
Autokaupoilla ollessa jäi sitten käteen tuollainen -02 sedan mallinen TDCi-diesel mondeo. Ajettu maantieajoa ja mittarissa oli 235tkm, täydellinen huoltokirja löytyi. Hieman kyllä epäilytti fordiin sekaantuminen kun olen ollut näitä japsimiehiä, mutta hinta suhteessa auton ominaisuuksiin oli varsin hyvin kohdillaan. Vastaavan korimallin toyota avensiksesta ja mazdasta kutosesta olisi pitänyt maksaa ainakin 5te enemmän.
Saman budjetin corolla D4D:hen ja vanhemman korimallin D4D avensikseen verrattuna mondeo oli kyllä ihan eri luokkaa. Corolla oli aivan surkea, avensis ihan jees. Jäännösarvolla ei sinällään ole merkitystä vuosien päästä, ainakaan minulle.
Sittenpä niitä huomioita 2kk:n ja 6000km:n jälkeen:
-renkaat pitävät melko suurta melua 30-70km:n nopeudessa
-etupenkin istuinosa voisi olla muutaman sentin pidempi ja selkäosa voisi olla hieman alempana suhteessa istuinosaan. Nyt selkä ei jotenkin saa kunnolla tukea alaosastaan.
-tuuli vinkuu kovemmissa nopeuksissa listojen kohdalta
-välitykset voisivat olla pidemmät vaihteilla 1 ja 2, vaihdekepin liikeväli melko pitkä, kytkin ottaa vasta melko ylhäältä kiinni
-vitosen vääntöalue voisi alkaa alempaa suomen nopeuksissa, itse en ainakaan viitsi ajella vitosella juurikaan 75km/h nopeudessa(mittarin mukaan 80km/h) kun kierroksia noin 1800, alkaa lievästi jyristää jo tuossa nopeudessa(ei tehne hyvää laatikolle?) varsinkin jos yrittää kiihdyttää, tasamaalla kyllä menee
+hyvä ja vakaa ajettavuus, joskin tiukemmissa kurveissa jotenkin tuntuu kanttaavan nopeammin kun rattia kääntää tarpeeksi paljon, johtunee 205/60/16 renkaista?
+ison auton tuntua(turvallisuus?), looginen ajokäytös
+mukava jousitus, tosin jotkin pienet kuopat tärähtävät oudosti läpi, isommat taas menevät yllättävänkin pehmeästi
+todella selkeä näkyvyys eteen ja sivuille(taakse nyt ei näe kunnolla missään nykyautoissa)
+auto helppo hahmottaa eri tilanteissa, esim.parkkipaikalla
+valoista en vielä osaa tarkkaan sanoa, mutta veikkaisin että eivät nuo aivan huonoimmasta päästä ole, isot umpiot ja melko korkealla maasta -> parempi kantavuus valoilla?
+todellinen kulutus on pyörinyt siinä 5.1-5.3l/100km näin kesäkelillä moottoritielläkin/kaupungissa ajellen. Pienimmillään olen päässyt rauhallisella ajolla 4,3l/100km. Kulutusmittari näyttää noin 0,3l/100km vähemmän kuin todellinen kulutus
Sitten niitä ongelmia/kysymyksiä:
1) Ostettaessa jo oli tiedossa, että etupäästä kuuluu ääntä ja kävin autoa ford-huollossa näyttämässä erittäin pikaisesti => tuomio oli, että vetoakselit vaihtoon. Hinnanalennukset tuli, mutta nyt on kuitenkin alkanut epäilyttämään että onkohan ääni sittenkään peräisin vetoakseleista. Aina liikkeellä ollessa vaihteen vaihtamisen jälkeen kytkintä nostaessa kuuluu terävä ääni(metallinen?), tyyliin napskrrr -> kytkin ylhäällä. Eli juuri siinä vaiheessa kun kytkin ottaa kiinni. Kuuluu parhaiten 2-3-4 vaihteilla, ykkäsellä ja vitosella ei niinkään. Saman saa ilmi myös siten että ajaa kolmosella melko korkeilla kierroksilla esim. 50km/h -> löysää kaasua ja painaa kierroksia -> kone miettii hetken -> napsahtaa. Moottorijarrutuksessa ja kaasua löysättäessä ei ääntä kuulu. Myöskin pakkia päälle laitettaessa kuuluisi pieni napsahdus silloin kun nostaa kytkimen ylös. Lisäksi tasakaasulla ajaminen pienillä vaihteilla on vaikeaa, kun auto etenee ny-ky-ny tyyliin. Jyristä ei kovemmassakaan kiihdytyksessä, eikä napsu käännettäessä. En tiedä sitten liittyykö asiaan, mutta vitosella ajeltaessa kuuluu pieni metellinen sirinä aina tasakaasulla ajettaessa kuin joitain metalllikuulia pyörisi metallisella pöydällä, siis sellaista metallista kirinää. Olen tässä miettinyt että tulisiko tuo laatikosta jostain, tai kaksoismassakytkimestä. Kytkin pitäisi kyllä olla vaihdettu noin 30tkm sitten, mutta vaihdetaanko aina koko paketti samalla? Jotenkin tuntuisi, että löysää/väljyyttä on jossain, mutta missä? Vai olisiko tämä sittenkin orastavaa vetoakselivikaa? Löytyykö uusia akseleita muualta kuin fordilta näihin dieseleihin ja pystyykö akseleita vaihtamaan puolelta toiselle?
2) Pieniä kiveniskemiä oli katossa ostettaessa ja kauhukseni huomasin tuossa heinäkuun sateiden aikana, että ei prkl, pellin alla menee jo 1,5cm matkalla eteenpäin sellaisia hämähäkinseitin tyylisiä juovia iskemäkohdista eteenpäin. Nyt on sitten katossa sellaiset 15kpl 1-1,5cm halkaisijaltaan kokoisia läikkiä, kun hioin nuo pellille ja laitoin maalia + lakkaa kohtiin ettei lähde eteenpäin. Lisäksi huomattu, että konepellin yläreunoista pullistelee ruostetta konetilan puolelle, onko siis tämä siis samaa kittivikaa kuin ovissa? Mitenköhän ford suhtautuu näihin, kun on vielä voimassa täydellinen huoltokirja?
3) Kone korisee tyhjäkäynnillä tyyliin korinaa -> hiljaista -> korinaa, siten kuin joku muovikansi olisi irrallaan. Pikkasenkin kierroksia, niin ääni häviää. Ääni kuuluu oikealta puolelta käyttöhihnan kohdalta. Katsoin hihnaa ja se on ainakin yläpuolelta hiushalkeamilla, joten mahtaakohan olla vaihdettu kertakaan. Ilmeisesti myös joku rulla siellä rallattaa ja olla vaihtokunnossa? Tietääkö kukaan löytyykö noita rullia muualta kuin fordilta alkuperäistavarana? Varmaan kannattaa laittaa laturiin uudet hiilet kun ryhtyy hihnaa vaihtamaan? Pyöriikös vesipumppu tuolla samalla hihnalla?
4) Auto pöläyttää useimmiten aina kylmänä pienen sinisen pilven ja samalla tyhjäkäynti seilaa välillä 750-900 noin 10-15sekunttia(välillä pidempäänkin) ja samalla käy huonosti. Tämän jälkeen käy ok. Tälläisillä helteillä taas pörähtää hienosti käyntiin. Talvella veikkaisin olevan taas huonompaa tuo käynnistyminen. Veikkauksia mistä johtuu? Uudet öljyt kun vaihdoin, niin alussa helpotti, nyt taasen kylmempänä pöläyttänyt. Kannattaisiko kokeilla näitä stp tai vast. polttoaineeseen lisättäviä aineita yhden tankillisen verran? Voiko olla haittaa? Vai olisiko tuo jostain egr venttiilistä johtuvaa? Kannattaisiko imusarja & erg-venttiili irroittaa ja putsata(kilometrejä kuitenkin jo autossa on)? Ja sen jälkeen tulpata koko erg?
5) Vaihteensiirto klonksahtaa välillä kun heittää uutta vaihdetta silmään, lähinnä siinä vaiheessa kun keppi juuri menee oikeaan loveen. Olisiko jossain vaihteensiirtovivukkeissa väljää? Onko niissä joku yleisesti kuluva kohta?
-näkevätkö huoltoliikkeet koneiltaan mitä autolle tehty tuon 230tkm:n matkalla ennen minua, kun huoltokirjassa näyttää olevan vain perus suodattimien vaihdot. En kyllä ymmärrä mitä tuolla huoltokirjalla yleensäkään mitään tekee, jos siitä ei näe muuta kuin että joo, öljyt vaihdettu

-mitä öljyjä kannattaa käyttää? Itse heitin koneeseen Valvolinen 5-30w, onko esim. motonetin ford-specsit täyttävä öljy hyvää?
-pitääköhän pa-suodattimen vaihdon kanssa olla kuinka tarkkana km-määriä ajatellen(nyt 60tkm viimeisestä)?
-onko kenelläkään webastosta kokemuksia, mikä malli kyseessä? Ja löytyisikö alueelta pk-seutu tai etelä-pohjanmaa pätevää kaveria joka voisi auttaa viikonloppuasennuksessa, ajattelin asennella webastoon kiertopumpun ja ajastuksen, näin kaupungissa olisi varsin talvikeleillä
-onko tämän dieselin laatikko MTX75? Ja moottori & vaihteisto sama kuin samankokoisessa transitissa? Myös kytkin?
-onko kenelläkään tarkempaa tietoa noista suuttimista kun niitä tuntuu aina jossain vaiheessa menevän, niin pitääkö olla tasan samalla koodilla kuin tehtaalta tullessa jotka vaihtaa tilalle? Koodeja kun on niin monenlaisia ja koodit ilmeisesti vaihtelevat valmistusajankohdan mukaan. Näkeekö oikeat koodit jostain suuttimen varresta, vai mistä?
-mahtaisiko mondeoo saada sopimaan 15" vanteita, saisi vain jotkin hiljaisemmat renkaat alle, esim. 195/65/15?
-saisikohan tuota renkaista kuuluvia ääniä hiljaisemmaksi jos muovilokareiden alle kiinnittäisi vaimennusmattoa? Vai mahtaako siellä jo ollakin vaimennusmattoa?
-kuuluisiko jäähdyttimen tuulasin käynnistyä kuinka usein? Itse en ole saanut käynnistymään vielä kertaakaan näilläkään helteillä... Kun ilmastointi päällä, niin silloin kyllä pyörii, mutta ei muuten..
-sivulistat tuntuvat hieman heiveröisiltä ja huomasin että yksi on päästään hieman kohollaan, kannattaakohan noita kiinnitellä sikafleksillä vai millä, vai uutta vain tilalle?
Kaikenkaikkiaan olen mondeoon tällä hetkellä tyytyväinen, vaikka kaikenlaista hommaa tuossa onkin. Tietoa mahdollisista ongelmista saa melko hyvin eri paikoista ja autolle pystyy tekemään kaikenlaista itsekin, poislukien vaikeimmat sähkötyöt ja suuttimien ohjelmoinnit jne. Tämä oli positiivista huomata auton oston jälkeen. Osia löytyy melko hyvin ja perusosat kohtuuhintaisia. Ulkomailta voi sitten tilailla tarvittaessa kalliimmat osat.
Hieman vain harmittaa nuo ruoste/kiveniskemäasiat. Ovat vain epäkiitollisia korjata


Talveksi kai pitäisi heittää pohjaan ja koteloihin kunnon juoksevat öljyt, kunhan saa ensin nuo kiveniskemäasiat ja ruostetakuut selväksi. Niin, ja takajarrut voisi varmuudeksi herkistellä

Kommentoida saa.