Auto on ostettu uutena huhtikuun lopussa -23
Autoon ei ole toistaiseksi tarvinnut tehdä mitään korjaustoimenpiteitä, ei takuuseen tai muutenkaan.
Noin 75% kaikista ajokilometreistä on ollut sähköisiä ja loput 25% bensalla ajettuja.
Autolle tulee pidempää ajoa sen verran että polttomoottori ehtii käydä minimissään lämpimäksi viikoittain.
Tyypillisin ajo on työmatka, n. 49km per päivä.
Näitä ajoja oli kumpanakin vuonna n.120kpl (eli suuruusluokkaa 5500km/v).
Työmatka koostuu seuraavista nopeusrajoituksista:
40-60km/h = 2,7km (11%), 70-80km/h 12,6km (51%) ja 100km/h 9,5km (38%).
Tuo 100km/h pätkä nostaa sähkön kulutusta melko paljon.
Pidän todellisen nopeuden melko lähellä nopeusrajoitusta, alinopeutta en aja.
Autolla on maksullinen latausmahdollisuus myös työmaalla joten töistä kotiin on mahdollista ajaa sähköllä myös talvikeleillä aina siihen rajaan asti kunnes auto päättää käynnistää polttomoottorin.
v. 2023 ajot
15950km (sähköllä 12030km ja bensalla 3920km)
sähkön kulutus koko vuoden kilometreillä yht. 2716kWh (17,03 kWh / 100km)
bensan kulutus koko vuoden kilometreillä yht. 290,6 ltr (1,82 ltr / 100km)
sähkön kulutus sähköllä ajetuilla kilometreillä = 2716kWh / 12030km = 22,58 kWh/100km
bensan kulutus bensalla ajetuilla kilometreillä = 290,6ltr / 3920km = 7,41 ltr /100km
v. 2024 ajot
21753km (sähköllä 15985km ja bensalla 5768km)
sähkön kulutus koko vuoden kilometreillä yht. 3852kWh (17,71 kWh / 100km)
bensan kulutus koko vuonna kilometreillä yht. 476,5 ltr (2,19 ltr / 100km)
sähkön kulutus sähköllä ajetuilla kilometreillä = 3852kWh / 15985km = 24,09 kWh/100km
bensan kulutus bensalla ajetuilla kilometreillä = 476,5ltr / 5768km = 8,26 ltr /100km
Bensan kulutus pelkällä bensalla (eli todellisuudessa hybridinä) ajaessa näyttää toki melko suurelta mutta on hyvä muistaa, että kun polttomoottori on käynnissä, generaattori kuormittaa polttomoottoria lähemmäs polttomoottorin optimikuormitusta eli lataa käytännössä aika lailla koko ajan akkua, toki vähemmän kuin jos naputellaan valikosta ”akun lataus” -ajotila.
Esimerkkinä tuosta ”vaivihkaa tapautuvasta” latauksesta on n.200km kesäkelissä yhden päivän aikana ajettu reissu joka meni näin:
-menomatka, lähtiessä akussa auton näytön mukaan n.90% varaus => 120km sähköllä + 80km bensalla
-4h kuluttua paluumatkalle, lähtiessä akussa auton näytön mukaan 0% varaus => 80km sähköllä + 120km bensalla.
Meidän talouden käyttöön hybridi on osoittautunut ennakoimaani paremmaksi vaihtoehdoksi, arvioin ennen hankintaa että sähköllä autoilisimme noin 60% ajoistamme. Polttomoottorin mukana raahaamista pidin ja pidän edelleen jossain määrin fiksuna ideana ihan huoltovarmuudenkin vuoksi. Tyhmää vai ei, ainakin nukun vähän paremmin.
Siitä huolimatta poden melko ankaraa sähköautokuumetta