Escortin imuilman lämpötilatunnistin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Escortin imuilman lämpötilatunnistin

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Zetecillä varustettuun Escoon pitäis imuilman lämpötila-anturi löytyä.
Vaikuttaakohan tuo siihen, että kierrokset jää korkealle, tai jopa nousevat, kun ajaa tasakaasulla ja painaa kytkimen pohjaan...? Vai onkohan oire enemmänkin tyhjäkäyntiventtiilin puolelta.
Ilmamääräanturi ainaskin taitaa toimia, kun sen ottaa irti, nykii auto aika lailla...
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mulla ainaki teki skorpparissa vähän samaa että jäi kierrokset 1500-2000 nurkille kun löi kytkimen pohjaan ja tyhjäkäynnillä vähän heitteli kierrokset. Hävis kun otin tyhjäkäyntivenan päästä sen solenoidi osan irti ja heilutin venttiiliä kiinni ja auki akselin päästä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuossa on myös kytkinpolkimen asentoanturi, sekin voi oireilla? :shock: Kerro mullekkin jos vika löytyy, vaimon autossa myös meinaa kierroksit "riekkua"! :D
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mitäs se kytkimen asento anturi mittaa? Eikös se oo paremminkin ihan vakionopeuden säätimen kytkin että menee cruise pois päältä kun lyö kytkimen pohjaan?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

TeRoK kirjoitti:Mitäs se kytkimen asento anturi mittaa? Eikös se oo paremminkin ihan vakionopeuden säätimen kytkin että menee cruise pois päältä kun lyö kytkimen pohjaan?
Kyllä sieltä kytkinpolkimelta menee tietoa myös moottorinohjaukselle. En kyllä vaikutusta tiedä.
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Ei se taida tuo anturi olla, mikä oireilee. Kun ajaessa päästää kaasun, menee hetki, ennenkuin moottori alkaa jarruttaa. Myös kaasua aivan hiljaa painaessa, veto alkaa "töksähtämällä", eikä sulavasti, ja pienellä viiveellä kans...
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Mistähän tuota imuilman lämpötilatunnistinta osais kysellä... Motonetistä kyselin ja eioota vaan tarjosivat.
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

kuolio kirjoitti:Mistähän tuota imuilman lämpötilatunnistinta osais kysellä... Motonetistä kyselin ja eioota vaan tarjosivat.
Jos tuohon sigun escorttiin semmosta tarvit, niin fordin tiskille ja pyydät osaa: F6SF 12A697 AA
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

kuolio kirjoitti:Mistähän tuota imuilman lämpötilatunnistinta osais kysellä... Motonetistä kyselin ja eioota vaan tarjosivat.
Ei ne kanssa mitään osaa siellä Motonetissa, tässä lainaus Motonetin nettiluettelosta:

16V-1,8 --95 ILMAlämpö VALKEA (3/8"x18). . . . . . . . . . 37-3344 19.90€
16V-1,8 95-- Valvonta HARMAA (3/8"x18/pyöreäliitin). . . . 37-3343 21.00€
16V-1,6/1,8 Valvonta MUSTA (1/8", 2-napa). . . . . . . . . 37-3326 9.90€
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Kyselin voortiliikkeestä. 41 euroa maksais... Kait sen sieltä vois tilata, kun ei tuosta motonetistä saa oikein selvää. Kiitos vastanneille!
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Nonii. Nyt tuli osa. Ainoa vaan, että tuosta autosta on hajoitettu liitin ja laitettu apicoliittimet johtoihin. Nyt ei sitten tiedä, kumpi tulee kumpaan napaan... Kait sitä pitää vaan kokeilla :wink: ... sitähän ei tosin suositella...
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Hmmm... Erikoista. Vieläkin tekee samaa, kuin ennenkin; Tasakaasulla pientä "nypytystä". Tuo ongelma häipyy, kun toisen anturin johdoista ottaa pois. Tällöin tuntuu, että kierrokset jää just korkealle.
Tais olla turhaa tuon anturin vaihto... Noooh, mitähän osaa veikkais seuraavaksi? Oliskohan tuo ilmamäärä-anturin oireilua?
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

No miten olis tyhjäkäyntiventtiili, jos kerran kierrokset ei palaudu vaan jää hetkeksi ylös ja sitten tippuu? Käsittääkseni se boksi ei ymmärrä, miten perin se lämpövastus on siihen johdonperään kytketty, joten tuskin sillä johtojen järjestyksellä niin väliä. Tai jos ymmärtäisikin, niin tuskin sitä kiinnostaisi.

Sitä nypytystä en uskala luvata korjautuvan uudella tyhjäkäyntiventtiilillä, kun en ole sitä itsekkään saanut pois. Aika tyyppivika, mutta jostainhan sekin vika tulee. Kait sihen joku lääke on. Uusi lastu on ainankin auttanut, tiedän kaksi vastaavaa tapausta.
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Juu, kans mietin tuota tyhjäkäyntiventtiiliä. Tosin kierrokset ei laske paljoa alle normaalin, ennenkuin tasaantuvat, kun nyt sieltä korkealta alas tulevat.
Mutta tuo nykiminen. Kylmällä koneella ei nykimistä ole, mutta mitä lämpösempi kone on, sitä pahempaa on nykiminenkin. Tämä johtuu jostain osasta mikä on kytköksissä lämpötila-anturiin, koska siitä kun johdot ottaa pois, loppuu nykiminen. Olisko joku ryypyn tms puolella.
Järki menee kohta. Ja rahat loppuu, jos ostelee aina uuden osan, kun olettaa sen olevan hajalla :? .
Sellastahan se tietty on aina autojen kanssa...
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

siinähän varmaankin on lambda-anturi.. se vois tehä tota varsinkin jos ei oo lämmitettävä lambda-anturi.. :roll:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuo nykiminen voi johtua EGR:stä, ainakin meillä oli syynä! :D Tuo kierrosten "riekkuminen" on meilläkin pieni ongelma, syytä en ole löytänyt! :shock:
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Itsellä ei EGR:rrää ole. Lambda on vaihdettu. Ja toisiaan nykii ku moottori lämpenee. Ilmamäärämittarin kun irroittaa niin ei nypytä, mutta ei se niinkään täysin pelaa. Imuilman lämpötunnustimella ei ole virkaa, mitä lukemaa näyttää. Joskus kokeiltu laittaa reilu säätövastus tuohon kaveriksi.

Onkos monteonisti sitten kokeillut vaihtaa tyhjäkäyntiventtiiliä?
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Hmm... itellä kyllä nykiminen loppuu täysin, kun ottaa lämpöanturista johdot pois, joten kyllä sillä jotain virkaa on :wink:
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Putsasin, ei vaikutusta! :shock: Kait se oireilis myös paikallaan kaasutellessa, mutta kun ei! :?: Lämpötila-anturit molemmat kait toimii, kun kylmänä kierroset OK! :!:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Niin, unohtu! Meillä on tosiaan 1.8 -96 Esko, siinä on EGR! :shock:
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

kuolio kirjoitti:Hmm... itellä kyllä nykiminen loppuu täysin, kun ottaa lämpöanturista johdot pois, joten kyllä sillä jotain virkaa on :wink:
No toki se vaikuttaa, jos nyppää johdot irti. Vaikutus varmaan sama kun ottaa ilmamäärämittarin johdot irti. Boksi tulkitsee vikatilanteen ja ei ohjaa moottoria enää normaalisti vaan joillain kompromissisäädöillä (todennäköisesti taloudellisuuden kustannuksella).

Edelleen Moteonistille suosittelen tyhjäkäyntiventtiilin vaihtoa. Itsellä ei puhdistus auttanut lainkaan. Se venttiili toimii eritavalla auton ollessa paikallaan kuin liikkeessä. Normaalistihan kierrokset eivät laske liikkeessä suoraan tyhjäkäynnille, vaan vasta auton pysähdyttyä pienen hetken päästä. Tämä hämää helposti, koska parkissa tuntuu että tyhjäkäynti pelaa ok. Nyt jos venttiili ei pelaa kunnolla, jäävät kierrokset nimenomaan "riekkumaan" liian korkealle.

Tuota nykimistäkin on vaikea itse korjata, koska vian paikallistaminen kotikonstein on hankalaa. Otat jonkun anturin irti ja pelaa, mutta vika kun ei välttämättä ole juuri siinä anturissa. Diaknostiikka ei anna virhettä, maf, lambda, tulpat, johdot vaihdettu, ei imuilmavuotoa, katti ok, kaasuläpän asentotunnistin ja imuilman lämpöanturi mitattu ja ok. Auto on vakio, paitsi pakoputkea uusittu tarvikeosilla mätänemisen takia. Kylmänä tai jos ottaa maddin irti ei nypytä. Paitsi ei tunnu oikein normaalilta tuo veto ilman maffiakaan. Näitä nykimisiä on ihmetelty niin pitkään kuin olen foorumeita selaillut. Joskus löytyy joku selkeä vika mikä korjaa ongelman. Joskus ei.

Niin ja unohtu tosiaan, -97 1.8 esko ja ei ole pakokaasujen kierrätyshärpäkettä.
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Juu, oonkin huomannut, että kulutus on aikas isoa, lähes 10l/100km...
Toisaalta, ajaminen on ihan mahdotonta, kun nykii niin paljon. Ja joskus saattaa tuosta vaan sammuakin kylmänä.
Kait sitä pitäis ottaa fordin huoltoon yhteyttä...
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kahta en vaihda, toinen on tuo ohivirtausventtiili! :D Kiihdyttäessä oikeastaan hyvä kun kierrokset ei laske vaikka kaasua vähän löysää! :P
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Huh. Nyt sateisella ilmalla nykiminen vasta kauheaa onkin. Ja kierrosten korkealle jäämisestä puhumattakaan. Kierrokset nousee het jonnekin neljään tuhanteen, eikä tipu normaaliks, ennenkuin vasta n. 5 sekunnin päästä. Ja silloinkin keikkuvat 1000rpm:n molemmin puolin muutaman kerran ennenkuin tasoittuvat.
Aika tuskaista ajaa, kun hiljaa ajettaessa ja moottorijarrutuksessa auto vain kiihtyy, vaikkei kaasua painakaan. :(
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

kuolio kirjoitti:Huh. Nyt sateisella ilmalla nykiminen vasta kauheaa onkin. Ja kierrosten korkealle jäämisestä puhumattakaan. Kierrokset nousee het jonnekin neljään tuhanteen, eikä tipu normaaliks, ennenkuin vasta n. 5 sekunnin päästä. Ja silloinkin keikkuvat 1000rpm:n molemmin puolin muutaman kerran ennenkuin tasoittuvat.
Aika tuskaista ajaa, kun hiljaa ajettaessa ja moottorijarrutuksessa auto vain kiihtyy, vaikkei kaasua painakaan. :(
Mikä on tämän viimeisen postauksen tarkoitus?

Jos tyhjäkäyntiongelmat haittaavat arkipäivää, vaihda tyhjäkäyntiventtili, tai vie auto huoltoon. Jos haet sympatiaa, niin lue kaikki muutkin vastaavat topicit ja huomaa, ettet ole yksin.
Vastaa Viestiin