kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mikasa-
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Tammi 2007 17:57

kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?

Viesti Kirjoittaja mikasa- »

Joo tulipa sitte ostettua kiekkamittari fiestaan vm.89, ja puolaa ei ollukkaa :D ei tullu aateltua ollenkaa tota. Eli saako sen mittarin asennettua jotenkii? Virranjakajaltako se mittaa sitte? Eli apua tarviais, mite kytketää.
Avatar
Suamine
Viestit: 42
Liittynyt: 18 Kesä 2006 23:56
Paikkakunta: Hattula, Pekola

Re: kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?

Viesti Kirjoittaja Suamine »

mikasa- kirjoitti:Joo tulipa sitte ostettua kiekkamittari fiestaan vm.89, ja puolaa ei ollukkaa :D ei tullu aateltua ollenkaa tota. Eli saako sen mittarin asennettua jotenkii? Virranjakajaltako se mittaa sitte? Eli apua tarviais, mite kytketää.
On hieman heikossa tuo sytkäpuolen tieto itselläni ja siksi olisi mukava saada tietää miten on toteutettu sytyskipinät jos puolaa ei ole ollenkaan??? :shock: :shock:
Sierra 2.0 laser -87 (käyttis)
Sierra 2.0 laser -85 (projekti)
Fiesta 1.0 -86 (kansivammainen)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mikasa- kirjoitti:Virranjakajaltako se mittaa sitte? Eli apua tarviais, mite kytketää.
oiskohan se laite nimeltään puola mihin menee jakajasta keskimmäinen johto..... :roll:
Focus 1.0 edition a6 2017
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Re: kiekkamittarin asennus kärjettömään sytytykseen?

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

jaska74 kirjoitti: oiskohan se laite nimeltään puola mihin menee jakajasta keskimmäinen johto..... :roll:
Mutta jos ei oo jakajaakaan, vaan muutama puola. :wink:


-Kato, tää juippi nykyaikaa- :lol: :lol:
spiritus fortus
Viestit: 21
Liittynyt: 31 Joulu 2006 11:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja spiritus fortus »

mulla oli 1.1 -90 fiestassa sellanen virranjakajapaketti, jossa on puola siinä samassa askissa, joten puolanjohtoo ei ollu ollenskaa. En kyllä tutustunu niin tarkkaan, että tietäis, mistä kieppimittarin signaali poimittiin...
When The going gets weird, The Weird turn Pro
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Laturin w-merkitystä paikasta?
ei sieltä mitään junia t...
mikasa-
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Tammi 2007 17:57

Viesti Kirjoittaja mikasa- »

No tuli tossa katottua vähän sitä mittarin asennusta, joo "puola" nyt löyty kyllä, tai se on semmonen ihme yhtenäinen möntti virranjakajan kanssa. Eli sinne puolaan/virranjakajaan menee kolme johtoa, kaks vihreetä ja yks musta. Molempii vihreisii tuli jännite ku kytki virran päälle. Ja sähkökaaviosta ku tutki nii löyty kierrosnopeudenanturi. Ja koneen puolella se meni vauhtipyörän tienoille, ja siihen anturiin tuli kaks johtoa. Nii voiko sen kiekkamittarin sitte kytkeä niihin johtoihin? Mutta kumpaan johtoon? Vai pitäskö olla nyt sitte joku eri mittari, ku toi mittari on semmonen mikä käy puolaan, vai köykö toi sama tohonkii? Ja se oli viel erikoista ku otti sen kiekka-anturin irti sieltä vauhtipyörän luonta, nii ei kone lähteny enää käyntii :shock: ne anturin piuhat meni semmoseen isoon liittimeen missä lukee ESC. Eli se on kait joku elektroninen juttu mikä ei anna käynnistää jossei saa jotain impulssia tuolta kiekka-anturilta, enpä tiiä kyl..mut siltä vaikuttas. Eli siis voiko tota kiekkamittaria, mikä on tarkotettu puolaan asennettavaks, asentaa noihin johtoihin mitkä tulee sieltä kierrosnopeudenanturilta.

Täs pari kuvaa jos auttaa...Toi liitin mis lukee ESC nii ne kaks oikeanpuolinmaista johtoa tulee sieltä kiekka-anturilta vauhtipyörältä. Ja toisessa kuvassa on ite kiekka-anturi siin vauhtipyörän luona, oikeel ylhääl.

http://www.kotikone.fi/jauno/IMG_0730.jpg
http://www.kotikone.fi/jauno/IMG_0729.jpg
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

"Perinteisesti" tuo kiekkamittari on kytketty puolan miinukseen koskapa sitä miinus-puolta jakaja katkoo.
Onhan täällä neuvottu ennenkin tuota kytkentää,en vaan muista niitä topicceja..haku vois auttaa jos ei kukaan kerkeä paremmin vastata?
ei sieltä mitään junia t...
jushi69
Viestit: 96
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:42
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 »

purappas mittaristo pois ja kato johtoa joka tulee mittariin kiinni!
sinne tulee valmiiks vihreä johto joka on tarkotettu kiekkamittarille! näin ainakin omassani oli! sitten konehuoneessa on siellä missä tunkki on semmonen liitin mihin pitää laittaa hyppylanka!
Mondeo 2.0 TDCI Titanium S -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-
mikasa-
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Tammi 2007 17:57

Viesti Kirjoittaja mikasa- »

No sitä mittarii yritin ottaa jo pois tänää, mut päätin sit olla ottamatta ku ois kai pitäny purkaa koko kojelauta. Vai saako nopeusmittarin vaijerin mistä helposti irti? Muut kai on piuhojen perässä...?

Joo ja sieltä tunkin vierestä pisti silmää semmonen liitin joka on irtonainen, musta liitin ja kaks vihreetä johtoo tulee siihe, nekö pitäs sit hyppylangal yhistää?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No ei tarvi kyllä kojetaulua purkaa.

1) Mittarivaijeri irti laatikosta
2) Mittariston kehys irti (2 ruuvia alapuolella)
3) Mittaristo irti (4 ruuvia)
4) Vedä mittaristo ulos kojelaudasta
5) Irroita leveä sähköliitin
6) Irrota nopeusmittarin vaijeri (Lähtee puristelemalla sitä liitintä)

ECS:n liittimestä luultavasti löytyy CTO (Clean tach out) jota voi kokeilla, en osaa kyllä neuvoa mistä nastasta. Ja jos ei niin sellaisenkin kytkennän olen nähnyt missä puolapaketille menevästä kolmesta johdosta keskimmäisistä on vedetty haarat, niihin diodit ja sitten piuhat yhteen ja siitä signaali kierroslukumittarille.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
mikasa-
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Tammi 2007 17:57

Viesti Kirjoittaja mikasa- »

No nyt ois mittari asennettu, mutta näyttääpi todennäkösesti puolet kierroksista. Eli tyhjäkäynnillä kierrokset mittarin mukaan noin 400, mutta todellisuudessa varmastikkin lähemmäs tuhatta kiekkaa, eli ehkä noin 800 vois olla lähellä. Haulla kun etin tietoa niin tuli et jos on väärässä piuhassa niin näyttää puolet todellisista kierroksista, vaih? Sieltä mittaristoon tulevasta vihreästä johdosta otin sen signaalin mittarille. Mitäs nytte? Miten se diodijuttu nyt meneekään?

Ja maksimikierrokset autossa ohjekirjan mukaan on 5600 rpm. Ja kun tapissaan kiekat on niin mittari näyttää jotai vajaa kolme tonnia.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Itse ainakin aikasemmin kirjoitin täällä tuosta miten testerin kierroslukumittari näytti välillä oikein ja välillä noin puolet liian vähän, kirjotin väärin tuolla aikasemmin kun väitin että näytti puolet liian paljon.

Asentaja sanoi että se on se sytytysjärjestelmä joka sen tempun tekee, eikä hän osannut tarkempaan selittää miksi se niin tekee.

Testeristä kun tulee (oliko nyt ykkösen) tulpanjohtoon se anturi joka sitä sytytystiheyttä mittaa, niin sitä johtoa se varovasti liikutteli ja sitten yhtäkkiä lukema pomppasi oikeaksi. Sitten hän nopeasti tavallaan pysäytti testerin, jolloin sen hetkiset lukemat jäivät ruudulle, ja printtasi päästötodistuksen.

Hän ei osannut sanoa että auttoiko tuo liikuttelu mihinkään mutta mieluumminhan sitä vähän jotain yrittää kuin että vain seisoo ja odottaa.

Siinä muuten kun irrottaa Fiesta III mittaristoa, kannattaa tosiaan muistaa irroittaa nopeusmittarin anturi vaihteistosta. Itse unohdin viime kerralla, ja yritin hiukan voimalla vetää sitä kolostaan ulos, ihmetellen että miksi ei tule. Seurauksena että nyt viisari ikäänkuin väpättää ajaessa.

Siinä nopeusmittarissa on vissiin sisällä semmonen magneetti kiekko vaijerin päässä. Sen ympärillä (todella lähellä), on metallinen rumpu. Kun auto lähtee liikkeelle ja magneetti alkaa pyöriä, lähtee rumpu pienellä viiveellä mukaan (tästä johtuu ilmeisesti "pehmeä" toimiminen). Rumpu on sitten yhteydessä neulaan.

Kun väänsin väkisin mittaristoa, rummun ja magneetin väli muuttui ja alkoi nykimään.
Vastaa Viestiin