Escortin imuilman lämpötilatunnistin
Escortin imuilman lämpötilatunnistin
Zetecillä varustettuun Escoon pitäis imuilman lämpötila-anturi löytyä.
Vaikuttaakohan tuo siihen, että kierrokset jää korkealle, tai jopa nousevat, kun ajaa tasakaasulla ja painaa kytkimen pohjaan...? Vai onkohan oire enemmänkin tyhjäkäyntiventtiilin puolelta.
Ilmamääräanturi ainaskin taitaa toimia, kun sen ottaa irti, nykii auto aika lailla...
Vaikuttaakohan tuo siihen, että kierrokset jää korkealle, tai jopa nousevat, kun ajaa tasakaasulla ja painaa kytkimen pohjaan...? Vai onkohan oire enemmänkin tyhjäkäyntiventtiilin puolelta.
Ilmamääräanturi ainaskin taitaa toimia, kun sen ottaa irti, nykii auto aika lailla...
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
Mulla ainaki teki skorpparissa vähän samaa että jäi kierrokset 1500-2000 nurkille kun löi kytkimen pohjaan ja tyhjäkäynnillä vähän heitteli kierrokset. Hävis kun otin tyhjäkäyntivenan päästä sen solenoidi osan irti ja heilutin venttiiliä kiinni ja auki akselin päästä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Ei ne kanssa mitään osaa siellä Motonetissa, tässä lainaus Motonetin nettiluettelosta:kuolio kirjoitti:Mistähän tuota imuilman lämpötilatunnistinta osais kysellä... Motonetistä kyselin ja eioota vaan tarjosivat.
16V-1,8 --95 ILMAlämpö VALKEA (3/8"x18). . . . . . . . . . 37-3344 19.90€
16V-1,8 95-- Valvonta HARMAA (3/8"x18/pyöreäliitin). . . . 37-3343 21.00€
16V-1,6/1,8 Valvonta MUSTA (1/8", 2-napa). . . . . . . . . 37-3326 9.90€
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Hmmm... Erikoista. Vieläkin tekee samaa, kuin ennenkin; Tasakaasulla pientä "nypytystä". Tuo ongelma häipyy, kun toisen anturin johdoista ottaa pois. Tällöin tuntuu, että kierrokset jää just korkealle.
Tais olla turhaa tuon anturin vaihto... Noooh, mitähän osaa veikkais seuraavaksi? Oliskohan tuo ilmamäärä-anturin oireilua?
Tais olla turhaa tuon anturin vaihto... Noooh, mitähän osaa veikkais seuraavaksi? Oliskohan tuo ilmamäärä-anturin oireilua?
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
No miten olis tyhjäkäyntiventtiili, jos kerran kierrokset ei palaudu vaan jää hetkeksi ylös ja sitten tippuu? Käsittääkseni se boksi ei ymmärrä, miten perin se lämpövastus on siihen johdonperään kytketty, joten tuskin sillä johtojen järjestyksellä niin väliä. Tai jos ymmärtäisikin, niin tuskin sitä kiinnostaisi.
Sitä nypytystä en uskala luvata korjautuvan uudella tyhjäkäyntiventtiilillä, kun en ole sitä itsekkään saanut pois. Aika tyyppivika, mutta jostainhan sekin vika tulee. Kait sihen joku lääke on. Uusi lastu on ainankin auttanut, tiedän kaksi vastaavaa tapausta.
Sitä nypytystä en uskala luvata korjautuvan uudella tyhjäkäyntiventtiilillä, kun en ole sitä itsekkään saanut pois. Aika tyyppivika, mutta jostainhan sekin vika tulee. Kait sihen joku lääke on. Uusi lastu on ainankin auttanut, tiedän kaksi vastaavaa tapausta.
Juu, kans mietin tuota tyhjäkäyntiventtiiliä. Tosin kierrokset ei laske paljoa alle normaalin, ennenkuin tasaantuvat, kun nyt sieltä korkealta alas tulevat.
Mutta tuo nykiminen. Kylmällä koneella ei nykimistä ole, mutta mitä lämpösempi kone on, sitä pahempaa on nykiminenkin. Tämä johtuu jostain osasta mikä on kytköksissä lämpötila-anturiin, koska siitä kun johdot ottaa pois, loppuu nykiminen. Olisko joku ryypyn tms puolella.
Järki menee kohta. Ja rahat loppuu, jos ostelee aina uuden osan, kun olettaa sen olevan hajalla
.
Sellastahan se tietty on aina autojen kanssa...
Mutta tuo nykiminen. Kylmällä koneella ei nykimistä ole, mutta mitä lämpösempi kone on, sitä pahempaa on nykiminenkin. Tämä johtuu jostain osasta mikä on kytköksissä lämpötila-anturiin, koska siitä kun johdot ottaa pois, loppuu nykiminen. Olisko joku ryypyn tms puolella.
Järki menee kohta. Ja rahat loppuu, jos ostelee aina uuden osan, kun olettaa sen olevan hajalla

Sellastahan se tietty on aina autojen kanssa...
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Itsellä ei EGR:rrää ole. Lambda on vaihdettu. Ja toisiaan nykii ku moottori lämpenee. Ilmamäärämittarin kun irroittaa niin ei nypytä, mutta ei se niinkään täysin pelaa. Imuilman lämpötunnustimella ei ole virkaa, mitä lukemaa näyttää. Joskus kokeiltu laittaa reilu säätövastus tuohon kaveriksi.
Onkos monteonisti sitten kokeillut vaihtaa tyhjäkäyntiventtiiliä?
Onkos monteonisti sitten kokeillut vaihtaa tyhjäkäyntiventtiiliä?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
No toki se vaikuttaa, jos nyppää johdot irti. Vaikutus varmaan sama kun ottaa ilmamäärämittarin johdot irti. Boksi tulkitsee vikatilanteen ja ei ohjaa moottoria enää normaalisti vaan joillain kompromissisäädöillä (todennäköisesti taloudellisuuden kustannuksella).kuolio kirjoitti:Hmm... itellä kyllä nykiminen loppuu täysin, kun ottaa lämpöanturista johdot pois, joten kyllä sillä jotain virkaa on
Edelleen Moteonistille suosittelen tyhjäkäyntiventtiilin vaihtoa. Itsellä ei puhdistus auttanut lainkaan. Se venttiili toimii eritavalla auton ollessa paikallaan kuin liikkeessä. Normaalistihan kierrokset eivät laske liikkeessä suoraan tyhjäkäynnille, vaan vasta auton pysähdyttyä pienen hetken päästä. Tämä hämää helposti, koska parkissa tuntuu että tyhjäkäynti pelaa ok. Nyt jos venttiili ei pelaa kunnolla, jäävät kierrokset nimenomaan "riekkumaan" liian korkealle.
Tuota nykimistäkin on vaikea itse korjata, koska vian paikallistaminen kotikonstein on hankalaa. Otat jonkun anturin irti ja pelaa, mutta vika kun ei välttämättä ole juuri siinä anturissa. Diaknostiikka ei anna virhettä, maf, lambda, tulpat, johdot vaihdettu, ei imuilmavuotoa, katti ok, kaasuläpän asentotunnistin ja imuilman lämpöanturi mitattu ja ok. Auto on vakio, paitsi pakoputkea uusittu tarvikeosilla mätänemisen takia. Kylmänä tai jos ottaa maddin irti ei nypytä. Paitsi ei tunnu oikein normaalilta tuo veto ilman maffiakaan. Näitä nykimisiä on ihmetelty niin pitkään kuin olen foorumeita selaillut. Joskus löytyy joku selkeä vika mikä korjaa ongelman. Joskus ei.
Niin ja unohtu tosiaan, -97 1.8 esko ja ei ole pakokaasujen kierrätyshärpäkettä.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Huh. Nyt sateisella ilmalla nykiminen vasta kauheaa onkin. Ja kierrosten korkealle jäämisestä puhumattakaan. Kierrokset nousee het jonnekin neljään tuhanteen, eikä tipu normaaliks, ennenkuin vasta n. 5 sekunnin päästä. Ja silloinkin keikkuvat 1000rpm:n molemmin puolin muutaman kerran ennenkuin tasoittuvat.
Aika tuskaista ajaa, kun hiljaa ajettaessa ja moottorijarrutuksessa auto vain kiihtyy, vaikkei kaasua painakaan.
Aika tuskaista ajaa, kun hiljaa ajettaessa ja moottorijarrutuksessa auto vain kiihtyy, vaikkei kaasua painakaan.

Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
Mikä on tämän viimeisen postauksen tarkoitus?kuolio kirjoitti:Huh. Nyt sateisella ilmalla nykiminen vasta kauheaa onkin. Ja kierrosten korkealle jäämisestä puhumattakaan. Kierrokset nousee het jonnekin neljään tuhanteen, eikä tipu normaaliks, ennenkuin vasta n. 5 sekunnin päästä. Ja silloinkin keikkuvat 1000rpm:n molemmin puolin muutaman kerran ennenkuin tasoittuvat.
Aika tuskaista ajaa, kun hiljaa ajettaessa ja moottorijarrutuksessa auto vain kiihtyy, vaikkei kaasua painakaan.
Jos tyhjäkäyntiongelmat haittaavat arkipäivää, vaihda tyhjäkäyntiventtili, tai vie auto huoltoon. Jos haet sympatiaa, niin lue kaikki muutkin vastaavat topicit ja huomaa, ettet ole yksin.