Sivu 46/51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 02 Tammi 2025 12:46
Kirjoittaja KugaPHEV
Pieni yhteenveto tähän asti tapahtuneesta.
Auto on ostettu uutena huhtikuun lopussa -23
Autoon ei ole toistaiseksi tarvinnut tehdä mitään korjaustoimenpiteitä, ei takuuseen tai muutenkaan.
Noin 75% kaikista ajokilometreistä on ollut sähköisiä ja loput 25% bensalla ajettuja.
Autolle tulee pidempää ajoa sen verran että polttomoottori ehtii käydä minimissään lämpimäksi viikoittain.

Tyypillisin ajo on työmatka, n. 49km per päivä.
Näitä ajoja oli kumpanakin vuonna n.120kpl (eli suuruusluokkaa 5500km/v).
Työmatka koostuu seuraavista nopeusrajoituksista:
40-60km/h = 2,7km (11%), 70-80km/h 12,6km (51%) ja 100km/h 9,5km (38%).
Tuo 100km/h pätkä nostaa sähkön kulutusta melko paljon.
Pidän todellisen nopeuden melko lähellä nopeusrajoitusta, alinopeutta en aja.
Autolla on maksullinen latausmahdollisuus myös työmaalla joten töistä kotiin on mahdollista ajaa sähköllä myös talvikeleillä aina siihen rajaan asti kunnes auto päättää käynnistää polttomoottorin.


v. 2023 ajot
15950km (sähköllä 12030km ja bensalla 3920km)
sähkön kulutus koko vuoden kilometreillä yht. 2716kWh (17,03 kWh / 100km)
bensan kulutus koko vuoden kilometreillä yht. 290,6 ltr (1,82 ltr / 100km)

sähkön kulutus sähköllä ajetuilla kilometreillä = 2716kWh / 12030km = 22,58 kWh/100km
bensan kulutus bensalla ajetuilla kilometreillä = 290,6ltr / 3920km = 7,41 ltr /100km

v. 2024 ajot
21753km (sähköllä 15985km ja bensalla 5768km)
sähkön kulutus koko vuoden kilometreillä yht. 3852kWh (17,71 kWh / 100km)
bensan kulutus koko vuonna kilometreillä yht. 476,5 ltr (2,19 ltr / 100km)

sähkön kulutus sähköllä ajetuilla kilometreillä = 3852kWh / 15985km = 24,09 kWh/100km
bensan kulutus bensalla ajetuilla kilometreillä = 476,5ltr / 5768km = 8,26 ltr /100km


Bensan kulutus pelkällä bensalla (eli todellisuudessa hybridinä) ajaessa näyttää toki melko suurelta mutta on hyvä muistaa, että kun polttomoottori on käynnissä, generaattori kuormittaa polttomoottoria lähemmäs polttomoottorin optimikuormitusta eli lataa käytännössä aika lailla koko ajan akkua, toki vähemmän kuin jos naputellaan valikosta ”akun lataus” -ajotila.
Esimerkkinä tuosta ”vaivihkaa tapautuvasta” latauksesta on n.200km kesäkelissä yhden päivän aikana ajettu reissu joka meni näin:
-menomatka, lähtiessä akussa auton näytön mukaan n.90% varaus => 120km sähköllä + 80km bensalla
-4h kuluttua paluumatkalle, lähtiessä akussa auton näytön mukaan 0% varaus => 80km sähköllä + 120km bensalla.


Meidän talouden käyttöön hybridi on osoittautunut ennakoimaani paremmaksi vaihtoehdoksi, arvioin ennen hankintaa että sähköllä autoilisimme noin 60% ajoistamme. Polttomoottorin mukana raahaamista pidin ja pidän edelleen jossain määrin fiksuna ideana ihan huoltovarmuudenkin vuoksi. Tyhmää vai ei, ainakin nukun vähän paremmin.
Siitä huolimatta poden melko ankaraa sähköautokuumetta 😊

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 03 Tammi 2025 06:21
Kirjoittaja Etalier
Mörri kirjoitti: 01 Tammi 2025 22:16 Haluaisin tietää mahtuuko kaksi Labradorin noutajaa kugan konttiin kohtuudella ?
Mulla matkustelee yksi kultainen noutaja PHEVn kontissa (pituussuunnassa tuskin on eroa?), yksin mahtuu hyvin. Hieman korkeahko hyppy tytölle, mutta pääsee sinne kyllä. Kahdelle olisi kyllä turhan ahdasta, joskin noita takapenkkejä saisi vedeltyä eteen että kyllä sinne lyhyitä matkoja saanee kaksi mahtumaan, mutta pitkälle reissulle en itse haluaisi tytölle kaveria. Hauva ei ole ollut ihan tyytyväinen farkkumondeosta pois vaihtoon, siellä köllötteli mieluusti, nykyisessä tahtoo pyöriä kovasti.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 03 Tammi 2025 10:11
Kirjoittaja Pasi123
Mörri kirjoitti: 01 Tammi 2025 22:16
Haluaisin tietää mahtuuko kaksi Labradorin noutajaa kugan konttiin kohtuudella ?
Meillä mahtuu 2 klp berninpaimenkoiraa ja vähän tavaraa. Eli eiköhän labradoritkin mahdu.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 03 Tammi 2025 23:56
Kirjoittaja Jartsu
Mörri kirjoitti: 01 Tammi 2025 22:16
Onko teillä ollut neliveto hevissä millaisia kulutus lukemia talvella ?

tulevaisuutta ajatellen paljonkohan tuo 1.1kwh hybridi akku maksaa vaihdattaa mikäli menee huonoksi ?
Minulla on -21 vuoden hev
Talviajossa toki vaikuttaa paljon jos on sohjoa/lunta tai muuta mikä lisää vierintävastusta
Maantiepainotteista ajoa niin noin 6-7l/100km
Lyhyttä pätkää ja taajamassa niin 8-9l/100km, tuohon vaikuttaa se että laitan yleensä auton etänä käyntiin niin että se ehtii jonkun 5-10min käydä tyhjäkäyntiä parkkipaikalla, niin on tuulilasi sula ja vähän jo lämmintä ohjaamossa.

Ei ole kaiketi noista juurikaan noita akkuja mennyt mutta jostain netin syövereistä kaivoin että noin 5k€ vaihdettuna. Sillä kaiketi taisi olla 7v/160tkm takuu.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 06 Tammi 2025 09:23
Kirjoittaja KugaMuuMuka
Ajelin uuden mallin Kuga Hev esittelyautoa ja muutama ihmetys heräsi. Onko näistä muilla kokemuksia kun myyjä oli autuaan tietämätön ja auto oli kuulemma täysin kunnossa kun useampi myyjä sitä ajellut pitkin talvea eikä muistakaan vastaavista autoista ole valitettu...


1) Auto-asennossa ikkunat vetää täyteen huuruun satunnaisesti ihan sekunneissa. Lämpötilat vaihteli -3 -13 välillä ja sama ilmiö kävi molemmissa. Manuaalulle kun naputti niin sulasivat hetkessä.

2) Tuulilasin lämmitys ei toiminut mielestäni ollenkaan. Sentin höttölumi ei lasilta kadonnut minnekään muutamassa minuutissa ja sitten se sammutti itsensä. Vika vai ominaisuus?

3) Penkinlämmittimet - istuinosa lämpenee ihan hitosti ja tuntuu että selkänoja ei lämpene ollenkaan. Jopa minimiasennossa tuntuu istuinosa kuumalta ja selkänoja kylmältä. Myyjä sanoi, ettei kai missään autossa lämpene selkänoja.......

4) Onko nopeusvahtia ja kaistavahtia mahdollista saada pysyvästi pois kun älytön etenkin nopeusvahti kun aina alkaa pimputtamaan lähdön jälkeen

Jäi 50k lompakkoon ainakin toistaiseksi

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 06 Tammi 2025 14:52
Kirjoittaja Jeipii
KugaMuuMuka kirjoitti: 06 Tammi 2025 09:23 Ajelin uuden mallin Kuga Hev esittelyautoa ja muutama ihmetys heräsi. Onko näistä muilla kokemuksia kun myyjä oli autuaan tietämätön ja auto oli kuulemma täysin kunnossa kun useampi myyjä sitä ajellut pitkin talvea eikä muistakaan vastaavista autoista ole valitettu...


1) Auto-asennossa ikkunat vetää täyteen huuruun satunnaisesti ihan sekunneissa. Lämpötilat vaihteli -3 -13 välillä ja sama ilmiö kävi molemmissa. Manuaalulle kun naputti niin sulasivat hetkessä.

2) Tuulilasin lämmitys ei toiminut mielestäni ollenkaan. Sentin höttölumi ei lasilta kadonnut minnekään muutamassa minuutissa ja sitten se sammutti itsensä. Vika vai ominaisuus?

3) Penkinlämmittimet - istuinosa lämpenee ihan hitosti ja tuntuu että selkänoja ei lämpene ollenkaan. Jopa minimiasennossa tuntuu istuinosa kuumalta ja selkänoja kylmältä. Myyjä sanoi, ettei kai missään autossa lämpene selkänoja.......

4) Onko nopeusvahtia ja kaistavahtia mahdollista saada pysyvästi pois kun älytön etenkin nopeusvahti kun aina alkaa pimputtamaan lähdön jälkeen

Jäi 50k lompakkoon ainakin toistaiseksi
Phevissä vetää ainakin välillä pelkällä sähköllä ajaessa auto moodissa ikkunat bhuuruun. Auto pistää jostain syystä automaattisesti sisäilmankierron päälle kun haluaa säästää energiaa. Manuaaliasetuksilla ei yleensä vedä huuruun.

Olisko tossa HEVissä joku samanlainen säästömoodi että se päättää jossain tilanteessa iskeä sisäilmankierron päälle talvellakin. Valoa ei siis missään näy ainakaan mulla kun se menee päälle mutta kyllä sen tosiaan huomaa tosta huurusta.

Älykkään vakionopeudensäätinen saa ainakin 2021 vuoden Kugassa niin että se vaan näyttää näytöllä minkä nopeusrajoitusmerkin auton kamera on viimeksi nähnyt mutta ei muuten pimputtele ylimääräisiä eikä vaihda auton nopeutta automaattisesti. Voi olla että vuoden 2024/2025 autoissa on joku agressiivisempi nopeusvalvonta joka piipittelee (kiitos EU). Fordin tuntien sen saa silti toivottavasti jostain yhdestä napista pois päältä suoraan.

Istuimet kuumenee perspuolelta ainakin omassa Kugassa kyllä eniten. Varmaan ominaisuus noissa.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 06 Tammi 2025 16:48
Kirjoittaja Tiksa
Ikkunoiden huurtuminen on tuttu ilmiö (Kuga PHEV-21) ilman mitään selvää syytä. Huurre lähtee välittömästi, kun kytkee AC:n (ilmastointi) päälle. On toiminut talvella joka kerta.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 06 Tammi 2025 17:18
Kirjoittaja KugaMuuMuka
Tiksa kirjoitti: 06 Tammi 2025 16:48 Ikkunoiden huurtuminen on tuttu ilmiö (Kuga PHEV-21) ilman mitään selvää syytä. Huurre lähtee välittömästi, kun kytkee AC:n (ilmastointi) päälle. On toiminut talvella joka kerta.
Miksi koskaan AC olisi poiskytkettykään? Tuossa ainakin auto modessa AC on päällä ja huurtui silti. Manuaalilla
aukeavat heti

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 06 Tammi 2025 18:14
Kirjoittaja Mörri
Perjantaina tuli käytyä Jyväskylässä koeajamassa -21 hev awd ja sillä tuli myös kotia ajettua 😁 näin lyhyen kokemuksen perusteella vaikuttaa oikein hyvältä .

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 06 Tammi 2025 21:01
Kirjoittaja Ernest
KugaMuuMuka kirjoitti: 06 Tammi 2025 17:18
Tiksa kirjoitti: 06 Tammi 2025 16:48 Ikkunoiden huurtuminen on tuttu ilmiö (Kuga PHEV-21) ilman mitään selvää syytä. Huurre lähtee välittömästi, kun kytkee AC:n (ilmastointi) päälle. On toiminut talvella joka kerta.
Miksi koskaan AC olisi poiskytkettykään? Tuossa ainakin auto modessa AC on päällä ja huurtui silti. Manuaalilla
aukeavat heti
Mulla ei AC pysy päällä, vaikka nappulasta painoin. Sammuu kuitenkin jossain välissä (viimeistään kun auton käynnistää uudestaan). Talvella olen siis ajanut AC pois päältä, mutta haittaako? Ei kai lämmitys ole siitä riippuvainen

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 07:05
Kirjoittaja Pasi123
Viikkonloppuna pitempää matkaa ajellessa taas pari kertaa veti sekunneissa kaikki ikkunat täysin huuruun. Myös tuulilasin. Oli ajettu ainakin 30 minuuttia ja moottori varmasti kuuma. Ei ollu ongelmana ainakaan lämmön puute. En käsitä mistä se tuon huurun kiskoo sinne noin nopeasti. Pelkkä sisäkieto ei tuohon pysty.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 09:34
Kirjoittaja hessuko
Vaimo ajoi eilen n.10 asteen pakkasessa yhteensä 160km matkan 80km/h tietä ja kyselin oliko nyt ollut huurtumisen kanssa mitään ongelmaa niin eipä ollut mitään ongelmaa.Autossa oli 2 henkilöä .Ajoakku oli lähtiessä täynnä ja ajoi sähköllä ensin akun tyhjäksi.Lämmitys oli taas näillä meidän omilla pakkassäädöillä eli pyynti 21astetta ja puhallus tuulilasiin ja suoraan eteen ja voimakkuus 4:lla.Omasta mielestä auto kyllä on aika tarkka siitä jos vain tuota puhallusta pitää liian pienellä niin alkaa varmasti tuota sivulasien huurtumista tapahtumaan.Jos autossa on takapenkilläkin matkustajia niin silloin puhallus on kyllä oltava vähintäin 4 jottei takalasit huurru.Jos on pakkasta enemmän kuin n.10 astetta on kyllä pidemmät reissut välillä ajettava nöyrästi sport moodilla jotta se bensakone tuottaa kokoajan riitävästi lämpöä ettei tule huurtumisongelmia.(kaupunkiajelut onnistuu kyllä silloinkin yleensä sähköllä ilman huurtumisia).Itsekin olen huomannut että auton lasit voi alkaa huurtua jollakin kelillä aika herkästi jos olen tullut takaisin autoon reippaamman kävelylenkin jälkeen ja puhallus on ollut esim.3:lla.Nostan tehoa lisää 4:lle tai 5:lle ja välillä laitan tuon a/c napin hetkeksi päälle ja noilla konsteilla olen kyllä talvella pärjännyt.Reilun parin kuukauden jälkeen taas mennään sitten n.7kk sillä hyvin toimivalla automaatti säädöllä!

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 09:57
Kirjoittaja hessuko
Jäi vielä kertomatta että me käytetään puhelimesta suoraan auton esilämmitystä tosi paljon ja tämä kyllä varmasti vähentää noita lasien huurtumisia.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 09:58
Kirjoittaja KugaMuuMuka
Tänään sain kuulla, että ihan sama ongelma oli ollut Mach-E sähköautoissa ja niissä se oli korjattu OTA-päivityksenä. Viallinen (tai huonosti testattu) sw noissa oli komentanut satunnaisesti sisäkierron päälle ja siitä tuo täysi huurtuminen hetkessä. Saa sit nähdä milloin Fordin vasen käsi tietää mitä oikea teki ja korjaisivat tuon Kugassakin

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 10:20
Kirjoittaja hessuko
"Onneksi" me kugan omistajat ei olla huurtumisten kanssa yksin,esim.volvolla näkyy olevan ainakin sähköautoissa samat ongelmat ja monia muitakin merkkejä sama vaiva koskee näin talvisin.Autostadiumin sivuilla on paljon juttuja eri merkeistä ko.asiasta.Tuo sisäkierto pitäisi olla vain kesäkelillä mahdollista jos sitä itse haluaa käyttää!Eihän meillä täällä suomessa ole oikeastaan mitään tarvetta tuolle sisäkierrolle.Taitaa tarvita vaan suurkaupunkien ruuhkissa ja huonossa ilmastossa.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 10:45
Kirjoittaja hpford
Jos vetää yht'äkkiä lasit huuruun, niin eikö se ole sen kokoinen turvallisuusriski, että ko.auton käyttö pitäisi kieltää? Autohan on vaarallinen sekä auton sisällä olijoille että ulkopuolisille, vaikka huurtuminen tapahtuisi satunnaisesti!

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 12:37
Kirjoittaja hessuko
Itse en tuota omaa kuga phev vielä laita ajokieltoon kun on jo 4 talven kokemukset autosta olemassa.Vielähän on tuo max huurteenpoistokin(samalla tuulilasin lämmitys)mahdollista käynnistää autoon jos meinaa liiaksi huurtua!

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 13:21
Kirjoittaja Pasi123
hpford kirjoitti: 07 Tammi 2025 10:45 Jos vetää yht'äkkiä lasit huuruun, niin eikö se ole sen kokoinen turvallisuusriski, että ko.auton käyttö pitäisi kieltää? Autohan on vaarallinen sekä auton sisällä olijoille että ulkopuolisille, vaikka huurtuminen tapahtuisi satunnaisesti!
Ainakin meillä olen toiminnan luokitellut vaaralliseksi. Huurtuu niin hetkessä, että ei ehdi juuri reagoida. Ja oikeasti kaikki lasit ummessa.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 13:38
Kirjoittaja KugaMuuMuka
Mahtaako noissa olla sisäkierron läppämoottorille helppo päästä käsiksi, nyppäisi siitä kaapeli irti jos huolto ei tuota suostu/halua tehdä?

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 14:15
Kirjoittaja Pasi123
Huurtumiseen on tulossa korjaus. Kuulemma mustangille on jo. Aikataulusta ei ole tietoa, jossain vaiheessa sanoivat että on jo olemassa. Sitten muuttui tieto että eipä olekkaan. Eipä taida omaan autoon tulla, ei jaksa sitä varten sinne mennä. Aivan liian monta reissua ollut huoltoon. Jos on muuten pakko mennä taas huoltoon niin pitää sitten kysellä. Toiveissa olisi että löytyisi sopiva uusi liisari.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 18:34
Kirjoittaja Jeipii
Pasi123 kirjoitti: 07 Tammi 2025 07:05 Viikkonloppuna pitempää matkaa ajellessa taas pari kertaa veti sekunneissa kaikki ikkunat täysin huuruun. Myös tuulilasin. Oli ajettu ainakin 30 minuuttia ja moottori varmasti kuuma. Ei ollu ongelmana ainakaan lämmön puute. En käsitä mistä se tuon huurun kiskoo sinne noin nopeasti. Pelkkä sisäkieto ei tuohon pysty.
Mun mielestä yksi skenaario missä toi huurtuminen tapahtuu on kun auto sammuttaa bensakoneen ja ajo jatkuu sähköllä automaattisesti. Esim normaalimoodissa tai Ecomoodissa kun auto vaan päättää sammuttaa bensakoneen.

Jos vaihtaa sport moodiin eli pakottaa bensakoneen päälle huurtuminen loppuu (ehkä). En muista tarkalleen miten tuo pelittää. Aika kiire siinä kuitenkin tulee kun näkyvyys heikkenee aika nopeasti.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 18:55
Kirjoittaja KugaMuuMuka
Jeipii kirjoitti: 07 Tammi 2025 18:34
Pasi123 kirjoitti: 07 Tammi 2025 07:05 Viikkonloppuna pitempää matkaa ajellessa taas pari kertaa veti sekunneissa kaikki ikkunat täysin huuruun. Myös tuulilasin. Oli ajettu ainakin 30 minuuttia ja moottori varmasti kuuma. Ei ollu ongelmana ainakaan lämmön puute. En käsitä mistä se tuon huurun kiskoo sinne noin nopeasti. Pelkkä sisäkieto ei tuohon pysty.
Mun mielestä yksi skenaario missä toi huurtuminen tapahtuu on kun auto sammuttaa bensakoneen ja ajo jatkuu sähköllä automaattisesti. Esim normaalimoodissa tai Ecomoodissa kun auto vaan päättää sammuttaa bensakoneen.

Jos vaihtaa sport moodiin eli pakottaa bensakoneen päälle huurtuminen loppuu (ehkä). En muista tarkalleen miten tuo pelittää. Aika kiire siinä kuitenkin tulee kun näkyvyys heikkenee aika nopeasti.
Tämä skenaario ei ainakaan HEV autossa päde, mikä minulla oli ajossa

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 19:12
Kirjoittaja Jartsu
Nyt kun on ollut jonkin verran sumuista niin kun siihen sumuun ajaa niin kyllä siinä saa lasit sisältäkin huuruun mutta ei kyllä tuulilasi ole huurtunut koskaan. En käytä talvella ollenkaan automaattiasetusta vaan manuaalina tuulilasille ja jaloille toiseksi isoimmalla puhalluksella. En tiedä onko tuo vain heikkotehoinen puhaltamaan mutta ei edes kuulosta mitenkään kovalta puhallusääneltä, jos laittaa täysille niin sitten kyllä kuulee. Ajoonlähtiessä käynnistän yleensä aina etänä kännykällä auton noin 5min ennen lähtöä niin tuulilasi ehtii sulaa, ja ne vastukset sammuvat itsestään hetken kuluttua, ei niiden ole varmaan tarkoituskaan jatkuvasti olla päällä.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 19:18
Kirjoittaja Ernest
Auton ohjekirjassa lukee, että sähköinen käsijarru kytkeytyy automaattisesti päälle sammuttaessa auton vaihden ollessa P-asennossa. Minulla ei kytkeydy päälle, pHEV v21 versio Kugasta. Onko muilla havaintoja?

Sen sijaan kun lähden liikkelle, niin kaasua painattaessa käsijarru vapautuu automaattisesti. Muilla samoja ongelmia tai tietoja onko joku vika?

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 19:54
Kirjoittaja KugaPHEV
Automaattinen poiskytkeytyminen ei ole vika.
Olikohan jossain päin valikoita valinta tuosta käsijarrun automaattisesti päälle menemisestä, muistelen että olisi.
Oletko varma ettei käsijarru kuitenkin kytkeydy päälle?