2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ziwago
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2008 09:14

2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja ziwago »

Tietokone näyttää tämmöisen vikakoodin: P1519 intake manifold runner control stuck closed (bank 2)
Onko kenelläkään kokemusta mistä päin konehuonetta vika löytyy ja miten sen voi korjata? Vissiinkin vaikuttaa ylempien kierrosten tehoihin. Auto on farkku ja vuosimallia 1997.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Tietyllä kierrosluvulla lähtee imuventtiileistä puolet käyttöön, mutta tässä tapauksessa vikakoodi kertoo venttiileitä ohjaavan mekanismin olevan jumissa. Joisssakin lähteissä on selvitty vaihtamalla uusi vaijeri, joskus on tarvittu isompaa remonttia.

EDIT:
http://www.carsurvey.org/viewcomments_review_5610.html
http://www.carcomplaints.com/Ford/Winds ... open.shtml

Lisätietoja löytyy googlesta hakutermeillä IMRC, Mondeo, jne.


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
vesa
Viestit: 71
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:13
Paikkakunta: nastola

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja vesa »

imusarjan ilmanohjaussolenoidi,solenoidi jumissa kiinni. <----- VIAN SIJAINTI
näin sanoo autodata.
ziwago
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2008 09:14

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja ziwago »

Kiitos vastauksista! Tietääkö kukaan minkänäköinen motukka ja missä kohti konehuonetta tämä solenoidi on? Entä onko kuin kiireellinen homma korjata?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Hmm... Nyt on kyllä kaks eri palikkaa kyseessä. Toi englannin kielinen selostus antaa tosiaan ymmärtää ,että imukanavien toisioläpät olis jumissa (yleinen vika) johon vois auttaa imusarjan ja toisioläppärungon irroitus ja puhdistus egr:n ja huohotuksen aiheuttamasta p*skasta ,kun taas tuo ilmanohjaus solenoidi viittaisi tyhjäkäyntiventtiiliin, joka voi myös olla jumissa.
Miten auto oireilee???
Jos on laiska yläkierroksilla niin tod.näk. syynä on tuo eka vaihtoehto. Jossain 3500rpm kohdalla pitäisi tuntua pieni nykäisy kun toisioläpät kääntyy.

Kannattaa eka selvitellä muut vaihtoehdot ennenkuin alkaa imusarjaa irrottamaan. Eli se vaijerin kunto ja ohjausboksi ja sille tuleva ohjaustieto sekä siitä eteenpäin lähtevä kaasuvivusto ems. Sen imusarjan suojamuovin (jossa lukee ne 2.5L yms. tekstit) kun ottaa irti niin näkyy se toisioläppien ohjausboksi. Kannattaa myös yrittää käsipelillä, että liikkuuko toisioläpät kun vivustosta kääntää vai onko fyysisesti jumissa jolloin joutuu sen imusarjan irroitus operaation tekemään.

Toisoläppärunko on tämän näkönen.
Kuva
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ziwago
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2008 09:14

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja ziwago »

Auto vetää ja toimii ihan hyvin, mutta en kyllä ole huomannut mitään tehopiikkiä 3500rpm kohdalla. Onko imusarjan ja toisioläppärungon irrotus iso urakka?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mulla meni siinä n. pari tuntia kun oli takasin paikassa ja auto käynnissä.
Eli jos on ennekin jotain efi koneita ruuvaillut niin aika nopea operaatio ku tietää vähän miltä mikäkin palikka näyttää.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

ziwago kirjoitti:Auto vetää ja toimii ihan hyvin, mutta en kyllä ole huomannut mitään tehopiikkiä 3500rpm kohdalla.
Niin tuotahan ei varsinaisesti voi tehopiikiksi kutsua kun siinä hetkellisesti teho tipahtaa.
Tuosta kuvasta näkee 3500rpm kohdalla notkahduksen.

Kuva
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ziwago
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2008 09:14

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja ziwago »

Elikkä pitäisikö Monskun "hyytyä" 3500rpm:n kohdalla hetkellisesti jos läppähommelit toimii oikein? Iso kiitos kun viitsit vastailla mun kysymyksiin! Tiiä vaikka saisin itse korjattua ongelman :D
ziwago
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2008 09:14

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja ziwago »

Otin muovikopan irti ja sain ujutettua kadet läppävivustolle. Liikkuu vaivatta ja vaijerikin näyttäisi olevan kunnossa. En viitsinyt avata ohjauboksin kantta, kun näytti olevan liimalla tiivistetty. Boksiin tuleva liitin näytti olevan ok, ruiskutin siihen kuitenkin contact cleaneriä hapettumien varalta. Taitaa rajoittua noihin toimenpiteisiin kotikonstit.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo siis sen hyytymisen tuntee semmosena nykäsynä ja sen jälkeen pitäs alkaa vetää vähän paremmin.

Joo ei siinä sitte läpät jumissa ole. vaihtoehdoksi taitaa jäädä sille boksille tuleva jännite/ohjaustieto. Siitä en osaa näin kylmiltään sanoa, että mitä sinne pitäs tulla. Pitäisi autodatasta tai TIS:stä tarkistaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ziwago
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2008 09:14

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja ziwago »

Kaasuttelin konehuoneen puolelta ja katsoin vetäiseekö vaijeri läpät auki ja aukeshan ne! Mitähän tuo vikakoodi nyt sitten oikein tarkoittaa. Voisko olla se tyhjäkäyntihommaan liittyvä juttu?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Voihan se olla, että siellä on joskus ollut vika ja koodi on jäänyt muistiin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
MouTine!
Viestit: 82
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:25

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja MouTine! »

Suosittelen avaamaan imusarjan ja puhdistamaan eritoten kannen kanavat ja venttiilin varret. Vika voi olla myös siinä että kanavat ovat yksinkertaisesti niin paskaiset että virtaus häiriintyy ja antaa vikakoodia. Kun homma on tehty, niin välittömästi EGR kellolle sokea tiiviste ehkäisemään paskaantumista uudelleen.

Tuossa kuvajainen omasta, joskaan kyseessä ei Montsikka... http://www.nic.fi/~moutine/mustang/kanava.jpg
'04 SLK55 AMG Kleemann K2
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Meinaatko, että se antais ton p'skasuuden takia vikakoodia vaikka läpät liikkuukin?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
MouTine!
Viestit: 82
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:25

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja MouTine! »

Harvemmin ne läpät niin likaisia on että jumittaa. Controllerikin on aika vahva vetämään. Tosin nämä on vain kokemuksia tuosta V8:sta.

Minkä näköinen se kontrolleri ST200:ssa on? Saatko TeRok kuvaa moisesta? Että onko edes sinne päinkään mimmonen mulla nyt tuossa lattialla leväälään on.
'04 SLK55 AMG Kleemann K2
ziwago
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2008 09:14

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja ziwago »

Vikakoodi tulee aina uudestaan vaikka sen kuittaa pois. Mikähän lie sen aiheuttaa...Mistä materiaalista olette tehneet ERG systeemiin sokeointitilaipan?
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja hoopee »

ziwago kirjoitti:Vikakoodi tulee aina uudestaan vaikka sen kuittaa pois. Mikähän lie sen aiheuttaa...Mistä materiaalista olette tehneet ERG systeemiin sokeointitilaipan?
Rosterista ainakin ite tein. oiskos ollu 0.8 mm paksua.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei oo kuvaa siitä ohjausboksista, mutta semmonen metallipurkki se oli ja sisällä piiri ja pieni sähkömoottori joka rattaiden välityksellä käyttää toisioläppien vivustoa.

Kyllähän tossa egr:ssä auttaa ensiapuna kun vetää sen alipaine letkun irti ja vaikka lyö vielä pultin tms. sen päähän. Kun se letku on irti niin egr ei aukea eikä siis päästä pakokaasuja imusarjaan.
Paras tulos tietty on kun nyppii koko p'skan irti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ziwago
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2008 09:14

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja ziwago »

Sain korjattua läppävian. Toisioläpät aukeili satunnaisella menestyksellä ja kun aukaisin ohjainboksin kuoret niin vika löytyi heti. Sähkömoottorin (solenoidin) juotokset olivat keränneet ilmeisesti hammasrattaista irtoillutta pientä metallimujua piirilevylle. Luultavasti solenoidi oli hetkittäin metallimujusta johtuen oikosulussa ja siksi löi aina vikakoodin uudelleen päälle ja läpät eivät auenneet. Putsailin piirilevyn huolella ja vikakoodia ei enään tule ja läpät pelaa hienosti! Kannattaa tarkistaa asia jos tuntuu että ei ole vetoja yläkieroksilla. Ero on huomattava kun kone hengittää niin kuin sen kuuluu.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Dodi. Hieno homma, että vika selvisi. Vois kyllä iteltäkin tarkistaa ton homman. On kuitenkin ihan helpossa paikassa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ziwago
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2008 09:14

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja ziwago »

Niin ja vielä iso kiitos sinulle TeRoK! En olis tiennyt edes mistä etsiä vikaa jos et olis auttanut.
sukramair
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Kesä 2016 14:16

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja sukramair »

Lukitsin toimivat läpät V6 sesta rautatangolla. Ajoin muutaman kilsan ja seuraavassa startissa syttyi moottorin vikavalo. Ilmottaako se nyt sitten että läpät jumissa? Pysyykö valo poissa ollenkaan jos sen nollaa? Saako nollattua ilman testeriä?
Vai onko joku muu syynä..? Irman vaijeri sielä kuitenkin liikkuu normaalisti..
Kolmosen kautta neloselle,mondeo jättää sen..
Tpa
Viestit: 471
Liittynyt: 27 Maalis 2006 05:10

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519

Viesti Kirjoittaja Tpa »

sukramair kirjoitti:Lukitsin toimivat läpät V6 sesta rautatangolla. Ajoin muutaman kilsan ja seuraavassa startissa syttyi moottorin vikavalo. Ilmottaako se nyt sitten että läpät jumissa? Pysyykö valo poissa ollenkaan jos sen nollaa? Saako nollattua ilman testeriä?
Vai onko joku muu syynä..? Irman vaijeri sielä kuitenkin liikkuu normaalisti..
Ainakin kun sen pistokkeen ottaa irti niin sytyttää moottorin vikavalon
Vastaa Viestiin