
kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?
kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?
Joo tulipa sitte ostettua kiekkamittari fiestaan vm.89, ja puolaa ei ollukkaa
ei tullu aateltua ollenkaa tota. Eli saako sen mittarin asennettua jotenkii? Virranjakajaltako se mittaa sitte? Eli apua tarviais, mite kytketää.

Re: kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?
On hieman heikossa tuo sytkäpuolen tieto itselläni ja siksi olisi mukava saada tietää miten on toteutettu sytyskipinät jos puolaa ei ole ollenkaan???mikasa- kirjoitti:Joo tulipa sitte ostettua kiekkamittari fiestaan vm.89, ja puolaa ei ollukkaaei tullu aateltua ollenkaa tota. Eli saako sen mittarin asennettua jotenkii? Virranjakajaltako se mittaa sitte? Eli apua tarviais, mite kytketää.


Sierra 2.0 laser -87 (käyttis)
Sierra 2.0 laser -85 (projekti)
Fiesta 1.0 -86 (kansivammainen)
Sierra 2.0 laser -85 (projekti)
Fiesta 1.0 -86 (kansivammainen)
Re: kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?
oiskohan se laite nimeltään puola mihin menee jakajasta keskimmäinen johto.....mikasa- kirjoitti:Virranjakajaltako se mittaa sitte? Eli apua tarviais, mite kytketää.

Focus 1.0 edition a6 2017
Re: kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?
Mutta jos ei oo jakajaakaan, vaan muutama puola.jaska74 kirjoitti: oiskohan se laite nimeltään puola mihin menee jakajasta keskimmäinen johto.....

-Kato, tää juippi nykyaikaa-


-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 31 Joulu 2006 11:26
- Paikkakunta: Tampere
No tuli tossa katottua vähän sitä mittarin asennusta, joo "puola" nyt löyty kyllä, tai se on semmonen ihme yhtenäinen möntti virranjakajan kanssa. Eli sinne puolaan/virranjakajaan menee kolme johtoa, kaks vihreetä ja yks musta. Molempii vihreisii tuli jännite ku kytki virran päälle. Ja sähkökaaviosta ku tutki nii löyty kierrosnopeudenanturi. Ja koneen puolella se meni vauhtipyörän tienoille, ja siihen anturiin tuli kaks johtoa. Nii voiko sen kiekkamittarin sitte kytkeä niihin johtoihin? Mutta kumpaan johtoon? Vai pitäskö olla nyt sitte joku eri mittari, ku toi mittari on semmonen mikä käy puolaan, vai köykö toi sama tohonkii? Ja se oli viel erikoista ku otti sen kiekka-anturin irti sieltä vauhtipyörän luonta, nii ei kone lähteny enää käyntii
ne anturin piuhat meni semmoseen isoon liittimeen missä lukee ESC. Eli se on kait joku elektroninen juttu mikä ei anna käynnistää jossei saa jotain impulssia tuolta kiekka-anturilta, enpä tiiä kyl..mut siltä vaikuttas. Eli siis voiko tota kiekkamittaria, mikä on tarkotettu puolaan asennettavaks, asentaa noihin johtoihin mitkä tulee sieltä kierrosnopeudenanturilta.
Täs pari kuvaa jos auttaa...Toi liitin mis lukee ESC nii ne kaks oikeanpuolinmaista johtoa tulee sieltä kiekka-anturilta vauhtipyörältä. Ja toisessa kuvassa on ite kiekka-anturi siin vauhtipyörän luona, oikeel ylhääl.
http://www.kotikone.fi/jauno/IMG_0730.jpg
http://www.kotikone.fi/jauno/IMG_0729.jpg

Täs pari kuvaa jos auttaa...Toi liitin mis lukee ESC nii ne kaks oikeanpuolinmaista johtoa tulee sieltä kiekka-anturilta vauhtipyörältä. Ja toisessa kuvassa on ite kiekka-anturi siin vauhtipyörän luona, oikeel ylhääl.
http://www.kotikone.fi/jauno/IMG_0730.jpg
http://www.kotikone.fi/jauno/IMG_0729.jpg
No sitä mittarii yritin ottaa jo pois tänää, mut päätin sit olla ottamatta ku ois kai pitäny purkaa koko kojelauta. Vai saako nopeusmittarin vaijerin mistä helposti irti? Muut kai on piuhojen perässä...?
Joo ja sieltä tunkin vierestä pisti silmää semmonen liitin joka on irtonainen, musta liitin ja kaks vihreetä johtoo tulee siihe, nekö pitäs sit hyppylangal yhistää?
Joo ja sieltä tunkin vierestä pisti silmää semmonen liitin joka on irtonainen, musta liitin ja kaks vihreetä johtoo tulee siihe, nekö pitäs sit hyppylangal yhistää?
No ei tarvi kyllä kojetaulua purkaa.
1) Mittarivaijeri irti laatikosta
2) Mittariston kehys irti (2 ruuvia alapuolella)
3) Mittaristo irti (4 ruuvia)
4) Vedä mittaristo ulos kojelaudasta
5) Irroita leveä sähköliitin
6) Irrota nopeusmittarin vaijeri (Lähtee puristelemalla sitä liitintä)
ECS:n liittimestä luultavasti löytyy CTO (Clean tach out) jota voi kokeilla, en osaa kyllä neuvoa mistä nastasta. Ja jos ei niin sellaisenkin kytkennän olen nähnyt missä puolapaketille menevästä kolmesta johdosta keskimmäisistä on vedetty haarat, niihin diodit ja sitten piuhat yhteen ja siitä signaali kierroslukumittarille.
1) Mittarivaijeri irti laatikosta
2) Mittariston kehys irti (2 ruuvia alapuolella)
3) Mittaristo irti (4 ruuvia)
4) Vedä mittaristo ulos kojelaudasta
5) Irroita leveä sähköliitin
6) Irrota nopeusmittarin vaijeri (Lähtee puristelemalla sitä liitintä)
ECS:n liittimestä luultavasti löytyy CTO (Clean tach out) jota voi kokeilla, en osaa kyllä neuvoa mistä nastasta. Ja jos ei niin sellaisenkin kytkennän olen nähnyt missä puolapaketille menevästä kolmesta johdosta keskimmäisistä on vedetty haarat, niihin diodit ja sitten piuhat yhteen ja siitä signaali kierroslukumittarille.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
No nyt ois mittari asennettu, mutta näyttääpi todennäkösesti puolet kierroksista. Eli tyhjäkäynnillä kierrokset mittarin mukaan noin 400, mutta todellisuudessa varmastikkin lähemmäs tuhatta kiekkaa, eli ehkä noin 800 vois olla lähellä. Haulla kun etin tietoa niin tuli et jos on väärässä piuhassa niin näyttää puolet todellisista kierroksista, vaih? Sieltä mittaristoon tulevasta vihreästä johdosta otin sen signaalin mittarille. Mitäs nytte? Miten se diodijuttu nyt meneekään?
Ja maksimikierrokset autossa ohjekirjan mukaan on 5600 rpm. Ja kun tapissaan kiekat on niin mittari näyttää jotai vajaa kolme tonnia.
Ja maksimikierrokset autossa ohjekirjan mukaan on 5600 rpm. Ja kun tapissaan kiekat on niin mittari näyttää jotai vajaa kolme tonnia.
Itse ainakin aikasemmin kirjoitin täällä tuosta miten testerin kierroslukumittari näytti välillä oikein ja välillä noin puolet liian vähän, kirjotin väärin tuolla aikasemmin kun väitin että näytti puolet liian paljon.
Asentaja sanoi että se on se sytytysjärjestelmä joka sen tempun tekee, eikä hän osannut tarkempaan selittää miksi se niin tekee.
Testeristä kun tulee (oliko nyt ykkösen) tulpanjohtoon se anturi joka sitä sytytystiheyttä mittaa, niin sitä johtoa se varovasti liikutteli ja sitten yhtäkkiä lukema pomppasi oikeaksi. Sitten hän nopeasti tavallaan pysäytti testerin, jolloin sen hetkiset lukemat jäivät ruudulle, ja printtasi päästötodistuksen.
Hän ei osannut sanoa että auttoiko tuo liikuttelu mihinkään mutta mieluumminhan sitä vähän jotain yrittää kuin että vain seisoo ja odottaa.
Siinä muuten kun irrottaa Fiesta III mittaristoa, kannattaa tosiaan muistaa irroittaa nopeusmittarin anturi vaihteistosta. Itse unohdin viime kerralla, ja yritin hiukan voimalla vetää sitä kolostaan ulos, ihmetellen että miksi ei tule. Seurauksena että nyt viisari ikäänkuin väpättää ajaessa.
Siinä nopeusmittarissa on vissiin sisällä semmonen magneetti kiekko vaijerin päässä. Sen ympärillä (todella lähellä), on metallinen rumpu. Kun auto lähtee liikkeelle ja magneetti alkaa pyöriä, lähtee rumpu pienellä viiveellä mukaan (tästä johtuu ilmeisesti "pehmeä" toimiminen). Rumpu on sitten yhteydessä neulaan.
Kun väänsin väkisin mittaristoa, rummun ja magneetin väli muuttui ja alkoi nykimään.
Asentaja sanoi että se on se sytytysjärjestelmä joka sen tempun tekee, eikä hän osannut tarkempaan selittää miksi se niin tekee.
Testeristä kun tulee (oliko nyt ykkösen) tulpanjohtoon se anturi joka sitä sytytystiheyttä mittaa, niin sitä johtoa se varovasti liikutteli ja sitten yhtäkkiä lukema pomppasi oikeaksi. Sitten hän nopeasti tavallaan pysäytti testerin, jolloin sen hetkiset lukemat jäivät ruudulle, ja printtasi päästötodistuksen.
Hän ei osannut sanoa että auttoiko tuo liikuttelu mihinkään mutta mieluumminhan sitä vähän jotain yrittää kuin että vain seisoo ja odottaa.
Siinä muuten kun irrottaa Fiesta III mittaristoa, kannattaa tosiaan muistaa irroittaa nopeusmittarin anturi vaihteistosta. Itse unohdin viime kerralla, ja yritin hiukan voimalla vetää sitä kolostaan ulos, ihmetellen että miksi ei tule. Seurauksena että nyt viisari ikäänkuin väpättää ajaessa.
Siinä nopeusmittarissa on vissiin sisällä semmonen magneetti kiekko vaijerin päässä. Sen ympärillä (todella lähellä), on metallinen rumpu. Kun auto lähtee liikkeelle ja magneetti alkaa pyöriä, lähtee rumpu pienellä viiveellä mukaan (tästä johtuu ilmeisesti "pehmeä" toimiminen). Rumpu on sitten yhteydessä neulaan.
Kun väänsin väkisin mittaristoa, rummun ja magneetin väli muuttui ja alkoi nykimään.