Saku-perän säätö
Saku-perän säätö
Mitenkäs tollainen sakemanni-perämurikka shimmataan banjoon paikoilleen? Käytetäänkö heittokelloa tai jotenki muuten? En ainaska haulla löytänyt mitään juttua ennestään.
Escort 1.6 Turbo -80
Transit laulubussirojekti -83
Transit laulubussirojekti -83
Heittokellolla mittaillaan hammasvälyksiä. Ei mitään helppoa, jos ei ole kokemusta. Pitää olla myös uusi krymppirengas, jotta pinjoni voidaan säätää.
Edit:Korjaus
Edit:Korjaus
Viimeksi muokannut overboost, 05 Touko 2005 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitenkäs heittokellolla hammaskosketuksia säädellään ??
Itse kallistuisin "maalin" puoleen, eli hammaspinnat maalataan ja sitten kasataan ja pyöritetään pari kertaa ympäri ja katsotaan mistä on maali lähtenyt. Hampaidenhan pitäsi "pohjata" toisiinsa mutta pieni välys pitää olla
Shimmiprikkoja sitten lisäillään/poistellaan sopivasti laakereiden välistä.
Itse säätämisestä en sen enempää tiedä mutta sen tiedän että todella vittumainen juttu jos ei mene ekalla tai toisella kerralla kohdalleen, kun joutuu laakerit aina vetämään pois jotta saa niitä prikkoja laiteltua eli kannattaa hommata suosiolla sopiva ulosvetäjä
Itse kallistuisin "maalin" puoleen, eli hammaspinnat maalataan ja sitten kasataan ja pyöritetään pari kertaa ympäri ja katsotaan mistä on maali lähtenyt. Hampaidenhan pitäsi "pohjata" toisiinsa mutta pieni välys pitää olla
Shimmiprikkoja sitten lisäillään/poistellaan sopivasti laakereiden välistä.
Itse säätämisestä en sen enempää tiedä mutta sen tiedän että todella vittumainen juttu jos ei mene ekalla tai toisella kerralla kohdalleen, kun joutuu laakerit aina vetämään pois jotta saa niitä prikkoja laiteltua eli kannattaa hommata suosiolla sopiva ulosvetäjä
Tarkoitin hammasvälystä...
Tossa pikaisella googlettamisella löytynyt kuva: http://www.vernco.com/rearaxle5/id239.htm

Tossa pikaisella googlettamisella löytynyt kuva: http://www.vernco.com/rearaxle5/id239.htm
Kiitos näistä
Tosta kaverilta sainkin jo tänään suurinpiirtein tietää, miten tuo homma tehdään mutta nyt siihen tuli varmistuskin vielä.
Eikait siinä muuta kun murikkaa vaihtamaan jotta saa siirreltyä työntämällä tuota ekkeriä kun on joku menny kemppiliimaa sulattelemaan entiseen perään ja pitää kardaani ottaa hiekkapuhalluksen ajaksi pois, ettei tiellä ole.

Tosta kaverilta sainkin jo tänään suurinpiirtein tietää, miten tuo homma tehdään mutta nyt siihen tuli varmistuskin vielä.
Eikait siinä muuta kun murikkaa vaihtamaan jotta saa siirreltyä työntämällä tuota ekkeriä kun on joku menny kemppiliimaa sulattelemaan entiseen perään ja pitää kardaani ottaa hiekkapuhalluksen ajaksi pois, ettei tiellä ole.
Escort 1.6 Turbo -80
Transit laulubussirojekti -83
Transit laulubussirojekti -83
pohjata on hieman huono kuvaus, hammaskosketuksen tulisi olla aika lailla keskellä hampaan kylkeä.VesQ kirjoitti:Mitenkäs heittokellolla hammaskosketuksia säädellään ??
Itse kallistuisin "maalin" puoleen, eli hammaspinnat maalataan ja sitten kasataan ja pyöritetään pari kertaa ympäri ja katsotaan mistä on maali lähtenyt. Hampaidenhan pitäsi "pohjata" toisiinsa mutta pieni välys pitää olla
Shimmiprikkoja sitten lisäillään/poistellaan sopivasti laakereiden välistä.
Itse säätämisestä en sen enempää tiedä mutta sen tiedän että todella ketokukka juttu jos ei mene ekalla tai toisella kerralla kohdalleen, kun joutuu laakerit aina vetämään pois jotta saa niitä prikkoja laiteltua eli kannattaa hommata suosiolla sopiva ulosvetäjä
hammasvälyksen sekä pienenvetopyörän laakerin esikuormituksen mittaus ohjearvoihin on yhtätärkeää kuin oikea hammaskosketuskin.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Jos tarkoitat murikalla pinionia,eli käyttävää pyörää niin sitähän ei voi vaihtaa pelkästään vaan pyörät on vaihdettava parina.Kosketuskuvion paikan tulisi olla lautaspyörästä(käytettävä)katsottuna : Veto ,eli kupera kylki keskellä ja pakki ,eli kovera joko keskellä tai hiukan pienellä päällä hampaan pituussuunnasta katsottuna ja korkeussuunta keskellä tai hieman hampaan harjalla.Kylkivälys 0.15-0.25mm.Kylkivälystä säädetään siirtämällä lautasta pinioniin kiinni tai siitä poispäin ja kuvion paikkaa siirtämällä pinionia.Asennusmitan lisääminen (eli shimmejä pois) tuo vetoa pienelle päälle ja vie pakkia isolle. Korkeussuunnassa kuvio liikkuu kohti hampaan harjaa ja kylkivälys kasvaa .DJ_Anza kirjoitti:Kiitos näistä![]()
Tosta kaverilta sainkin jo tänään suurinpiirtein tietää, miten tuo homma tehdään mutta nyt siihen tuli varmistuskin vielä.
Eikait siinä muuta kun murikkaa vaihtamaan jotta saa siirreltyä työntämällä tuota ekkeriä kun on joku menny kemppiliimaa sulattelemaan entiseen perään ja pitää kardaani ottaa hiekkapuhalluksen ajaksi pois, ettei tiellä ole.
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
Murikalla tarkoitan koko tasauspyörästöä pakettina. Pinioni on mulle taasen uusi termi, siis onko se sitten pelkästään se lautashammaspyörä?
Toisen kerran kun tavasin tuon yllä olevan, niin rupesin jo vähän käsittämääm. Ekalla kerralla lukiessa meni kyllä ohi mutta loppujen lopuksi yksinertainen homma teoriassa, käytännössä voi tatti kasvaa ottaan
Katotaan nyt viikonloppuna mitä tuleman pitää.
Toisen kerran kun tavasin tuon yllä olevan, niin rupesin jo vähän käsittämääm. Ekalla kerralla lukiessa meni kyllä ohi mutta loppujen lopuksi yksinertainen homma teoriassa, käytännössä voi tatti kasvaa ottaan

Katotaan nyt viikonloppuna mitä tuleman pitää.
Escort 1.6 Turbo -80
Transit laulubussirojekti -83
Transit laulubussirojekti -83
Viilataan nyt vielä pilkkua...
Eli pinioni on se käyttävä,pienempi pyörä,josta jotkut käyttää nimitystä "murikka".
Noi ohjeet jotka aikaisemmin kirjoitin pätee periaatteessa kaikkiin hammaspyöräpareihin.Kuvion liikkumiseen vaikuttaa tosin myös menetelmä jolla pari on hammastettu eli kokeilemalla se parhaiten selviää...
Eli pinioni on se käyttävä,pienempi pyörä,josta jotkut käyttää nimitystä "murikka".
Noi ohjeet jotka aikaisemmin kirjoitin pätee periaatteessa kaikkiin hammaspyöräpareihin.Kuvion liikkumiseen vaikuttaa tosin myös menetelmä jolla pari on hammastettu eli kokeilemalla se parhaiten selviää...
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)