td escort -98 ilmamassamittarista?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jarmo_
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:12

td escort -98 ilmamassamittarista?

Viesti Kirjoittaja jarmo_ »

Mulla on autossa tyhjäkäynti ongelma ja selvittelen sitä parhaillaan, nyt kun ottaa ilmamassamittarista liittimen johdon irti, tyhjäkäynti ei muutu mihinkään, pitäisikö sen muuttua?
ars2000
Viestit: 17
Liittynyt: 03 Heinä 2007 22:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja ars2000 »

Selvittelin samaa aikoinaan itsekkin,tosin bensakoneesta,eikä käyntiin vaikuttanut ko. mittari.Vika löytyi irti päässeestä alipaineletkusta.
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

tuntuuko tehot olevan tallella? Meinaan ainakin volkkareissa kun ilmamassa mittari on rikki, niin ei kulje noi kiisselit mihinkään.
jarmo_
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:12

Viesti Kirjoittaja jarmo_ »

tehot tallella muuten, mutta turbo lähtee päälle vasta isoilla kierroksilla, joku sanoi että olis ahtopaineentunnistin mennyt, voisko pitää paikkaansa, mistä se löytyy ja voiko testata jotenkin?
Ajossa turbo tosiaan lähtee päälle isoilla kierroksilla, kun kerran lähtee päälle, toimii niin kauan kunnes laskee syötön kokonaan pois, eli tavallaan kun tulee alipainetta, sitten joutuu kierrättämään uudestaan.
Sorry, taitaa olla aika sekava selostus....
jarmo_
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:12

Viesti Kirjoittaja jarmo_ »

Tarkistin coolerin ja sen letkun joka lähtee ahtopaineen säätimeltä, ei ollu polttoainetta kummassakaan, voiko silti olla säädin rikki?
Laitoin läpinäkyvän putken suodattimelta pumpulle ja tuli jonkin verran ilmakuplia, kierroksia nostettaessa enemmänkin, voiko tossa olla syy siihen ettei turbo lähde alhaalta mukaan?
Vaihdoin polttoainesuodattimen, mukana oli tiiviste renkaita 3 kpl.
Kaksi isoa löysi paikkansa,mutta pieni,noin puoli senttiä halkaisija, sille en löytänyt paikkaa, mihinkähän toi kuuluu?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

En tiie turpotiiselieskorteista mitään, mutta varaosista tiien sen verran että noiden suodattimien mukana tulee välillä liikaa tiivisteitä kun se suodatin käy moneen muuhunkin vehkeeseen ja niissä saattaa sitten olla erilaisia tiivisteitä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
jarmo_
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:12

Viesti Kirjoittaja jarmo_ »

Joo, en kyllä nähny sellaista tiivistettä siellä.
jarmo_
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:12

Viesti Kirjoittaja jarmo_ »

jarmo_ kirjoitti:tehot tallella muuten, mutta turbo lähtee päälle vasta isoilla kierroksilla, joku sanoi että olis ahtopaineentunnistin mennyt, voisko pitää paikkaansa, mistä se löytyy ja voiko testata jotenkin?
Ajossa turbo tosiaan lähtee päälle isoilla kierroksilla, kun kerran lähtee päälle, toimii niin kauan kunnes laskee syötön kokonaan pois, eli tavallaan kun tulee alipainetta, sitten joutuu kierrättämään uudestaan.
Sorry, taitaa olla aika sekava selostus....
Osaako kukaan vastata.....
jarmo_
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:12

Viesti Kirjoittaja jarmo_ »

No nyt saatiin tyhjäkäynti kuriin, ahdot edelleen hukassa...
Ihmeellinen vika, ei ymmärrä meikäläinen, jos paikallaan kierrättää yli 3500 kierrosta ja lähtee heti liikkeelle, kiihtyy just niinkuin pitääkin, mutta jos löysää hetkeksi tyhjäkäynnille ei enää toimi.
Savuttaa pirusti alle 3500 kierroksen, mutta kun nostaa yli savutus loppuu...
Voisko olla jotain tekemistä ahtamattoman syötön kans, jos kokeilis pienentää sitä?
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

jarmo_ kirjoitti:, mutta kun nostaa yli savutus loppuu...
Voisko olla jotain tekemistä ahtamattoman syötön kans, jos kokeilis pienentää sitä?
Eikös tuo ole mekaanisella pumpulla, jossa on sähköinen ruiskutusennakonsäätö. Tuon ennakon säädön toiminta kannattaa ainakin tarkastaa.

Vanha mielikuva, että sen tarketelu aiheuttaisi moisia oireita.

j.h
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Fix Or Repair Daily
jarmo_
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:12

Viesti Kirjoittaja jarmo_ »

Monkelo kirjoitti:Oisko mitään apua tästä.

viewtopic.php?t=14416

viewtopic.php?t=13965
Miten tarkistan toimiiko se ennakonsäätö ja minkälainen osa se säädin on, missä kohtaa pumppua?
Sori tyhmät kysymykset mutta kun ei noi diisselit oikeen tuttuja meikäläiselle...
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

jarmo_ kirjoitti:
Miten tarkistan toimiiko se ennakonsäätö ja minkälainen osa se säädin on, missä kohtaa pumppua?
Sori tyhmät kysymykset mutta kun ei noi diisselit oikeen tuttuja meikäläiselle...
Kannattaa varmaan hankkia Haynesin korjausopas tms. Sieltä löytää perusasiat, sekä pitemmälle (mielellään lontooksi, sillä ne ovat yleensä kattavampia kuin Suomennetut versiot, siis alfamer ja google).

Sillä neuvominenkin vähän helpottuu kun neuvoja ja neuvottava ovat lähempänä samaa aaltopituutta.

Muistaakseni se on pumpun etupuolella.

Itse tarkastin sen toiminnan monikanava oskilloskoopilla
- neulanliikeanturi
- pyörintänopeusanturi
- ennakon säätimen virta
- ennatkon säätimen jännite

Sitä voi testailla kuinka sen irroitus vaikuttaa käyntiin. Mutta kotikonstein vähän hankalaa...

j.h
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Niin bensakoneessa ja dieselkoneessa ei eroa muuta kuin, että dieselissä rautaiset tulpanjohdot. :lol:
Fix Or Repair Daily
RiteCo
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Heinä 2007 23:58
Paikkakunta: Harjamäki

Viesti Kirjoittaja RiteCo »

No otetaanpa osaa tähänkin keskusteluun heittämällä sekaan liuta arvailuita:

- Se suodatin paketin mukana tullut pieni tiiviste pitäisi olla noin puolitoista cm halkaisijaltaan ja se kuuluu suodattimen jalassa olevaan karaan joka menee suodattimen sisään. Tiiviste varmistaa, että polttoaine kulkee suodattimen läpi eikä oikaise ohi.

- Kuplat polttoainetulossa arveluttaa hieman. Pari vaihtoehtoa: vaihtaa suodattimen liittimien O-renkaat tai vaihtaa koko suodatinjalka. Tuolta saa tilattua kohtuuhintaan myös muita osia:
http://cgi.ebay.com/9001-742G-FORD-MOND ... dZViewItem

- Tässä Fordin TD koneessa ei varsinaista, sähköistä ahtopaineanturia ole, kuten esin BMW tai VAG koneissa. Pumppu tunnistaa ahtopaineen turbolta pumpulle tulevaa putki/letku yhdistelmää pitkin. Tämä on mielestäni täysi susi, koska siinä on lukuisia liitoksia = vuotomahdollisuuksia. Varsinkin turbon päässä kumi osat ovat varsin kuumissa värisevissä olosuhteissa. Helppo keino on korvata tämä putki/letku hässäkkä 6 mm alipaineletkulla.

- Em. putken pumpun päässä on painekello, jossa on kalvo. Onko kalvo ehyt? Painekellon päällä olevata ruuvista voidaan säätää, millä kierrostasolla turbon ahdonalainen lisäsyöttö tulee mukaan. Onko joku säätänyt tätä ruuvia kiinni ajatellen lisäävänsä ahdonalaista syöttöä, kuten aikaisemmat ohjeet olivat? Se selittäisi savutuksen ja turbon myöhäisen heräämisen vasta yläkierroksilla. Tuossa viestiketjussa on aiheesta lisää: viewtopic.php?t=2496

- Ennakonsäätösolenoidi tuppaa olemaan usein menevä osa. Sitä voi kokeilla, mutta nuo edellä mainitut kannattaa tahdä ensin. Nimimerkit Monkelo ja onkitie voivat kertoa omat kokemuksensa.

Toivottavasti noista on apua ja ideaa. Vaikka näistä nakupadoista on minulla vasta vajaan kymmenen vuoden kokemus, ovat ne minusta paljon selvempiä ja potentiaalia omaavia verrattuna bensa koneisiin.
_____________________________________

MFG RiteCo

Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Tuli vaan mieleen itse epäilin ensimmäisenä, että hukkaportti jää hieman auki ja ahtopaine ei nouse pienillä kierroksilla?

Liian vähän ilmaa ja paljon kakkua on paljon savua!
Fix Or Repair Daily
Vastaa Viestiin