Minulla sattuu moinen kulkupeli olemaan, tai oikeastaan hiukan uudempi versio.

Tutkiskelin kyllä hyvin tarkasti netistä ennen ostopäätöstäni joten ehkä voin kertoa jotain.
Ekan sukupolven 1988-1992 auto on hyvin erilainen kuin 1993-1997 mallit. 1998 tuli yhtä suuri muutos ja nimikin vaihtui euroopassa Ford ja amerikoissa Mercury Cougar joka varmaan on monille tutumpi.
Kopsaan tähän erästä yksityisviestiäni tyyppivikojen osalta ekassa 1988-92 versiossa:
Automaattisten turvavöiden mekanismi on kuulemma haavoittuva. Tämä on toteutettu jonkinlaisella vaijerisysteemillä joka saattaa katketa tai jäädä jumiin kun ikää karttuu. Nämä olisi hyvä pitää kunnolla öljyttyinä varsinkin täällä pohjolan talvessa.
Takaluukun tiivisteet ovat ongelmalliset ja vuotavat helposti vettä sateella siihen takavalojen päällä olevalle pellille. Vesi saattaa kulkeutua takavalojen sisään joka näkyy takavalojen sisäpinnan huurtumisena. Tätä ei katsastusmies katso hyvällä ja se sattaa ruostuttaa heijastimet tai aiheuttaa oikosulkuja takavaloihin. Itse mietin hakevani Etolasta jonkun sopivaksi katsomani lisätiivisteen jolla varmistaisin tuon. Löysin aikanaan lähes alkuperaisen ovitiivisteen metritavarana sieltä. Mulla oli silloin Chevrolet Blazerin avomalli jota maahantuoja ei tuntenut ja ikkunan tiivisteet vuosi. Vesi voi myös valua takaluukkuun jossa se kertyy varapyörän koteloon ja aiheuttaa siellä ruostetuhojaan.
Kolmas ongelma on V1 ja V2 yhteinen eli nuo "sammakonsilmä" ajovalot. Niihiin saattaa tulla jään kanssa ongelmia talvella. Ironista on että jenkkimalleissa on katkaisin jolla lamput saa jäämään yläasentoon mutta eurooppalaisissa se on yleensä korvattu ajovalojen korkeussäädöllä jonka laki vaatii mm. saksassa. Tähän on helppo ratkaisu. Pääsulakerasiassa (konehuone) on 30A sulake joka on nimetty "RETRA" ja se katkaisee virran ajovalojen nosto/lasku moottorilta. Tämän kun nykäisee irti kun valot ovat ylhäällä on homma hoidettu. Sulakkeen ei pitäisi olla kytketty mihinkään muuhun. En ole kyllä kokeillut tätä kikkaa mutta myös autoni korjausopas kertoo asian samoin.
2,2 ahdettu Probe on kaikista malleista tehokkain mutta itse jätin ne valiin aikani haettua koska useimmissa minulle tarjotuissa oli aika paholja ruostevikoja ja näytti siltä että turbon elinikä on suurinpiirtein 150.000km. Itseasiassa mittaristo on yleensä kilometrimallia kuten takalamputkin (vilkut keltaiset) ja moni muu asia. Auto Alliance joka autot teki amerikoissa valmisti eurooppaan vietävät mallit näin alusta alkaen.
Talvikokemuksia minullakaan ei vielä ole mutta ainakin omani kanssa ei talven tulo liiemmin pelota. En näe mitään syytä miksi tämä auto olisi harrasteauto jota ei voi ajaa suomen talvessa. Auto on etuvetoinen, varustettu ABS-jarruin ja joka kulmassa on levyjarrut. Moottooritekniika ja alustaratkaisut on Mazdan kehittämiä. Probe on käytännössä Mazda MX-6:n kaksonen, näin varsinkin myöhemmissä vuosimalleissa. Omassani on lisäksi Webasto asennettuna joten...
Edellinen ehkä vastasikin kysymykseesi auton ajettavuudesta jenkkiautona.

Tarina kertoo että mm. suunnitteluvaiheessa 1992 prototyyppiä ajettiin kilparadalla ja sen jälkeen vielä tehtiin muutoksia alustaan. Aiemmissa versioissa on mm. maailman toinen tuotantoautojen elektronisesti ohjattu alusta. Keskikonsolissa on nappulassa asetukset alustalle soft/norm/sport jotka kuitenkin tietokone ohittaa tarvittaessa. Edelle ehti vain BMV M3 sport malli joka esiteltiin 1987.
Omat kokemukseni ovat näin kesäaikaan ainakin hyvin positiivisia. Ottaen huomioon että siirryin tähän autoon -40mm lasketusta Escortista joka oli lähes rata-auton alusta.

Autoni ilmoittelee ikäänkuin haluttomuudesta taittaa mutkaan mutta jos rattia vääntää lisää se kuitenkin kääntyy yllättävästi paljon enemmän. Minulla taitaa olla suurin este käsiteltävyydelle nykyään liian kova rangas. Tarina kertoo että V8 koneinen saman vuosimallin Mustang ei ole edes varteenotettava vastus jos lähdetään ajamaan mutkaista tietä.
Probe on mielestäni hieno mutta aliarvostettu auto. Tämä tuo edun että se on halpa ostaa mutta varaosat ja huolto voi tulla kalliiksi. Koneen ja alustan osat ovat siis helposti saatavissa Mazdan osina. (varauksella alusta V2) Heitänpä vielä hyvin summitaisen hinta-arvion tähän.
1988-1989 GT mallit 1500-2500€
Näissä on vielä lastentauteja ja korimalli on erilainen.
1990-1992 GT mallit 2000-3500€
Riipuen hyvin paljon kunnosta, ajokilometreistä ja huollosta.
1993-94 GT mallit 3000-5000€
Varsinkin 93 malli on huomattavasti "tautisempi" kuin muut. Myös kolaritesteissä huonompi.
1995-1997 GT mallit 4500-7800€
Malli ja sen varustelu vaikuttaa paljon kuten myös kilometrimäärä.
Katsokaapa eroa normaalin ja huippumallin sisustuksessa!
http://www.saunalahti.fi/vvhhs/Privat/Sisustat.jpg
Ylimmät kaksi kuvaa Italialaista kokonahkaa ja alla (ehkä karmein) kangas sisustus.
Kaikissa korimalleissa perusvrsio on lähinnä vitsi. Omasta mielestäni tällaisella ulkonäölla oleva auto perusmallin moottoirilla on lähinnä "vi***ilua" asiakkaale eikä sitä olisi edes pitänyt julkaista.
1989-92 Base 110hp/176Nm
1989-92 GT 145hp/258Nm
1993-97 Base 115hp/183Nm
1993-97 GT 164hp/217Nm