Turbon purkaminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Turbon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Elikkä kannattaako turboa mennä itse purkamaan? vai kannattaako jättää suosiolla ammattilaiselle? kun pitäisi vaihtaa stefat sen turbon sisälle. Turbo on Garrett TO3:nen.
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

eihän siinä mitään ihmeellistä ole,merkkaat vaan rungon,pesän ja siivet että saat ne samaan kohtaan just takas niin ei siinä mitään ihmeellistä ole,haet vaan ompelutarvike liikkeestä nokka pihdit mitkä on tarkotettu ompelukoneeseen jonkin seekeri renkaan irrotukseen ,huom erittäin pienet kärjet. sellasilla niitä seekereitä on helppo aukoa sieltä akselilta.muuten aika simppeli laitehan se turbo on.ja tiedän tätä kirjottaessani että joku sanoo ettei niitä saa ite purkaa mutta tiedän kokemuksesta että jos on tarpeeks huolellinen ja tarkka niin pystyy niitä itte laittelemaan tiettyyn pisteeseen asti.
irc voicecoil
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Eli sieltä ei lentele mitään pieniä jousia ja kuulia pois kun sitä turboa raottaa auki?
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

ei pitäs lennellä kumpiakaan,mutta kuten voicecoil sanoi niin tarkkuutta vaan ja ku ei hosu niin homma onnistuu kyllä.
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

niin eihän turbossa ole kuin yksi liikkuva osa.eli aika simppeli on.
irc voicecoil
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Ei turboissa mitää stefoja ole.
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

en oo nyt varma mut jos se on öljy jäähdytteinen vai mikä nyt onkaan niin kyllähän sielle sillon jotain tiivisteitä pitäis olla :?: :?:

mutua :?:
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Eipä taida ainakaan perintein kumi oikeen kestää sitä kuumuutta
mikä siellä turbossa vallitsee.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

no se onkin jotain nasan kehittelemää suuuperyyyber rubberia
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Eikös se sieltä laakereiden läpi tule se öljy jos menevät väljiksi...?
Kilosta alkaa ilo
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

no joo siitähän se johtuu kun laakerit antautuu niin akselille tulee heittoa jota pienen männärenkaan näköiset tiivisterenkaat ei enää pysty tiivistämään.
irc voicecoil
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:en oo nyt varma mut jos se on öljy jäähdytteinen vai mikä nyt onkaan niin kyllähän sielle sillon jotain tiivisteitä pitäis olla :?: :?:

mutua :?:
eikös ne ole ihan vesi tai ilmajäähdytteisiä, öljy on vain voiteluaine :wink:
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Kylläpä se öljy siellä siirtää lämpöä pois ahtimesta....niinkuin moottorissa yleensäkin.
Escort 1.8 sport -97
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Regu kirjoitti:Kylläpä se öljy siellä siirtää lämpöä pois ahtimesta....niinkuin moottorissa yleensäkin.
noniinno, vähentää kitkaa niinku öljyn kuuluu, eli vähemmän kitkaa vähemmän lämpöä -> vähemmän leikanneita laakereita.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

ja myös omalta osaltaa tosiaan siirtää lämpöä turbolta öljyn mukana muualle koneeseen,ja useinhan sit on lämpöongelmia muuten autossa,joskin myös muusta syystä ku tästä,mut oman lisänsä sekin tekee.öljyn jäähdytin on hyvä lisä turbokoneissa :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

tarkoitin kuitenkin että yleensä puhutaan ilma tai vesijäähytteisestä turbosta, eikä öljyjäähytteisestä.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

juu ei toi öljykierto toki jäähdytystä varten oo vaan voitelua.mutta pienenä lisänä se myös sitä mutkaa hiukan jäähdyttääkin.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Miten tämän turbiinikotelon on tarkoitus lähteä irti? Ritttääkö jos irroittaa nuo kiinnitys pultit?
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

kylläpäs se siitä pitäs irrotakun pultit ottaa auki,varo herkkiä siipiä kun nitkutat koteloa irti jos ei lähde suosiolla,mutta jos meinaat sen turbiinin purkaa atomeiks niin muista merkata ennenkuin purat akselilta mitään irti.. eli,rungon merkkaat keskenään toisiinsa,sit vaan siivet merkkaat pesiin ,imusiipi sitten imukiekkoon.mut asiahan on eri jos meinaat tasapainotukseen viedä kasauksen jälkeen.. joka on ehkä kannattavin satsaus noissa itse asennuksissa,ei maksa montaa kymmppiä,ainakaan mikkelissä.
irc voicecoil
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Menikö minulla nyt ryynit ja vellit sekaisin? tarkoitin sitä pakopesä osaa, se tuntuu olevan kiinni niinkuin täi tervassa. Pitäisikö sen irrota vaikka ropelli on paikallaan ja akseli? Syy miksi olen purkamassa turboa on koska tuolla pakopesässä on halkeamia jotka on takoitus hitsauttaa. Kyllä on tarkoitus viedä turbo laakeroitavaksi ja tasapainotettavaksi.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

lämpöä, wd40 ja kuminuijaa vaan sille pakopesälle.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Eihän se ollut edees kiinni, sopiva määrä asetyleeniä ja happea ratkaisi ongelman.
Vastaa Viestiin