Jäähdyttimen tuulettimen pyöriminen CVH-Escossa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Jäähdyttimen tuulettimen pyöriminen CVH-Escossa

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Minulla on modattu Escort vm. 1987, 1.6 CVH-koneella.

En ole aivan varma asiasta, mutta moottorin lämpötilamittari tuntuu
epäluotettavalta. Talvella viisari ei useinkaan nouse välttämättä juuri lainkaan, vaan jää lähes minimiin.

Toisaalta, varsinkin kesäkaudella ajellessa, saattaa yht'äkkiä, esim. liikennevaloissa pinkaista punaiselle ?!
Ja laskee kanssa alas oudon nopeasti.

-Joka tapauksessa, flekti lähtee aina pyörimään vasta, kun ks. mittari alkaa näyttää punaisen alueen rajaa. Ja sammuu heti, jos virrat katkaisee avaimesta.

=> Miten tuon flektin saisi "korjattua" niin, että ensinnäkin se lähtisi pyörimään aina huomattavasti aikaisemmin, ja toisaalta niin, että se jäisi auton sammutuksen jälkeenkin tarvittaessa pyörimään joksikin aikaa..?
(kuten on laita monissa muissa autoissa)
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Jäähdyttimen tuulettimen pyöriminen CVH-Escossa

Viesti Kirjoittaja jsel »

macce2 kirjoitti: => Miten tuon flektin saisi "korjattua" niin, että ensinnäkin se lähtisi pyörimään aina huomattavasti aikaisemmin, ja toisaalta niin, että se jäisi auton sammutuksen jälkeenkin tarvittaessa pyörimään joksikin aikaa..?
(kuten on laita monissa muissa autoissa)
Enpä ole tuohon flektin pyörimiseen sammutuksen jälkeen törmännyt kun saabeissa. Ja sillonkin oudompi kuski luulee yleensä auton olevan rikki :)
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Re: Jäähdyttimen tuulettimen pyöriminen CVH-Escossa

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

jsel kirjoitti: Enpä ole tuohon flektin pyörimiseen sammutuksen jälkeen törmännyt kun saabeissa. Ja sillonkin oudompi kuski luulee yleensä auton olevan rikki :)
Jos tuosta flektin pyörimisestä sammutuksen jälkeen olisi jotain hyötyä, niin myös vesipumpun olisi pyörittävä, eli nesteen olisi kierrettävä jäähdytysjärjestelmässä. Kutsutaanko tätä systeemiä sitten aftercooleriksi.
XR3i
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Jos flekti tuntuu lähtevän pyörimään vasta, kun lämmöt on jo lähes punaisella, ni voisiko vika olla termostaatissa..?
Ko. termostaatin anturi (sellainen pulttimainen) on vaihdettu uuteen just viime vuonna.

Toisaalta talvi-ajossa lämpömittari saattaa useinkin jäädä minimiin, voisiko viitata termostaatin viallisuuteen ..?

Onko totta, että joissain tapauksissa näissä Escortin CVH-koneissa on tarpeellista uusia koko termostaattikotelo ??
Miten helppo toimenpide tuo olisi ? Joutuuko silloin välttämättä ottamaan koneesta kaikki jäähdytysnesteet ulos, jotta vaihto onnistuisi..?
jrinnes
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2006 16:21
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jrinnes »

Ensi alkuun pitää sanoa, että Escorteista ei ole muuta kokemusta kuin että kyydissä olen joskus istunut, mutta tuon flektin pyörimään lähdön takia revin itseltä hiuksia päästä oman -97 Mondeon takia. Tuntui että mittari nousee tosiaan punaiselle eikä mitään vieläkään tapahdu. Käytin auton sitten paikallisessa Ford-liikkeessä, tekivät jonkun 150 euroa maksaneen testin missä testailivat suurin piirtein koko moottorinohjausjärjestelmän. Vastauksena oli, että kaikki on kunnossa. Flekti(t) lähti pyörimään juuri siinä lämpötilassa kuin pitikin, jolloin lämpömittarin neula oli punaisen alueen rajalla. On kuulemma ihan normaalia.

Jutun pointti oli siis se, että vaikka se mittari näyttääkin hurjia ennen kuin flekti alkaa pyörimään, on silti hyvinkin mahdollista että missään ei ole vikaa...
Mondeo 2.0 GT stw A -97
Vastaa Viestiin