Minulla on modattu Escort vm. 1987, 1.6 CVH-koneella.
En ole aivan varma asiasta, mutta moottorin lämpötilamittari tuntuu
epäluotettavalta. Talvella viisari ei useinkaan nouse välttämättä juuri lainkaan, vaan jää lähes minimiin.
Toisaalta, varsinkin kesäkaudella ajellessa, saattaa yht'äkkiä, esim. liikennevaloissa pinkaista punaiselle ?!
Ja laskee kanssa alas oudon nopeasti.
-Joka tapauksessa, flekti lähtee aina pyörimään vasta, kun ks. mittari alkaa näyttää punaisen alueen rajaa. Ja sammuu heti, jos virrat katkaisee avaimesta.
=> Miten tuon flektin saisi "korjattua" niin, että ensinnäkin se lähtisi pyörimään aina huomattavasti aikaisemmin, ja toisaalta niin, että se jäisi auton sammutuksen jälkeenkin tarvittaessa pyörimään joksikin aikaa..?
(kuten on laita monissa muissa autoissa)
Jäähdyttimen tuulettimen pyöriminen CVH-Escossa
Re: Jäähdyttimen tuulettimen pyöriminen CVH-Escossa
Enpä ole tuohon flektin pyörimiseen sammutuksen jälkeen törmännyt kun saabeissa. Ja sillonkin oudompi kuski luulee yleensä auton olevan rikkimacce2 kirjoitti: => Miten tuon flektin saisi "korjattua" niin, että ensinnäkin se lähtisi pyörimään aina huomattavasti aikaisemmin, ja toisaalta niin, että se jäisi auton sammutuksen jälkeenkin tarvittaessa pyörimään joksikin aikaa..?
(kuten on laita monissa muissa autoissa)

Re: Jäähdyttimen tuulettimen pyöriminen CVH-Escossa
Jos tuosta flektin pyörimisestä sammutuksen jälkeen olisi jotain hyötyä, niin myös vesipumpun olisi pyörittävä, eli nesteen olisi kierrettävä jäähdytysjärjestelmässä. Kutsutaanko tätä systeemiä sitten aftercooleriksi.jsel kirjoitti: Enpä ole tuohon flektin pyörimiseen sammutuksen jälkeen törmännyt kun saabeissa. Ja sillonkin oudompi kuski luulee yleensä auton olevan rikki
XR3i
Jos flekti tuntuu lähtevän pyörimään vasta, kun lämmöt on jo lähes punaisella, ni voisiko vika olla termostaatissa..?
Ko. termostaatin anturi (sellainen pulttimainen) on vaihdettu uuteen just viime vuonna.
Toisaalta talvi-ajossa lämpömittari saattaa useinkin jäädä minimiin, voisiko viitata termostaatin viallisuuteen ..?
Onko totta, että joissain tapauksissa näissä Escortin CVH-koneissa on tarpeellista uusia koko termostaattikotelo ??
Miten helppo toimenpide tuo olisi ? Joutuuko silloin välttämättä ottamaan koneesta kaikki jäähdytysnesteet ulos, jotta vaihto onnistuisi..?
Ko. termostaatin anturi (sellainen pulttimainen) on vaihdettu uuteen just viime vuonna.
Toisaalta talvi-ajossa lämpömittari saattaa useinkin jäädä minimiin, voisiko viitata termostaatin viallisuuteen ..?
Onko totta, että joissain tapauksissa näissä Escortin CVH-koneissa on tarpeellista uusia koko termostaattikotelo ??
Miten helppo toimenpide tuo olisi ? Joutuuko silloin välttämättä ottamaan koneesta kaikki jäähdytysnesteet ulos, jotta vaihto onnistuisi..?
Ensi alkuun pitää sanoa, että Escorteista ei ole muuta kokemusta kuin että kyydissä olen joskus istunut, mutta tuon flektin pyörimään lähdön takia revin itseltä hiuksia päästä oman -97 Mondeon takia. Tuntui että mittari nousee tosiaan punaiselle eikä mitään vieläkään tapahdu. Käytin auton sitten paikallisessa Ford-liikkeessä, tekivät jonkun 150 euroa maksaneen testin missä testailivat suurin piirtein koko moottorinohjausjärjestelmän. Vastauksena oli, että kaikki on kunnossa. Flekti(t) lähti pyörimään juuri siinä lämpötilassa kuin pitikin, jolloin lämpömittarin neula oli punaisen alueen rajalla. On kuulemma ihan normaalia.
Jutun pointti oli siis se, että vaikka se mittari näyttääkin hurjia ennen kuin flekti alkaa pyörimään, on silti hyvinkin mahdollista että missään ei ole vikaa...
Jutun pointti oli siis se, että vaikka se mittari näyttääkin hurjia ennen kuin flekti alkaa pyörimään, on silti hyvinkin mahdollista että missään ei ole vikaa...
Mondeo 2.0 GT stw A -97