lähdetään lisää tehoa etsimään, taalereita pitää vain löytyä. :wink:
Tuli yksi toinenkin ajatus mieleen, eli olisiko mitenkään mahdollista ujuttaa tuohon orioniin jonkun
uudemman escortin ohjaustehostinta?? En tiedä, onko noissa vitoskoppaisissa tehostimia,
valaiskaa asiaa. :D
Ford Taunus 1,6 GX -82
Ford Taunus 17M -65
Ford Escort 1,4 CL -87 + Spl Dynamics S-2604, DIG-1450,
DPC-1000, XTR 250D4, 2x TD-502, DLS Reference R5A, Pioneer DEH-4200SD
Vastaa Viestiin