TCDi Mondeosta kysymyksiä & ongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

TCDi Mondeosta kysymyksiä & ongelmia

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Koittakaa jaksaa lukea, tästä voi tulla pitkä kirjoitelma :oops:

Autokaupoilla ollessa jäi sitten käteen tuollainen -02 sedan mallinen TDCi-diesel mondeo. Ajettu maantieajoa ja mittarissa oli 235tkm, täydellinen huoltokirja löytyi. Hieman kyllä epäilytti fordiin sekaantuminen kun olen ollut näitä japsimiehiä, mutta hinta suhteessa auton ominaisuuksiin oli varsin hyvin kohdillaan. Vastaavan korimallin toyota avensiksesta ja mazdasta kutosesta olisi pitänyt maksaa ainakin 5te enemmän.
Saman budjetin corolla D4D:hen ja vanhemman korimallin D4D avensikseen verrattuna mondeo oli kyllä ihan eri luokkaa. Corolla oli aivan surkea, avensis ihan jees. Jäännösarvolla ei sinällään ole merkitystä vuosien päästä, ainakaan minulle.

Sittenpä niitä huomioita 2kk:n ja 6000km:n jälkeen:
-renkaat pitävät melko suurta melua 30-70km:n nopeudessa
-etupenkin istuinosa voisi olla muutaman sentin pidempi ja selkäosa voisi olla hieman alempana suhteessa istuinosaan. Nyt selkä ei jotenkin saa kunnolla tukea alaosastaan.
-tuuli vinkuu kovemmissa nopeuksissa listojen kohdalta
-välitykset voisivat olla pidemmät vaihteilla 1 ja 2, vaihdekepin liikeväli melko pitkä, kytkin ottaa vasta melko ylhäältä kiinni
-vitosen vääntöalue voisi alkaa alempaa suomen nopeuksissa, itse en ainakaan viitsi ajella vitosella juurikaan 75km/h nopeudessa(mittarin mukaan 80km/h) kun kierroksia noin 1800, alkaa lievästi jyristää jo tuossa nopeudessa(ei tehne hyvää laatikolle?) varsinkin jos yrittää kiihdyttää, tasamaalla kyllä menee
+hyvä ja vakaa ajettavuus, joskin tiukemmissa kurveissa jotenkin tuntuu kanttaavan nopeammin kun rattia kääntää tarpeeksi paljon, johtunee 205/60/16 renkaista?
+ison auton tuntua(turvallisuus?), looginen ajokäytös
+mukava jousitus, tosin jotkin pienet kuopat tärähtävät oudosti läpi, isommat taas menevät yllättävänkin pehmeästi
+todella selkeä näkyvyys eteen ja sivuille(taakse nyt ei näe kunnolla missään nykyautoissa)
+auto helppo hahmottaa eri tilanteissa, esim.parkkipaikalla
+valoista en vielä osaa tarkkaan sanoa, mutta veikkaisin että eivät nuo aivan huonoimmasta päästä ole, isot umpiot ja melko korkealla maasta -> parempi kantavuus valoilla?
+todellinen kulutus on pyörinyt siinä 5.1-5.3l/100km näin kesäkelillä moottoritielläkin/kaupungissa ajellen. Pienimmillään olen päässyt rauhallisella ajolla 4,3l/100km. Kulutusmittari näyttää noin 0,3l/100km vähemmän kuin todellinen kulutus

Sitten niitä ongelmia/kysymyksiä:
1) Ostettaessa jo oli tiedossa, että etupäästä kuuluu ääntä ja kävin autoa ford-huollossa näyttämässä erittäin pikaisesti => tuomio oli, että vetoakselit vaihtoon. Hinnanalennukset tuli, mutta nyt on kuitenkin alkanut epäilyttämään että onkohan ääni sittenkään peräisin vetoakseleista. Aina liikkeellä ollessa vaihteen vaihtamisen jälkeen kytkintä nostaessa kuuluu terävä ääni(metallinen?), tyyliin napskrrr -> kytkin ylhäällä. Eli juuri siinä vaiheessa kun kytkin ottaa kiinni. Kuuluu parhaiten 2-3-4 vaihteilla, ykkäsellä ja vitosella ei niinkään. Saman saa ilmi myös siten että ajaa kolmosella melko korkeilla kierroksilla esim. 50km/h -> löysää kaasua ja painaa kierroksia -> kone miettii hetken -> napsahtaa. Moottorijarrutuksessa ja kaasua löysättäessä ei ääntä kuulu. Myöskin pakkia päälle laitettaessa kuuluisi pieni napsahdus silloin kun nostaa kytkimen ylös. Lisäksi tasakaasulla ajaminen pienillä vaihteilla on vaikeaa, kun auto etenee ny-ky-ny tyyliin. Jyristä ei kovemmassakaan kiihdytyksessä, eikä napsu käännettäessä. En tiedä sitten liittyykö asiaan, mutta vitosella ajeltaessa kuuluu pieni metellinen sirinä aina tasakaasulla ajettaessa kuin joitain metalllikuulia pyörisi metallisella pöydällä, siis sellaista metallista kirinää. Olen tässä miettinyt että tulisiko tuo laatikosta jostain, tai kaksoismassakytkimestä. Kytkin pitäisi kyllä olla vaihdettu noin 30tkm sitten, mutta vaihdetaanko aina koko paketti samalla? Jotenkin tuntuisi, että löysää/väljyyttä on jossain, mutta missä? Vai olisiko tämä sittenkin orastavaa vetoakselivikaa? Löytyykö uusia akseleita muualta kuin fordilta näihin dieseleihin ja pystyykö akseleita vaihtamaan puolelta toiselle?

2) Pieniä kiveniskemiä oli katossa ostettaessa ja kauhukseni huomasin tuossa heinäkuun sateiden aikana, että ei prkl, pellin alla menee jo 1,5cm matkalla eteenpäin sellaisia hämähäkinseitin tyylisiä juovia iskemäkohdista eteenpäin. Nyt on sitten katossa sellaiset 15kpl 1-1,5cm halkaisijaltaan kokoisia läikkiä, kun hioin nuo pellille ja laitoin maalia + lakkaa kohtiin ettei lähde eteenpäin. Lisäksi huomattu, että konepellin yläreunoista pullistelee ruostetta konetilan puolelle, onko siis tämä siis samaa kittivikaa kuin ovissa? Mitenköhän ford suhtautuu näihin, kun on vielä voimassa täydellinen huoltokirja?

3) Kone korisee tyhjäkäynnillä tyyliin korinaa -> hiljaista -> korinaa, siten kuin joku muovikansi olisi irrallaan. Pikkasenkin kierroksia, niin ääni häviää. Ääni kuuluu oikealta puolelta käyttöhihnan kohdalta. Katsoin hihnaa ja se on ainakin yläpuolelta hiushalkeamilla, joten mahtaakohan olla vaihdettu kertakaan. Ilmeisesti myös joku rulla siellä rallattaa ja olla vaihtokunnossa? Tietääkö kukaan löytyykö noita rullia muualta kuin fordilta alkuperäistavarana? Varmaan kannattaa laittaa laturiin uudet hiilet kun ryhtyy hihnaa vaihtamaan? Pyöriikös vesipumppu tuolla samalla hihnalla?

4) Auto pöläyttää useimmiten aina kylmänä pienen sinisen pilven ja samalla tyhjäkäynti seilaa välillä 750-900 noin 10-15sekunttia(välillä pidempäänkin) ja samalla käy huonosti. Tämän jälkeen käy ok. Tälläisillä helteillä taas pörähtää hienosti käyntiin. Talvella veikkaisin olevan taas huonompaa tuo käynnistyminen. Veikkauksia mistä johtuu? Uudet öljyt kun vaihdoin, niin alussa helpotti, nyt taasen kylmempänä pöläyttänyt. Kannattaisiko kokeilla näitä stp tai vast. polttoaineeseen lisättäviä aineita yhden tankillisen verran? Voiko olla haittaa? Vai olisiko tuo jostain egr venttiilistä johtuvaa? Kannattaisiko imusarja & erg-venttiili irroittaa ja putsata(kilometrejä kuitenkin jo autossa on)? Ja sen jälkeen tulpata koko erg?

5) Vaihteensiirto klonksahtaa välillä kun heittää uutta vaihdetta silmään, lähinnä siinä vaiheessa kun keppi juuri menee oikeaan loveen. Olisiko jossain vaihteensiirtovivukkeissa väljää? Onko niissä joku yleisesti kuluva kohta?

-näkevätkö huoltoliikkeet koneiltaan mitä autolle tehty tuon 230tkm:n matkalla ennen minua, kun huoltokirjassa näyttää olevan vain perus suodattimien vaihdot. En kyllä ymmärrä mitä tuolla huoltokirjalla yleensäkään mitään tekee, jos siitä ei näe muuta kuin että joo, öljyt vaihdettu :shock: Olisiva vaan kiva nähdä nuo hihnanvaihdot sun muut jostain..
-mitä öljyjä kannattaa käyttää? Itse heitin koneeseen Valvolinen 5-30w, onko esim. motonetin ford-specsit täyttävä öljy hyvää?
-pitääköhän pa-suodattimen vaihdon kanssa olla kuinka tarkkana km-määriä ajatellen(nyt 60tkm viimeisestä)?
-onko kenelläkään webastosta kokemuksia, mikä malli kyseessä? Ja löytyisikö alueelta pk-seutu tai etelä-pohjanmaa pätevää kaveria joka voisi auttaa viikonloppuasennuksessa, ajattelin asennella webastoon kiertopumpun ja ajastuksen, näin kaupungissa olisi varsin talvikeleillä
-onko tämän dieselin laatikko MTX75? Ja moottori & vaihteisto sama kuin samankokoisessa transitissa? Myös kytkin?
-onko kenelläkään tarkempaa tietoa noista suuttimista kun niitä tuntuu aina jossain vaiheessa menevän, niin pitääkö olla tasan samalla koodilla kuin tehtaalta tullessa jotka vaihtaa tilalle? Koodeja kun on niin monenlaisia ja koodit ilmeisesti vaihtelevat valmistusajankohdan mukaan. Näkeekö oikeat koodit jostain suuttimen varresta, vai mistä?
-mahtaisiko mondeoo saada sopimaan 15" vanteita, saisi vain jotkin hiljaisemmat renkaat alle, esim. 195/65/15?
-saisikohan tuota renkaista kuuluvia ääniä hiljaisemmaksi jos muovilokareiden alle kiinnittäisi vaimennusmattoa? Vai mahtaako siellä jo ollakin vaimennusmattoa?
-kuuluisiko jäähdyttimen tuulasin käynnistyä kuinka usein? Itse en ole saanut käynnistymään vielä kertaakaan näilläkään helteillä... Kun ilmastointi päällä, niin silloin kyllä pyörii, mutta ei muuten..
-sivulistat tuntuvat hieman heiveröisiltä ja huomasin että yksi on päästään hieman kohollaan, kannattaakohan noita kiinnitellä sikafleksillä vai millä, vai uutta vain tilalle?


Kaikenkaikkiaan olen mondeoon tällä hetkellä tyytyväinen, vaikka kaikenlaista hommaa tuossa onkin. Tietoa mahdollisista ongelmista saa melko hyvin eri paikoista ja autolle pystyy tekemään kaikenlaista itsekin, poislukien vaikeimmat sähkötyöt ja suuttimien ohjelmoinnit jne. Tämä oli positiivista huomata auton oston jälkeen. Osia löytyy melko hyvin ja perusosat kohtuuhintaisia. Ulkomailta voi sitten tilailla tarvittaessa kalliimmat osat.

Hieman vain harmittaa nuo ruoste/kiveniskemäasiat. Ovat vain epäkiitollisia korjata :( Helpompi vaihtaa autoon uutta osaa kuin korjata niitä. Jos tällä nyt ajelisi mittariin lisää sen 200tkm ja katsoo sitten :roll: Tiedän useampia dsl-mondeoita/transiteja joilla jo mittarissa 400-500tkm ja aika mukavasti ovat nuo kilometrit kuuleman mukaan taittuneet, toivottavasti itselläkin...

Talveksi kai pitäisi heittää pohjaan ja koteloihin kunnon juoksevat öljyt, kunhan saa ensin nuo kiveniskemäasiat ja ruostetakuut selväksi. Niin, ja takajarrut voisi varmuudeksi herkistellä :D

Kommentoida saa.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

polttoainepuolelta tuo on todella tarkka laite. minulle on kerrottu että esim pa-suodatinta on tarjolla jo merkkiliikkeestäkin neljää eri mallia (plus miljuuna harakirivalmistajaa) jotka kaikki sopivat paikalleen mutta ovat eri karkeutta keskenään. liian tiheä -> ei saa ruokaa ja liian harva -> roskia suuttimiin jotka menevät sit laakista vaihtoon ja noin 400e/kpl +työ on hintana. eli polttoainesuodatin pitää hakea aina merkkiliikkeestä ja rekisteriote kädessä.

tuo kylmänä savutus ja seilaava tyhjäkäynti viittaavat just polttoainepuolen ongelmiin. se suodatin nyt kannattaa ekana vaihtaa ja katsoa silmämääräisesti ettei ole mistään letkut/liittimet kosteana (=vuotoja). hehkun valon ylimääräiset vilkahtelut kielivät niinikään pa-puolen vioista jolloin kannattaa käyttää hetimmiten (merkki)huollossa johdon perässä testattavana.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Viesti Kirjoittaja Foordson »

1)

Tuon tapainen ääni kuulu ainakin kun alatukivarren helat ovat löystyneet/kuluneet tai sitten niissä olevat pultit ovat löystyneet.

Voihan se vetarikin olla mutta tämä kannattaa tarkistaa ensin.
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

3) Kone korisee tyhjäkäynnillä tyyliin korinaa -> hiljaista -> korinaa
Oletko tarkistanut ilmastoinnin kompuran. Itsellä eräässä autossa pääsi ilmastoinnin magneettikytkimen osat heilumaan ja hieman korisemaan.
-mahtaisiko mondeoo saada sopimaan 15" vanteita, saisi vain jotkin hiljaisemmat renkaat alle, esim. 195/65/15?
Etujarrut on niin isot ettei pitäisi kuulemma mahtua kuin 16". 15" peltivanne saattas mennä, mutta mistä lie löytyy sopivalla jaolla.

Parempi kuin pysyt 16" koossa, minun mielestä aivan hyvä kompromissi ajettavuuden ja ulkonäön suhteen. Vaihtaa kumin merkkiä niin voi hiljentyä. Nokialaiset ainakin isännän autossa pitävät älytöntä metakkaa.
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Kiitokset vinkeistä, tarkistellaan!

Taidan ensimmäisenä lähteä fordille ja vaihtaa tuon pa-suojdattimen ja katsoa sitten mitä tehdä tuolle pienelle epätasaiselle käynnille kylmänä, nyt tosin tuntuu että tekee tuota enään vain muutaman sekunnin heti käynnistyksen jälkeen. Seuraillaan kun ilmat kylmenevät.

Korinakin alkaa selvitä. Sain tietää että on aika yleistä, että tuo apukuskinpuoleisen käyttöhihnan kiristäjä alkaa ääntää jossain vaiheessa ja joissain tapauksissa myös kampiakselin päässä oleva pyörä on mennyt väljäksi. Pari muuta rullaa yleensä kestävät. Itse ajattelin että laitan koko paketin kerralla uusiksi, niin ei tarvitse sitten enään miettiä.

Vetoakseleiden kohdalta olen huomannut, että ajoon lähdettäessä ääntelee ensimmäiset sadat metrit tyyliin "vouvouvou" ja kuskinpuolen vetoakselin sisäpää on hieman märkänä, eli pahasti alkaa siltä vaikuttamaan että vetarivikaa on. Pitää nyt saada auto vain ajettua kunnolla pukille ja tarkistaa paremmin nuo vetoakselit & voidella laatikon vivustot. Onko teillä tietoa, että voikohan mondeon vetareita vaihtaa puolelta toiselle?

Lisäksi olen ihmetellyt kojelaudasta tulevia ihmeellisiä teräviä pieniä klapsahduksia, samantyylinen ääni, kuin jokin osa kalahtelisi muovirasian nurkkiin. Ääni ei ole riippuvainen tien epätasaisuuksista, vaan napsahtelee ihan epätasaisesti vain tyyliin klapsklaps, klaps jne...

Entä mitähän kannattaisi tehdä noiden konepellin ruosteiden kanssa, huomasin, että koko konepellin lasinpuoleinen yläkittisauma pullistelee & ruostetta? Yhteyttä vain fordiin?
keimotar
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Syys 2006 07:54

Viesti Kirjoittaja keimotar »

eli meikällä sama laite, ajettu 170tkm. rullat ja hihnat vaihdettu, mutta ääni pysyy, kaikki on kunnossa. vikakoodit luettu eikä mitään ongelmia.
muistaakseni rullat olivat suolaisen hintaiset, mutta siihen kävi joku täysin vastaava pilkkahintaan, ei vaan muista kuinka se meni.
tuo neloskohta kuulostaa tismalleen samalta. sanoivat korjaamolla että polttoaine valuu takaisinpäin, ei vakavaa. jos haluaa korjata,laittaa venttiilin niin ei tavara liiku kuin oikeaan suuntaan. tämä täytyy kokeilla ensi pa-suod.vaihdossa.
ja talvella aivan turha yritellä käynnistää kylmänä jos -15 tai enemmän. onneksi on tolppa ja talli, ei tarvitse rääkätä.

ja minkä myös huomannut ja kokenut, kannattaa ovien ja takaluukun tiivisteet katsoa ettei tule yllätyksiä autopesussa..
keimotar
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Syys 2006 07:54

Viesti Kirjoittaja keimotar »

ainiin, ilmoittele jos olet saanut tuon 4.kohdan kuntoon ja kuinka!
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Elikkäs päivitystä taasen:

-konepeiton kittisaumaongelmat korjattu ongelmitta Vemixillä, maalasivat koko peiton uudelleen, samalla hävisivät myös kiveniskemät.
-etupäähän vaihdettu hihna(noin 20e), rullat 2kpl(noin 20e kpl), kiristäjä(noin 150e) ja kampiakselin pää massapöyrä(noin 100e). Rullat olivat vielä ok kunnossa, tosin kuivia, kiristäjä oli löysä ja myös tuossa massapyörässä oli heittoa/vikaa. Kriittisin noista oli tuo massapyörä jonka vaihdon jälkeen äänet hävisivät kokonaan. Nyt nakuttaa hienosti :D

Kannattaa tosiaan varata hermoja noihin vaihtohommiin, jos itse vaihtaa, sen verran ahdasta tuolla konehuoneen puolella on(pahimmillaan vähän reilut 2cm). Ja lattarautaa + hitsi kannattaa myös varata valmiiksi erikoistyökalun tekoa varten, niinkuin joku neuvoikin. En sitten vaihtanutkaan hiiliä laturiin niinkuin alunperin suunnittelin, ei jaksanut irroitella sitä enään tuolta moottorin takaa eli on vielä jossain vaiheessa edessä..

Tuota kylmäkäynnistys pöläytystä en ole sen kummemmin lähtenyt selvittelemään, koska tuntuu että näistä enemmän ajetuista dsl-mondeoista/transiteista sitä tekee melkein jokainen(?). Kuulemma siitä ei kannata olla sen enempää huolissaan jos auto muuten toimii ok. Syitä on esitetty seuraavia:
a) Suuttimet vuotavat tavaraa männän päälle josta se sitten palaa käynnistyksessä, siksi käy kylmänä huonosti ja savuttaa. Voi paheta ajan mittaan ja kieliä vakavimmista suutinongelmista.
b) Moottori antaa enemmän tavaraa kylmäkäynnistyksessä ja siksi savuttelee(?). Itse huomain tuota kyllä hieman kesälläkin hellesäilläkin.

Tuo tavaran siirtyminen takaisinpäin oli uusi tieto, tietysti tuota voisi kokeilla jossain vaiheessa.

Pitäisi käydä kokeilemassa jotain uudempaa TDCi:tä liikkeessä ja katsoa että pöläyttääkö kuinka. Itse suunnittelen että hommaan jostain varastoon muutaman suuttimen, koska ennemmin tai myöhemmin noihin tulee kuitenkin jotain. Jos jollain parempaa tietoa tästä pöläytysasiasta, niin voi valaista asian suhteen..
Markuskekalinen
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja Markuskekalinen »

Kuuluiko tuota 3 kohdan korinaa muilla kierroksilla?
Minulla pärisee/resonoi tyhjä käynillä ja 1800-2100 kierroksen joku mutta ei ole selvinnyt.
Kiristin ja hihna vaihdettu mutta ei vaikutusta.
6 vaihdetta ei ole tullut juuri käytettyä kun kierrokset ovat juuri pahalla alueella silloin.
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Markuskekalinen kirjoitti:Kuuluiko tuota 3 kohdan korinaa muilla kierroksilla?
Minulla pärisee/resonoi tyhjä käynillä ja 1800-2100 kierroksen joku mutta ei ole selvinnyt.
Kiristin ja hihna vaihdettu mutta ei vaikutusta.
6 vaihdetta ei ole tullut juuri käytettyä kun kierrokset ovat juuri pahalla alueella silloin.
Juu..täällä kuuluu myös tyhjäkäynnillä eli taitaapi olla tyyppivik..tai siis ominaisuus :roll: Isommilla kierroksilla en ole kyllä mitään huomannut.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Markuskekalinen kirjoitti:Kuuluiko tuota 3 kohdan korinaa muilla kierroksilla?
Minulla pärisee/resonoi tyhjä käynillä ja 1800-2100 kierroksen joku mutta ei ole selvinnyt.
Kiristin ja hihna vaihdettu mutta ei vaikutusta.
6 vaihdetta ei ole tullut juuri käytettyä kun kierrokset ovat juuri pahalla alueella silloin.
Ei kuulunut, vain tyhjäkäynnillä. Korkeammat kierrokset ottaa turhat heitot/välykset pois, kun taas tyhjäkäynnillä heitot vaihtelevat => korisee välillä ja sitten taas ei.

Veikkaisin että sinulla on tätä "vikaa" autossasi, ei siis vakavaa, tarkistamalla selviää:
http://www.fordmondeo.org/forum/showtop ... 3648/tp/1/
Markuskekalinen
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja Markuskekalinen »

Tuo mainitsemasi vika on korjattu Ford huollossa, mutta muuta eivät osanneet tehdäkään.
Sanoivat vaan että seuraavaksi soitellaan englantiin ja kysellään ohjeita.
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Kannattaa tarkistuttaa vielä varmuudeksi se kampiakselin pään pyörä. Se on eräänlainen massapyörä joka koostuu usemmasta eri kappaleesta. Minulla ei ollut vielä pahassa kunnossa, mutta aikaa myöten se antaa ilmeisesti periksi ja sisällä olevat tavarat pääsevät liikkumaan aiheuttaen värinää/heittoa ainakin tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti sen tarkoitus on tasata koneen käyntiä ja heittoja.

Ihmeellistä kyllä minulla tuon vaihto on auttoi myös tuohon ykköskohdan ongelmaan ainakin vähintäen sitä(ei poistunut kokonaan) eli enään ei kytkimen nostossa kuulu terävää metallista ääntä. Saman äänen saa edelleen esille kun vaihtaa todella huolimattomasti tai kiusaa konetta tahallaan. Mutta normaaliajossa ääni on hävinnyt. Vetareissa tms on siis edelleen jotain häikkää.
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

No nyt kerrankin kävi hyvin tuon oman Mondeon kanssa. Siitä nimittäin kuului juuri kohdan 3 oloinen kolina. Perjantaina, ajettuani Helsingistä Lahteen kylmällä kelillä huomasin perillä ettei kolinaa enää kuulu.

Alkumatkasta eberi pörisi varsin pitkään ja lämpötila ulkona oli siinä nollan kieppeillä. En tiedä voiko tämä pitkäaikaisempi eberin toiminta vaikuttaa siihen kolinan häviämiseen? Olen aiemmin käyttänyt eberiä, mutta vain n. 10 min kerrallaan.

Toinen syy mikä voisi vaikuttaa on kylmempi keli, mutta en saanut kolinaa enää esiin eilen, enkä tänäänkään vaikka kelit ovat himpun lämmenneet. Pitää kuulostella taas, kunhan auto on ollut yön yli lämpimässä tallissa.

Kerrankin jotain positiivista pitkään aikaan tuon auton kanssa...

Edit: Se jäi sanomatta että tuohon on aiemmin sen kolinan takia uusittu jotain kiristysrullia + moniurahihna, eikä kolina muuttunut silloin mihinkään ja epäilin sen kampiakselin värinänvaimenninhihnapyörän olevan kaput, mutta se tieten parani nyt itsestään.
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

No perhana, nyt se kolina tuli takas. Ilmeisesti himpun lämpimämpi keli sen nyt aiheuttaa, tai sitten Mondeo ei tykkää olla omassa tallissa...
Vastaa Viestiin