16v kansi Sierraan

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
isierras
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2007 15:17

16v kansi Sierraan

Viesti Kirjoittaja isierras »

Hommasin sellasen kannen RS2000:sta. Onko tarkkaa tietoa tarvittavista muutoksista? Alakerta, kanget, männät pitäis kirjojen mukaan olla sama tuossa Dochissa (vm. -92). Imu- ja pakosarjan joutuu ainakin vaihtamaan, mutta käykö esim. imusarja suoraan Scorpiosta? Jos käy, niin tarviiko boxilta tietoja ym? Pakosarjan joutuu ilmeisesti tekemään kokonaan.

Jos joku on tämmösen asentanu ni oisin kiitollinen neuvoista. Lisäksi voisin ostaa kyseisiä kilkkeitä.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

pääset helpommalla kun hommaat 16v alakerrankin.
jostain muistelen että hihnapyörissä, vesipumpussa ja sytkäosissa on jotain eroa. ja juu, imu ja pakosarja menee ainakin vaihtoon, kuten myös koko pakoputkisto kun sarja on eri puolella
Focus 1.0 edition a6 2017
ojpukki
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2005 22:05

Viesti Kirjoittaja ojpukki »

Termostaattikotelo ei taida mahtua kannen ja tulipellin väliin, mutta jos aijot käyttää scorpion imusarjaa niin sillä voi olla mahdollista kiertää vesi eri kautta ja tulpata rs2000 kannen takaosassa oleva vesireikä. Edellisestä asiasta puhuja ei ole vielä aivan 100% varma, mutta minulle on tulossa scorpion imusarja lähiaikoina, joten voin ilmoittaa miten sen kanssa käy. Kansi istuu hyvin dohcin alakerran päälle. Sytytys on rs2000 ohjattu edis4 systeemillä eli siinä on suorasytytys ja dohcissa on jakaja, joten sytytyksen kanssa joutuu tekemään muutoksia (itse laitoin megasquirtin). Pakosarjan saa myös scorpiosta mutta se on valurautainen...
Escort 78 gil 2.0dohc
Mondeo 94 1.8 zetek
isierras
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2007 15:17

Viesti Kirjoittaja isierras »

v:sta -91 -> jakopää pitäis käsittääkseni olla 8v Dohcissa samanlainen, kuten myös hydr. ketjunkiristin, ketjunohjain, kampiakseli (13,6 -V 15,3kg).

Pakosarjahan ei ole eri puolella.

Ojpukki: millanen systeemi tuo meqasquirt on?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

isierras kirjoitti:Pakosarjahan ei ole eri puolella.
no nii justiinsa... :oops:
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

isierras kirjoitti:Ojpukki: millanen systeemi tuo meqasquirt on?
Rahansa arvoinen! samat ominaisuudet kuin reilusti kalliimmissa ohjausyksiköissä ja toimii erittäin hyvin, kaveri ainakin on kehunut sitä perkeleen hyväksi laitteeksi.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

ojpukki kirjoitti:dohcin alakerran päälle.
hieman OT:nä mitkä moottorin korvat sul on tos DOHC koneessa minkä oot istuttanut tohon välikoppaan???
isierras
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2007 15:17

Viesti Kirjoittaja isierras »

tuo megasquirt vaikuttas ihan fiksulta vekottimelta, ainakin mitä siitä on löytyny juttua. oisko jollakin selvillä sen kytkeminen tohon Sierraan + 16v -systeemiin?
olafu
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Heinä 2005 14:39

Viesti Kirjoittaja olafu »

Pakosarja on SAMALLA puolella. Pakosarjan laippa ja pultti- sekä putkijako ovat sensijaan täysin poikkeavat.

RS2000 lätsä sopii DOHC alakerran päälle, hihnapyörillä ei ole merkitystä, koska yksikään ei tule kanteen asti. RS2000:ssa on hihnapyörät ja vesipumppu syvemmällä koneessa, koska muuten ei mahdu olemaan.

RS2000 imusarja ei sovi koska imuputki lähtee päin lämmityslaitetta, sen voi kyllä kääntää. Termostaatin kanssa voi olla helpointa tehdä uusi reikä kanteen vastaavaan paikkaan kuin 8V DOHC, hitsaa siihen kotelon ja tekee termaria varten siihen pesän.

Melkein kannattaa ottaa lämmityslaitteen lämminvesi kannen perseestä RS2000 termostaatin paikalta, tekee siihen sellaisen laipan josta putki lähtee sivulle.

Jakopäät identtiset.

offtopic:
Volmari, miksi sinulla on tuo tarra tuulilasissa, peruutatko aina joka paikkaan että takanatulevat näkee sen? :lol:
ojpukki
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2005 22:05

Viesti Kirjoittaja ojpukki »

henu kirjoitti: hieman OT:nä mitkä moottorin korvat sul on tos DOHC koneessa minkä oot istuttanut tohon välikoppaan???
Mulla on ohc korvat (siis sellaiset teräksiset) johon on tinattu laippa, että saa dohcin alakertaan kiinni. Korvissa on kiinni matalat ja jäykät kumi tyynyt. Tyynyt löytyi Tasannolta oulusta.

Megasguirttiin kannattaa tutustua tuolla http://www.finsquirt.net
Megasquirtin säätämisen kanssa on itselläni ainakin opettelemista, mutta ei se mitenkään mahdoton nakki ole. Johdotus hommat on yksinkertaiset ja myös piirilevyn tinaus onnistuu partcon ohjeilla yllättävän helposti jopa ensikertalaiselta. Ja onhan se halpa...

Minun mielestä Scorpion imusarja saattaaisi olla kivuttomin ratkaisu tähän vesiongelmaan. Ja tulisihan siinä samalla hoidettua tuo imusarjan modaus onkelmatkin :D
Escort 78 gil 2.0dohc
Mondeo 94 1.8 zetek
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

jaska74 kirjoitti: no nii justiinsa... :oops:

No justiinsa niin. Ohc:ssä ja sen johdannaisessa Cossun Dohcissa on pakosarja koneen oikealla, kun taas Sierran DOHC:ssa ( eli 8-venttiilisessä I4-koneessa) ja sen johdannaisessa RS2000:sen 16 V DOHCissa on pakosarja koneen vasemmalla puolella.

Että näin.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

SuperMajor kirjoitti:
No justiinsa niin. Ohc:ssä ja sen johdannaisessa Cossun Dohcissa on pakosarja koneen oikealla, kun taas Sierran DOHC:ssa ( eli 8-venttiilisessä I4-koneessa) ja sen johdannaisessa RS2000:sen 16 V DOHCissa on pakosarja koneen vasemmalla puolella.

Että näin.
johan se tuli selväks viikko sitten... :?
Focus 1.0 edition a6 2017
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eipä ollu pitkä projekti :D
viewtopic.php?t=11331
Focus 1.0 edition a6 2017
isierras
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2007 15:17

Viesti Kirjoittaja isierras »

no ei. :) päädyin scorpion 2.3 -mottiin (16V myös). niitä ku on nyt ollu markkinoilla.. mut projekti etenee edelleen jossain vaiheessa, jos kansi ei tolla hinnalla kellekään kelpaa :shock: . et sikäli tiedot ei ole menny hukkaan.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

laitahan raporttia ja kuvia miten kone istuu sierraan


ps. korjaa tuohon myynti ilmotukseen paikkakunta ennenkin modet kerkii... :wink:
Focus 1.0 edition a6 2017
ojpukki
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2005 22:05

Viesti Kirjoittaja ojpukki »

Lisätään tähän ketjuun vielä tuosta 16v scorpion imusarjasta sen verran että jos käyttää rs2000 kantta niin imusarjassa olevaa termostaattikoteloa ei voi käyttää jäähdytysveden kiertoon, koska rs2000 kannessa ei ole sille valeuttu paikkaa. Imusarajan pulttijako yms sopii kanteen joten sitä voi käyttää imusarjana, mutta ei vedenkirtoon. Jos haluaa modata DOHC sierrasta 16 venttiilisen helpoimmalla pääsee kun hommaa scorpion 16v kannen, imusarjan sekä rs2000 nokat.
Escort 78 gil 2.0dohc
Mondeo 94 1.8 zetek
Vastaa Viestiin