Saku-perän säätö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
DJ_Anza
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Touko 2005 07:55

Saku-perän säätö

Viesti Kirjoittaja DJ_Anza »

Mitenkäs tollainen sakemanni-perämurikka shimmataan banjoon paikoilleen? Käytetäänkö heittokelloa tai jotenki muuten? En ainaska haulla löytänyt mitään juttua ennestään.
Escort 1.6 Turbo -80
Transit laulubussirojekti -83
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Heittokellolla mittaillaan hammasvälyksiä. Ei mitään helppoa, jos ei ole kokemusta. Pitää olla myös uusi krymppirengas, jotta pinjoni voidaan säätää.
Edit:Korjaus
Viimeksi muokannut overboost, 05 Touko 2005 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mitenkäs heittokellolla hammaskosketuksia säädellään ??

Itse kallistuisin "maalin" puoleen, eli hammaspinnat maalataan ja sitten kasataan ja pyöritetään pari kertaa ympäri ja katsotaan mistä on maali lähtenyt. Hampaidenhan pitäsi "pohjata" toisiinsa mutta pieni välys pitää olla

Shimmiprikkoja sitten lisäillään/poistellaan sopivasti laakereiden välistä.

Itse säätämisestä en sen enempää tiedä mutta sen tiedän että todella vittumainen juttu jos ei mene ekalla tai toisella kerralla kohdalleen, kun joutuu laakerit aina vetämään pois jotta saa niitä prikkoja laiteltua eli kannattaa hommata suosiolla sopiva ulosvetäjä
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Tarkoitin hammasvälystä... :oops:

Tossa pikaisella googlettamisella löytynyt kuva: http://www.vernco.com/rearaxle5/id239.htm
DJ_Anza
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Touko 2005 07:55

Viesti Kirjoittaja DJ_Anza »

Kiitos näistä :D
Tosta kaverilta sainkin jo tänään suurinpiirtein tietää, miten tuo homma tehdään mutta nyt siihen tuli varmistuskin vielä.

Eikait siinä muuta kun murikkaa vaihtamaan jotta saa siirreltyä työntämällä tuota ekkeriä kun on joku menny kemppiliimaa sulattelemaan entiseen perään ja pitää kardaani ottaa hiekkapuhalluksen ajaksi pois, ettei tiellä ole.
Escort 1.6 Turbo -80
Transit laulubussirojekti -83
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

VesQ kirjoitti:Mitenkäs heittokellolla hammaskosketuksia säädellään ??

Itse kallistuisin "maalin" puoleen, eli hammaspinnat maalataan ja sitten kasataan ja pyöritetään pari kertaa ympäri ja katsotaan mistä on maali lähtenyt. Hampaidenhan pitäsi "pohjata" toisiinsa mutta pieni välys pitää olla

Shimmiprikkoja sitten lisäillään/poistellaan sopivasti laakereiden välistä.

Itse säätämisestä en sen enempää tiedä mutta sen tiedän että todella ketokukka juttu jos ei mene ekalla tai toisella kerralla kohdalleen, kun joutuu laakerit aina vetämään pois jotta saa niitä prikkoja laiteltua eli kannattaa hommata suosiolla sopiva ulosvetäjä
pohjata on hieman huono kuvaus, hammaskosketuksen tulisi olla aika lailla keskellä hampaan kylkeä.
hammasvälyksen sekä pienenvetopyörän laakerin esikuormituksen mittaus ohjearvoihin on yhtätärkeää kuin oikea hammaskosketuskin.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Fiesu
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Fiesu »

DJ_Anza kirjoitti:Kiitos näistä :D
Tosta kaverilta sainkin jo tänään suurinpiirtein tietää, miten tuo homma tehdään mutta nyt siihen tuli varmistuskin vielä.

Eikait siinä muuta kun murikkaa vaihtamaan jotta saa siirreltyä työntämällä tuota ekkeriä kun on joku menny kemppiliimaa sulattelemaan entiseen perään ja pitää kardaani ottaa hiekkapuhalluksen ajaksi pois, ettei tiellä ole.
Jos tarkoitat murikalla pinionia,eli käyttävää pyörää niin sitähän ei voi vaihtaa pelkästään vaan pyörät on vaihdettava parina.Kosketuskuvion paikan tulisi olla lautaspyörästä(käytettävä)katsottuna : Veto ,eli kupera kylki keskellä ja pakki ,eli kovera joko keskellä tai hiukan pienellä päällä hampaan pituussuunnasta katsottuna ja korkeussuunta keskellä tai hieman hampaan harjalla.Kylkivälys 0.15-0.25mm.Kylkivälystä säädetään siirtämällä lautasta pinioniin kiinni tai siitä poispäin ja kuvion paikkaa siirtämällä pinionia.Asennusmitan lisääminen (eli shimmejä pois) tuo vetoa pienelle päälle ja vie pakkia isolle. Korkeussuunnassa kuvio liikkuu kohti hampaan harjaa ja kylkivälys kasvaa .
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Hmm, tuotahan joutuu jo miettimään ajatuksella :lol:
Fiesu
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Fiesu »

Zori....Yksinkertanen asia jonka voi selittää vaikeesti :?
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
kynsi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Huhti 2005 18:18
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Onkohan tässä kyseessä se persus joka on 1.6 tanarissa.

Mulla ei ole aavististakaan mistä perästä on kyse, mutta kerran 1.3 välikopan perään heitin 1.6 tanarin välityksen ja pienen pyörän kiristin näppituntumalla, että oli juuri ja juuri pieni päittäinen välys. Tuli hyvä ja hiljainen.
DJ_Anza
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Touko 2005 07:55

Viesti Kirjoittaja DJ_Anza »

Murikalla tarkoitan koko tasauspyörästöä pakettina. Pinioni on mulle taasen uusi termi, siis onko se sitten pelkästään se lautashammaspyörä?

Toisen kerran kun tavasin tuon yllä olevan, niin rupesin jo vähän käsittämääm. Ekalla kerralla lukiessa meni kyllä ohi mutta loppujen lopuksi yksinertainen homma teoriassa, käytännössä voi tatti kasvaa ottaan :)

Katotaan nyt viikonloppuna mitä tuleman pitää.
Escort 1.6 Turbo -80
Transit laulubussirojekti -83
Fiesu
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Fiesu »

Viilataan nyt vielä pilkkua...
Eli pinioni on se käyttävä,pienempi pyörä,josta jotkut käyttää nimitystä "murikka".
Noi ohjeet jotka aikaisemmin kirjoitin pätee periaatteessa kaikkiin hammaspyöräpareihin.Kuvion liikkumiseen vaikuttaa tosin myös menetelmä jolla pari on hammastettu eli kokeilemalla se parhaiten selviää...
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
Vastaa Viestiin