2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Tietokone näyttää tämmöisen vikakoodin: P1519 intake manifold runner control stuck closed (bank 2)
Onko kenelläkään kokemusta mistä päin konehuonetta vika löytyy ja miten sen voi korjata? Vissiinkin vaikuttaa ylempien kierrosten tehoihin. Auto on farkku ja vuosimallia 1997.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Onko kenelläkään kokemusta mistä päin konehuonetta vika löytyy ja miten sen voi korjata? Vissiinkin vaikuttaa ylempien kierrosten tehoihin. Auto on farkku ja vuosimallia 1997.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Tietyllä kierrosluvulla lähtee imuventtiileistä puolet käyttöön, mutta tässä tapauksessa vikakoodi kertoo venttiileitä ohjaavan mekanismin olevan jumissa. Joisssakin lähteissä on selvitty vaihtamalla uusi vaijeri, joskus on tarvittu isompaa remonttia.
EDIT:
http://www.carsurvey.org/viewcomments_review_5610.html
http://www.carcomplaints.com/Ford/Winds ... open.shtml
Lisätietoja löytyy googlesta hakutermeillä IMRC, Mondeo, jne.
-Sale
EDIT:
http://www.carsurvey.org/viewcomments_review_5610.html
http://www.carcomplaints.com/Ford/Winds ... open.shtml
Lisätietoja löytyy googlesta hakutermeillä IMRC, Mondeo, jne.
-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
imusarjan ilmanohjaussolenoidi,solenoidi jumissa kiinni. <----- VIAN SIJAINTI
näin sanoo autodata.
näin sanoo autodata.
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Kiitos vastauksista! Tietääkö kukaan minkänäköinen motukka ja missä kohti konehuonetta tämä solenoidi on? Entä onko kuin kiireellinen homma korjata?
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Hmm... Nyt on kyllä kaks eri palikkaa kyseessä. Toi englannin kielinen selostus antaa tosiaan ymmärtää ,että imukanavien toisioläpät olis jumissa (yleinen vika) johon vois auttaa imusarjan ja toisioläppärungon irroitus ja puhdistus egr:n ja huohotuksen aiheuttamasta p*skasta ,kun taas tuo ilmanohjaus solenoidi viittaisi tyhjäkäyntiventtiiliin, joka voi myös olla jumissa.
Miten auto oireilee???
Jos on laiska yläkierroksilla niin tod.näk. syynä on tuo eka vaihtoehto. Jossain 3500rpm kohdalla pitäisi tuntua pieni nykäisy kun toisioläpät kääntyy.
Kannattaa eka selvitellä muut vaihtoehdot ennenkuin alkaa imusarjaa irrottamaan. Eli se vaijerin kunto ja ohjausboksi ja sille tuleva ohjaustieto sekä siitä eteenpäin lähtevä kaasuvivusto ems. Sen imusarjan suojamuovin (jossa lukee ne 2.5L yms. tekstit) kun ottaa irti niin näkyy se toisioläppien ohjausboksi. Kannattaa myös yrittää käsipelillä, että liikkuuko toisioläpät kun vivustosta kääntää vai onko fyysisesti jumissa jolloin joutuu sen imusarjan irroitus operaation tekemään.
Toisoläppärunko on tämän näkönen.

Miten auto oireilee???
Jos on laiska yläkierroksilla niin tod.näk. syynä on tuo eka vaihtoehto. Jossain 3500rpm kohdalla pitäisi tuntua pieni nykäisy kun toisioläpät kääntyy.
Kannattaa eka selvitellä muut vaihtoehdot ennenkuin alkaa imusarjaa irrottamaan. Eli se vaijerin kunto ja ohjausboksi ja sille tuleva ohjaustieto sekä siitä eteenpäin lähtevä kaasuvivusto ems. Sen imusarjan suojamuovin (jossa lukee ne 2.5L yms. tekstit) kun ottaa irti niin näkyy se toisioläppien ohjausboksi. Kannattaa myös yrittää käsipelillä, että liikkuuko toisioläpät kun vivustosta kääntää vai onko fyysisesti jumissa jolloin joutuu sen imusarjan irroitus operaation tekemään.
Toisoläppärunko on tämän näkönen.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Auto vetää ja toimii ihan hyvin, mutta en kyllä ole huomannut mitään tehopiikkiä 3500rpm kohdalla. Onko imusarjan ja toisioläppärungon irrotus iso urakka?
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Mulla meni siinä n. pari tuntia kun oli takasin paikassa ja auto käynnissä.
Eli jos on ennekin jotain efi koneita ruuvaillut niin aika nopea operaatio ku tietää vähän miltä mikäkin palikka näyttää.
Eli jos on ennekin jotain efi koneita ruuvaillut niin aika nopea operaatio ku tietää vähän miltä mikäkin palikka näyttää.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Niin tuotahan ei varsinaisesti voi tehopiikiksi kutsua kun siinä hetkellisesti teho tipahtaa.ziwago kirjoitti:Auto vetää ja toimii ihan hyvin, mutta en kyllä ole huomannut mitään tehopiikkiä 3500rpm kohdalla.
Tuosta kuvasta näkee 3500rpm kohdalla notkahduksen.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Elikkä pitäisikö Monskun "hyytyä" 3500rpm:n kohdalla hetkellisesti jos läppähommelit toimii oikein? Iso kiitos kun viitsit vastailla mun kysymyksiin! Tiiä vaikka saisin itse korjattua ongelman 

Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Otin muovikopan irti ja sain ujutettua kadet läppävivustolle. Liikkuu vaivatta ja vaijerikin näyttäisi olevan kunnossa. En viitsinyt avata ohjauboksin kantta, kun näytti olevan liimalla tiivistetty. Boksiin tuleva liitin näytti olevan ok, ruiskutin siihen kuitenkin contact cleaneriä hapettumien varalta. Taitaa rajoittua noihin toimenpiteisiin kotikonstit.
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Joo siis sen hyytymisen tuntee semmosena nykäsynä ja sen jälkeen pitäs alkaa vetää vähän paremmin.
Joo ei siinä sitte läpät jumissa ole. vaihtoehdoksi taitaa jäädä sille boksille tuleva jännite/ohjaustieto. Siitä en osaa näin kylmiltään sanoa, että mitä sinne pitäs tulla. Pitäisi autodatasta tai TIS:stä tarkistaa.
Joo ei siinä sitte läpät jumissa ole. vaihtoehdoksi taitaa jäädä sille boksille tuleva jännite/ohjaustieto. Siitä en osaa näin kylmiltään sanoa, että mitä sinne pitäs tulla. Pitäisi autodatasta tai TIS:stä tarkistaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Kaasuttelin konehuoneen puolelta ja katsoin vetäiseekö vaijeri läpät auki ja aukeshan ne! Mitähän tuo vikakoodi nyt sitten oikein tarkoittaa. Voisko olla se tyhjäkäyntihommaan liittyvä juttu?
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Voihan se olla, että siellä on joskus ollut vika ja koodi on jäänyt muistiin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Suosittelen avaamaan imusarjan ja puhdistamaan eritoten kannen kanavat ja venttiilin varret. Vika voi olla myös siinä että kanavat ovat yksinkertaisesti niin paskaiset että virtaus häiriintyy ja antaa vikakoodia. Kun homma on tehty, niin välittömästi EGR kellolle sokea tiiviste ehkäisemään paskaantumista uudelleen.
Tuossa kuvajainen omasta, joskaan kyseessä ei Montsikka... http://www.nic.fi/~moutine/mustang/kanava.jpg
Tuossa kuvajainen omasta, joskaan kyseessä ei Montsikka... http://www.nic.fi/~moutine/mustang/kanava.jpg
'04 SLK55 AMG Kleemann K2
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Meinaatko, että se antais ton p'skasuuden takia vikakoodia vaikka läpät liikkuukin?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Harvemmin ne läpät niin likaisia on että jumittaa. Controllerikin on aika vahva vetämään. Tosin nämä on vain kokemuksia tuosta V8:sta.
Minkä näköinen se kontrolleri ST200:ssa on? Saatko TeRok kuvaa moisesta? Että onko edes sinne päinkään mimmonen mulla nyt tuossa lattialla leväälään on.
Minkä näköinen se kontrolleri ST200:ssa on? Saatko TeRok kuvaa moisesta? Että onko edes sinne päinkään mimmonen mulla nyt tuossa lattialla leväälään on.
'04 SLK55 AMG Kleemann K2
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Vikakoodi tulee aina uudestaan vaikka sen kuittaa pois. Mikähän lie sen aiheuttaa...Mistä materiaalista olette tehneet ERG systeemiin sokeointitilaipan?
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Rosterista ainakin ite tein. oiskos ollu 0.8 mm paksua.ziwago kirjoitti:Vikakoodi tulee aina uudestaan vaikka sen kuittaa pois. Mikähän lie sen aiheuttaa...Mistä materiaalista olette tehneet ERG systeemiin sokeointitilaipan?
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Ei oo kuvaa siitä ohjausboksista, mutta semmonen metallipurkki se oli ja sisällä piiri ja pieni sähkömoottori joka rattaiden välityksellä käyttää toisioläppien vivustoa.
Kyllähän tossa egr:ssä auttaa ensiapuna kun vetää sen alipaine letkun irti ja vaikka lyö vielä pultin tms. sen päähän. Kun se letku on irti niin egr ei aukea eikä siis päästä pakokaasuja imusarjaan.
Paras tulos tietty on kun nyppii koko p'skan irti.
Kyllähän tossa egr:ssä auttaa ensiapuna kun vetää sen alipaine letkun irti ja vaikka lyö vielä pultin tms. sen päähän. Kun se letku on irti niin egr ei aukea eikä siis päästä pakokaasuja imusarjaan.
Paras tulos tietty on kun nyppii koko p'skan irti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Sain korjattua läppävian. Toisioläpät aukeili satunnaisella menestyksellä ja kun aukaisin ohjainboksin kuoret niin vika löytyi heti. Sähkömoottorin (solenoidin) juotokset olivat keränneet ilmeisesti hammasrattaista irtoillutta pientä metallimujua piirilevylle. Luultavasti solenoidi oli hetkittäin metallimujusta johtuen oikosulussa ja siksi löi aina vikakoodin uudelleen päälle ja läpät eivät auenneet. Putsailin piirilevyn huolella ja vikakoodia ei enään tule ja läpät pelaa hienosti! Kannattaa tarkistaa asia jos tuntuu että ei ole vetoja yläkieroksilla. Ero on huomattava kun kone hengittää niin kuin sen kuuluu.
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Dodi. Hieno homma, että vika selvisi. Vois kyllä iteltäkin tarkistaa ton homman. On kuitenkin ihan helpossa paikassa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Niin ja vielä iso kiitos sinulle TeRoK! En olis tiennyt edes mistä etsiä vikaa jos et olis auttanut.
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Lukitsin toimivat läpät V6 sesta rautatangolla. Ajoin muutaman kilsan ja seuraavassa startissa syttyi moottorin vikavalo. Ilmottaako se nyt sitten että läpät jumissa? Pysyykö valo poissa ollenkaan jos sen nollaa? Saako nollattua ilman testeriä?
Vai onko joku muu syynä..? Irman vaijeri sielä kuitenkin liikkuu normaalisti..
Vai onko joku muu syynä..? Irman vaijeri sielä kuitenkin liikkuu normaalisti..
Kolmosen kautta neloselle,mondeo jättää sen..
Re: 2.5 V6 Mondeon vikakoodi P1519
Ainakin kun sen pistokkeen ottaa irti niin sytyttää moottorin vikavalonsukramair kirjoitti:Lukitsin toimivat läpät V6 sesta rautatangolla. Ajoin muutaman kilsan ja seuraavassa startissa syttyi moottorin vikavalo. Ilmottaako se nyt sitten että läpät jumissa? Pysyykö valo poissa ollenkaan jos sen nollaa? Saako nollattua ilman testeriä?
Vai onko joku muu syynä..? Irman vaijeri sielä kuitenkin liikkuu normaalisti..